Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Diagnose 'klepstoter(s) stuk'
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=8301
Pagina 1 van 2

Auteur:  nixmit [ 04 nov 2010 12:29 ]
Berichttitel:  Diagnose 'klepstoter(s) stuk'

Ik maak van mijn eerder gestelde vraag een nieuw onderwerp, omdat het recente katalysator topic eigenlijk over een gasprobleem gaat.

Soms slecht koud starten, en af en toe daarna ook op benzine niet goed lopen totdat de motor echt warm is. Eenmaal warm en op LPG geen enkel probleem, behalve heel af en toe bij gas terug nemen.

Bij slecht starten (per definitie op benzine) komt er geen melding; duurt het wat langer dan komt de melding 'uitlaatgasstoring etc.' in beeld.

Mijn vraag: hoe wordt de diagnose "klepstoter(s) stuk" gesteld?
Kan ik het als berijder/toeschouwer constateren?

Mijn garage, Dijkstra in Groningen, heeft een aantal keren niets kunnen vinden. Ook niet na een nacht overblijven zodat de monteur een koude start kon maken.

Ik heb het idee dat het probleem zich vaker voordoet wanneer de C5 langer dan een dag heeft stilgestaan. Past dat symptoom bij de diagnose?

Ik heb alle draden over klepstoters, onrustige motor etc doorgespit, maar geen hard verband kunnen vinden tussen symptomen c.q. berichten uit de Lexia en de diagnose "klepstoter(s) stuk".

Klepstoters vervangen is tenslotte niet een oplossing van het type 'baat het niet, dan schaadt het niet'.

Auteur:  Sjever [ 04 nov 2010 18:23 ]
Berichttitel:  Re: Diagnose 'klepstoter(s) stuk'

Als de auto een paar dagen stil staat heb je meer kans dat de klepstoter leegloopt, als je dan gaat starten duurt het even voordat hij weer met olie gevuld is (paar seconden), intussen krijg jij al de melding uitlaatgas storing, ik denk dat je auto wat kritischer is afgeteld als de meeste andere, bij mijzelf duurt het ook een seconde voor de klepstoters stil zijn maar krijg nooit een melding.Verder kan het bij LPG, zeker ook aan de bougies, en of je bobine liggen.

Grtz Sjef :citrofiel

Auteur:  BJG [ 04 nov 2010 22:35 ]
Berichttitel:  Re: Diagnose 'klepstoter(s) stuk'

@sjever:
het probleem is niet dat de klepstoters leeglopen als de motor stilstaat. Door te nauwe boringen blijven ze juist (te) vol waardoor bij een koude motor de klep niet geheel meer sluit.

@TS
De speling tussen klep en nokkenas is bij koude motor kleiner dan bij een warme en de stoter moet dus iets olie laten lopen om kleiner te worden. Dat doet hij onvoldoende zodat de klep niet geheel sluit. Bij warme motor is het probleem over doordat de speling groter wordt.

Ik zelf stel de diagnose altijd als volgt:
Koude motor, complete inlaatspruitstuk vertwijderen (is minder werk dan het lijkt)
druk op de cilinder zetten via bougiegat met een speciaal daarvoor gemaakte nippel en zeepoplosing in het inlaatkanaal spuiten.
Bij de kleppen die niet goed sluiten zie je gegarandeerd bellen of schuim verschijnen
Dit geeft een 100% betrouwbare diagnose waar geen andere methode aan kan tippen!!

Auteur:  JW-C5 [ 04 nov 2010 23:02 ]
Berichttitel:  Re: Diagnose 'klepstoter(s) stuk'

Die redenering kan ik niet volgen.

Als je de warme motor af zet zijn de klepstoters OK, naar ik aanneem. En dus zijn dan de kleppen gewoon dicht.
Door het afkoelen worden de klepstelen korter, en dus moeten de klepstoters dan bij het opnieuw starten die extra speling overbruggen.
Dát is wat ik hoor als ik m'n motor koud start, even een rateltje van die te grote speling....

Zó is het toch?

Groet,
JW

Auteur:  Klussie [ 05 nov 2010 09:42 ]
Berichttitel:  Re: Diagnose 'klepstoter(s) stuk'

Ik zit in de richting van een slecht werkende EGR-klep te denken.
Als deze open blijft staan bij stilstand heb je een open verbinding tussen je inlaatspruitstuk en het uitlaatgedeelte, wat je startproblemen kan verklaren.
Het is ook verklaarbaar dat als je motor warm is je geen problemen hebt als de EGR klep open blijft staan want deze hoort bij warme motor open te staan.

Ik heb ook eens ergens gelezen dat je lambda meting niet direkt actief is na het starten maar dat deze pas na verloop van tijd en/of het voldoen aan bepaalde waardes actief mee gaat doen.
Dus het is wat dat betreft verklaarbaar dat je de melding uitlaatgasstoring pas na enige tijd krijgt.

Terugkomend op de EGR klep is het misschien leuk deze site eens door te lezen.

S6 verder

Auteur:  EvilTwin [ 05 nov 2010 12:00 ]
Berichttitel:  Re: Diagnose 'klepstoter(s) stuk'

Lijkt me onwaarschijnlijk;
volgens mij weet de EGR vanzichzelf of hij open staat
bijv omdat er een integrale drukmeter op zit die het debiet door de EGR kan afleiden.
Als je zelf kloot met de EGR levert dan dus altijd een melding op.

Auteur:  Sjever [ 05 nov 2010 19:00 ]
Berichttitel:  Re: Diagnose 'klepstoter(s) stuk'

BJG schreef:
@sjever:
het probleem is niet dat de klepstoters leeglopen als de motor stilstaat. Door te nauwe boringen blijven ze juist (te) vol waardoor bij een koude motor de klep niet geheel meer sluit.


Dit slaat echt nergens op, als ze vol zouden staan bij en koude motor,was er geen probleem met de klepstoters, deze tikken juist door teveel speling bij het starten, die van mij tikt ook echt niet als hij warm gestart word. Denk er nog maar eens over na, bij een ouderwetse motor als de kleppen te hard gaan tikken, stel je de tuimelaars bij door het boutje verder in te schroeven, en dus de speling kleiner te maken, nou dat hoort een hydraulische klepstoter ook te doen als hij met olie gevuld word.

Grtz Sjef :citrofiel

Auteur:  tonny25 [ 05 nov 2010 19:27 ]
Berichttitel:  Re: Diagnose 'klepstoter(s) stuk'

Het verhaal begint over slecht lopen na koude start. Verklaring van BJG is juist. Er blijft teveel olie in de klepstoter waardoor de klep in koude toestand niet sluit.
De cyl. kop is van alluminium legering en zet meer uit dan de stalen klepsteel als de motor heet is. Dus de speling wordt groter en wordt door de oliedruk in de klepstoter opgevuld. Vandaar dat bij afkoelen de klep een beetje open blijft. Met starten back fire of slecht lopen met emissiestoring tot gevolg. Hoop hiermee het verhaal een beetje duidelijker te hebben gemaakt. Door dunnere olie gaat de oliedruk makkelijker van de klepstoter af.

Groeten Tonny.

Auteur:  Sjever [ 06 nov 2010 00:04 ]
Berichttitel:  Re: Diagnose 'klepstoter(s) stuk'

Nu begrijp ik het, maar dit betekent wel, dat er 2 verschillende problemen met de klepstoters zijn, namelijk te snel leeg lopen wat een paar seconden tikken veroorzaakt zoals bij mij, en niet leeg lopen van de stoters wat de emissie problemen veroorzaakt.Waarschijnlijk zit in het laatste geval de stoter vast en gaat de motor pas goed lopen als hij op temperatuur is.

Grtz Sjef :citrofiel

Auteur:  BJG [ 06 nov 2010 00:25 ]
Berichttitel:  Re: Diagnose 'klepstoter(s) stuk'

@tonny:
Goede aanvulling!

@sjever:
Het probleem van de klepstoters die niet leeglopen komt alleen voor bij de oude ph1 motor.
Jij hebt een ph2 met een nieuw type motor. Daarvan lopen de klepstoters idd makkelijker leeg na stilstand, met mogelijk iets tikken tot gevolg direct na de loude start, dus citroen heeft (misschien iets te goed) van de problemen geleerd.

Dit zijn idd twee verschillende problemen waarvan het eerste natuurlijk meer schadelijk is dan het tweede

Auteur:  nixmit [ 10 nov 2010 16:47 ]
Berichttitel:  Re: Diagnose 'klepstoter(s) stuk'

Ik blijf toch met twee vragen zitten:
1. Hoe rijmt bovenstaand verhaal met mijn waarneming dat de C5 moeilijker start na een paar dagen stilstand? Of zou er iets heel anders aan de hand zijn, bijvoorbeeld met de benzinetoevoer? Is er zoiets als een reservoir bij de pomp dat kan leeglopen?
2. Wanneer is een klepstoter stuk?

Auteur:  Herman [ 10 nov 2010 19:56 ]
Berichttitel:  Re: Diagnose 'klepstoter(s) stuk'

Schone olie, geen brei erin.
Schone koelwater geen brei erin, ivm met lekkage koppakking.
Bougies goed? luchtfilter nog vers, accu nog genoeg kracht. :smt017

LPG? Loopt de LPG pomp nog normaal, geen ratelig lager probleem van de LPG pomp?? heeft zijn KM stand wel voor defect gaan. :smt089
Anders even een leen BOBINE-rails proberen als dat uitkomst geeft.

Auteur:  BJG [ 10 nov 2010 22:13 ]
Berichttitel:  Re: Diagnose 'klepstoter(s) stuk'

Ik reageerde op de volgende vraag van jou

nixmit schreef:
Mijn vraag: hoe wordt de diagnose "klepstoter(s) stuk" gesteld?
Kan ik het als berijder/toeschouwer constateren?
.


Ik gaf een diagnosemethode die 100% uitsluitsel biedt over de klepstoters.

Het onregelmatig lopen van de motor in de opwarmfase kan hier mee te maken hebben. Dus deze methode valt te proberen.
Wat verder wel voorkomt bij wagens op lpg is dat de benzineinjectoren vervuilen, echter zal de motor warm op benzine ook niet goed lopen. Ook een koelvloeistof temperatuursensor die een verkeerde waarde geeft kan voor startproblemen zorgen.

Verder is het via een forum gewoon prijs-schieten op afstand, niemand heeft de motor horen starten en lopen. Dus om meer echt zinnige dingen te zeggen is vrijwel onmogelijk. Je vroeg naar een goede methode om diagnose te stellen aan verdachte klepstoters, daar heb ik dacht ik een concreet antwoord op gegeven.

Auteur:  nixmit [ 11 nov 2010 15:32 ]
Berichttitel:  Re: Diagnose 'klepstoter(s) stuk'

@BJG
Bedankt, ik neem direct aan dat jouw methode 100% waterdicht is!
Ik hoopte op een test die ik als berijder/toeschouwer eenvoudig kon uitvoeren.

Mijn probleem is dat de garagist een probleem heeft met de diagnose.
"Het kan van alles zijn, dus dat wordt een dure zoektocht" zeiden zij.

Nog één vraag: wanneer de benzine-injectoren of de koelvloeistofsensor defect zijn, kan het dan zijn dat die soms wél en soms niet tot slechte start en/of onregelmatige loop leiden?

Auteur:  BJG [ 11 nov 2010 23:08 ]
Berichttitel:  Re: Diagnose 'klepstoter(s) stuk'

Bij een koelvloeistof temperatuursensor kan het inderdaad voorkomen dat de koude start soms wel en soms niet goed gaat. Ik verwacht dan wel bij een lagere temperatuur eerder problemen dan bij een hogere.

Bij de vervuilde benzine-injectoren zal het probleem altijd aanwezig zijn.

Verder had ik nog niet vermeld dat in geval van lpg de vacuumslangen ook bijzonder gevoelig zijn en relatief makkelijk te controleren. Een gescheurde slangetje bijvoorbeeld of een slechte passing waardoor lekkage optreedt.

Jij schrijft verder over een melding emissiestoring die verschijnt als de motor een poosje slecht loopt.Deze storing is het belangrijkste aanknopingspunt. Als de motormanagementcomputer wordt uitgelezen en eventueel het logboek in de bsi dan hangt er een storingscode aan.
aan de hand van deze storingscode moet je eigenlijk beginnen met storing zoeken.

Los van de storingscode zijn een aantal essentiële zaken belangrijk voor goed lopen van de motor.
In volgorde van belangrijkheid bij onregelmatig lopen en moeilijk starten komen aan de orde:

Vacuumlekkage via vacuumslangen (verdamper aansluiting enz)
Bougies/bobine/bougiedoppen
Injectoren/brandstofdruk
Klepstoters
temp sensor

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/