Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
C5 diesel bokt https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=8166 |
Pagina 1 van 6 |
Auteur: | Rinus Vermunt [ 12 okt 2010 20:35 ] |
Berichttitel: | C5 diesel bokt |
Zo Heren, ik ben Rinus Vermunt 68 jaar jong. Sinds ruim een jaar weer de trotse eigenaar van een C5, 6 bak automaat met een 100 KW diesel. Eerste registratie 30/1 / 2007 en sinds 11/6 2009, de eigenaar had toen 95000 km en nu 126700 Km. De eerste APK bij aankoop en nu in juni j.l dus weer APK gekeurd, dat koste toch wel wat, omdat er nogal wat moest gebeuren maar het was mijn jongens droom. Maar kort er na kreeg ik een probleem, turbodruk te laag was de conclusie in de garage (dealer). Na lang zoeken, en het vernieuwen van een paar stuurklepjes met een vacuümtankje voor de turbo aansturing liep hij weer als een zon. Maar na twee dagen begon de motor opeens te ,,bokken”zoals een benzine motor doet bij een vuile carburateur. Na 5 Km was het ook ineens weer weg, maar toch voelde ik mij niet lekker hierbij. En nu 3 maanden later doet hij dit regelmatig, ik heb hem een paar keer bij de dealer laten uitlezen, maar konden geen storing vinden in de computer. Laatst had ik weer, toen heb ik het volgende gedaan, rijdend in vrijstand gas gegeven, de motor loopt dan zo op naar 5 duizend toeren, in de manuele stand gezet hij blijft bokken noem ik het maar. In een lagere versnelling handmatig bij dezelfde snelheid, dus b.v. 110 Km/p in zijn 4, dus meer motor toeren, het probleem blijft. Alleen als ik rem en de snelheid vasthoudt, zodat de motor moet trekken stopt het probleem. Het probleem bleef ongeveer ½ uur aan de gang, en dan opeens is het weg voor lagere tijd. En afgelopen zaterdag had hij het weer en ik moest stoppen voor een stoplicht, ik schrok mij rot, ik dacht dat heel de auto in brand stond, maar het was alleen de zwarte uitlaat gassen uit de uitlaat. Als de motor inhoudt, heb ik het gevoel of ik de motorrem gebruik net als bij een vrachtauto. Dus vandaag weer uit gelezen, geen foutcode gevonden, ik zeg ik denk dat hij de luchtfilter heeft op gevreten en de stukken de turbo vast zetten, maar ook aan de luchtfilter is niets te zien. Wie heeft dit meer mee gemaakt en wat is de oplossing. |
Auteur: | Roman [ 12 okt 2010 20:41 ] |
Berichttitel: | Re: C5 diesel bokt |
welke diesel tank je?? rij je veel korte stukjes.. hebben ze al eens naar het roetfilter gekeken?? of dit wel regenereerd |
Auteur: | Rinus Vermunt [ 12 okt 2010 21:00 ] |
Berichttitel: | Re: C5 diesel bokt |
Op de eerste plaats, bedank voor je reactie. Er word dagelijks ‘s morgens en ’s avonds ongeveer 18 Km mee gereden, door mijn vrouw. Al net zo lang als wij hem hebben. Maar soms rij ik er vlot 100 Km of meer mee, hoewel ik geen jakker ben rij ik toch meestal tegen de max. snelheid, liefst op de cruise controle, lekker ontspannen. En bij 120000 Km is de normale onderhoudsbeurt uitgevoerd door de dealer. Ik sleutel zelf dagelijks aan oude motoren, maar er is zoveel veranderd in de jaren dat ik zelf niets doe aan mijn eigen auto. Dus van roetfilters en alle moderne dingen weet ik niets af. Groetjes Rinus |
Auteur: | Rinus Vermunt [ 12 okt 2010 21:02 ] |
Berichttitel: | Re: C5 diesel bokt |
Sorry vergeten, diesel tank ik waar het mij uitkomt, soms bij de goedkoopste, maar ook regelmatig bij Shell. |
Auteur: | Bert65 [ 12 okt 2010 21:19 ] |
Berichttitel: | Re: C5 diesel bokt |
![]() Men heeft lang moeten zoeken maar dit is wat, zo als het er naar uitzag, bij mijn auto de oorzaak was. Suc6 |
Auteur: | Roman [ 13 okt 2010 14:05 ] |
Berichttitel: | Re: C5 diesel bokt |
volgens mij heeft ET onlangs aangegeven dat een 2.0HDI met FAP absoluut niet mag roeten.. en als ik het bericht van de TS lees komt er roet uit de uitlaat.. dus of de egr klep is iets mis mee.. of het roetfilter regenereert niet.. |
Auteur: | EvilTwin [ 13 okt 2010 15:12 ] |
Berichttitel: | Re: C5 diesel bokt |
Stukjes van 18km zijn niet ideaal, maar 30dkm in 15maanden is op zich niet abnormaal weinig (=66km/dag). Desalniettemin, zou een flinke regeneratie de auto goed doen. 100km/h met BVA6 is vooral voortpruttelen, niet echt de boel opstoken endat is wat het roetfilter af en toe nodig heeft. Citaat: Maar kort er na kreeg ik een probleem, turbodruk te laag was de conclusie in de garage (dealer). Na lang zoeken, en het vernieuwen van een paar stuurklepjes met een vacuümtankje voor de turbo aansturing liep hij weer als een zon. Klinkt een beetje vreemd. Op zich is het juist dat een probleem met de vacuümaansturing grote gevolgen heeft (o.a turbodruk, maar ook EGR, roetfilter regeneratie etc.) maar dan zo maar een aantal vacuümkleppen EN het vacuümreservoir vervangen, dat kan nooit de bedoeling zijn. De vraag is dan ook of de vacuümaansturing van de motor nu wel helemaal klopt. In principe moet men met de Lexia kijken of de motor goed regelt (turbodruk, temp etc.) of de sensoren de juiste gegevens naar het Motormanagement sturen en kan men met luchtdrukmeters het vacuüm controleren. |
Auteur: | Rinus Vermunt [ 27 okt 2010 22:05 ] |
Berichttitel: | Re: C5 diesel bokt |
Heren op de eerste plaats allemaal bedankt voor het mee denken en de reacties Maar mijn probleem blijft, daarom heb ik besloten om de EGR klep te laten vervangen in de hoop dat het probleem dan is opgelost, maar niemand kan mij dit garanderen het blijft gokken. Maar wie hangt verlangt, dus neem ik de gok. Groetjes Rinus |
Auteur: | BJG [ 27 okt 2010 22:18 ] |
Berichttitel: | Re: C5 diesel bokt |
Ik zou eerst eens checken of hij op het moment van bokken/inhouden misschien aan het regenereren is Dan gaan sommige motoren rare dingen doen, terwijl bij andere motoren eigenlijk alleen dit merkbaar is: 1. klikje in bsi (achterruitverwarmingsrelais gaat aan) 2. Kort inhouden 3. iets ander motorgeluid 4. iets heftiger reageren op gas los en lastwisseling dan normaal ter controle kun je de knop achterruitverwarming bedienen, je hoort dan bij aanzeten niets (is immers al aan) en bij uitzetten 2 klikjes (uit en weer aan) in de bsi. dan weet je zeker dat de auto aan het regenereren is. Normaal is aan 1 klik uit weer 1 klik Ik zou dit eerst controleren voordat je kosten gaat maken! |
Auteur: | Roman [ 27 okt 2010 22:25 ] |
Berichttitel: | Re: C5 diesel bokt |
het feit dat de auto roet uitstoot lijkt mij wel erop te wijzen dat er iets aan de hand is... want ik weet dat de 1.6 iets mag roeten maar ik heb begrepen dat de 2.0hdiF niet mag roeten.. en nog terugkomend op mijn vraag over wat je tankt.. ik weet dat de HDIF enorm gevoelig is met goedkope diesel.. heb dat bij mijn vorige C5 ook gehad.. en altijd stotteren bij ong 2000 rpm toen noodgedwongen eens duurdere diesel getankt en probleem was weg.. natuurlijk dit weer uitgetest.. en weer het zelfde resultaat.. |
Auteur: | BJG [ 27 okt 2010 22:40 ] |
Berichttitel: | Re: C5 diesel bokt |
Misschien is het in het kader van waar ook Roman op doelt interessant om eerst ook dit topic eens goed door te lezen: viewtopic.php?f=5&t=8027&start=45 Roken bij een 2.0 hoort idd niet |
Auteur: | Rinus Vermunt [ 09 nov 2010 20:37 ] |
Berichttitel: | Re: C5 diesel bokt |
Zo vrienden, de nieuwe EGR klep is gemonteerd, en na twee dagen moest ik ondervinden dat het probleem nog bestaat, helaas. Maar het is minder heftig en korter van duur, dus denk ik dat er wel een verband bestaat met de EGR klep. Mijn vrouw die er meer mee rijd dan ik, zei gelijk, zie je nou wel de tank is bijna leeg, dat heb ik jou toch gezegd. Maar eigenwijs dat ik ben denk dan, die tank diesel is voor ongeveer 1000 Km, is hij dan weer aan regenereren toe, ik weet het niet en hoe kan ik dat zien, of controleren? Wel heb ik nu bewust merk diesel getankt, kijken of dat verschil uitmaakt. Dan nog even de vraag, een EGR klep kan je die zomaar omwisselen of moet die nog ingelezen worden in het systeem, of andere hokus pokus dingen om hem te laten functioneren. Wat ik mij ook afvraag, hebben alle C5 diesels een toevoeging op de brandstof, ik heb een 2.0 HDFI en volgens de dealer is dat bij mij niet van toepassing. En uit het boekje is het voor mij niet duidelijk. Graag jullie wijze reacties. Groetjes Rinus |
Auteur: | Menno [ 09 nov 2010 20:56 ] |
Berichttitel: | Re: C5 diesel bokt |
Die F staat voor Fap, dus ja dat is van toepassing op deze diesel ![]() 2007 2.0 HDiF is nooit zonder F geleverd volgens mij, ... je hebt dus gewoon een tankje met Eolyse, dat gaat als ik het goed heb bij deze variant ongeveer 120.000 mee. |
Auteur: | Bert65 [ 09 nov 2010 21:03 ] |
Berichttitel: | Re: C5 diesel bokt |
![]() |
Auteur: | Menno [ 09 nov 2010 21:05 ] |
Berichttitel: | Re: C5 diesel bokt |
Dan krijg je ook een hardnekkige melding als dit tankje (bijna) 'leeg' is ... |
Pagina 1 van 6 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |