Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
Rinus Vermunt
C5club Rookie
Geregistreerd: 10 okt 2010 12:27 Berichten: 44 Woonplaats: Etten Leur
Auto: Berline
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10844
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 126600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 C5 diesel bokt
Zo Heren, ik ben Rinus Vermunt 68 jaar jong. Sinds ruim een jaar weer de trotse eigenaar van een C5, 6 bak automaat met een 100 KW diesel. Eerste registratie 30/1 / 2007 en sinds 11/6 2009, de eigenaar had toen 95000 km en nu 126700 Km. De eerste APK bij aankoop en nu in juni j.l dus weer APK gekeurd, dat koste toch wel wat, omdat er nogal wat moest gebeuren maar het was mijn jongens droom. Maar kort er na kreeg ik een probleem, turbodruk te laag was de conclusie in de garage (dealer). Na lang zoeken, en het vernieuwen van een paar stuurklepjes met een vacuümtankje voor de turbo aansturing liep hij weer als een zon. Maar na twee dagen begon de motor opeens te ,,bokken”zoals een benzine motor doet bij een vuile carburateur. Na 5 Km was het ook ineens weer weg, maar toch voelde ik mij niet lekker hierbij. En nu 3 maanden later doet hij dit regelmatig, ik heb hem een paar keer bij de dealer laten uitlezen, maar konden geen storing vinden in de computer. Laatst had ik weer, toen heb ik het volgende gedaan, rijdend in vrijstand gas gegeven, de motor loopt dan zo op naar 5 duizend toeren, in de manuele stand gezet hij blijft bokken noem ik het maar. In een lagere versnelling handmatig bij dezelfde snelheid, dus b.v. 110 Km/p in zijn 4, dus meer motor toeren, het probleem blijft. Alleen als ik rem en de snelheid vasthoudt, zodat de motor moet trekken stopt het probleem. Het probleem bleef ongeveer ½ uur aan de gang, en dan opeens is het weg voor lagere tijd. En afgelopen zaterdag had hij het weer en ik moest stoppen voor een stoplicht, ik schrok mij rot, ik dacht dat heel de auto in brand stond, maar het was alleen de zwarte uitlaat gassen uit de uitlaat. Als de motor inhoudt, heb ik het gevoel of ik de motorrem gebruik net als bij een vrachtauto. Dus vandaag weer uit gelezen, geen foutcode gevonden, ik zeg ik denk dat hij de luchtfilter heeft op gevreten en de stukken de turbo vast zetten, maar ook aan de luchtfilter is niets te zien. Wie heeft dit meer mee gemaakt en wat is de oplossing.
|
12 okt 2010 20:35 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: C5 diesel bokt
welke diesel tank je?? rij je veel korte stukjes.. hebben ze al eens naar het roetfilter gekeken?? of dit wel regenereerd
|
12 okt 2010 20:41 |
|
 |
Rinus Vermunt
C5club Rookie
Geregistreerd: 10 okt 2010 12:27 Berichten: 44 Woonplaats: Etten Leur
Auto: Berline
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10844
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 126600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: C5 diesel bokt
Op de eerste plaats, bedank voor je reactie. Er word dagelijks ‘s morgens en ’s avonds ongeveer 18 Km mee gereden, door mijn vrouw. Al net zo lang als wij hem hebben. Maar soms rij ik er vlot 100 Km of meer mee, hoewel ik geen jakker ben rij ik toch meestal tegen de max. snelheid, liefst op de cruise controle, lekker ontspannen. En bij 120000 Km is de normale onderhoudsbeurt uitgevoerd door de dealer. Ik sleutel zelf dagelijks aan oude motoren, maar er is zoveel veranderd in de jaren dat ik zelf niets doe aan mijn eigen auto. Dus van roetfilters en alle moderne dingen weet ik niets af. Groetjes Rinus
|
12 okt 2010 21:00 |
|
 |
Rinus Vermunt
C5club Rookie
Geregistreerd: 10 okt 2010 12:27 Berichten: 44 Woonplaats: Etten Leur
Auto: Berline
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10844
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 126600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: C5 diesel bokt
Sorry vergeten, diesel tank ik waar het mij uitkomt, soms bij de goedkoopste, maar ook regelmatig bij Shell.
|
12 okt 2010 21:02 |
|
 |
Bert65
V.I.P.
Geregistreerd: 24 mei 2010 21:24 Berichten: 1949 Woonplaats: Almere
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: C5 diesel bokt
 Lijkt het een beetje op de kwaal die ik heb gehad? : linkMen heeft lang moeten zoeken maar dit is wat, zo als het er naar uitzag, bij mijn auto de oorzaak was. Suc6
_________________ Grtz Rob
2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen. Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010 ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002 Ex C2 1.1 Ex Berlingo 1.9D ex ZX 1.4 ex ZX 1.4 ex ZX 1.9D ex AX 1.0
|
12 okt 2010 21:19 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: C5 diesel bokt
volgens mij heeft ET onlangs aangegeven dat een 2.0HDI met FAP absoluut niet mag roeten.. en als ik het bericht van de TS lees komt er roet uit de uitlaat.. dus of de egr klep is iets mis mee.. of het roetfilter regenereert niet..
|
13 okt 2010 14:05 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: C5 diesel bokt
Stukjes van 18km zijn niet ideaal, maar 30dkm in 15maanden is op zich niet abnormaal weinig (=66km/dag). Desalniettemin, zou een flinke regeneratie de auto goed doen. 100km/h met BVA6 is vooral voortpruttelen, niet echt de boel opstoken endat is wat het roetfilter af en toe nodig heeft. Citaat: Maar kort er na kreeg ik een probleem, turbodruk te laag was de conclusie in de garage (dealer). Na lang zoeken, en het vernieuwen van een paar stuurklepjes met een vacuümtankje voor de turbo aansturing liep hij weer als een zon. Klinkt een beetje vreemd. Op zich is het juist dat een probleem met de vacuümaansturing grote gevolgen heeft (o.a turbodruk, maar ook EGR, roetfilter regeneratie etc.) maar dan zo maar een aantal vacuümkleppen EN het vacuümreservoir vervangen, dat kan nooit de bedoeling zijn. De vraag is dan ook of de vacuümaansturing van de motor nu wel helemaal klopt. In principe moet men met de Lexia kijken of de motor goed regelt (turbodruk, temp etc.) of de sensoren de juiste gegevens naar het Motormanagement sturen en kan men met luchtdrukmeters het vacuüm controleren.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
13 okt 2010 15:12 |
|
 |
Rinus Vermunt
C5club Rookie
Geregistreerd: 10 okt 2010 12:27 Berichten: 44 Woonplaats: Etten Leur
Auto: Berline
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10844
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 126600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: C5 diesel bokt
Heren op de eerste plaats allemaal bedankt voor het mee denken en de reacties Maar mijn probleem blijft, daarom heb ik besloten om de EGR klep te laten vervangen in de hoop dat het probleem dan is opgelost, maar niemand kan mij dit garanderen het blijft gokken. Maar wie hangt verlangt, dus neem ik de gok. Groetjes Rinus
|
27 okt 2010 22:05 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 diesel bokt
Ik zou eerst eens checken of hij op het moment van bokken/inhouden misschien aan het regenereren is
Dan gaan sommige motoren rare dingen doen, terwijl bij andere motoren eigenlijk alleen dit merkbaar is: 1. klikje in bsi (achterruitverwarmingsrelais gaat aan) 2. Kort inhouden 3. iets ander motorgeluid 4. iets heftiger reageren op gas los en lastwisseling dan normaal
ter controle kun je de knop achterruitverwarming bedienen, je hoort dan bij aanzeten niets (is immers al aan) en bij uitzetten 2 klikjes (uit en weer aan) in de bsi. dan weet je zeker dat de auto aan het regenereren is. Normaal is aan 1 klik uit weer 1 klik
Ik zou dit eerst controleren voordat je kosten gaat maken!
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
27 okt 2010 22:18 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: C5 diesel bokt
het feit dat de auto roet uitstoot lijkt mij wel erop te wijzen dat er iets aan de hand is... want ik weet dat de 1.6 iets mag roeten maar ik heb begrepen dat de 2.0hdiF niet mag roeten..
en nog terugkomend op mijn vraag over wat je tankt.. ik weet dat de HDIF enorm gevoelig is met goedkope diesel.. heb dat bij mijn vorige C5 ook gehad.. en altijd stotteren bij ong 2000 rpm toen noodgedwongen eens duurdere diesel getankt en probleem was weg.. natuurlijk dit weer uitgetest.. en weer het zelfde resultaat..
|
27 okt 2010 22:25 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 diesel bokt
Misschien is het in het kader van waar ook Roman op doelt interessant om eerst ook dit topic eens goed door te lezen: viewtopic.php?f=5&t=8027&start=45Roken bij een 2.0 hoort idd niet
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
27 okt 2010 22:40 |
|
 |
Rinus Vermunt
C5club Rookie
Geregistreerd: 10 okt 2010 12:27 Berichten: 44 Woonplaats: Etten Leur
Auto: Berline
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10844
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 126600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: C5 diesel bokt
Zo vrienden, de nieuwe EGR klep is gemonteerd, en na twee dagen moest ik ondervinden dat het probleem nog bestaat, helaas. Maar het is minder heftig en korter van duur, dus denk ik dat er wel een verband bestaat met de EGR klep. Mijn vrouw die er meer mee rijd dan ik, zei gelijk, zie je nou wel de tank is bijna leeg, dat heb ik jou toch gezegd. Maar eigenwijs dat ik ben denk dan, die tank diesel is voor ongeveer 1000 Km, is hij dan weer aan regenereren toe, ik weet het niet en hoe kan ik dat zien, of controleren? Wel heb ik nu bewust merk diesel getankt, kijken of dat verschil uitmaakt. Dan nog even de vraag, een EGR klep kan je die zomaar omwisselen of moet die nog ingelezen worden in het systeem, of andere hokus pokus dingen om hem te laten functioneren. Wat ik mij ook afvraag, hebben alle C5 diesels een toevoeging op de brandstof, ik heb een 2.0 HDFI en volgens de dealer is dat bij mij niet van toepassing. En uit het boekje is het voor mij niet duidelijk. Graag jullie wijze reacties. Groetjes Rinus
|
09 nov 2010 20:37 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: C5 diesel bokt
Die F staat voor Fap, dus ja dat is van toepassing op deze diesel  2007 2.0 HDiF is nooit zonder F geleverd volgens mij, ... je hebt dus gewoon een tankje met Eolyse, dat gaat als ik het goed heb bij deze variant ongeveer 120.000 mee.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
09 nov 2010 20:56 |
|
 |
Bert65
V.I.P.
Geregistreerd: 24 mei 2010 21:24 Berichten: 1949 Woonplaats: Almere
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Naar boven
|
 Re: C5 diesel bokt
 Als de dealer denkt dat de auto geen eolyse gebruikt, heeft hij/zij dit dan wel aangevuld? Tenslotte zit er meer dan 120k op de klok.
_________________ Grtz Rob
2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen. Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010 ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002 Ex C2 1.1 Ex Berlingo 1.9D ex ZX 1.4 ex ZX 1.4 ex ZX 1.9D ex AX 1.0
|
09 nov 2010 21:03 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: C5 diesel bokt
Dan krijg je ook een hardnekkige melding als dit tankje (bijna) 'leeg' is ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
09 nov 2010 21:05 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|