Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
het zoveelste 'catalysator storing' topic https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=8037 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | bratos [ 21 sep 2010 22:19 ] |
Berichttitel: | het zoveelste 'catalysator storing' topic |
Hallo, Ik heb even een vraag. vorige week had ik WEER es een katalysator storing. Ik reed 150 (op gas) en toen kwam de storing en de noodloop op 3 cylinders die er bij hoort. Ik naar de vluchtstrook, motor uit, 10 seconden wachten, motor aan, en gaan. Maar ik was het beu dus ik had de C5 op benzine gezet. Woaap!, weer naar de 150 en nondeju nog geen 10 minuten later WEER! Anyway: Ik heb vaker deze storing gehad op gas,maar nog nooit terwijl ik op benzine reed. Ik ben er voor naar de dealer geweest, en deze heeft het een en ander gedaan: Gasfilter geplaatst motor gespoeld uitgelezen met de lexia (niks spannends ![]() Maar kan dit veelvoorkomende probleem iets te maken hebben met de snelheid? Ik kan me voorstellen van wel (meer brandstof - onstekeing - bladiebla) maar ik heb zelf meer verstand van apparaten waar harde schijven in zitten. heeft iemand hier iets zinnigs over te melden? De C5 zit al over de 250K heen, pas distri riem vervangen, bak olie , er zit 5w40 in het blok. anyone ?:) ik had deze draad gevonden: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/163497 en ik ben het nu een beetje kwijt. Heeft iemand nog tips waar ik bij de dealer mee aan kan komen? |
Auteur: | Herman [ 21 sep 2010 23:05 ] |
Berichttitel: | Re: het zoveelste 'catalysator storing' topic |
Tjeetje dat draadje is een heel verhaal zeg ben nog aan het lezen, maar geen oplossing. Valt wel op dat het meestal de 2.0 versie is ![]() |
Auteur: | exroosje [ 22 sep 2010 09:46 ] |
Berichttitel: | Re: het zoveelste 'catalysator storing' topic |
Als je de melding wel op benzine krijgt is de kans groot dat een cit dealer nu wel een goede diagnose kan stellen. bv bobine stuk (en daar had je op gas al eerder last van want die is gevoeliger voor ontsteking) . Of de EGr of nog zo'n 10 andere mogelijkheden natuurlijk Bij problemen die alleen op gas zijn krijg je vaak meldingen over de fuel trim (mengselregeling), daar kan een cit dealer weinig mee dan te roepen dat er iets mis is in de gas installatie. Overigens, dat topic op cit forum is heel lang, maar de conclusie is eigenlijk vrij eenvoudig (alleen duurde het heel lang om hierachter te komen, vandaar de lengte). Vrijwel altijd ligt het bij een AG / intergas installatie aan (van goedkoop naar duur) Gasfilter verstopt => vervangen gasdrukregelaar defect => vervangen verdamper defect = reviseren gasinjectoren => vervangen (auw) Tevens is er een verkeerde serie gasinjectoren geweest die vervangen is en tot veel hardnekkige problemen heeft geleid. Zelfs dusdanig dat rond 2003-2004 de heersende opinie was dat gas en C5 niet samen gingen. Inmiddels zijn die sentimenten geluwd. |
Auteur: | bratos [ 28 okt 2010 20:19 ] |
Berichttitel: | Re: het zoveelste 'catalysator storing' topic |
Van de week hoorde ik een vreemd geratel bij de motor vandaan komen. Ik dacht dat het de uitlaat was, omdat het pas was als de motor een beetje warm was geworden. Ik had de auto weggebracht met die klacht, en oh ja blablabla uitlaatgasstoring. catalysator storing. En dat ik 'oliedruk te laag' meldingen had sinds een paar dagen bij het nemen van een scherpe bocht. Vanochtend kon ik em weer ophalen. Bleek de oliedruk sensor lek, dus die is vervangen. En het slechte nieuws was dat een van de klepstoters stuk was, wat dus ervoor zorgde dat het mengsel niet goed is (en dus uiteindelijk de uitlaatgas storing veroorzaakt). Ik ging dat geratel dus horen omdat de oliedruk te laag was. De kosten zullen 1100 bedragen ![]() Na navraag bleek de wagen een dagwaarde te hebben van 1750 ![]() Omdat er ook een keerring of zo lekte bij de versnellingsbak, denk ik : ja en wat gaat er de volgende keer stuk? Na alle achtersdtallig onderhoud te hebben ingehaald, is bij mij de vraag: inruilen of fixen? ![]() Wat zouden julllie doen? |
Auteur: | Klussie [ 28 okt 2010 21:39 ] |
Berichttitel: | Re: het zoveelste 'catalysator storing' topic |
Bij die keerring lekken ze bijna allemaal een beetje. Hoe is je olieverbruik? |
Auteur: | breakexclusive [ 28 okt 2010 22:32 ] |
Berichttitel: | Re: het zoveelste 'catalysator storing' topic |
als je net alles hebt laten doen en de auto is weer goed dan ben je slechter af bij inruil. alle vervangen onderdelen zie je niet terug in de inruil plus wat krijg je terug???? En die storingen zijn in feite te wijten aan parameters die heel strak zijn afgesteld en als er dan maar iets afwijkt dan gaat de dame piepen. Hetzelfde is zo'n beetje gebeurt bij mijn zwager. Echter nu geen last meer. Oorzaak de computer en de verdamper van de LPG (AG) eerst stuk en een tijd later een rammelende motor. OOrzaak injectoren defect .... kassa. Nu alleen sporadisch de katalysator of uitlaatgas storing met name bij hard rijden. Alleen dit betreft geen citroen maar een opel vecta 1,8 |
Auteur: | bratos [ 28 okt 2010 23:14 ] |
Berichttitel: | Re: het zoveelste 'catalysator storing' topic |
Hoe het olieverbruik bij de keerring is weet ik niet precies, dat heb ik niet nagevraagd. het enige wat ze er over te zeggen hadden, was dat het een kleine lekkage was (omdat de grote lekkage van de oliedruksensor was). Ik zal ze nog es bellen. Ik neig zelf naar klepstoters vervangen, omdat ik dan denk dat ik wel alles heb gehad ondertussen. Maar ze zeiden ook dat na 250k km toch wel veel was voor zon auto ![]() En een storing af en toe.... mwah. heb er mee leren leven. en het is gewoon een hele fijne auto, die lekker van zn plek wilt als ik het gas intrap. Ik had tijdens het onderzoek een C1 te leen. Daar wordt een mens niet blij van.(wel blazen in zn 2 ![]() Ik heb sinds ik de slee heb de distri riem, remblokken + schijven voor, gasfilter, accu (was al 10 jaar oud), die achterasdraagarmlagers (scrabble anyone?), en nog wat klein spul zoals ruitenwissers. (en een beurt natuurlijk). over 3 maanden moet ie weer een APK, en dan moet ws. de toevoerslang vervangen(deze was poreus vorige keer, maar de andere garage waar ie toen is geweest heeft ie niet vervangen maar wel apk gekeurd ( en 'vergeten' mn fuseekogelzekeringen te checken!!! argh)) Nou kan er toch alleen maar serieus iets naar de klote gaan toch? hmmmz. Trouwens, voor die 1750 heb je net niks. tel die 1100 erbij op en je hebt imho nog steeds niks betrouwbaars. Als ik inruil bij een dealer wil ik wel iets van garantie, en dan niet van die bart smit garantie op draaiende onderdelen van de motor (behalve natuurlijk juist dat wat er net verrot is). |
Auteur: | bratos [ 28 okt 2010 23:55 ] |
Berichttitel: | Re: het zoveelste 'catalysator storing' topic |
En dan nog iets wat me te binnen schiet; Waarom merk ik het defect van de klepstoters wel op LPG maar niet als ik op benzine rijd? |
Auteur: | Hans47 [ 29 okt 2010 13:44 ] |
Berichttitel: | Re: het zoveelste 'catalysator storing' topic |
nu het oliepeil en de druksensor goed is en je rijdt op benzine krijg je dan ook de emissiefoutmeldingen? Ik zou ook een compressiemeting laten doen, zegt iets over de staat van de motor en de "defecte" klepstoter. |
Auteur: | Cyberbob [ 29 okt 2010 14:04 ] |
Berichttitel: | Re: het zoveelste 'catalysator storing' topic |
Jow Bratos , je weet het wel allemaal sappig neer te pennen zeg ![]() ![]() ![]() Zit geen sprankje leedvermaak van mijn kant bij hoor, Ik weet hoe ut is als je veel geld in je Ride hebt gestoken en dan gaan er weer andere dingen 'belly up' ![]() Ik denk dat de beste tip die ik je kan geven deze is: ga op je gevoel af. Doe ik ook met mijn C5 en ondanks dat ik best al wat heb laten versleutelen eraan is het eind nog niet in zicht. Er moet nog een sloot doekoe bij om de dame weer helemaal spik-en-span te krijgen, zowel technisch alsook optisch. En weet je, ik neem dat voor lief want dat ding rijdt zo overheerlijk en daarnaast heb ik het gevoel dat ze het uiteindelijk waard is ![]() Ik heb onlangs de overstap naar een Carlsson overwogen (ook om van het gedonder met de mijne af te zijn) maar uiteindelijk heb ik daar toch maar vanaf gezien. Echt een dikke bak zo'n C. maar je weet gewoon niet wat je koopt (zeker niet als er op 6 jaar tijd 4 verschillende eigenaren de revue zijn gepasseerd). En met deze dame weet ik wat voor vlees ik in de kuip heb. Helaas hebben deze Francaises nu eenmaal hun nukken. Ik heb dat inmiddels geaccepteerd, maar makkelijk was dat zeker niet. Als jij er geen goed gevoel bij hebt dan zou ik zeggen: dumpen die bak! En iets terug kopen waar je hopelijk wel happy mee wordt. May the force B with U! |
Auteur: | bratos [ 01 nov 2010 22:50 ] |
Berichttitel: | Re: het zoveelste 'catalysator storing' topic |
Heren, bedankt voor de support en informatie. Ik rijd nu een paar dagen op benzine, zonder lek bij mn oliedruksensor. Heerlijk! Ik hoor niks, ik kan rotondes in zn 3 nemen, slaat niet af bij te weinig gas ![]() Totdat ik bij de pomp kom ![]() Wat zou je kunnen concluderen uit zon uitslag van een compressiemeting ? Welke klep er slecht afdicht (als de motor warm is )? Ik ben bang dat het probleem terug kan komen en dan 1100 ballen voor piet snot heb betaald. Ik ben namelijk dit tegengekomen: http://www.autoweek.nl/autoreview/17790 ... e-Prestige (ja ook een 2.0 liter) waar meneer zegt: " 130.000 km: Auto gaat nu ook af en toe op noodloop. Even stoppen en opnieuw starten en het probleem is verholpen. De auto is bij de dealer geweest, bij een gasspecialist en uiteindelijk bij de Subaru-dealer waar ik hem zonder garantie had gekocht. Diagnose gasspecialist: Klepstoters moeten vervangen. Heeft dunne olie (5W30) en andere bougies geplaatst. Diagnose Citroendealer: Er is niets aan de hand, komt door de LPG installatie. Kan niet verholpen worden (!?!?). Klepstoters zijn ok volgens Citroen. Diagnose Subaru-dealer: Klepstoters zijn ok. Bobinebrug moet vervangen, lekke vacuumslang(en), en een onderdeel van het gas dat zorgt voor het stationair draaien moet vervangen. " Nu heb ik 2x zoveel kilometers 258k om precies te zijn, maar ik wil eigenlijk een second opinion. En tegenwoordig is er (ondanks de crisis) verdomd weinig te koop voor een redelijke prijs (en met een beetje bagageruimte). dammit. weet iemand nog een andere goede garage (eentje die niet bang is van LPG) rondom of in Dordrecht? |
Auteur: | Herman [ 01 nov 2010 23:06 ] |
Berichttitel: | Re: het zoveelste 'catalysator storing' topic |
Uitproberen met een nieuwe bobine zou denk ik wel kunnen, BertC5 heeft er nog een liggen. als dat werkt weet je iets meer. |
Auteur: | nixmit [ 02 nov 2010 12:40 ] |
Berichttitel: | Re: het zoveelste 'catalysator storing' topic |
bratos schreef: . . . En het slechte nieuws was dat een van de klepstoters stuk was, wat dus ervoor zorgde dat het mengsel niet goed is (en dus uiteindelijk de uitlaatgas storing veroorzaakt). . . Bij mij soms vergelijkbare problemen: een enkele keer bij gas terug nemen een katalysatorstoring etc. Maar ook soms slecht starten, en af en toe zelfs op benzine niet lekker lopen totdat de motor echt warm is. Mijn vraag: hoe wordt de diagnose "klepstoter(s) stuk" gesteld? Kan ik het als berijder/toeschouwer constateren? Mijn garage, Dijkstra in Groningen, heeft een aantal keren niets kunnen vinden. Ook niet na een nacht overblijven zodat de monteur een koude start kon maken. Ik heb het idee dat het probleem zich vaker voordoet wanneer de C5 langer dan een dag heeft stilgestaan. Past dat symptoom bij de diagnose? Ik heb alle draden over klepstoters, onrustige motor etc doorgespit, maar geen hard verband kunnen vinden tussen symptomen c.q. berichten uit de Lexia en de diagnose "klepstoter(s) stuk". Klepstoters vervangen is tenslotte niet een oplossing van het type 'baat het niet, dan schaadt het niet'. |
Auteur: | bratos [ 02 nov 2010 21:59 ] |
Berichttitel: | Re: het zoveelste 'catalysator storing' topic |
Het schaadt in ieder geval de portemonee! Anyway, de wagen rijd zeer goed op benzine. Vanochtend dacht ik om mar weer eens op lpg te rijden, en na 3 seconden bokken en stoten PAF catalysator storing. De motor even een paar seconden uitgezet, weer contact gemaakt, op benzine gezet en vroemmmm daar gingen we weer full power (met disco dashboard, dat dan weer wel). In hoeverre valt dit te rijmen met klepstoters? Het lijkt mij dat de gastoevoer/ het mengsel/ inspuiting daarvan crap is (maar ik ben geen monteur). Het is gelijk over als ik em op benzine zet. Bobine / bobinebrug? (is dat het zelfde)? (oh ik zie dat er een rail in zit die 90 euro kost.) injectors? De wagen rijdt zo lekker op benzine dat ik een reparatie overweeg, maar wat moet er dan vervangen worden? 'Effe 1100 euro proberen' vind ik zonde. |
Auteur: | breakexclusive [ 02 nov 2010 23:40 ] |
Berichttitel: | Re: het zoveelste 'catalysator storing' topic |
ik kan je twee adressen geven van autogas specialisten? 1 123 autotechniek nieuwenhuijsen in rijswijk LPG 2 AGIN ludolph de jonghstraat rotterdam vlakbij zestienhoven en a 13. 3 bosch car service richard sluijter vlakbij agin (heeft zelf c5 gehad en kent deze problemen denk ik wel) er was er ook nog één in capelle ad ijssel of krimpen ad ijssel maar die naam weet ik niet meer. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |