Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Hoe krukas ( vliegwiel ) blokkeren bij DB wissel 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33
Berichten: 176
Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Hoe krukas ( vliegwiel ) blokkeren bij DB wissel
Hallo,

Ik ga zelf binnenkort de distributieriem vervangen van mijn C5 1.8 16 V .
:cit4
Er zit een EW7J4 motor in . Nu lees ik in een van de draadjes dat er een gat moet zitten in of bij het vliegwiel huis waar je een pen door heen kunt steken en dat die het vliegwiel blokkeert. Je kunt dan de krukas poelie etc er af halen. Weet iemand waar dit gat zit ?? :smt198
En dan welke diameter moet er in en hoe lang moet de pen zijn ( Misschien een metaal boortje er in ??) :smt080
Trouwens is de operatie op de grond te doen of moet er een brug aan te pas komen?? :smt080


08 sep 2010 23:47
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe krukas ( vliegwiel) blokkeren bij DB wissel
Heb je hier wat aan?
E.e.a. te vinden op bladzijde 130 van het handboek (en-us-t2-2003)

Het volstaat niet om er gewoon een boor in te doen, daar de diameters op de benodigde speciale pen, veschillend zijn!


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


09 sep 2010 00:36
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33
Berichten: 176
Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe krukas ( vliegwiel) blokkeren bij DB wissel
Ik heb het gevonden hoor. :cit2
Heel erg bedankt voor de tip LA. Dat die zelfs uit la douze france moest komen. :smt193

Ik had het zakboek al wel geraadpleegd maar was nog niet bij pag 130 wezen kijken. :D
Veel te veel Engel (s) :smt203


09 sep 2010 23:00
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33
Berichten: 176
Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Maten blokkeerpen om vliegwiel te blokkeren ?
Weet iemand welke de maten zijn van de blokkeerpen die je nodig hebt om het vliegwiel te blokkeren. Hij is in drie diameters ( zie ook zakboek in het engels pag 130) De dunste komt in het huis van de versnellingde middelste komtin het vliegwiel en de dikste in het aggregaathuis. :smt198

Misschien is er iemand die deze penheeft en de maten wil opmeten zodat ik er zelf een kan fabriceren. :smt023

Bedankt he :smt190


11 sep 2010 23:15
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Maten blokkeerpen om vliegwiel te blokkeren ?
Over de maten, zal ik je maandagavond proberen te antwoorden.
Zal mijn licht even opsteken bij mijn favoriete garage, zie hieronder:


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


12 sep 2010 00:05
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33
Berichten: 176
Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Maten blokkeerpen om vliegwiel te blokkeren ?
das snel alvast bedankt :citrofiel


12 sep 2010 02:28
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Maten blokkeerpen om vliegwiel te blokkeren ?
Ben benieuwd, zat er ook al naar te zoeken. :ugeek:

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


12 sep 2010 09:18
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33
Berichten: 176
Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe krukas ( vliegwiel) blokkeren bij DB wissel
Tot nu toe niets meer van LA gehoord uit de Ardeche :smt089
Hoe zou het met hem gaan?????? :smt190
Is ie de weg naar de garage kwijtgeraakt of misschien wel het draadje waar ik om de maten heb gevraagd!!!! :mrgreen:


20 sep 2010 21:49
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe krukas ( vliegwiel) blokkeren bij DB wissel
Allereerst mijn excuses voor mijn afwezigheid alhier.

Voor de twee liter diesel hebben ze een zelfgemaakte stift in gebruik van 8 mm diameter, in totaal ongeveer 20cm lang.
Hij is op ongeveer 6 cm één maal gebogen onder een hoek van om en nabij 110 tot 115°.
Het gedeeldte wat door het gat in de starterkrans gaat is licht konisch afgewerkt over iets minder dan een halve cm. Dit om het inbrengen te vergemakkelijken.
De totale lengte speelt geen rol want het lange deel dient aleen als handvat.
Het ziet er in het geheel beslist niet uit zoals op de tekening van hierboven reeds gemeld, maar met verzekerde mij dat zij de hier beschreven blokkeerpen op alle phI 2 ltr diesels gebruiken.

Om redenen van discretie kon ik het niet maken om een foto van het genoemde "gereedschap" te maken. Wel heb ik op papier de hoek, en daarmee ook de lengte overgetekend van dit stuk als zijnde mal. Teneinde toch nog over iets van een bruikbare referentie te kunnen beschikken voor publicatie hier op het forum.

De onderstaande foto van mijn handschetsje heb ik op de pc wat aangevuld om wat details te verduidelijken.

Verklaar me verder benieuwd om te kunnen volgen hoe de rest gaat verlopen :lol: :lol: :lol:
Suczeven er mee :smt023 en met groeten vanuit de Ardèche.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


22 sep 2010 10:38
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe krukas ( vliegwiel ) blokkeren bij DB wissel
Sorry C5introentje.
Zie nu net zelf dat ik me helemaal in het type e.d. de soort brandstof van je motor heb vergist.
Zal zien wat ik gedaan kan krijgen om e.e.a. te herstellen.

Overigens, wat zou je er van zeggen om met een set boren oplopend in halve milimeters t/m 13 mm (of meer indien nodig) gewoon te beginnen om het kleinste gat op te zoeken.

Het kleinste gat is dan je eerste referentie (en probeer ook een indruk v d diepte te krijgen).
Als tweede het gat in de starterkrans, op dezelfde wijze.
En de laatste, als het mee zit, kun je er met een schuifmaat bij.
De diepten zijn minder essentiëel dan de diameters.
Wellicht heb je hier alvast wat aan. :cit4

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


22 sep 2010 15:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe krukas ( vliegwiel ) blokkeren bij DB wissel
Het vliegwiel kan bij jou type dacht ik nog gewoon met een m8 bout door de krukaspoulie.

Dit kun je controleren want dan zit de krukaspoulie met 4 boutjes 13mm kop vast. Dan heb je het oude type motor en kun je de krukas met 8mm bout of pen blokkeren gewoon distr zijde.

Zit de krukaspoulie alleen met een grote bout (22 mm) kop vast vergeet het dan maar, dan heb je echt een speciale pen nodig voor in het vliegwiel. En de distributie poulie op de krukas is danspiebaanloos dus kan ronddraaien. Dus afstrepen gaat dan ook niet.

De nokkenassen kun je blokkeren met een pen die over een lengte van 10 mm 6 mm dik is (vanaf de kop) en daarna ongeveer 7,5 mm.

Afstrepen kan ook, en dan 6mm boutjes er in Let op dan heb je wel ongeveer een tand speling, vandaar dat je nauwkeurig moet afstrepen.

Succes

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


22 sep 2010 22:24
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe krukas ( vliegwiel ) blokkeren bij DB wissel
Kijk daar hebben wij wat aan. :smt023

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


22 sep 2010 22:30
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 13 apr 2008 23:33
Berichten: 176
Woonplaats: Amersfoort
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe krukas ( vliegwiel ) blokkeren bij DB wissel
Hallo allemaal.
LA merci de votre message prive et bonne forte :cit4

Ik heb denk ik het nieuwe type motor want er zit een 22 mm bout op de distributiepoulie.
Trouwens het maakt toch niet uit mijn inziens dat de distributiepoulie "Los zit "Deze hoeft toch niety op tijd te staan Alleen de vertanding waar de riem over loopt moet op "Tijd"staan. Gewoon eraf die poulie voor de aandrijriem airco dynamo etc etc.
Ik heb vandaag eens onder mijn eigen bak gelegen ( EW7J4 motor ( 2003)) en heb het eerste gat gespot. Deze ligt bij mijn motor net tussen het motorblok en de rechter aandrijfas Ter hoogte van de koelwaterleiding in. Dit is een gat van 30 mm doorsnede en ongeveer 6 cm diep. Nu komt het!!!
Er zit vervolgens een gat in het vliegwiel ( na het voorzichtig ronddraaien van de krukas) en deze heeft een doorsnede van 10 mm. Deze loopt bij mij "dood" na een 8 tal mm. Kan dit?? :smt198
Ik heb gekeken of er nog een klein gat achter zit met steeds meer aflopende boortjes Ik kwam echter tot de slotsom dat de boel dood moest lopen Toen heel rustig de vorm gespot met een kleine schroevendraaier en ik kan niet anders tot de conclusie komen dan dat er "slechts "2 gaten bij mij zitten. :smt017
Vervolgens heb ik een oude dop van de dopsleutelset gevonden die precies 30 mm doorsnede had Hier in het vierkante gat een gladde bout doorheen ( M10 is 10 mm) geslagen en ik heb mijn eigen gereedschap om de boel blokkeren.
Ik twijfel nog wel of er echt geen 3e gat in het versnellingsbakhuis zit en zo ja welke diametetr deze dan moet hebben. Ik heb oplopende boortjes van 2 t/m 8 mm geprobeerd maar niks valt erin.

Snappez vous het nog un petit ?? :smt023


22 sep 2010 23:31
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe krukas ( vliegwiel ) blokkeren bij DB wissel
Si, si, je te suis :smt023

Wordt vervolgt

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


23 sep 2010 00:10
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe krukas ( vliegwiel ) blokkeren bij DB wissel
Je geeft zelf aan dat de diepte die je aantrof ongeveer 6 cm is.
Dit zou wel eens kunnen overeenkomen met de lengte van de borgpen die is te zien op de tekening van voornoemde pagina 130.
En als dat zo is, bestaat er dan kans dat er toch sprake zou moeten zijn van drie verschillende diameters: a., b. en c. ( c. komt dan overeen met jou vastgestelde 30 mm.)?
Waarmee komt dan die 10 mm mee overeen?
Als ik de verhoudingen van die tekening zou moeten interpreteren, zou ik eerder kiezen voor a.
(Ook al lijkt deze eerder 8 dan 10 mm)
En dan is de vraag die nog overblijft:
- waar zit dan bij jou, en hoe groot is dan de afmeting b. (zoals in onderstaande tekening) :?:


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


23 sep 2010 00:49
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.