Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=8027 |
Pagina 1 van 5 |
Auteur: | BJG [ 20 sep 2010 23:15 ] |
Berichttitel: | Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom |
Ik start dit topic om eens te kijken wat de ervaring van andere clubleden is over hun c5 diesel met roetfilter. Ik rijd een 1.6 hdi 110pk FAP Wat mij herhaaldelijk opvalt is het volgende: Soms als ik fors optrek zie ik dat de uitlaat rookt, dit is het geval als het roetfilter bijna aan regenereren toe is. Meestal binnen 25 km gaat het roetfilter dan ook regenereren. Dit regenereren duurt maar een paar ong 5 minuten. Als je dan nog eens fors optrekt zie je echt een behoorlijke rookwolk. Na nog een paar keer goed accelereren is dat verdwenen en zie je geen rook meer tijdens accelereren. Dit blijft zo gedurende ongeveer 400-500 km. Totaal geen roetuitstoot. Na 4 a 500 km begint het weer van voren af aan. ECHTER bij de 2.0 hdi 138 pk FAP zie je nooit rook. Zelfs als je tijdens het regenereren fors accelereert is er geen zichtbare roetuitstoot. Dit heb ik laatst een keer goed kunnen uittesten. Ook regenereert de 2.0 met een frequentie die duidelijk lager ligt ong 800-1000 km. Dit heeft denk ik te maken met de grotere capaciteit van het roetfilter. het regenereren zelf duurt wel wat langer (ong 10 minuten). Ik weet (ben zelf T.S. citroen) heel goed hoe het systeem werkt. Ik vind het zelfs een heel erg goed systeem met relatief weinig problemen. maar ik ben gewoon benieuwd of andere 1.6 rijders dit herkennen. Want zo niet dan is het: A: ik let er te sterk op B: er is iets aan de hand met het roetfilter van mijn1.6 |
Auteur: | Nosmo King [ 21 sep 2010 00:12 ] |
Berichttitel: | Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom |
Mijn 1,6 zie ik ook wel eens roken als ik flink optrek, zeker na rustig een tijd op de cc gereden te hebben. Let er zelf ook veel op, zie het voornamelijk in de koplampen van auto's achter mij. Hoe weet jij overigens dat het vlak voor de regeneratie is? Waar zie je dat aan of heb je hem dan aan de lexia hangen? Ze rijdt verder goed, redelijk zuinig en ik heb ook geen emissiestoring of storing uitlaatgas of iets dergelijks gehad sinds een kapotte sproeier is vervangen nu 7 maanden geleden. |
Auteur: | Bert65 [ 21 sep 2010 00:41 ] |
Berichttitel: | Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom |
Ik rijd met een 2.0 HdiF met wat paarden minder. Ik zie bij accelereren ook wel eens roetpluimen. Meestal alleen te zien in de koplampen van de achterliggers als het donker is. Als ik op een normale wijze wegrijd of versnel, heb ik geen rookpluimen. Alleen dus als ik de dame even op haar staart trap. Dit is normaal. Ik heb ooit een Mastrubutie Galant TD gereden. Als ik even op de turbo ging hangen, waren 4 rijstroken van de A10 gevuld met zwarte rook. |
Auteur: | Maarten [ 21 sep 2010 07:51 ] |
Berichttitel: | Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom |
Misschien offtopic, maar ik vraag me eigenlijk af wat de winst van een FAP is als de afgevangen roet toch periodiek afgeblazen wordt? En mijn ph1 2.0 HDi-110 roet niet zichtbaar (ook geen vuile bumpers) maar de DTi in de Astra van mijn baas bijvoorbeeld extreem (zijn achterkant is met regelmaat pikzwart ipv blauw). Is die 'oude' HDi dan zo veel beter qua roetuitstoot dan de nieuwe mét FAP? |
Auteur: | Roman [ 21 sep 2010 08:57 ] |
Berichttitel: | Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom |
rij je korte stukken?? dan komt er roet uit de uitlaat... bij mijn vorige C5 was dat ook echter op den duur werd het erger.. en toen bleek dat er geen add. werd toegevoegd aan de diesel waardoor de regeneratie niks deed.. er is toen de berekenaar en de eloysetank vervangen... |
Auteur: | exroosje [ 21 sep 2010 09:12 ] |
Berichttitel: | Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom |
Maarten schreef: Misschien offtopic, maar ik vraag me eigenlijk af wat de winst van een FAP is als de afgevangen roet toch periodiek afgeblazen wordt? Die wordt niet afgeblazen maar tijdens regeneratie verbrand. Tijdelijk gaat je motor wat anderes lopen zodat de uitlaatgas temp omhoog gaat en de roet alsnog verbrandt. Tijdens dat verbranden komt dus nog wel wat rook vrij (dus roet) , maar dat is minimaal . Dat kun je ook aan de uitstootcijfers (PM10) zien. Al is natuurlijk wel een interessante vraag of regeneratie tijdens de emissie test cyclus voorkomt. Zo lang duurt die test immers niet. Zo niet, dan zijn de cijfers toch wel geflatteerd. |
Auteur: | EvilTwin [ 21 sep 2010 12:16 ] |
Berichttitel: | Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom |
De vermindering van PM10 is niet geflatteerd die is echt. Links de uitstoot over 80.000km (van een 607 2.2HDi) rechts zonder filter. NB de 607 had een 80dkm filtervervangingsinterval. ![]() De mensen die denken dat ze een FaP hebben raad ik nog wel eens aan naar het VIN te kijken, je kunt niet altijd op de dealer vertrouwen. Bij het regenereren hoort er voornamelijk een witte rook vrij te komen geen zwarte. Mogelijk gaat het daarbij niet om roet van de verbranding van Diesel, maar asresten van de olie. Voor de HDi's is een speciale oliestandaard ontwikkeld. (C2) |
Auteur: | alzheimer [ 21 sep 2010 12:27 ] |
Berichttitel: | Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom |
EvilTwin schreef: De mensen die denken dat ze een FaP hebben raad ik nog wel eens aan naar het VIN te kijken, je kunt niet altijd op de dealer vertrouwen. |
Auteur: | EvilTwin [ 21 sep 2010 12:36 ] |
Berichttitel: | Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom |
Ja ik heb wel eens een lijst gepost viewtopic.php?p=100739#p100739 ...of via planete-citroen. en voor de Fransverhinderden: sans FAP = zonder partikelfilter ![]() |
Auteur: | Roman [ 21 sep 2010 13:09 ] |
Berichttitel: | Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom |
niet helemaal waar ET... ![]() ![]() als je veel korte stukjes rijdt heb je wel roetemissie ondanks het FAP bij de 1.6 hdi... ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 21 sep 2010 14:18 ] |
Berichttitel: | Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom |
tja een 1.6HDi heeft geen roetfilter dus dat is niet zo gek ![]() |
Auteur: | Roman [ 21 sep 2010 20:51 ] |
Berichttitel: | Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom |
onee?? dat is dan nieuw voor mij ![]() |
Auteur: | BJG [ 21 sep 2010 21:52 ] |
Berichttitel: | Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom |
@Nosmo: Ik weet dat het vlak voor de regeneratie is omdat de motor binnen 25 km begint te regenereren. Dat regenereren merk ik als volgt: 1. klikje in bsi (achterruitverwarmingsrelais gaat aan) 2. Kort inhouden 3. iets ander motorgeluid 4. iets heftiger reageren op gas los en lastwisseling dan normaal ter controle kun je de knop achterruitverwarming bedienen, je hoort dan bij aanzeten niets (is immers al aan) en bij uitzetten 2 klikjes (uit en weer aan) in de bsi. dan weet je zeker dat de auto aan het regenereren is. Normaal is aan 1 klik uit weer 1 klik @Roman: Ik rijd geen korte stukken en de roet zie ik alleen vlak voor regenereren (FAP bijna verzadigd) en tijdens en vlak na het regeneren. @ET: Soms heel vlak na het regenereren zie je een witachtige wolk inderdaad. Maar tijdens regenereren is hij echt zwart hoor. Ook bij geforceerde regeneratie via lexia zie ik alleen zwart. Ook bij andere auto's. De c5 II 16HDi 110pk heeft in NLvolgens mij vrijwel altijd een FAP. Die van mij in ieder geval zeker |
Auteur: | Nosmo King [ 21 sep 2010 22:21 ] |
Berichttitel: | Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom |
Bedankt voor de uitleg, zal eens opletten of ik die symptomen kan onderkennen. Vraagje, waarom gaat de achterruitverwarming aan tijdens regeneratie ![]() Wel eens een klikje gehoord en dan kort inhouden. Dat klikje (erg zacht) leek bij de linkervoorstijl vandaan te komen. |
Auteur: | BJG [ 21 sep 2010 22:47 ] |
Berichttitel: | Re: Ondanks roetfilter wel eens uitlaat rook kolom |
Dat is inderdaad het klikje dat ik bedoel. De Bsi is de intelligente zekeringkast, en die zit links achter het klepje onder het dashboard. Daar komt het geluid vandaan. De achterruitverwarming aanzetten zorgt voor extra belasting en is een van de vele trucjes die zorgen dat de uitlaatgastemperatuur de gewenste 450 graden bereikt die nodig is voor regeneratie. |
Pagina 1 van 5 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |