Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

verbrand rubberlucht en nu multiriem
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7988
Pagina 1 van 1

Auteur:  carracha [ 14 sep 2010 11:19 ]
Berichttitel:  verbrand rubberlucht en nu multiriem

In april een C5 Break van 2003 aangeschaft. Sinds 1983 weer Citroen.
van de zomer rook ik plots verbrand rubber. Bij de Citroengarage kon men daarw einig van maken, de lucht was ook minder........Gisteravond belde mijn vrouw op de ze vreselijk geluiden onder motorkap hoorde. Toch maar niet verder rijden. Bij het openen van motorkap zag ik dat de multiriem gedeeltelijk al naast de wielen van de dynamo e.a. liep. Een gedeelte van de riem was al afgesneden en de buitenkant van de riem begon al te rafelen. ANWB gebeld en die heeft geconstateerd dat de aanspanrol kennelijk scheef stond en deze met een lang stuk ijzer weer kundig op zijn plaats gezet. Die paar kilometer naar huis zou wel lukken. En dat was ook zo. Wat is de oorzaak van zo iets na 150.000 km? Puur slijtage? Wat kan ik verwachten aan reparatie?

Auteur:  Maarten [ 14 sep 2010 11:23 ]
Berichttitel:  Re: verbrand rubberlucht en nu multiriem

Kan heel goed slijtage zijn, zeker als het de originele multiriem is. Levensduur is denk ik gemiddeld niet meer dan 100.000 km.

Als er verder geen schade is door het aflopen/rafelen valt de reparatie wel mee hoor. Paar tientjes voor de riem, idem spanrol. Uurtje werk.
Zonder rare bijkomstigheden denk ik dat je voor ~100 euro wel klaar moet zijn, of minder zelfs.

Auteur:  carracha [ 14 sep 2010 11:34 ]
Berichttitel:  Re: verbrand rubberlucht en nu multiriem

Klinkt geruststellend, morgen hoor ik waarschijnlijk meer van de monteur. Bedankt voor de reactie.

Auteur:  Klaverblaadje [ 14 sep 2010 11:36 ]
Berichttitel:  Re: verbrand rubberlucht en nu multiriem

Misschien is het nog wel de eerste riem, die van mij is pas bij 100.000 vervangen en was nog in prima staat.

Het probleem is dat de restanten van een kapotte multiriem tussen de distributie riem kunnen komen met hele nare gevolgen.

Laat ook de krukaspoulie nakijken , die bestaat uit twee delen met rubber ertussen en dat raakt wel eens los waardoor de poulie en de riem gaan zwabberen.

Auteur:  carracha [ 14 sep 2010 11:40 ]
Berichttitel:  Re: verbrand rubberlucht en nu multiriem

Dat zou de lucht van verbrand rubber veroorzaakt kunnen hebben.... Goede tip Klaverblaadje, ik geef het door!

Auteur:  Herman [ 14 sep 2010 19:40 ]
Berichttitel:  Re: verbrand rubberlucht en nu multiriem

Multiriem € 30,00
Spanner in huis € 64,00
Spanner rol € 17,50 het zijn dus twee spanners!

Arbeid is zelf te doen anders klein uurtje werk.

Auteur:  carracha [ 17 sep 2010 13:30 ]
Berichttitel:  Re: verbrand rubberlucht en nu multiriem

Bedankt voor de reacties allemaal.

Spanrol had speling en is vervangen. Deze drukte scheef op de riem, die daardoor van de wielen af dreigde te lopen. Voor de rest was alles in orde. Kosten € 145,-- incl. mont.kosten, spanrol en multiriem (gates).

De volgende post is waarschijnlijk de distributitieriem als deze niet rond de 120.000 km is vervangen. Moet dan ook de waterpomp (van kunststof) worden vervangen zo hoorde ik onlangs? Ik heb in het voorjaar een Renault 21 Turbo diesel ingeruild met 435.000 KM en nog nooit een waterpomp vervangen................ Dit lijkt een voorzienbaar probleem bij de C5?

Auteur:  Menno [ 17 sep 2010 13:32 ]
Berichttitel:  Re: verbrand rubberlucht en nu multiriem

Waterpomp wordt meestal ook preventief vervangen ...
Bij mijn vorige C5 is de pomp 305.000 meegegaan voordat deze preventief is vervangen, maar dat is uitzonderlijk ...

Auteur:  Rene [ 17 sep 2010 14:13 ]
Berichttitel:  Re: verbrand rubberlucht en nu multiriem

Mijn waterpomp (plastic) viel na 230.000 km. echt uit elkaar.

Auteur:  Klussie [ 17 sep 2010 19:59 ]
Berichttitel:  Re: verbrand rubberlucht en nu multiriem

Ik heb van de xantia eens de pomp met verpakking in mn handen gehad.
En op de verpakking stond een vervangingsadvies na 160.000 km.

Auteur:  Maarten [ 17 sep 2010 21:36 ]
Berichttitel:  Re: verbrand rubberlucht en nu multiriem

Voor de lage kosten van een waterpomp zou ik het risico niet lopen: pomp kost iets van 60 euro, maar als hij kapot gaat voordat hij preventief wordt vervangen, mag ook opnieuw de distributieriem incl alle rollen opnieuw vervangen worden (ook al zitten ze er dan pas 1000 km op).
Reken maar uit.

Overigens: als je riem nog niet vervangen is, ben je redelijk over het interval heen. Niet te veel gokken als ik jou was.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/