Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Olie koppelomvormer https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7928 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | LEEUWTJE [ 05 sep 2010 19:13 ] |
Berichttitel: | Olie koppelomvormer |
Beste Citrofielen, Hier een vraagje i.v.m.de envt.vervanging van de koppelomvormer bij mijn wagen.Hij verliest al verscheidene weken elke dag olie (volgens mij geen moterolie-ruikt niet als moterolie)Zou volgens mijn citroéndailer de koppelomvormer zijn.Hij heeft een bestek gemaakt van 1317 euro???Heeft iemand hier ervaring mee?Lijkt mij toch wel erg veel! Mijn vrouw zou liever een nieuwe kopen( deze is negen jaar oud(mijn wagen ) en heeft 101300km op de teller. Wat denken jullie? C5 2,0 i aut.berline ![]() |
Auteur: | willy4 [ 05 sep 2010 19:42 ] |
Berichttitel: | Re: Olie koppelomvormer |
er bestaan middelenom de keerringen (vetringen,dichting) terug soepel te maken hiet in Belgie noemt er zo een laek laek ik heb er al is geluk met gehad zolang dat er in keerring geen barsten (scheurtjes) in zijn ik dacht dat het rond de 25€ kost het is misschien het is uit te proberen |
Auteur: | LEEUWTJE [ 06 sep 2010 20:24 ] |
Berichttitel: | Re: Olie koppelomvormer |
Hallo Willy4, Hoe kan ik Leak-Tec in de koppelomvormer krijgen? De olie die ik vind in mijn garage is grijs met een groene schijn...en zeer vloeibaar. Dank voor uw reactie LEEUWTJE |
Auteur: | willy4 [ 06 sep 2010 20:30 ] |
Berichttitel: | Re: Olie koppelomvormer |
normaal kun je het bijvullen en controleren maar bij een c5 weet ik het niet |
Auteur: | JHV [ 06 sep 2010 22:12 ] |
Berichttitel: | Re: Olie koppelomvormer |
Dat niet weten betekend in mijn ogen ook even handen af van de bak. Je moet vullen aan de Lexia met warme motor en bak. En dan mag er niet teveel in zitten aan olie en bijvulling. Johan |
Auteur: | LEEUWTJE [ 07 sep 2010 18:51 ] |
Berichttitel: | Re: Olie koppelomvormer |
Beste J.H.V. Het gaat hier wel over de koppelomvormer en niet over de aut.versnellingsbak.Ik denk dat daar verschillende olie in zit en ook een andere vuldop heeft(als er al een vuldop op zit?)Is de koppelomvormer geen gesloten geheel?Mijn garagist zegt dat hij geen olie kan bijvullen of nieuwe dichtingsringen plaatsen,alles moet vervangen worden,maar is dit waar???Vraagt 1317 euro!! Wat nu ? LEEUWTJE |
Auteur: | willy4 [ 07 sep 2010 19:02 ] |
Berichttitel: | Re: Olie koppelomvormer |
vroeger zat er een vuldop op en deze moest je dan op een bepaald uur draaien en tot daar moest de olie dan staan dat was iets rond de twee uur dacht ik |
Auteur: | Klaverblaadje [ 07 sep 2010 19:24 ] |
Berichttitel: | Re: Olie koppelomvormer |
Nee hoor, die is niet meer apart af te tappen, vandaar dat er bij het verversen van de bak ook maar de helft van de aanwezige olie uit komt. Tussen de koppelomvormer en de bak is één keerring, het komt heel weinig voor dat deze lekt en ook de constructie is zodanig dat er vrijwel geen druk opstaat, hij ligt boven het olieniveau van de bak. Bij een willekeurige automatische bak zie je hier de keerring. Op de tweede foto een koppelomvormer. Het deel dat door de gele plastic cap is afgeschermd komt in die keerring. Ik zou eens proberen wat van die olie op te vangen, kleur en soort komt niet overeen met wat ik ken van lekkage bij een automatische bak. Ga eens naar een andere garage of naar een specialist voor een second opinion. Bijlage: keerring bak.jpg Bijlage: Koppelomvormer1.png |
Auteur: | LEEUWTJE [ 08 sep 2010 19:18 ] |
Berichttitel: | Re: Olie koppelomvormer |
Klavertje bedankt voor je reactie,het beste zal wel zijn naar een tweede garage te gaan voor een second opinie. De olie drupt tussen het motorcompartement en de versnellingsbak,de kleur is grijs en heel licht groenachtig. Het olieniveau van de omvormer kan ik niet testen,maar hij trekt nog altijd heel goed op.want ik veronderstel dat ik daar het eerst ga voelen moest er te weinig olie in zijn? Maar zoals je zegt,een tweede garage kan wat licht op de zaak werpen, hartekijk dank, LEEUWTJE |
Auteur: | Klaverblaadje [ 08 sep 2010 19:43 ] |
Berichttitel: | Re: Olie koppelomvormer |
In de versnellingsbak zit een oliepomp die alles in de bak inclusief de koppelomvormer van olie voorziet. De koppelomvormer krijgt een constante stroom olie, ook om ervoor te zorgen dat de olie niet te warm wordt. Te weinig olie in een automatische bak merk je daaraan dat de bak uit de versnelling vliegt, het eerste in een scherpe bocht als de olie naar de zijkant vliegt en de pomp geen olie meer krijgt. Hierdoor staat er geen druk meer op de koppelingen en rembanden en pakt de versnelling niet meer. Zet eens een bord onder de plaats van de lekkage zodat je een beetje "schone" olie hebt die je echt kunt bekijken en mee kunt nemen. Een aantal druppels die eerst op de grond hebben gelegen geeft een verkeerd beeld. |
Auteur: | LEEUWTJE [ 09 sep 2010 17:30 ] |
Berichttitel: | Re: Olie koppelomvormer |
Aan Klaverblaadje, Dit is waarlijk een les in automechanika,klaar en duidelijk.Heel erg bedankt hoor! |
Auteur: | JHV [ 10 sep 2010 08:49 ] |
Berichttitel: | Re: Olie koppelomvormer |
Klaverblaadje, Grappig, je geeft aan wat ik ervaren had bij het vervangen van de automatische bak en koppelomvormer bij onze old-timer. Ik wist allen niet zeker of dit ook nog voor moderne auto's zou gelden. Johan |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |