Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Vraagje over vacuum regelingen? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7894 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | JHV [ 02 sep 2010 11:09 ] |
Berichttitel: | Vraagje over vacuum regelingen? |
Een tijdje geleden had ik ook de storings melding "uitlaatgas storing", waarna ik de elektroklep EGR regeling heb vervangen. Uitlees melding P 0400) Ik had al gemerkt en opgemerkt dat voor mijn gevoel de auto strakker remde. Dat kan mi omdat de vacuumslangetjes van deze elektroklep naar de rembekrachtiger lopen. Ik ga nu echter nog meer merken en dan wordt ik nieuwsgierig en wil graag weten hoe iets werkt. Kan deze vacuumregeling er voor zorgen dat de motor krachtiger draait???? Mijn auto-technische kennis komt nog uit de tijd van de eenden en de Visa's, GS-en etc. Dus daar werkten de vacuumleidingen en onderdruk ook bv op de vervroeging van de ontsteking. De vraag: sinds ik deze klep heb vervangen trekt de auto feller en krachtiger op. Ik kan dus nu met doorslaande banden wegrijden. Alsof zijn kracht eerder, direct na gas geven, voor handen is. Voorheen ESP nooit gemist, dacht zelfs een tijdje dat die erop zat. Nu merkt ik dat ik echt geen ESP heb. Voorheen was ik nooit echt traag bij het optrekken, maar nu kan ik soms eerste zijn of sprintjes winnen. En dat voor een HDI automaat! Mijn gevoel en de ervaring zegt dat de kracht van de motor eerder voor handen is dus. En er staat geen opvallende verhoging van het verbruik tegenover. Mijn gevoel zegt dat d emotor ook rustiger draait. De vraag is dus of iemand van jullie dit kan verklaren en weet dat deze vacuumregeling meer beinvloed bij een HDI. Een andere insteek kan ook de verandering van rijgedrag zijn. We hebben net voor de vakantie een chalet gekocht en rijden een 340 km wanneer we daar geweest zijn. Ik ben er soms 2 keer per week naar toe geweest, voor een deel afspraken en voor een deel om te klussen. Dus veel kilometers gemaakt. Maar niet scheurend, meestal een 110km/h op de gps. Een enkele keer 120+ of een kar erachter. Nu zijn wij op zich rustige rijders. En misschien heeft veel kilometers maken een "losmakend" effect op de motor. Daarvoor was het alleen mar woon/werk kilometers met maandelijks een keer van het Noorden naar het Westen van het land. En d ekilometers met de tourcaravan natuurlijk. Dus misschien door die wekelijkse kilometers nu, in combinatie met onze rustige rijstijl, dat de motor schoon gebrandt is met al die kilometers, en daardoor beter draait. Kortom, gewoon een vraagt en geen probleem. Behalve dat ik mijn maatje 49 beter moet afstellen. Iedere keer met doorslaande banden wegscheuren is ook niet alles. Johan |
Auteur: | exroosje [ 02 sep 2010 11:21 ] |
Berichttitel: | Re: Vraagje over vacuum regelingen? |
Je geeft aan dat je de electroklep regeling EGR hebt vervangen, dat daardoor je vacuum beter op orde is en vraagt je af of daardoor de motor niet beter draait. Ik zou zeggen dat de EGR werking /aansturing zelf ook al de bemerkte verbetering kan geven. De EGR regeling zorgt er voor dat de EGR opent bij deellast en gesloten is bij stationair en vollast. Aangezien sommigen met EGR problemen deze afdoppen kun je er vanuit gaan dat als de EGR klep niet goed gesloten wordt deze de motorprestaties nadelig beinvloedt. Stationair draaien en optrekken wordt hier door beinvloed lijkt me. Een andere mogelijkheid is dat het toch bij het vacuum ligt, deze beinvloedt een flink aantal zaken bij een diesel : turbo regeling, swirl kleppen (alleen 2.2) etc. Het is niet voor niets dat je auto je meldt als er iets niet goed is, dan presteert ie dus niet optimaal . Na vervanging weer wel. Wat je je alleen kunt afvragen hoe lang het al sluimerend aanwezig was voordat er een service melding kwam (en je dus met een suboptimaal presterende auto gereden hebt) |
Auteur: | JHV [ 02 sep 2010 11:46 ] |
Berichttitel: | Re: Vraagje over vacuum regelingen? |
exroosje, dank voor je duidelijke reactie, "Het is niet voor niets dat je auto je meldt als er iets niet goed is, dan presteert ie dus niet optimaal . Na vervanging weer wel. Wat je je alleen kunt afvragen hoe lang het al sluimerend aanwezig was voordat er een service melding kwam (en je dus met een suboptimaal presterende auto gereden hebt)" Ik ben gelijk na de meldingen langs de garage gegaan. En een 15000km is er nog een onderhoudsbeurt geweest. Met als stnadaard het uitlezen van storingen en doormeten. Maar je hebt wel gelijk natuurlijk, dit kan er in zijn geslopen. Aan de andere kant ervaar ik de auto nu wel als scherp reagerend op het gaspedaal. En herinner me dit niet van eerder. Maar er zijn wel 2 APK keuringen geweest, onderhoudsbeurten met doormeten en uitlezen. De APK bij JO. Onderhoud bij een aan JO gelijkwaardig (oke bijna dan ![]() Maar het voelt idd als een beter presteren na te zijn ingereden. Het probleem kan er dus best al een tijd gezeten hebben. "Ik zou zeggen dat de EGR werking /aansturing zelf ook al de bemerkte verbetering kan geven." Die betere regeling van de EGR kan ik me ook voorstellen en begrijpen. Helaas is het geen 2.2 ![]() Johan |
Auteur: | BJG [ 06 sep 2010 23:27 ] |
Berichttitel: | Re: Vraagje over vacuum regelingen? |
In aanvulling op de informatie die reeds is gegeven: De computer van jouw motor geeft bij een gebrekkige werking van de egr klep altijd "storing electroklep egr" aan. Concreet in jou geval was het waarschijnlijk een gebrekkig vacuum waardoor de egr-klep niet goed werkte. Jij geeft aan de elctroklep te hebben vervangen en daardoor het probleem opgelost te hebben. Met het vacuum wordt zoals reeds is genoemd ook de turboregeling gestuurd. Ik denk dat in jou geval de electroklep zorgde door een lekkage voor het vacuumverlies. De motorcomputer registreerde als eerste een gebrekkige egr werking. Maar door een onvoldoende vacuum werkt ook de turbodrukregeling niet goed. In jouw geval (motortype) zorgt een onvoldoende vacuum voor een onvoldoende hoge turbodruk. Met een verminderde trekkracht als gevolg. Als de turbodruk veel afwijkt van de gewenste waarde genereert de motorcomputer ook een storingscode. Waarschijnlijk week de turbodruk in jou geval net niet voldoende af om deze storing op te slaan. Een onvoldoende werking van de turbodrukregeling is vooal in het lagere toerengebied te merken, dit verklaart ook het door jou opgemerkte verschil in trekkracht. |
Auteur: | JHV [ 07 sep 2010 08:57 ] |
Berichttitel: | Re: Vraagje over vacuum regelingen? |
Dank voor je duidelijke analytische uitleg. Ik had al het gevoel dat mijn "klacht" over niet echt lekker draaien een gevoel was. En geen feit doordat de Lexia geen storing aangaf. Echter tussen -stuk en niet stuk- zit blijkbaar een grijs gebied. Een beetje zwanger is lastig, maar een (beetje) minder vacuum levert dus wel feiten en/of gevoelen op. Al met al zijn we veel meer tevreden met de soeplesse van de motor. De turbodruk zal wel iets eerder opgebouwd zijn neem ik aan. Het klinkt overdreven misschien, maar het is net alsof we een andere auto rijden. De soeplesse van de motor bij het optrekken, en even inhalen, is zo anders. En het verbruik is niet toegenomen. Drie ritten van totaal 940km en dan pas 53,5 liter tanken. Verbruik dus 1 op 17,5. Johan |
Auteur: | BJG [ 07 sep 2010 22:00 ] |
Berichttitel: | Re: Vraagje over vacuum regelingen? |
Nog even een aanvulling n.a.v. van je opmerking over het verbruik: Het beter functioneren van de turbo levert zelfs een lager verbruik op bij gelijk blijvende rijstijl natuurlijk. ![]() Immers een turbo is in feite terugwinnen van verloren (uitlaatgasstroom) energie. Daarom neemt het rendement van de motor toe bij gebruik van een turbo. En ik wens je nog veel rijplezier in je soepele c5 hdi! |
Auteur: | Ronald [ 07 sep 2010 22:16 ] |
Berichttitel: | Re: Vraagje over vacuum regelingen? |
BJG schreef: Immers een turbo is in feite terugwinnen van verloren (uitlaatgasstroom) energie. Daarom neemt het rendement van de motor toe bij gebruik van een turbo. Hier ben ik het zeker niet mee eens. Het enige nut van elke compressor (supercharger of turbo) is om de luchttoevoer naar de motor op te schroeven zodat er tevens meer brandstof bij kan (verhouding lucht/brandstof is vast) zodat de ![]() Het enige wat gratis is aan de turbo is dat de aandrijving ervan gratis is (door uitlaatgassen), dit in tegenstelling tot een supercharger die aangedreven wordt door de krukas en dus kracht wegneemt die anders naar de wielen zou gaan. Gr. Ronald |
Auteur: | Klussie [ 07 sep 2010 22:24 ] |
Berichttitel: | Re: Vraagje over vacuum regelingen? |
Niet helemaal waar Ronald. Lees dit maar eens door. http://www.sportiva-italia.nl/viewtopic.php?p=423 |
Auteur: | exroosje [ 08 sep 2010 09:24 ] |
Berichttitel: | Re: Vraagje over vacuum regelingen? |
Als ik dat verhaal goed lees vind ik er een bevestiging in van Ronald's opmerkingen: De turbo charger gebruikt de in de uitlaatgassen aanwezige energie om druk op te wekken. Deze druk wordt niet aangewend om aandrijving te leveren (dan zou ie direct het rendement verhogen) of bv electriciteit op te wekken met een dynamo (ook rendementsverhogend), maar puur en alleen om cylinders verder te vullen. Wel is het zo dat een turbo motor gemaakt is om optimaal rendement te hebben bij een bepaalde vuldruk, als je die niet haalt gaat dit dus ten koste van rendement van de motor zelf . Tevens is een turbo niet gratis, hij zal toch enige extra weerstand geven in het uitlaatkanaal. Als je daarmee dan niets nuttigs doet is dat ook puur verlies. |
Auteur: | EvilTwin [ 08 sep 2010 09:55 ] |
Berichttitel: | Re: Vraagje over vacuum regelingen? |
...een nodeloos ingewikkeld verhaal dat enkele basisprincipes vergeet te vermelden. Daar wordt je dus niet veel wijzer van. De reden dat een turbocompressor een hoger rendement kan opleveren is dat je: 1) een kleinere motor laat werken alsof hij een grotere is zonder de geassociƫerde hogere wrijving- en massa-krachten 2) pompverliezen vermindert -je krijgt door bijv een 1.6L in deellast op +,25bar overdruk te laten werken in feite een 2L motor, het leuke is dat hij bij volgas 0,6bar kan maken, waarbij hij dus vermogen levert als een 2,6L ! -de turbo haalt energie uit de uitlaatgassen (meestal idd door de motor met een iets lager compressie iets minder energie uit het mengsel te halen in de arbeidslag, diezelfde lagere compressie bespaart je ook tijdens de compressieslag ![]() -de juiste combinatie van bak/motor/auto kan ervoor zorgen dat je met je kleine motor+turbo bij een standaardsnelheid dichter bij een zo hoog mogelijk rendement zit dan met je grotere atmosferische motor. Een MM wat ook een bak zonder verliezen bedient (sensodrive, DCT) helpt je dan nog wat meer. NB1 het is mogelijk een turbo te monteren zonder compressor, dan heb je een turbo-compound motor, wel eens gebruikt op vliegtuigen, waarbij de uitlaatgassen direct de krukas aandrijven. NB2 het gaat hier om een Diesel en dan spelen er nog andere zaken, oa. het vermogen van een Diesel om met een luchtoverschot te werken. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |