Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

met automaat berg/helling op
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7767
Pagina 1 van 1

Auteur:  viper [ 13 aug 2010 00:00 ]
Berichttitel:  met automaat berg/helling op

beste citrofielen,

aangezien dit mijn eerste automaat is zou ik graag jullie ervaringen en tips willen weten over het volgende.
van de week opweg naar vakantie bestemming een flinke helling omhoog en onze dame had er gewoon moeite mee
is het dan beter om de bak in stand "m" te zetten en met de hand te schakelen?
zoja hoe werkt dat gas los en gewoon in m en eenmaal weer vlak gewoon gas los en weer in D stand?

of is dit allemaal niet nodig en gewoon in d laten staan en gas onderin trappen :o

Auteur:  Menno [ 13 aug 2010 08:38 ]
Berichttitel:  Re: met automaat berg/helling op

Gewoon gas intrappen, gaat allemaal vanzelf, ... de M stand kun je altijd inschakelen, daar hoef geen gas terug voor te nemen.
Hing er een caravan achter ? ... een 2.0 zou echt geen moeite moeten hebben met een helling, maar door de 4-traps automaat misschien soms wel een tandje terug ;)

Auteur:  KlaasS [ 13 aug 2010 08:45 ]
Berichttitel:  Re: met automaat berg/helling op

gewoon goed naar je motor luisteren
als jij denkt "nu zou ik wel een versnelling terug willen "in de M en zelf schakelen
geldt natuurlijk ook voor het opschakelen
want ook mijn ervaring de afgelopen week is dat je het beste de automaat het werk kunt laten doen ,en soms even kunt helpen door zelf te schakelen!

Auteur:  EvilTwin [ 13 aug 2010 10:18 ]
Berichttitel:  Re: met automaat berg/helling op

viper schreef:
hoe werkt dat gas los en gewoon in m en eenmaal weer vlak gewoon gas los en weer in D stand?


gas los tussen M en D is absoluut niet nodig.

Citaat:
of is dit allemaal niet nodig en gewoon in d laten staan en gas onderin trappen :o


In M heb je meer controle en heb je meer gevoel met wat de auto doet. Zo kun je er ook voor zorgen dat je op dezelfde versnelling rijdt als af (remmen op de motor!)
Op sommige momenten erg steil omhoog zul je maximaal vermogen wel kunnen gebruiken (afh van belading) dat maximum heb je alleen bij 6000tpm, volgas!
Op hoogte heb je minder vermogen en minder koeling, dus terwijl je meer vraagt van de auto levert hij minder en kost dit meer moeite.

Auteur:  JHV [ 13 aug 2010 12:00 ]
Berichttitel:  Re: met automaat berg/helling op

Berg op en met caravan doe ik onze bak in de "S" stand. Niet om te scheuren maar om te zorgen dat bij een hoger toerental naar een hogere versnelling geschakeld wordt. Een 90 a 95 in de 3 is dan wel meer toeren maar beter voor motor en bak. Zeker niet planken om sneller te kunnen en koste wat het kost in de 4 willen rijden.
Bij een 100 a 110 gaat de bak bij ons altijd zelf al in de 4.
Solo bij 75 a 80 km/h al.
Johan

Auteur:  viper [ 15 aug 2010 11:26 ]
Berichttitel:  Re: met automaat berg/helling op

nee heb er geen caravan achter, wel beladen, 2 kids en een vrouw :)

maargoed ik rij veel op cruise control en als je dan een helling op rijd maakt ie nogal veel toeren vandaar mijn vraag.
en als je een helling afgaat in d rolt ie als een gek natuurlijk met als gevolg constant remmen.
niet echt goed natuurlijk, dus ik neem aan dat ik naar beneden em het best in m kan zetten dan?

Auteur:  Menno [ 15 aug 2010 11:42 ]
Berichttitel:  Re: met automaat berg/helling op

Als je wil dat hij nog beter op de motor remt kun je hem idd het beste in M zetten en zelf het verzet kiezen.

Auteur:  Klaverblaadje [ 15 aug 2010 11:57 ]
Berichttitel:  Re: met automaat berg/helling op

viper schreef:
als je een helling afgaat in d rolt ie als een gek natuurlijk met als gevolg constant remmen.
niet echt goed natuurlijk, dus ik neem aan dat ik naar beneden em het best in m kan zetten dan?


Als ik een echt steile helling opga b.v. een route met haarspeldbochten, dan schakel ik de sportstand in om te voorkomen dat de bak te vroeg opschakelt.
Er wordt dan langer in de versnellingen doorgetrokken en je hebt het vermogen beter in de hand.

Van een steile helling naar beneden gebruik ik altijd de M stand, hoewel dat ook niet zaligmakend is.

Je kunt niet verder terug dan de 2e versnelling en soms is dat nog te veel als je achter langzamer verkeer zit.
Dan zul je toch nog moeten bijremmen en dan liever één keer wat harder dan constant de voet op de rem want daar wordt het spul bloedheet van.

Auteur:  JW-C5 [ 15 aug 2010 14:07 ]
Berichttitel:  Re: met automaat berg/helling op

Van de AL4 ken ik dat probleem, die wil met de selecteur niet verder terug dan z'n 2. Dat kon je in de Xantia opheffen door het knopje 1 in te drukken. Daar heb ik op een zeer steile helling wel eens gebruik van gemaakt.

Maar dat de 4HP20 dit óók heeft verrast me. In de Xant kon je die gewoon in z'n 1 zetten met de selecteur.

Overigens was er nog een ander probleem met de AL4. Als je die handmatig in 1 gezet had en je remde bergaf tot bijna stilstand voor een heel scherpe hairpin zoals je ze wel hebt in de Pyreneeën op smalle bergweggetjes, dan kwam 'ie in z'n vrijloop.
Als je dan na de hairpin met gas los weer versnelde op de steile helling, pakte de bak dat niet op en kon je zo niet meer afremmen op de motor. Remedië: even wat gas bijgeven, dan wordt de vrijloop opgeheven.
Al met al was dat wel een heeeeeel rare gewaarwording, ik wist niet wat me overkwam :oops:

Groet,
JW

Auteur:  Klaverblaadje [ 15 aug 2010 14:28 ]
Berichttitel:  Re: met automaat berg/helling op

De bak wil wel in z'n 1, maar alleen als de snelheid extreem laag is, en daar kom je niet aan als je een helling afstuift.

Auteur:  JW-C5 [ 15 aug 2010 14:33 ]
Berichttitel:  Re: met automaat berg/helling op

Klaverblaadje schreef:
De bak wil wel in z'n 1, maar alleen als de snelheid extreem laag is, en daar kom je niet aan als je een helling afstuift.


Bij die snelheid kun je dan inderdaad niet terug naar z'n 1 ;)
Maar onder de 30 à 40 km/h zou dat wel moeten kunnen, en ik dacht dat je het over dat snelheidsgebied had....

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 15 aug 2010 15:39 ]
Berichttitel:  Re: met automaat berg/helling op

tja, als de helling zo stijl is dat je hem in 1 op moet dan moet je hem ook in 1 af :idea:

Auteur:  Lancelot [ 20 aug 2010 20:02 ]
Berichttitel:  Re: met automaat berg/helling op

Heb zelf een 2001 2.0 4traps. Weet zo niet welk type automaat dat is maar als ik bergaf in D flink bijrem schakelt de bak ook terug, zoals het hoort.

Ik woon in Noorwegen en rijdt dus nogal eens een bergje op en af en heb er eigenlijk spijt van dat ik een automaat gekocht heb, de versnellingen zijn te lang, en de 2e versnelling heeft een soort van koppelomvormer achtig ding. Dat zul je niet merken als je vlak rijdt, maar in de bergen slipt de bak in 2 tot zo'n 50 km/h onder flinke belasting. Volgens Citroen is dit zo om een hoger koppel te krijgen, maar het nadeel is ook dat je ook niet op de motor af kunt remmen in dat snelheidsgebied.

En dat is precies het probleem; bergop begint de boel aardig te stinken, bergaf trap je zo je schijven aan gort. Nog een nadeel: ben al 4 wieldoppen op de voorwielen verloren. Doordat mijn remmen flink warm worden zet de bevestigingsring uit en krimpt nadien weer snel, dit zorgt voor minder spanning in de ring en dus vallen je doppen eraf.

Hellingen steiler dan 15% trekt ie niet in zijn 2, dan moet ik terug naar 1. Ter vergelijk, mij Peugeot 207 90pk Hdi gaat dezelfde helling omhoog in zijn 3 en heeft dan nog kracht over om te acceleren.

Mijn volgende Citroen word dus sowieso een diesel en minst 6 versnellingen :-)

Ohja, als ik flink geklommen heb en de bak is goed warm (veel 2e versnelling), begint t ook naar verbrande olie te ruiken, laat ik altijd de motor ff lopen om de olie af te laten koelen (net als met een turbo) ik weet niet of dat zin heeft maar het helpt wel psychisch :-)

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/