Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Turbo druk fap aditief bijvullen geen vermogen https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7600 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | johnnysmid [ 14 jul 2010 18:46 ] |
Berichttitel: | Turbo druk fap aditief bijvullen geen vermogen |
Hallo, na gisteren mn trouwe PH1 te hebben ingeruild voor n PH2 en niet goed opgelet tijdens de testrit het volgende... 1 na het starten melding additief niveau te laag... 2 tijdens rijden bijna geen vermogen. na bezoek aan de plaatselijke Citroen dealer kwam het volgende naar voren uit de computer turbo druk te laag inderdaad de eloys bijvullen..(heeft volgens de ene niets te maken met vermogens verlies, volgens de andere (dealer) wel...vreemd?) mijn vraag heeft het al dan niet bijvullen en resetten van de computer met elkaar te maken? (vermogens verlies) Lage turbo druk omdat de roetfilter toch verstopt zit..(computer zegt van niet) of is het toch iets anders.. graag reacties. Groet J |
Auteur: | EvilTwin [ 14 jul 2010 20:45 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo druk fap aditief bijvullen geen vermogen |
Het kunnen twee aparte zaken zijn. Maar als de melding Eolys bijvullen er al wat langer zit is dan is mogelijk het FaP al verstopt. Met idd vermogensverlies en een noodloop tot gevolg. Noodloop=bijna geen vermogen. Is het Eolys bijgevuld dan moet de compu gereset worden, maar dan zou ik toch ook een geforceerde regeneratie uitvoeren om een inschatting te krijgen van de hoeveelhied asresten in het FaP. Pas even je profiel aan zodat we weten wat voor Ph.II je precies hebt (inc km) ![]() |
Auteur: | johnnysmid [ 14 jul 2010 21:56 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo druk fap aditief bijvullen geen vermogen |
THNX Evil Twin voor het snelle antwoord..,Ben vanavond dus even op de brug geweest en heb de wagen (nu wel ) even goed bekeken, Wat opviel was dat aan de bestuurders kant (van voor Tot achter alle schermen aan de onderzijde van de auto vervangen waren) nieuw dus.., deukjes in de rem leidingen, en in het hydrosysteem (leidingen),airco slang gescheurd, het hitteschild onder het eloys tankje beschadigd...,na verwijderen van het schild bleek dat de connector vermoedelijk is vervangen ivm de schade die de auto heeft gehad,deuk in het scherm op de plek waar de connector op het tankje komt, ook bleek dat deze connector mogelijk niet origineel is ,afgeknipte draden, alleen in het midden waren 2 draden aan de tank cq connector verbonden, en het tankje was nog zeker meer dan 75 % vol.... dus niet leeg niet... maar de bedrading is twijfel achtig. dus volgende vraag hoeveel draadjes gaan naar deze connector volgens mij 6 polig ,nu 2 kabeltjes aangesloten.middelste 2 en welke kleur van boven naar beneden. Autotje is altijd van oud vrouwtje geweest...lol , en dat is te zien ook.... helaas alleen aan de onderkant... Gelijk volgende vraag... de roetfilter is dat het geval gelijk na de turbo (ronde pot) of is het de lange dikke sigaar die midden onder de auto zit? en wat gebeurt er als ik hem eruit haal ? dus plan van aanpak: weer ff aan de computer, dat ding gaan vertellen dat ie vol zit met ''schnapz'' vervolgens dikke uitbrander geven. zien te achterhalen of de draadjes dus nog contact maken..en de volgorde kleuren zien te achterhalen. stuk leiding vervangen (2 keer) stukje ertussen zetten ''tonnetjes''mag dat tegenwoordig nog? en n nieuwe airco slang ...en gaan met de Banaan.. ...wat ik ook vreemd vond is ..ik haalde het stekkertje van de vermoedelijk lucht massa meter in de inlaat , en ...geen reaktie van de computer, helaas ook geen verbetering ,normaal zou je verwachten dat ie wat gaat melden...? storing oid...maar helemaal niets, of meld dit aleen aan de lexia.is natuurlijk mogelijk. Maar.. t is nog steeds n mooie wagen met veel ''bijna '' alles werkende luxe en hij rijd beduidend beter dan de oude PH1 veert heerlijk.. dus eerst wat voorspel en dan genieten maar weer. in afwachting van veel goede tips. ps (profiel werk ik later nog even helemaal bij) (motor is n 2,0 hdi RERHRH)RHR DW10bted4 136 pk....ik voel ze alleen nog niet..lol Groet J |
Auteur: | JW-C5 [ 14 jul 2010 23:44 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo druk fap aditief bijvullen geen vermogen |
Als ik dit zo lees komt de vraag op: heb je helemaal geen garantie op deze auto? Groet, JW |
Auteur: | johnnysmid [ 15 jul 2010 00:13 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo druk fap aditief bijvullen geen vermogen |
Garantie...Helaas niet,..was ook tot heden niet nodig,altijd veel geluk gehad met mn citroens, dus het kan es en keer tegen zitten nietwaar.. (uiteraard koop ik bij deze bepaalde citroen ''Handelaar'' nooit iets weer dat moge duidelijk zijn...) echter met de juiste info kom je tegenwoordig best ver, wat ik wel merk met de moderne ''dealers'' in tegenstelling tot de ''oude'' citroen garage's waar ze exact wisten welke ziektes en bepaald type had en waar de verschillende garages vaak hetzelfde vertelden heb ik vandaag veel verschillende verhalen gehoord bij verschillende dealers over mijn probleem en moet constateren dat ze wel erg veel op de computer vertrouwen,zonder ff onder de auto te kijken.volgens de ene heeft het inhouden niets te maken met het niveau van de additief vloeistof , bij de andere wel. grts J |
Auteur: | EvilTwin [ 15 jul 2010 11:27 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo druk fap aditief bijvullen geen vermogen |
Geen idee hoe de draadjes naar de Eolystank eruit zouden moeten zien. Ooit wel eens bekeken op m'n 2.2, maar dat is wellicht niet hetzelfde. In principe zit er alleen een pompje in het reservoir (geen sensor) dus twee draadjes zou voldoende kunnen zijn, maar er zit ook nog een computertje naast het reservoir, die heeft wel een uitgebreide connector. Wat je mogelijk kunt doen is heel goed luisteren na een tankbeurt. Als de tankdop eruit is geweest meet de compu het Dieselpeil en vult dan evenredig wat Eolys bij. Als de boel goed werkt moet je dat pompje kunnen horen. Pompt hij geen Eolys bij, dan heeft regeneratie/opstoken geen zin. In dat geval branden de roetresten niet weg en blijft de verstopping. VWB de uitlaat: direct na de turbo zit er een pre-kat (dwars) dan gaat het via een flexibel tussenstuk naar een volgende katalysator, die samengebouwd is met het FaP. Midden tussen die twee zit een vierkante flens, heel herkenbaar. Daarnaast zitten er drukleidingen voor en na het FaP, verbonden met een differentiaal-drukmeter in het motorcompartiment (tegen het tussenschot aan, iirc) Het FaP is een integraal onderdeel van de uitlaat, dus de motor. Daarop is de typegoedkeuring afgegeven. Je mag dit net zo min er tussenuit halen als een katalysator. Daarnaast blijf je meldingen en mogelijk noodloop houden. Je kunt wellicht een geheel andere motorsoftware erop zetten of het "vinkje" bij FaP uitzetten, maar wat dat exact zal doen is maar de vraag. De HDi138 is er weliswaar ook zonder FaP, maar de versie met BVA6 heeft altijd een roetfilter. HDi's hebben ook zonder FaP niet de reputatie dat ze roeten, maar dat is natuurlijk geen garantie dat je zonder FaP door de roettest komt, de eisen zijn met of zonder FaP gelijk. Daarnaast heeft het FaP ook invloed op andere uitstoot, maar dat wordt niet gemeten. |
Auteur: | johnnysmid [ 15 jul 2010 17:24 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo druk fap aditief bijvullen geen vermogen |
Thanx .again...Duss vandaag roetfilter eruit gehaald, hogedruk spuit erdoor gehaald,ingebouwd,geen verschil te merken ,ook niet en klein beetje, dus even naar de garage ,duitse ex citroen dealer , computer eraan,helaas is er in het lexia menu nergens iets te vinden waar je de hoeveelheid eloys kan veranderen...balen dus, vervolgens ff alles weer gereset, en ff getest, wat blijkt is dat de turbo druk bij 980 blijft steken als je gas geeft moet hij naar de 2000 gaan ,echter veranderd de druk minimaal naar niet ver boven de 1000.en heb nu we en alarmpje erbij..emissie storing,en het oranje motorlampje brandt..lol het vreemde is de turbo hoor je wel fluiten aleen dat ie erin komt niet. grts J |
Auteur: | EvilTwin [ 15 jul 2010 17:50 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo druk fap aditief bijvullen geen vermogen |
Geen/te weinig turbodruk dus? Dat lijkt me richting het vacuüm wijzen. |
Auteur: | johnnysmid [ 15 jul 2010 18:24 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo druk fap aditief bijvullen geen vermogen |
..dus ik dacht aan of Katalysator die dus boven bij de turbo zit is vertopt, of de regelklep van de turbo werkt niet (verstelbare turbo)... iemand andere suggesties of hoe te testen (de turbo) grts J |
Auteur: | johnnysmid [ 15 jul 2010 19:00 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo druk fap aditief bijvullen geen vermogen |
...Turbo .stel ik start de motor , geef gas dan zou theoretisch het stangetje wat achter dit vacuüm potje zit (richting turbo) moeten bewegen,...Of toch niet, heb dit geprobeerd, best warm trouwens bij warme motor na gas geven beweegt er niets. grts J Bijlage: IMG_5153.JPG |
Auteur: | Menno [ 15 jul 2010 20:43 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo druk fap aditief bijvullen geen vermogen |
Foto's van je C5 heb ik hiernaartoe verplaatst ... ![]() viewtopic.php?f=63&t=7612 |
Auteur: | johnnysmid [ 15 jul 2010 21:43 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo druk fap aditief bijvullen geen vermogen |
Duss net even stukje gereden , computer (universeel ding) eraan, het lijkt erop dat de turbo wel wil, je hoort hem wel en hij bouwt ook druk op als je langzaam het gas indrukt tot op zekere hoogte , vervolgens valt de turbo druk weer weg naar het zelfde als stationair.(toerental max 4000, oranje motorstoring lampje is uit, melding additief niveau laag verder geen storingen dus de emissie storing is weer weg.) Heeft er iemand ook ( te koop) de lexia software en het kabeltje of enig idee waar te kopen.? grts J |
Auteur: | Menno [ 15 jul 2010 21:52 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo druk fap aditief bijvullen geen vermogen |
Lexia-3 te koop : klik Je kan ze ook op Ebay vinden .... |
Auteur: | johnnysmid [ 15 jul 2010 22:43 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo druk fap aditief bijvullen geen vermogen |
THNX Menno, heb Thijs n meeltje gestuurd dus afwachten maar.. en zie maandag verder , eerst ff weekendje zeilen...met n geleende OPEL.. Grts J |
Auteur: | EvilTwin [ 15 jul 2010 22:54 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo druk fap aditief bijvullen geen vermogen |
johnnysmid schreef: stel ik start de motor , geef gas dan zou theoretisch het stangetje wat achter dit vacuüm potje zit (richting turbo) moeten bewegen,...Of toch niet, heb dit geprobeerd, best warm trouwens bij warme motor na gas geven beweegt er niets.[/attachment] Dat klinkt toch nog meer naar vacuüm. De vraag is 1) of er überhaupt vacuüm is, 2) of dat alleen de vacuümactuator van de variabele turbo stuk is, 3) of de variabele turbo geheel vast zit. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |