Auteur |
Bericht |
kansberg
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 06 nov 2007 20:37 Berichten: 819 Woonplaats: Epe
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Naar boven
|
 Olietemperatuur
Ondanks dat ik weet dat het al eens eerder aan bod is geweest, toch weer een vraag over de temperatuur die de motorolie mag hebben. In mijn geval gaat de meter, bij snelweggebruik, al snel naar 3 uur (=115 graden C.) Omdat wij over 14 dagen weer afreizen naar la douce France, vraag ik me af of dit niet te hoog is. De meter kruipt ook wel eens onder zware omstandigheden, berg op, 35 graden buitentemperatuur, op naar 2 uur (=??? graden C.) We rijden zonder caravan of aanhanger met een volbeladen auto + dakkoffer.
Iemand een een indicatie of dit juiste waarden zijn?
Alvast bedankt voor jullie warme reacties!
_________________ Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)
Onze Citroën historie: 2 CV 6 (moi) 2 CV 4 (moi) 2 CV 6 (moi) BX Berline 1600 TZI Automaat (moi) XM Berline 2.0 LPG (moi) XM Berline 2.1 Diesel (moi) Xantia Break 1900 TD (moi) Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme) C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
|
21 jun 2010 21:52 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuur
De excate stand zal inderdaad afhangen van de belasting, omgevingstemperatuur zal ook meespelen natuurlijk, maar zolang de wijzer niet de rode streepjes raakt zou ik me niet te druk maken. Het witte gebied is 'veilig'.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
22 jun 2010 07:34 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuur
blijf het in de gaten houden. viewtopic.php?p=160211#p160211mijn ervaring is dat bij hard rijden (200km/h aan een stuk) de wijzer idd naar de 2uur gaat. Dat strookt met andere auto's. In de C6 let ik er nooit op want die heeft een apart menu voor de olie, maar de Xm gaat bij +200km/h ook naar de 130C. Dit is altijd zo geweest en de reden dat snelle auto's een aparte oliekoeler hebben.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
22 jun 2010 10:09 |
|
 |
kansberg
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 06 nov 2007 20:37 Berichten: 819 Woonplaats: Epe
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuur
Bedankt voor jullie reacties.
+200 Rijd ik nooit, sterker nog: dat haalt ze niet eens. Maar in bergachtig gebied, in de tropische hitte pak'm beet 2000 kg omhoogsleuren met een 1.6 diesel, dat is ook wel een beproeving natuurlijk!
Ik zal het in de gaten houden i.ig. Het 'bangste' ben ik voor de turbo, een gevoelig punt bij een 1.6 HDIF.
_________________ Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)
Onze Citroën historie: 2 CV 6 (moi) 2 CV 4 (moi) 2 CV 6 (moi) BX Berline 1600 TZI Automaat (moi) XM Berline 2.0 LPG (moi) XM Berline 2.1 Diesel (moi) Xantia Break 1900 TD (moi) Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme) C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
|
22 jun 2010 19:05 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuur
kansberg schreef: !
Ik zal het in de gaten houden i.ig. Het 'bangste' ben ik voor de turbo, een gevoelig punt bij een 1.6 HDIF. wintersport is natuurlijk ff anders, maar daar had de 1.6 nooit moeite mee.. en wat betreft de turbo.. die zijn alleen gevoelig voor slecht onderhoud.. als jij je onderhoud gewoon netjes tijdig laat doen hoef je voor die turbo helemaal niet bang te zijn... 
|
22 jun 2010 19:23 |
|
 |
kansberg
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 06 nov 2007 20:37 Berichten: 819 Woonplaats: Epe
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuur
Dank je Roman,
De dame krijgt om de 15.000 km. (i.pv. de 20.000 km die Citroën voorschrijft) verse olie en filters, twee weken terug heeft ze weer haar beurt gehad.
_________________ Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)
Onze Citroën historie: 2 CV 6 (moi) 2 CV 4 (moi) 2 CV 6 (moi) BX Berline 1600 TZI Automaat (moi) XM Berline 2.0 LPG (moi) XM Berline 2.1 Diesel (moi) Xantia Break 1900 TD (moi) Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme) C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
|
22 jun 2010 19:28 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuur
Perfect toch, met verse olie onderweg. 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
22 jun 2010 19:31 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuur
voila, dan hoef je je geen zorgen te maken... 
|
22 jun 2010 19:37 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuur
Even aanhaken bij ET's eerdere link viewtopic.php?p=160211#p160211 en de discussie hier. Ik vond in een frans document twee plaatjes die dit verduidelijken, zie onder. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 jun 2010 13:02 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuur
Wellicht ter verduidelijking van mijn eerdere opmerking: daadwerkelijk P4 aanwijzen (=160C) is wat mij betreft te veel. De olie kan het aan, maar een lichtmetalen cilinderkop niet echt.
De 1.6HDi heeft geen aparte oliekoeler en heeft ook geen een olie-water warmtewisselaar. Terwijl je met bijv een V6 of 2.2HDi een dergelijke olietemp ook direct aan je water ziet, omdat die wél een olie/koelvloeistof-warmtewisselaar hebben.
Nogmaals: houd het in de gaten en ga eventueel wat minder hard rijden. Als alles netjes werkt moet je wel heel hard doortrappen om boven de 130C te komen. Zoals ik al zei bij mij is dat >200km/h, maar dat is dus met warmtewisselaar voor de olie. Maar met een 1.6 dus mogelijk al >160km/h en mogelijk met een dakkoffer al bij >120km/h. En tijdens het regenereren van het roetfilter (ivt) kan de temp ook tijdelijk oplopen.
Laatste punt, als je je koelvloeistof op ziet lopen, ga langzamer rijden, zet de bergop de airco uit, eventueel de verwarming aan, met de ramen open.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
23 jun 2010 17:20 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuur
Met de V6 rijdend in de bergen van de Vogezen, en even stevig doortrappend op de BAB in D kwam ik niet veel hoger dan positie 3, iets er boven hooguit. Weet jij of de V6 een externe oliekoeler heeft, dan wel eentje die door het koelwater gekoeld wordt? Op het Xantia Forum wist Breeze te melden dat de olietemperatuur bij zijn V6 wél behoorlijk opliep, met niet meer dan een (lichte) vouwwagen achter z'n Xantia Break V6. Wellicht is 'ie ook op dit punt anders dan de V6 in de C5, zie het verhaal op pagina 4 en 5 van viewtopic.php?f=63&t=7360&start=45Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 jun 2010 18:27 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuur
Kansberg als je het echt niet vertrouwd kan je toch ff langs de dealer rijden.. 
|
23 jun 2010 18:29 |
|
 |
Breeze
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24 Berichten: 690 Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 62 100
Kleur: Blauwachtig grijs
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuur
JW-NHS schreef: Op het Xantia Forum wist Breeze te melden dat de olietemperatuur bij zijn V6 wél behoorlijk opliep, met niet meer dan een (lichte) vouwwagen achter z'n Xantia Break V6. Water tegen de 100°, olie tegen de 110°. Maar dat was dan ook op de GrossGlockner Hochalpenstrasse. Ik heb me geen moment verontrust gevoeld, maar was lichtelijk verbaasd met zoveel vermogen, toch deze temperaturen te zien. Toevallig gisteren bij Renard deze temperaturen te berde gebracht. René lachte er om. Bij hillclimbs gaan zij zonder problemen naar de 120° olie. Ik ben wel blij dat bij de Xant de temperaturen er gewoon in graden bijstaan. Maar dit terzijde. Adri P.S. Hoera ik sta nu al op 2 berichten 
|
23 jun 2010 19:23 |
|
 |
kansberg
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 06 nov 2007 20:37 Berichten: 819 Woonplaats: Epe
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuur
Beste medeforummers, Allemaal hartelijk dank voor voor jullie warme  belangstelling. Met het idee dat positie 3 een normale waarde is ga ik met een gerust hart op vakantie, al houd ik het wel in de gaten uiteraard. Het hele jaar door gedraagd ze zich ook netjes, al zijn de snelwegkilometers dan beduidend korter. Enals het de spuigaten uitloopt neem ik gewoon een korte pauze, het is tenslotte vakantie! Nogmaals dank, Albert.
_________________ Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)
Onze Citroën historie: 2 CV 6 (moi) 2 CV 4 (moi) 2 CV 6 (moi) BX Berline 1600 TZI Automaat (moi) XM Berline 2.0 LPG (moi) XM Berline 2.1 Diesel (moi) Xantia Break 1900 TD (moi) Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme) C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
|
23 jun 2010 19:54 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33526 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Olietemperatuur
JW-NHS schreef: Met de V6 rijdend in de bergen van de Vogezen, en even stevig doortrappend op de BAB in D kwam ik niet veel hoger dan positie 3, iets er boven hooguit.
V6 is bijzonder 'koelbloedig' heb ik het idee ..... ( zeker in vergelijk met m'n Xantia V6 )
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
23 jun 2010 20:48 |
|
 |
|