Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Voorgloeisymbool dashboard
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7583
Pagina 1 van 1

Auteur:  markch [ 12 jul 2010 12:39 ]
Berichttitel:  Voorgloeisymbool dashboard

Hoi,

Wat mij opvalt is dat zelfs bij dit warme weer ik het voorgloeilampje op het dashboard zie oplichten bij het starten. Bij mijn vorige C5, Ph1, kan ik me dat niet herinneren dat dat gebeurde.

In de winter bij extreem koude temperatuur moet ik langer doorstarten en daarbij zie ik meerdere keren het voorgloeilampje dan oplichten.

Is dit bij de andere Ph2 dieselrijders van het forum ook het geval?

Ik ben benieuwd naar de reacties...

Auteur:  Klaverblaadje [ 12 jul 2010 14:28 ]
Berichttitel:  Re: Voorgloeisymbool dashboard

Ik zie het alleen bij de sleutel omdraaien als alles gecontroleerd wordt. :smt017

Daarbuiten heb ik het nog nooit zien branden, zolang als ik de auto heb. :shock:

Ik heb mijn auto dan ook nog nooit koud gestart bij temperaturen onder nul. :smt017

Auteur:  Bert65 [ 12 jul 2010 23:42 ]
Berichttitel:  Re: Voorgloeisymbool dashboard

:smt017 Mijn lampje brandt alleen even als ik het contact aanzet. Gaat vrijwel direkt weer uit en blijft uit. Hoort volgens mij ook met een Hdi.

Auteur:  Rowi [ 13 jul 2010 00:31 ]
Berichttitel:  Re: Voorgloeisymbool dashboard

Hier dito, bij de HDI

Auteur:  hansie [ 13 jul 2010 09:34 ]
Berichttitel:  Re: Voorgloeisymbool dashboard

Wanneer het koud is (op de skipiste) hoort deze langer op te lichten...
Wat bij mijn oude Ph1 hielp was 2-3 keer voorgloeien, Voor de wintersport ff laten checken bij de cit. dealer. Konden niet veel vinden omdat het buiten op dat moment niet koud genoeg was. Ik kreeg voor de zekerheid een spuitbusje starthulp mee :(
Toen ik op de piste niet kon starten starthulp gebruik (een spuitje in het luchtfilter). Een plof, startmotor doorgebrand, accu kapot etc...

gloeikernen waren goed echter er was iets met het relais/ de verbinding met de gloeikernen.
Naast een nieuwe startmotor en accu hebben ze daar in de alpen inlaat losgegooid om de starthulp te verwijderen.
Alles opnieuw geïnstalleerd en sinds die tijd werkte het weer prima, ook met vorst (maar ja ik was toen ook wel een stukje lichter ;) )

Moraal: Vriest het dan gloeit het lampje langer.. is het uit dan moet ie starten. Doet ie het niet in een keer dan is er iets mis....

Auteur:  jopie [ 13 jul 2010 09:45 ]
Berichttitel:  Re: Voorgloeisymbool dashboard

Als antwoord dit gevonden:



WackoH
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: wo 20 aug, 2008 23:17
Berichten: 438
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Opties: Xenon dim- & LED stadslichten. Nokia carkit, niet meer afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 220000
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Slechter starten HDi, accu?
Ik vond het volgende over voor- en nagloeien:
----
De computer bepaalt de voor- en nagloeitijd afhankelijk van de temperatuur van de koelvloeistof.
KOELVLOEISTOFTEMPERATUUR VOORGLOEITIJD
- 25C 15 seconden
- 18C 10 seconden
- 10C 0,5 seconde
- 1C 0,5 seconde
Tijdens het starten worden de gloeibougies in de volgende gevallen gevoed:
koelvloeistoftemperatuur lager dan 25C
motor draait met meer dan 70 tr/min gedurende 0,2 seconde.
N.B.: De gloeibougies blijven tot maximaal 10 seconden na het uitgaan van het controlelampje voorgloeien gevoed, als de startmotor niet in werking wordt gezet.
Bij het nagloeien blijven de gloeibougies nog even werken nadat de motor is gestart.
KOELVLOEISTOFTEMPERATUUR NAGLOEITIJD
- 25C 180 seconden
17C 180 seconden
19C 400 seconden
25C 400 seconden
50C 0 seconde
Parameters die het nagloeien kunnen onderbreken:
koelvloeistoftemperatuur hoger dan 50C,
toerental hoger dan 1500 tr/min.
----
(PS. De nagloeitijd van 400 seconden lijkt me onlogisch. Wellicht is het 40 seconden. Ik kon geen andere info vinden.)
Oude (vervuilde) gloeipluggen zullen wel minder snel en goed gloeien dan nieuwe.
Ik merk bij mijn auto dat die net iets gemakkelijke start als ik eerst op contact aanzet, een seconde of twee wacht en dan start. Je zou dat eens kunnen proberen.
Jacco

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/