Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
schoonmaken inlaatspruitstuk https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7575 |
Pagina 1 van 4 |
Auteur: | RRE [ 10 jul 2010 10:49 ] |
Berichttitel: | schoonmaken inlaatspruitstuk |
Weer voor de hobbyist! (zie ook schoonmaken roetfilter) Na reinigen roetfilter ook maar besloten om de andere kant (inlaatspruitstuk) van m'n 1.6 hdif eens los te halen en te reinigen. Ik ben op dit idee gekomen na eens te kijken (met zaklamp en spiegel) in de uitgang van de egr leiding (omvlochten metalen buis links op spruitstuk) op het spruitstuk. Enige klonten smurrie (roet met neergeslagen oliedamp uit de caterventilatie) kon ik er zo uithalen. Leek me niet al te gezond voor de ademhaling van de motor. Ben als volgt te werk gegaan: kabeltjes, stekkertjes ed. noem ik niet. Motor koud, en niet starten i.v.m. druk op de dieselleidingen. Na volledig verwijderen van de slangen rondom het luchtfilter en het luchtfilter zelf, is de egr klep met de aangeklemde koeler aan de achterzijde van de motor te zien. Dieselfilter losnemen (klemmen induwen) en wegnemen. Verwijder de egr klep, koeler en egr afvoerleiding losnemen. De egrkoeler zit naast de egr klep en afvoerleiding vast aan 2 koelwaterslangen en 2 boutjes De koeler kun je na losdraaien van de boutjes opzij leggen tot onder de common rail waar de verstuiverleidingen op gemonteerd zitten. Bovenop de motor de dieselretourleidingen losmaken van de verstuivers door de clipjes te verwijderen en de afvoerleidingen eruit te trekken (o-ringetjes). Stekkers verwijderen en de schroeven van de leidingbrug losdraaien en verwijderen. Met enig beleid is nu de hele slangen en kabelbende opzij te leggen waarna de bovenzijde van het spruitstuk en de dieselleidingen goed bereikbaar zijn. Nu kunnen de dieselleidingen voorzichtig met 2 sleutels worden losgenomen (1 voor losnemen wartel en 1 om te voorkomen dat de aansluiting losdraait) van de verstuivers en common rail. Er goed op letten dat er niets beschadigd, of dat er rommel in de aansluitingen of leidingen komt.(eventueel adfekken met dopjes of schone lapjes poetsdoek). De laatste stap voordat het spruitstuk kan worden verwijderd bestaat uit het losnemen van de kunststofleiding die van de van de turbo afkomt en overgaat in de slang naar de intercooler en de electroklep, en het losnemen van de aansluiting van de 2e electroklep aan het spruitstuk. Als alles goed is gegaan komt het spruitstuk na het verwijderen van de schroeven aan de bovenzijde van het spruitstuk samen met het carterventilatiedeksel met enig trekken los uit de O-ringen. Het beeld dat ik te zien kreeg was een hoop vette aanslag, vooral in aanzuigbuis van de de eerste en 2e cylinder, de 3e en 4e waren verhoudingsgewijs "redelijk" schoon. Het kunststoffen spruitstuk heb ik gereinigd met water, zeep en een HD reiniger met vuilfrees. De aanzuigbuizen tot aan de inlaatkleppen heb ik gereinigd met schrapen met een houtje en rommel afzuigen met een dunne tuinslang aangesloten op een oude stofzuiger. Oorzaak is natuurlijk 150 000 km. roetdeeltjes uit de uitlaatgasretour (egr) met vette oliedamp uit de carterventilatie. Het terugbouwen gaat in omgekeerde volgorde, waarbij bij montage van de dieselleidingen goed moet worden gekeken naar reinheid, beschadigingen en zeer gelijkmatig aandraaien van de wartels. Bij twijfel vervangen, daar er hoge druk op de aansluitingen komt te staan (tot ca.1300 bar) Ik heb een modificatie uitgevoerd bij de pakking van de egr klep met als doel de hoeveelheid uitlaatgas te reduceren. Bij montage van de egr klep heb ik een vernauwing in de vorm van een plaatje blik (in de vorm van de metalen pakking) met een gaatje (boortje 6 mm.) erbij tussen gemonteerd. Dit plaatje verminderd de hoeveelheid uitlaatgasretour aanzienlijk. Een volledige afdichting van de egr-klep kan i.v.m. (verplichte) controles door het motormanagement niet, er volgen dan mogelijk foutcode's. (nee geen discussie aub over nut/noodzaak/motorconstructie etc. en egr). Na terugbouwen in omgekeerde volgorde de motor starten (ontluchten gebeurt tijdens starten automatisch via de verstuivers) controleren op lekkage van de dieselleidingaansluitingen. (let op hoge druk). Indien er geen dieselolielucht wordt waargenomen kan het plastic dekseltje weer op de motor. ! zaterdagmiddagje werk inclusief koffie. ! resultaat: verbruiksmeter bij 120 km/uur van 1 op 20 naar 1 op 23. verbruik via de pomp: (na 1 x tanken) 1op16 naar 1op17 veel minder rook bij optrekken en na gasgeven na een tijdje constant 50 rijden. ![]() ![]() ![]() ![]() |
Auteur: | Klaverblaadje [ 10 jul 2010 11:11 ] |
Berichttitel: | Re: schoonmaken inlaatspruitstuk |
Lijkt me een hele verbetering, volgens mij had jouw motor het moeilijk om nog adem te halen. Die toestand om en aan de motor leidt misschien wel tot een schoner uitlaatgas, maar dat soort dingen lijkt me geen verbetering voor de motor in technisch opzicht. Hoe lang heb je deze auto en heb je nog steeds de eerste turbo? |
Auteur: | RRE [ 10 jul 2010 11:50 ] |
Berichttitel: | Re: schoonmaken inlaatspruitstuk |
Ja klaverblaadje, ik vermoed van wel, ik denk dat de meeste hooikoorts (echt dikke klonten smurrie) aan het begin van het spruitstuk waar de egr leiding in het spruitstuk kwam zat. Ik heb deze auto nu een half jaar, eerste turbo, geen olieverbruik, garageonderhouden (volgens het boekje). ik heb het subjectieve gevoel dat de motor (nog) soepeler en stiller is geworden na deze actie. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 10 jul 2010 11:58 ] |
Berichttitel: | Re: schoonmaken inlaatspruitstuk |
De 1.6 HDIF is erg gevoelig voor vuil en staat bekend als een turbovreter. Frequent olieverversen is het behoud van de turbo, er staat 20.000km voor, maar ik deed het zelf met een afzuigpompje om de 10.000km, om de kosten hoef je het niet te laten. |
Auteur: | Menno [ 10 jul 2010 16:25 ] |
Berichttitel: | Re: schoonmaken inlaatspruitstuk |
@ REE , ik heb de afbeeldingen bij het eerste bericht gezet, maar vreemd genoeg zijn ze nu verdwenen ![]() ![]() Zou je ze misschien opnieuw willen toevoegen, dank ![]() Mijn schuld, excuus !! |
Auteur: | chathanky [ 10 jul 2010 16:58 ] |
Berichttitel: | Re: schoonmaken inlaatspruitstuk |
Schoonmaken met remmenreiniger werkt ook goed. Onlangs bij m`n Xantia het inlaatsysteem ook gereinigd (met innotec ultra clean, vergelijkbaar met remmenreiniger) omdat deze er toch deels van af moest vanwegen een haperende stappenmotor. En tja dan zie je wat voor rommel er kan inzitten. De troep komt voornamelijk van de carterventilatie. Die heeft 260.000 km de tijd gehad om het luchtkleppenhuis te vervuilen. Enig merkbaar voordeel heb ik nog niet gezien. Toch vind ik het altijd wel prettig om de troep te reinigen. Dit hoort er immers niet in te zitten. Buiten alles is het wel prettig om schoon te werken, dit heeft ook voordeel op het resultaat. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 10 jul 2010 17:58 ] |
Berichttitel: | Re: schoonmaken inlaatspruitstuk |
chathanky schreef: Schoonmaken met remmenreiniger werkt ook goed. Ik gebruik al jaren ovenreiniger en middelen tegen aangekoekte pannen. Dat werkt supergoed en kost maar een fractie. |
Auteur: | chathanky [ 10 jul 2010 18:05 ] |
Berichttitel: | Re: schoonmaken inlaatspruitstuk |
Remmenreiniger van de Action kost ook geen dr&^ in verhouding tot de merkproducten. Er zijn vele mogelijkheden. De Wibra heeft ook een goede allesreiniger die veel oplost of gebruik diesel of lampenolie. Keuzes zat. Voordeel van remmenreiniger is dat dit geen resten achter laat. Het was maar een voorbeeld. ![]() |
Auteur: | Klaverblaadje [ 10 jul 2010 18:12 ] |
Berichttitel: | Re: schoonmaken inlaatspruitstuk |
Vroeger had ik gewoon een grote teil met petroleum, maar dat gaat tegenwoordig een stuk moeilijker. ![]() Lekker een nachtje sudderen met een dikke laag ovenreiniger en dan inderdaad remmenreiniger om het af te maken. ![]() Moet toch ook eens langs de action, remmenreiniger heb ik daar nog niet gezien. ![]() |
Auteur: | Herman [ 10 jul 2010 20:45 ] |
Berichttitel: | Re: schoonmaken inlaatspruitstuk |
En altijd goedkoop. ook voor snelstarten oude auto's ![]() |
Auteur: | L A [ 11 jul 2010 00:38 ] |
Berichttitel: | Re: schoonmaken inlaatspruitstuk |
RRE reeds dank voor alle uitleg ![]() Met een groet vanuit de Ardèche L A |
Auteur: | RRE [ 11 jul 2010 08:08 ] |
Berichttitel: | Re: schoonmaken inlaatspruitstuk |
Menno schreef: @ REE , ik heb de afbeeldingen bij het eerste bericht gezet, maar vreemd genoeg zijn ze nu verdwenen ![]() ![]() Zou je ze misschien opnieuw willen toevoegen, dank ![]() Mijn schuld, excuus !! Menno, ik kan m'n bericht niet meer veranderen (hoe moet dat?) maar hierbij de foto's Groet Robert |
Auteur: | L A [ 11 jul 2010 09:39 ] |
Berichttitel: | Re: schoonmaken inlaatspruitstuk |
Indrukwekkend zeg. Daar is weinig voor nodig om te kunnen zien dat ademhalingsproblemen aan de orde van de dag waren. Dat geeft een goede indruk ![]() En dank voor het opnieuw plaatsen van de foto's. Ben benieuwd hoe mijn benzineversie (phI HPi) er uit ziet na ruim twee ton ![]() Heb inmiddels last van ontbreken van de lange adem. Zodra ik vermogen aanspreek boven de 4000 toeren kom ik in de problemen (motor valt in veiligheid en is niet meer aanspreekbaar boven de 2000 toeren). Wellicht kan iemand mij verwijzen naar een topic waar hierover al eerder is geschreven? |
Auteur: | Menno [ 11 jul 2010 12:47 ] |
Berichttitel: | Re: schoonmaken inlaatspruitstuk |
RRE schreef: Menno schreef: @ REE , ik heb de afbeeldingen bij het eerste bericht gezet, maar vreemd genoeg zijn ze nu verdwenen ![]() ![]() Zou je ze misschien opnieuw willen toevoegen, dank ![]() Mijn schuld, excuus !! Menno, ik kan m'n bericht niet meer veranderen (hoe moet dat?) maar hierbij de foto's Groet Robert Dank je wel , ik heb ze bij je eerste bericht gezet ![]() |
Auteur: | exroosje [ 12 jul 2010 11:43 ] |
Berichttitel: | Re: schoonmaken inlaatspruitstuk |
L A schreef: Indrukwekkend zeg. Daar is weinig voor nodig om te kunnen zien dat ademhalingsproblemen aan de orde van de dag waren. Dat geeft een goede indruk ![]() En dank voor het opnieuw plaatsen van de foto's. Ben benieuwd hoe mijn benzineversie (phI HPi) er uit ziet na ruim twee ton ![]() Heb inmiddels last van ontbreken van de lange adem. Zodra ik vermogen aanspreek boven de 4000 toeren kom ik in de problemen (motor valt in veiligheid en is niet meer aanspreekbaar boven de 2000 toeren). Wellicht kan iemand mij verwijzen naar een topic waar hierover al eerder is geschreven? Tja, de HPI heeft hier natuurlijk ook veel last van door de roetvorming en overmatige EGR. . Hier kun je na demontage van de gasklep al kijken of er veel troep in zit. Eventueel schoonmaken door er ee pijpenragger in te steken met remmenreiniger. Als ie in noodloop gaat obven de 400 toeren zou ik echter eerst even laten uitlezen. Mogelijk is er iets mis met omschakeling van arm naar homogeen mengsel. Of de barndstofpomp die dan ook moet omschakelen. Of de variabale kleptiming die ook rond dat toerental iets moet doen. |
Pagina 1 van 4 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |