Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Olietemperatuur https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7454 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | kansberg [ 21 jun 2010 21:52 ] |
Berichttitel: | Olietemperatuur |
Ondanks dat ik weet dat het al eens eerder aan bod is geweest, toch weer een vraag over de temperatuur die de motorolie mag hebben. In mijn geval gaat de meter, bij snelweggebruik, al snel naar 3 uur (=115 graden C.) Omdat wij over 14 dagen weer afreizen naar la douce France, vraag ik me af of dit niet te hoog is. De meter kruipt ook wel eens onder zware omstandigheden, berg op, 35 graden buitentemperatuur, op naar 2 uur (=??? graden C.) We rijden zonder caravan of aanhanger met een volbeladen auto + dakkoffer. Iemand een een indicatie of dit juiste waarden zijn? Alvast bedankt voor jullie warme reacties! |
Auteur: | Maarten [ 22 jun 2010 07:34 ] |
Berichttitel: | Re: Olietemperatuur |
De excate stand zal inderdaad afhangen van de belasting, omgevingstemperatuur zal ook meespelen natuurlijk, maar zolang de wijzer niet de rode streepjes raakt zou ik me niet te druk maken. Het witte gebied is 'veilig'. |
Auteur: | EvilTwin [ 22 jun 2010 10:09 ] |
Berichttitel: | Re: Olietemperatuur |
blijf het in de gaten houden. viewtopic.php?p=160211#p160211 mijn ervaring is dat bij hard rijden (200km/h aan een stuk) de wijzer idd naar de 2uur gaat. Dat strookt met andere auto's. In de C6 let ik er nooit op want die heeft een apart menu voor de olie, maar de Xm gaat bij +200km/h ook naar de 130C. Dit is altijd zo geweest en de reden dat snelle auto's een aparte oliekoeler hebben. |
Auteur: | kansberg [ 22 jun 2010 19:05 ] |
Berichttitel: | Re: Olietemperatuur |
Bedankt voor jullie reacties. +200 Rijd ik nooit, sterker nog: dat haalt ze niet eens. Maar in bergachtig gebied, in de tropische hitte pak'm beet 2000 kg omhoogsleuren met een 1.6 diesel, dat is ook wel een beproeving natuurlijk! Ik zal het in de gaten houden i.ig. Het 'bangste' ben ik voor de turbo, een gevoelig punt bij een 1.6 HDIF. |
Auteur: | Roman [ 22 jun 2010 19:23 ] |
Berichttitel: | Re: Olietemperatuur |
kansberg schreef: ! Ik zal het in de gaten houden i.ig. Het 'bangste' ben ik voor de turbo, een gevoelig punt bij een 1.6 HDIF. wintersport is natuurlijk ff anders, maar daar had de 1.6 nooit moeite mee.. en wat betreft de turbo.. die zijn alleen gevoelig voor slecht onderhoud.. als jij je onderhoud gewoon netjes tijdig laat doen hoef je voor die turbo helemaal niet bang te zijn... ![]() |
Auteur: | kansberg [ 22 jun 2010 19:28 ] |
Berichttitel: | Re: Olietemperatuur |
Dank je Roman, De dame krijgt om de 15.000 km. (i.pv. de 20.000 km die Citroën voorschrijft) verse olie en filters, twee weken terug heeft ze weer haar beurt gehad. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 22 jun 2010 19:31 ] |
Berichttitel: | Re: Olietemperatuur |
Perfect toch, met verse olie onderweg. ![]() |
Auteur: | Roman [ 22 jun 2010 19:37 ] |
Berichttitel: | Re: Olietemperatuur |
voila, dan hoef je je geen zorgen te maken... ![]() |
Auteur: | JW-C5 [ 23 jun 2010 13:02 ] |
Berichttitel: | Re: Olietemperatuur |
Even aanhaken bij ET's eerdere link viewtopic.php?p=160211#p160211 en de discussie hier. Ik vond in een frans document twee plaatjes die dit verduidelijken, zie onder. Groet, JW |
Auteur: | EvilTwin [ 23 jun 2010 17:20 ] |
Berichttitel: | Re: Olietemperatuur |
Wellicht ter verduidelijking van mijn eerdere opmerking: daadwerkelijk P4 aanwijzen (=160C) is wat mij betreft te veel. De olie kan het aan, maar een lichtmetalen cilinderkop niet echt. De 1.6HDi heeft geen aparte oliekoeler en heeft ook geen een olie-water warmtewisselaar. Terwijl je met bijv een V6 of 2.2HDi een dergelijke olietemp ook direct aan je water ziet, omdat die wél een olie/koelvloeistof-warmtewisselaar hebben. Nogmaals: houd het in de gaten en ga eventueel wat minder hard rijden. Als alles netjes werkt moet je wel heel hard doortrappen om boven de 130C te komen. Zoals ik al zei bij mij is dat >200km/h, maar dat is dus met warmtewisselaar voor de olie. Maar met een 1.6 dus mogelijk al >160km/h en mogelijk met een dakkoffer al bij >120km/h. En tijdens het regenereren van het roetfilter (ivt) kan de temp ook tijdelijk oplopen. Laatste punt, als je je koelvloeistof op ziet lopen, ga langzamer rijden, zet de bergop de airco uit, eventueel de verwarming aan, met de ramen open. |
Auteur: | JW-C5 [ 23 jun 2010 18:27 ] |
Berichttitel: | Re: Olietemperatuur |
Met de V6 rijdend in de bergen van de Vogezen, en even stevig doortrappend op de BAB in D kwam ik niet veel hoger dan positie 3, iets er boven hooguit. Weet jij of de V6 een externe oliekoeler heeft, dan wel eentje die door het koelwater gekoeld wordt? Op het Xantia Forum wist Breeze te melden dat de olietemperatuur bij zijn V6 wél behoorlijk opliep, met niet meer dan een (lichte) vouwwagen achter z'n Xantia Break V6. Wellicht is 'ie ook op dit punt anders dan de V6 in de C5, zie het verhaal op pagina 4 en 5 van viewtopic.php?f=63&t=7360&start=45 Groet, JW |
Auteur: | Roman [ 23 jun 2010 18:29 ] |
Berichttitel: | Re: Olietemperatuur |
Kansberg als je het echt niet vertrouwd kan je toch ff langs de dealer rijden.. ![]() |
Auteur: | Breeze [ 23 jun 2010 19:23 ] |
Berichttitel: | Re: Olietemperatuur |
JW-NHS schreef: Op het Xantia Forum wist Breeze te melden dat de olietemperatuur bij zijn V6 wél behoorlijk opliep, met niet meer dan een (lichte) vouwwagen achter z'n Xantia Break V6. Water tegen de 100°, olie tegen de 110°. Maar dat was dan ook op de GrossGlockner Hochalpenstrasse. Ik heb me geen moment verontrust gevoeld, maar was lichtelijk verbaasd met zoveel vermogen, toch deze temperaturen te zien. Toevallig gisteren bij Renard deze temperaturen te berde gebracht. René lachte er om. Bij hillclimbs gaan zij zonder problemen naar de 120° olie. Ik ben wel blij dat bij de Xant de temperaturen er gewoon in graden bijstaan. Maar dit terzijde. Adri P.S. Hoera ik sta nu al op 2 berichten ![]() |
Auteur: | kansberg [ 23 jun 2010 19:54 ] |
Berichttitel: | Re: Olietemperatuur |
Beste medeforummers, Allemaal hartelijk dank voor voor jullie warme ![]() Enals het de spuigaten uitloopt neem ik gewoon een korte pauze, het is tenslotte vakantie! Nogmaals dank, Albert. |
Auteur: | Menno [ 23 jun 2010 20:48 ] |
Berichttitel: | Re: Olietemperatuur |
JW-NHS schreef: Met de V6 rijdend in de bergen van de Vogezen, en even stevig doortrappend op de BAB in D kwam ik niet veel hoger dan positie 3, iets er boven hooguit. V6 is bijzonder 'koelbloedig' heb ik het idee ..... ( zeker in vergelijk met m'n Xantia V6 ) |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |