Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
kans op verstopping roetfilter en schokken van de auto https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7324 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Hmedemblik [ 03 jun 2010 10:13 ] |
Berichttitel: | kans op verstopping roetfilter en schokken van de auto |
Hoi C5 liefhebbers. Ik heb al enige tijd last van dat mijn C5 na een tijdje 120 km per uur (6e versn) te hebben gereden (motor warm dus) gaat bewegen als of je op een kameel zit. je kan het niet zien aan de km teller of op de toeren teller maar hij begint niet te schokken maar in te houden als of iemand telkens even op de rem trapt. Na enige tijd krijg ik dan de melding "kans op verstopping roetfilter" heeft iemand dit al eens gehad en wat is er aan gedaan? ik ben onderhand kind aan huis bij mijn dealer. Roetfilter is al eens vervangen. |
Auteur: | Menno [ 03 jun 2010 10:17 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter en schokken van de auto |
Heb je het roetfilter ook al eens laten 'uitbranden' ( via de lexia ) ... Misschien eens een lagere versnelling kiezen en de auto goed op z'n staart trappen, Fap filters kunnen dicht slibben door korte stukjes e/o altijd lage toeren/langzaam aan ... |
Auteur: | Hmedemblik [ 03 jun 2010 15:14 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter en schokken van de auto |
Hoi Menno, Ik rij alleen lange stukken (Duitsland) en juist bij deze lange stukken heb ik het in Nederland (120 km) in Duitsland rij ik vaak 170 tot 190 km/uur. Heb net vernomen dat de labdasonde stuk is ![]() ![]() Ik rij inderdaad snel in z'n 5 of 6e versnelling. m.vr.gr. Harre |
Auteur: | Hmedemblik [ 03 jun 2010 15:14 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter en schokken van de auto |
ps wat is de LEXIA? |
Auteur: | Harm [ 03 jun 2010 15:17 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter en schokken van de auto |
De Lexia is de diagnosecomputer cq software van de Citroën-dealer... Lezen ze alles uit: je rijgedrag, storingen, etc... ![]() |
Auteur: | Hmedemblik [ 03 jun 2010 15:22 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter en schokken van de auto |
Thanks, Dan nog een vraag heb je één of twee filters? ik heb nml een koolfilter en pollenfilter, althans dat is er gewisseld. In mijn Xantia had ik maar 1 fliter element. |
Auteur: | arnoud [ 03 jun 2010 15:34 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter en schokken van de auto |
Je heb een roetfilter een luchtfiler een pollenfilter een diesel filter, en ik denk nog wel een paar, maar de melding gaat over het roetfilter, deze zit in je "uitlaat systeem" de pollen filter zit voor je airco, en volgens mij ook het koolstof filter. |
Auteur: | EvilTwin [ 04 jun 2010 16:50 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter en schokken van de auto |
Ik denk dus dat niet het roetfilter is gewisseld maar iets heel anders (het interieurfilter oid). Veel korte stukjes, met koude motor is niet handig voor het FaP, omdat het dan niet kan regenereren. Maar in jouw geval van veel autobahnblazen is dat dus niet het probleem. Wel raakt het FaP meer verstopt en wordt er meer geregeneerd omdat je nu eenmaal meer stookt met dergelijk rijgedrag en meer roet en asresten maakt, dus aan de veronderstelde levensduur van je filter (iirc 180dkm) kom je dan niet helemaal. Het verstopte filter levert zodanig veel tegendruk op voor de motor dat het de loop beïnvloed, maar ik zou dan snel een noodloop verwacten (~vier keer melding verstopping -> noodloop, max 120km/h) Je garage kan met de LEXIA exact de hoeveelheid as in je filter vaststellen en zeggen of het idd met een extra regeneratie nog wat beter kjan worden of dat je echt een nieuwe nodig hebt. Daarnaast zou ik ook nog wel willen vaststellen of er nog genoeg Eolys in zit, wellicht is dat door het gebruik ook eerder dan verwacht op en krijg je daarvoor ten onrechte geen melding. |
Auteur: | Hmedemblik [ 25 jun 2010 15:38 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter en schokken van de auto |
Hallo (goede) middag ![]() C5 te koop!!! word gek van dat ding ![]() Ik heb net een 120.000 km gehad met alles er op en eraan (eolys ec) , het roetfilter is al vervangen bij +/- 80.000 km en nu is vorige week de temp. sensor van de katalysator vervangen en er heeft een geforceerde regeneratie plaatsgevonden, dit al voor de derde keer. Ook bij de 120.000 km beurt. Nu bij 110-120 km/uur begint hij weer te schokken als een kameel (iemand die telkens licht op de rem trapt) en na een tijdje "kans op verstopping roetfilter" Ik word er gek van!! de dealer hangt het uitlees apparaat er aan en vervangt vervolgens zo'n sensor waarna het alleen maar erger van werd. Toen boordcomputer weer geruild. (Was al eens geruild ivm constante melding "storing emissie systeem" en vervolgens uitvallen van de motor, maar dit terzijde). Ik rij mijn leven lang al citroen maar ik begin langzamerhand van mijn geloof te vallen. ![]() Het geleuter is begonnen toen ik er (in 2007) een trekhaak onder heb laten maken waarbij men de massa-aansluiting niet goed had bevestigd en er lekspanningen optraden en de masskabel gedeeltelijk gesmolten was. Nu moet de auto weer terug en gaat men bij Citroen Nederland navragen wat het kan zijn. Wie weet wat het kan zijn?. ![]() prettig weekend ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 25 jun 2010 18:17 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter en schokken van de auto |
Een nieuw roetfilter bij 80dkm op een Ph.II is gewoon niet logisch. Garantie of betaald? Hoeveel Eolys ging erbij? Hoeveel gram as gaf de compu aan bij het leegbranden? Citaat: Nu bij 110-120 km/uur begint hij weer te schokken als een kameel (iemand die telkens licht op de rem trapt) Dat klinkt als de noodloop. Citaat: Het geleuter is begonnen toen ik er (in 2007) een trekhaak onder heb laten maken waarbij men de massa-aansluiting niet goed had bevestigd en er lekspanningen optraden en de masskabel gedeeltelijk gesmolten was. tja ![]() |
Auteur: | Hmedemblik [ 09 jul 2010 16:18 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter en schokken van de auto |
Hoi meedenkers, het roetfilter en de computer etc is vervangen in de periode dat het mijn leaseauto was. Nadat men ontdekt had dat er storing op trad door dat een kabel met hoge spanning naast kabels lagen met lagere spanning en dit verholpen had leek het een tijdje goed te gaan. Toen begonnne de storingen weer met "kans op verstopping roetfilter. de waarden weet ik niet hoeveel eolys en gram as. nu wil met in het roetfilter gaan kijken of daar wat aan de hand is. het blijkt dat een citroengarage geen ondersteuning krijgt van citroen nederland als mijn auto ook niet daadwerkelijk bij die garage staat. ![]() |
Auteur: | mark70 [ 26 aug 2013 20:42 ] |
Berichttitel: | kans op verstopping roetfilter en schokken van de auto |
Hi, mijn c5 gedraagt zich precies zo. ![]() En mijn garage vind niets... Heeft de hierboven beschreven zoektocht nog iets opgeleverd? Het schokken (inderdaad of er iemand een fractie van een seconde op je rem trapt) kwam steeds vaker voor. Op een dag reed ik stotend over de snelweg en bij een schok viel de motor uit. Ik heb de auto laten uitrollen, terwijl ik af en toe de motor aan de wielen koppelde. Daarna gestart (geen probleem) en verder gereden. Vanaf dat moment werd er niet meer geschokt. Totdat ik na een week of 2 probleemloos gereden te hebben besloot om eens even paar kilometer flink hoog in de toeren te gaan rijden (4000). De dag erna was het schokken terug, en treed weer dagelijks op. Ideeen? |
Auteur: | BJG [ 26 aug 2013 23:03 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter en schokken van de auto |
Even resumerend: De auto schokt en valt soms uit. en na enige tijd komt de melding kans op verstopping roetfilter. Mogelijk heb je twee problemen. Schokken en uitvallen van de HDI 2.0 komt vaak door een defecte krukaspositiesensor. Ik vermoed dat de verschildruksensor (terecht of onterecht) een te hoge verschildruk meet over het FAP. Daarom gaat de auto onmiddellijk regenereren. Omdat het drukverschil onvoldoende vermindert komt de melding. Het lijkt goed om de verschildruksensor en de leidingen eens goed te controleren. En verder het systeem dat de eolys toevoegt aan de brandstof. Als er geen of onvoldoende eolys wordt toegevoegd verloopt de regeneratie niet effectief. Kijk verder eens bij de FAQ over het roetfilter. Het is overigens niet correct dat de lexia de hoeveelheid as in het FAP kan weergeven. De lexia kan slechts laten zien hoeveel mg eolys is ingespoten. Tevens wordt de roetbelasting van het FAP theoretisch berekend in % en na regeneratie weer op 0% gesteld. |
Auteur: | jaapj [ 26 aug 2013 23:20 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter en schokken van de auto |
Hmedemblik schreef: Hallo (goede) middag ![]() C5 te koop!!! word gek van dat ding mark70 schreef: Hi, mijn c5 gedraagt zich precies zo. ![]() En mijn garage vind niets... Je hebt toch niet die auto gekocht he ? ![]() |
Auteur: | Kapitein Rob [ 27 aug 2013 14:17 ] |
Berichttitel: | Re: kans op verstopping roetfilter en schokken van de auto |
Dat denk ik niet: Hmedemblik had een 2.0, Mark70 heeft een 1.6 (tenzij ze van pure ellende er een andere motor ingezet hebben ![]() |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |