Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 maart 2013 18:23
Berichten: 38
Auto: c5 2.0 lpg/3 break ph2 2005
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 255000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
:cit4 Hallo allemaal,

Ik heb vorige week bij mijn C5-ph1 2.0 16v op LPG-G3 de distributieriem laten vervangen. Direct na het vervangen kwam de storing P0341 naar voren.
Deze storing doet zich zowel op gas als op benzine voor. (bij het wisselen van brandstof, foutcoddes uitgelezen en gewist en op advies ook de accupolen losgehad en doorverbonden)
In de hoop deze storing op te lossen heb ik de nokaspositiesensor vervangen. Helaas zonder resultaat.
Nu, na een kleine 500 km komt er een P0300 storing bij.
Vlak voor het wisselen van de distributieriem zijn ook de bobine vervangen en de bougies (NKG LPG)

Naast de algemene vraag waar komen de storingen vandaan/wat kan ik eraan doen zou ik willen weten of het vervangen van de distributieriem hier ook de oorzaak van kan zijn. Evt. tandje verschoven tijdens montage?


23 aug 2013 10:53
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 jun 2010 22:23
Berichten: 596
Woonplaats: Son en Breugel
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
Even terug naar de garage die de riem vervangen heeft?

_________________
Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006

Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983


23 aug 2013 10:57
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 maart 2013 18:23
Berichten: 38
Auto: c5 2.0 lpg/3 break ph2 2005
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 255000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
Hallo Maarten,

Dank voor je reactie.
De auto is daar al terug geweest maar de garagehouder is meer van mening de storingen elders te zoeken als in het door hem verrichte werk.
Heb zelf het gevoel dat mijn storingen het gevolg zouden kunnen zijn van de vervanging.

Gr.

Jeroen


23 aug 2013 11:05
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3632
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
p0341> nokkenaspositie buiten tolerantie.
kortom> terug naar de garage.
Succes!


23 aug 2013 11:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
Die storing P0341 kan komen van een nokkenassensor die niet goed werkt.
Maar dat kan ook komen omdat de nokkenassensor de stand niet goed kán meten omdat er een fout gemaakt is bij de afstelling van de nokkensaswielen tijdens de D-riemwissel.
Mijn idee zou dus zijn de afstelling van de D-riem te laten checken, door er ter controle de pennen in te laten zetten. Daarvoor bestaat de instructie B1ED25P0 Controle : Afstellen van de distributie INJECTIE EW10J4 OF INJECTIE EW7J4
Daarin is onder andere te lezen:
Citaat:
OPMERKING : De paspennen [1] moeten zonder moeite geplaatst kunnen worden.
LET OP : Wanneer de pennen moeilijk kunnen worden aangebracht moet de procedure van het aanbrengen en spannen van de distributieriem worden herhaald (zie de desbetreffende handeling).


Dit soort fouten worden makkelijk gemaakt, ik heb het aan den lijve ondervonden bij onze Saxo 1.6i.
Na een D-riemwissel trok hij minder goed dan voor die tijd. De garage vond dat niet, de chefmonteur had hem uitvoerig getest.
Toen heb ik er op aangedrongen het toch te checken, waarbij bleek dat de D-riem een tand verkeerd stond :oops:

P0300 duidt op een misfire in een van de cilinders.
Of zoiets gerelateerd kan zijn aan een eventuele foutpositie van de nokkenassen weet ik niet.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 aug 2013 11:50
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
Ik ben geen autotechnicus, dat voorop.
Maar dat de p0341 zich openbaart direct na de wissel is al verdacht. Maar véél kan de riem niet fout staan, want de motor draait wel gewoon en blijkbaar zonder duidelijk loopprobleem. Dat doet mij ook vermoeden dat de riem dan 1 tandje uit het lood staat.
De p0300 komt dan misschien ook door een fire van een bougie met nog net niet gesloten set kleppen in de betreffende cilinder?

Ik zou eerst de p0341 oplossen, en daarna alle storingen wissen. Pas als daarna de p0300 terug komt zou ik me daar druk om maken.
Het risico van een distributieriem die niet juist staat lijkt mij prioriteit hebben, en kan blijkbaar eenvoudig gediagnostiseerd worden.

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


23 aug 2013 11:59
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 maart 2013 18:23
Berichten: 38
Auto: c5 2.0 lpg/3 break ph2 2005
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 255000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
Hallo Boes, JW en Maarten,

Allen hartelijk dank voor de snelle en uitvoerige reacties.
Ga naar een andere garage om de D-riem te laten checken.

JW. Jouw probleem met het trekken van jouw saxo, ervaar ik nu ook. hij trekt voor geen meter.

Laat hier de afloop nog weten.

m.vr.gr.

Jeroen


23 aug 2013 21:44
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 maart 2013 18:23
Berichten: 38
Auto: c5 2.0 lpg/3 break ph2 2005
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 255000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
Hallo Allemaal,

Het verhaal gaat weer verder. Vandaag bij garage geweest die de distributieriem gemonteerd heeft.
Alle kappen zijn weer losgehaald en de motor is weer "op tijd' gezet.
Boutjes/pinnen in alle gaatjes gezet ( 3 stuks) en alles lijkt ogenschijnlijk goed te staan.

Bij het vervangen van de distributieriem is ook de waterpomp vervangen en ook de Nokaspoelie.
In de oude nokaspoelie was de massaschijf losgekomen.

Uitlaatgasmeting gaf nu ook aan dat de co2 niet goed was. te hoog. bij hogere toeren daalde deze wel.

Iemand nog ideëen?

b.v.d.

Jeroen


26 aug 2013 19:56
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13954
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
is hij al is uitgelezen met de lexia,en naar de parameters gezien


26 aug 2013 20:05
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3632
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
Wat zijn nu de voorkomende DTC's?
heb je de "oude" bougies nog?
Zo ja,..zet die er even in terug.


26 aug 2013 20:07
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 maart 2013 18:23
Berichten: 38
Auto: c5 2.0 lpg/3 break ph2 2005
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 255000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
Hallo willy 4 en boes.

dank voor jullie snelle reactie.

willy4, de auto is uitgelezen met e.o.a. uitleesunit voor garagehouders.

Boes, de eerste storing die terug blijft komen is de p0341.

Bij gas/lpg komt hij vrijwel direct en op benzine duurt het wat langer.

Motor draait onbelast prima. Stationair ook tadeloos.
Bij belasting rond de 2000 toeren begint hij wat te "tutteren" beetje schokken zeg maar.


26 aug 2013 20:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13954
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
laat hem is uitgelezen met de lexia,en dan naar alle parameters gaan gezien
uitleesunit voor garagehouders,kunnen niet naar alle parameters gaan


26 aug 2013 20:22
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3632
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
je geeft aan dat de nokkenaspoelie is vervangen.
ik weet niet genoeg van dit blok,...maar heeft ie niet gewoon twee tandwielen?
Soms geeft het "verkeerd" vervangen van de krukaspoelie (met massademper) ook timingsproblemen.

Je zegt dat de "eerste" dtc p0341 is,...wat zijn de andere?


26 aug 2013 20:24
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 maart 2013 18:23
Berichten: 38
Auto: c5 2.0 lpg/3 break ph2 2005
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 255000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
Willy4 . moet eens naar citroen zelf gaan.

Boes: eerste storing was p0351. tweede was p0300


26 aug 2013 20:27
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3632
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 ph1-2002 2.0-16v LPG-G3 Ditributieriem - P0300/P0341
ik vraag het van de nokkenas,....omdat je er twee hebt en niet één.
De nokkenas heeft volgens mij ook helemaal geen massademper (niet nodig).


26 aug 2013 20:32
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.