Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Koude motor houdt in. https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7107 |
Pagina 1 van 4 |
Auteur: | Ploffie [ 02 mei 2010 20:29 ] |
Berichttitel: | Koude motor houdt in. |
Sinds enkele weken houdt de motor in zolang deze nog koud is. Dat wil zeggen, na een koude start moet ik achteruit de garage uit en zet de automaat in de R. Zonder gas te geven rolt hij achteruit en moet over een drempeltje trekken waardoor automatisch iets gas bij wordt gegeven om vervolgens af te slaan. Ook in zijn vrij loopt hij stationair perfect, maar zodra ik een klein beetje gas geef dalen de toeren om na enkele seconden nadat het pedaal dieper in wordt getrapt weer op te pakken en te stijgen. Hij blijft dan wel lopen. Dit blijft zo tot hij een beetje op temperatuur komt, dan is het weg. Dit geldt voor benzine en lpg, geen verschil, ofschoon ik het niet direct op lpg kan proberen want de eerste minuten lust hij nog geen benzine... Iemand een idee waar ik dit moet zoeken of is het elektronica die alleen dure apparaten begrijpen? |
Auteur: | John LeGrand [ 03 mei 2010 09:06 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor houdt in. |
Hoi ploffie , je bedoelt dat ie de eerste minuten geen gas lust neem ik aan ![]() Heb ook een dergelijk probleem ,maar blijft wel op benz lopen , valt nu op lpg makkelijk uit , daarover direct een draadje hier . Zit zelf aan stappenmotor te denken bij jou ook. Zie daarover wel eens meer iets wat zelfde symptonen als bij jou geeft ,zou het ook niet direct bij de LPG zoeken in jouw geval ook Hoelang blijft choke erop bij koude motor en hoeveel toeren maakt hij dan zowat ?? Zou toch zeker meer toeren moeten maken en je zou zelfs eerder moeten remmen als gas bij geven om een klein heuveltje bij garage over te komen |
Auteur: | Ploffie [ 03 mei 2010 10:17 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor houdt in. |
John LeGrand schreef: Hoi ploffie , je bedoelt dat ie de eerste minuten geen gas lust neem ik aan ![]() Ja, foutje ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 03 mei 2010 11:24 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor houdt in. |
John LeGrand schreef: Hoelang blijft choke erop bij koude motor ![]() |
Auteur: | John LeGrand [ 03 mei 2010 14:00 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor houdt in. |
Als choke er te vlug af gaat loopt ook op benzine de motor te langzaam bij kou, en valt dus stil, is ook normaal . Te vlug van choke af zou een aanwijzing kunnen zijn bij deze ![]() Snap je domme opmerking verder niet ![]() |
Auteur: | Nosmo King [ 03 mei 2010 14:08 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor houdt in. |
ET bedoelt dat er op de moderne motoren geen choke meer op zit. Choke is meer iets van de tijd van carburateurs. Is grappig dan wel sarcastisch bedoeld. ![]() |
Auteur: | Menno [ 03 mei 2010 14:46 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor houdt in. |
Precies .... ![]() |
Auteur: | John LeGrand [ 03 mei 2010 16:05 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor houdt in. |
![]() ![]() ![]() ![]() Begrijp nu wel opmerking maar neem aan dat men begrijpt wat ik bedoel ............zo ongeveer ![]() Hoelang moet de motor wat langer meer toeren maken dan als ie koud is , toch niet een paar seconden denk?? toch wel om b.v. de garage uit te rijden ofzo ?/ ![]() |
Auteur: | Ploffie [ 03 mei 2010 16:10 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor houdt in. |
Nou, na een paar minuten is het probleem weg. Ik merkte het net nog, een heeeeeeel klein beetje gas geven en hij slaat af, 1 keer maar, daarna niet weer. Iets meer gas geven en hij zet zich er doorheen, toerental daalt iets van ca. 1100 naar iets onder de 1000 toeren en stijgt dan normaal... |
Auteur: | Hertogjan [ 03 mei 2010 18:36 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor houdt in. |
Misschien heeft het wel te maken met het bekende 2 liter motor probleem, de kanaaltjes van de hydraulische klepstoters. Die van mij vertoonde ooit ongeveer gelijkluidende verschijnselen. Na toevoeging van olie en brandstof additieven is dat probleem zo goed als verdwenen. Bovendien heb dat ding van jou kennelijk al de nodige kilometers, dus is een (reinigend) additief best een optie. Ik heb er in ieder geval goede ervaringen mee. PS En gefeliciteerd met Twente! ![]() |
Auteur: | Ploffie [ 03 mei 2010 21:40 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor houdt in. |
Hmm, ik kan dit niet helemaal rijmen met het feit dat hij wel normaal start en mooi rond stationair loopt.. (btw. ik hou niet van voetjebal. ![]() |
Auteur: | Hertogjan [ 04 mei 2010 00:18 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor houdt in. |
Dat kon ik aanvankelijk ook niet rijmen. Totdat je dus gasgeeft; dan wil hij inhouden/smoren, bij koude motor dus. Na de genoemde additieven i.c.m. 98 RON pakt de motor ook bij koude goed op en smoort hij zichzelf niet (meer). Maar ja, de jouwe is de mijne niet en die van jouw loopt op gas. De stappenmotor is inderdaad eveneens een verdachte; ben wel benieuwd, laat je de garage of zo nog onderzoek doen? |
Auteur: | JW-C5 [ 04 mei 2010 08:50 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor houdt in. |
Hertogjan schreef: Dat kon ik aanvankelijk ook niet rijmen. Totdat je dus gasgeeft; dan wil hij inhouden/smoren, bij koude motor dus. Na de genoemde additieven i.c.m. 98 RON pakt de motor ook bij koude goed op en smoort hij zichzelf niet (meer). Maar ja, de jouwe is de mijne niet en die van jouw loopt op gas. De stappenmotor is inderdaad eveneens een verdachte; ben wel benieuwd, laat je de garage of zo nog onderzoek doen? Die eerste minuten, wanneer dit probleem optreedt, loopt hij op benzine. Voorts: het toevoegen van iets aan benzine kan geen invloed hebben op de hydro-stoters. Die zitten ín de motor, daar komt geen benzine. Groet, JW |
Auteur: | EvilTwin [ 04 mei 2010 20:31 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor houdt in. |
Even vrijuit redeneren: net gas heb je relatief meer water in de verbrandingproducten. Een deel daarvan komt in de olie terecht, via die weg kan het LPG wel de werking van klepstoters verstoren. Iets anders: de luchtmassameter. |
Auteur: | JW-C5 [ 04 mei 2010 21:11 ] |
Berichttitel: | Re: Koude motor houdt in. |
EvilTwin schreef: Even vrijuit redeneren: net gas heb je relatief meer water in de verbrandingproducten. Een deel daarvan komt in de olie terecht, via die weg kan het LPG wel de werking van klepstoters verstoren. Iets anders: de luchtmassameter. Interessante gedachtengang ![]() Echter, bij het starten en gedurende de eerste minuten loopt 'ie op benzine. Dán zou 'ie hiervan geen last mogen en kunnen hebben, er van uitgaand dat 'ie niet met een laag water in/op de olie weggezet is de vorige avond. Groet, JW |
Pagina 1 van 4 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |