Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

trage respons op het gas bijgeven, na kuisen roetfilter
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7052
Pagina 1 van 1

Auteur:  lucvt [ 24 apr 2010 10:18 ]
Berichttitel:  trage respons op het gas bijgeven, na kuisen roetfilter

Na de indicatie 'risico verstoppen roetfilter' op het scherm te zien, liet ik de roetfilter van de C5 1.6 HDI (119000 km) uitkuisen met een product en een stoomreiniger. (zie dit item 'roetfilter kuisen' op het forum) Vervolgens werd de foute melding met de computer gereset en de filter werd dan uiteindelijk geforceerd geactiveerd om zich te reinigen (verbranden resterende roetdeeltjes).

Dit leek goed te zijn gelukt, maar bij het gas geven merk ik nu dat de wagen niet meer zo snel optrekt. Het is net of de turbo niet meer in gang schiet. Ik durf dus bij het rijden geen vlugge inhaalmanoeuvers meer doen. Ook het optrekken uit stilstand is vertraagd.

Heeft iemand dit ook al voor gehad en wat zou de reden zijn? Kan de turbo geraakt zijn?

Dank voor elke tip

Auteur:  willy4 [ 24 apr 2010 11:18 ]
Berichttitel:  Re: trage respons op het gas bijgeven, na kuisen roetfilter

luchtmassa meter :smt017
en welkom :smt023

Auteur:  Klaverblaadje [ 24 apr 2010 11:26 ]
Berichttitel:  Re: trage respons op het gas bijgeven, na kuisen roetfilter

Ik denk meer aan een verstopping van het uitlaatsysteem.

Ook omdat volgens je verhaal niets gedaan is aan alles wat daarvoor zit.

Als de uitlaat het moeilijk heeft moet je dat achter kunnen horen door een vreemd blazend geluid als er gas gegeven wordt.

Het is bij een C5 wel meer voorgekomen dat stukken uit de katalysator de rest verstopten.

Auteur:  willy4 [ 24 apr 2010 11:37 ]
Berichttitel:  Re: trage respons op het gas bijgeven, na kuisen roetfilter

krijgt ge dan geen melding
ik weet het niet

Auteur:  lucvt [ 08 jun 2010 14:25 ]
Berichttitel:  Re: trage respons op het gas bijgeven, na kuisen roetfilter

De oorzaak was o.a. een buisje die van de motor naar de turbo gaat. Die leiding zorgt normaal voor een overdruk maar door een verstopping (samengesmolten), veroorzaakte het aan de turbo een onderdruk of aanzuiging. Gevolg de uitlaatgassen keerden naar dat leidingske terug en de turbo kon hierdoor zijn werk niet meer doen.
De blokkage gebeurde door de hitte van de motorblok. Bij het vervangen van de roetfilter moet dit leidingske een duw hebben gekregen door de garagist zodat het tegen de motor aanlag. Ie ontkent het evenwel. Enfin de vervanging laten doen bij een andere dealer en de kostprijs viel mee.

De C5 acceleert weer als tevoren. 'k Ben tot nu zeer tevreden over deze wagen. Vooral als ik over een huurwagen beschik, besef ik nog meer de kwaliteiten van deze grote auto: prima wegligging, laag verbruik, comfortabel (ooit 1700km in 20u gereden), geen storende geluiden, vering die de vele winterse putten goed opving, ...

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/