Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Ketting geknapt https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7013 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | timyboyb [ 17 apr 2010 17:37 ] |
Berichttitel: | Ketting geknapt |
Hallo, Rijd ik op de linker baan van een 6 baans duitse autobaan met 130, pufpuf, mijn 2.2HDI levenloos... Voorzichtig naar rechts en op de vluchtstrook. kap los, oliedop los en ik zie een ketting. dit is de ketting tussen de twee nokkenassen in. mijn collega nog eens proberen te starten, draait deze niet mee.... Mijn idee was al de Distributieriem welke nog 40.000 mee moest gaan net als de rollen en waterpomp volgens de vorige eigenaar. 4 uur later eindelijk weer op weg met een vervangende auto van de verzekering. Een week later komt de auto aan in Nederland en begin de boel maar los te maken. Tijdens deze klus hoorde een bekende dat de 2.2HDI speciale breek tuimelaars heeft welke er voor zorgen dat de kleppen worden gespaart, pits ze allemaal kapot zijn. Vol hoop verder met sleutelen. Toen kwam ik bij de verstuivers aan welke muur en muur vast zaten. na 1 gesneuvelde en 3 goede eindelijk het inlaatspruitstuk eraf wat deels het kleppendeksel is. Gelukkig kon ik de conclusie trekken dat deze tuimelaars inderdaad hun werk hebben gedaan. gelijk werd de oorzaak ook zichtbaar, de ketting zijn spanners waren nooit vervangen en zijn in de ketting gelopen welke vervolgens geknapt is, de as heeft geblokkeerd en zo de distributieriem doormidden getrokken. bestellijstje gemaakt en onderdelen besteld. Vandaag met de onderdelen weer aan de slag. stoters en tuimelaars erin, nokkenas terug, ketting erom, inlaat erop voor de bevestiging om vervolgens samen met de distributieriem erop voorzichtig te kijken of de timing goed was. wij op zoek naar de blokering van de krukas, mooi niet vinden... We hebben alle markeringen op papier maar de krukas is erg onduidelijk. Wie o wie weet deze te vinden? hoop dat ik Dinsdag deze kan vinden en de boel weer kan monteren. Mis de C5 wel erg... |
Auteur: | c5maarten [ 26 apr 2010 19:36 ] |
Berichttitel: | Re: Ketting geknapt |
Hoi tim, Ziet er gaaf uit waar je mee bezig bent! Heb je al eens gekeken aan de bak-kant? meestal zit daar ook wel een gat voor een blokkeer pen in te duwen voor de krukas! Succes nog met sleutelen |
Auteur: | timyboyb [ 27 apr 2010 22:01 ] |
Berichttitel: | Re: Ketting geknapt |
Hij rijdt weer echter is ie lang niet zo sterk als daarvoor. maandag max 130, vandaag al 150 dus hij is al weer beter aan het worden. begin een beetje te denken dat de uitlaat vol zit ofzo of het roetfilter. de turbo komt erg traag op en niet vol op toeren zo te horen. hoop dat ie snel beter is. |
Auteur: | BJG [ 27 apr 2010 23:01 ] |
Berichttitel: | Re: Ketting geknapt |
Ik hoop het niet voor je MAAR: Door de klap verdraaien soms de tandwielen iets op de nokkenas(sen) zitten er nl op gekrompen. dan is je Timing niet meer correct. Ik heb dit ook 1x meegemaakt, en pas na lang zoeken gevonden. Ik weet dat motoren specialist Bols en Kooiman een speciale mal heeft voor de nokkenassen van de 2.2 waarmee ze gecontroleerd worden voordat ze in de revisie-koppen gaan. Verder overigens prima sleutelwerk gedaan! Het is best een klusje! Waarschijnlijk ten overvloede maar een 2.2 is ook erg gevoelig voor vervuiling van het brandstoffilter. Ook waarschijnlijk mosterd na de maaltijd maar achter de startmotor zit een gat voor de blokkeerpen van het vliegwiel. Ong 6 mm dik. |
Auteur: | timyboyb [ 28 apr 2010 08:50 ] |
Berichttitel: | Re: Ketting geknapt |
Bedankt voor je reactie. de enige tandwiel die wel wat veranderd zou kunnen zijn is die van de distri op de nokkenas... maar deze hebben we geprobeerd zoveel mogelijk op de oude afdruk te krijgen. hoe nauwkeurig valt dit? en merk je dit goed? wel heb ik gezien dat de erg leiding wat vol troep zit maar kan dit problemen veroorzaken? Hoor vaan verhalen over afdoppen enzo... brandstof filter is vervangen. nu reed ik gister avond nog even ergens heen en had ik zoiets van: wat gebeurt er? hij ging er zo vandoor. denk dat ik erg dicht bij de oude kracht zit. roetfilter vervuild en nu weer wat open gewerkt door gebruik? gaat weer aardig lekker. |
Auteur: | Menno [ 28 apr 2010 09:02 ] |
Berichttitel: | Re: Ketting geknapt |
Misschien eens het filter via de lexia laten 'uitbranden' ... ![]() En check alle vacuüm aansluitingen ( en de swirl-klep ), dit kan ook ( tijdelijke ) vermogens verlies opleveren. |
Auteur: | timyboyb [ 28 apr 2010 09:26 ] |
Berichttitel: | Re: Ketting geknapt |
bedankt voor de tip. op zich lijkt de vacuum goed gezien als ik er een los trek gelijk de auto in die modus vliegt met alle systemen uit zoals esp, abs enzenz. Ik zal eens moeten zoeken op die swirlklep.... weet niet wat het is en waar het zit. zie hem vaak voorbij komen. weer een leer momentje. |
Auteur: | EvilTwin [ 28 apr 2010 09:36 ] |
Berichttitel: | Re: Ketting geknapt |
timyboyb schreef: wel heb ik gezien dat de erg leiding wat vol troep zit maar kan dit problemen veroorzaken? ik neem aan dat je de UGR (EGR) bedoelt? Schoonmaken is ok, maar niet afsluiten of onklaar maken. Hij is nodig voor de regeneratie van het roetfilter. Citaat: Hoor vaan verhalen over afdoppen enzo... Afdoppen is voor sjonnies met golfjes. Uit een tdi komt idd zo veel roet, dat de UGR een kolenschacht wordt. Bij een HDi hoort dat niet. Swirlklepbediening: viewtopic.php?f=5&t=1269&hilit=swirl Die kun je heen en weer zien gaan (~2 à 3000tpm) als er iemand gas geeft. Kijk ook even hier: viewtopic.php?f=5&t=6989&p=246144&hilit=swirl#p246144 dat topic gaat weliswaar over de 2.0HDi110, maar mogelijk krijg je daardoor wat ideeën over je eigen motor. m.n. de complexiteit van de vacuüm besturing. De pomp zit iirc op de nokkenas. |
Auteur: | Deadman [ 28 apr 2010 10:06 ] |
Berichttitel: | Re: Ketting geknapt |
Respect heren, ik kan ook wel een eitje bakken maar dit zou toch iets te hoog gegrepen zijn voor mij. ![]() Als je dit uit moet besteden wat gaat je dit dan kosten ? Zeker de manuren die je gaat nekken ? |
Auteur: | timyboyb [ 28 apr 2010 10:11 ] |
Berichttitel: | Re: Ketting geknapt |
Bedankt, ik weet welk deel het nu is echter nog niet in werking gezien, niet op gelet. het gaat inderdaad om de EGR/ugr leiding naar het inlaat spruitstuk. deze zit vol smurrie. eens kijken of ik dit eruit kan krijgen zonder het inlaat spruitstuk weer los te halen... hop dat deze achter makkelijk te demonteren is... |
Auteur: | BJG [ 28 apr 2010 23:23 ] |
Berichttitel: | Re: Ketting geknapt |
timyboyb schreef: Bedankt voor je reactie. de enige tandwiel die wel wat veranderd zou kunnen zijn is die van de distri op de nokkenas... maar deze hebben we geprobeerd zoveel mogelijk op de oude afdruk te krijgen. hoe nauwkeurig valt dit? en merk je dit goed? Ik bedoel de kettingwielen op de beide nokkenassen, die kunnen verdraaien als er iets vastloopt. Het tandwiel van de dist riem heeft een nokje dat in de uitsparing van de achterste nokkenas valt en kan dus niet verkeerd staan tenzij het nokje is afgebroken natuurlijk, maar dat is wel te zien als dat zo is. Maar gehoord je verhaal lijkt het nog mee te vallen. Want een kettingtandwiel dat verspringt waardoor de timing niet meer klopt betekent een blijvend (behoorlijk) vermogensverlies. Dat wordt niet langzaam beter. Dus kan het zoals anderen al aangaven inderdaad te maken hebben met vervuiling van Roetfilter of EGR werking of het vacuumcircuit. wat je zelf wel snel kunt checken: Bij de 2.2 HDi scheurt de vacuumslang op het pijpje van de egrklep wel eens in. Die zit tegen het schutboard op de inlaat midden achterop de motor. Dat is goed te zien. Als ik nu nog eens naar jouw fotos kijk van de kop zonder nokkenassen is de egr klep goed te zien. Het lijkt net alsof de vacuumslang op de egr klep wat geknikt is, precies op het punt waar hij wel eens inscheurt. Controleer het in ieder geval eens. En anders zul je toch stapsgewijs dingen moeten uitsluiten. maar dan wordt het wel een langer verhaal. |
Auteur: | timyboyb [ 29 apr 2010 08:19 ] |
Berichttitel: | Re: Ketting geknapt |
Bedankt voor je verhaal. ik zal die vacuum slangen op de egr eens controleren en ook die van de skirl of hoe die ook heet ![]() echter dat tandwiel voor de distributieriem op de nokkenas is wel degelijk te verstellen. er zitten 3 bouten op waarmee een finetuning gedaan kan worden. geen nokje. hiermee kun je de nokkenassen iets voor of iets na tijd zetten. geen idee wat nu het nulpunt is maar heb hem geprobeerd op de oude afdruk te zetten. |
Auteur: | BJG [ 30 apr 2010 13:39 ] |
Berichttitel: | Re: Ketting geknapt |
timyboyb schreef: echter dat tandwiel voor de distributieriem op de nokkenas is wel degelijk te verstellen. er zitten 3 bouten op waarmee een finetuning gedaan kan worden. geen nokje. hiermee kun je de nokkenassen iets voor of iets na tijd zetten. geen idee wat nu het nulpunt is maar heb hem geprobeerd op de oude afdruk te zetten. Je hebt gelijk, dat het tandwiel met 3 boutjes in sleufgaten te verstellen is. Echter dit is om tijdens het afstellen van de riemspanning te zorgen dat de spanning gelijkmatig wordt verdeeld (boutjes lossen) Het tandwiel zit echter op een soort naaf (nr 1 afbeelding). En die zit wel met een nokje op de nokkenas De timing gebeurt met een afstelpen in diezelfde naaf van het tandwiel. Daarmee zet je de nokkenas op tijd. Een pen in de krukas doen. Dan los je de boutjes van het tandwiel en stel je de riemspanning af. Boutjes weer vast en alles staat perfect op tijd. En op de juiste spanning. De stand van het distr. tandwiel met de 3 boutjes maakt dus niets uit voor de timing als je deze methode gebruikt. Overigens vermeldt citroen in de documentatie dat een marge van plus/min 1 mm bij het gat van de afstelpen acceptabel is. Lang technisch verhaal, maar de afbeelding zal het wrsch verduidelijken. |
Auteur: | timyboyb [ 01 mei 2010 16:16 ] |
Berichttitel: | Re: Ketting geknapt |
Bedankt voor de verduidelijking. deze tekening ken ik inderdaad maar had de link niet gelegd dat het niet uit maakt voor de timing. Nu verder zoeken naar het probleem waarom mijn auto steeds geen power heeft. Lijkt erop dat de turbo zijn werk niet doet. de vacuum slangen lijken goed en wanneer ik er een los trek krijg ik gelijk allerlei storingen in het scherm. nu las ik dat iemand de swirl (of hoe dat ding ook heet) niet open ging en had vast gezet, echter levert dit niks op. De turbo klinkt laag in toeren en komt laat op gang. heel af en toe doet ie het wat beter en gaat ie er vandoor maar vaak doet ie het niet waardoor je bijna het idee hebt dat er een te klein blok in ligt..... Heeft iemand een idee? |
Auteur: | EvilTwin [ 01 mei 2010 18:58 ] |
Berichttitel: | Re: Ketting geknapt |
tja de turbo kan je zo goed horen bij een 2.2HDi (2.0HDi ook trouwens) dat het makkelijk moet zijn erachter te komen of die op tijd inkomt. Rijden met de voorramen maakt het helemaal duidelijk. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |