Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Turbo komt af en toe te laat in https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=6989 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Paulpit [ 14 apr 2010 08:31 ] |
Berichttitel: | Turbo komt af en toe te laat in |
Vreemd verhaal, al het forum afgespeurd maar dit niet tegengekomen. Ik heb een C5 2.0 HDI PH1 280.000 km. De turbo doet het soms "niet", soms wel. Als de turbo het "niet" doet komt deze in bij 3000 toeren (stipt) anders doet de turbo normaal en trekt de auto normaal op. Dit verhaal treed op gedurende dezelfde rit, als ik de motor afzet is dit geen garantie dat het probleem even weg is of zoiets. Het lijkt zo te zijn dat in de eerste 2 versnellingen het probleem zich niet voordoet maar dan ben je ook relatief snel aan de 3000 rpm. iemand een idee? |
Auteur: | Maarten [ 14 apr 2010 08:33 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo komt af en toe te laat in |
Tja, het zou kunnen dat de turbo aan het overlijden is. Maar ik zou even controleren of alle luchtslangen nog helemaal intact zijn (geen scheurtjes of losse montage) en of het oliepeil OK is. |
Auteur: | r3n3 [ 14 apr 2010 10:40 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo komt af en toe te laat in |
Vacuüm slangetjes niet helemaal fris meer? |
Auteur: | Paulpit [ 14 apr 2010 11:04 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo komt af en toe te laat in |
Zou kunnen, moet ik deze dan allemaal vervangen? |
Auteur: | EvilTwin [ 14 apr 2010 11:13 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo komt af en toe te laat in |
r3n3 schreef: Vacuüm slangetjes niet helemaal fris meer? Een 2.0HDI110 heeft geen variabele turbo. Luister eens goed onder de kap, of er iets lekt. (laat iemand anders het gaspedaal bedienen) Voel ook eens aan de intercoolerslangen, stationair knijp je ze zo in, maar met turbodruk erop niet meer. (gaspedaal) De turbo zelf kun je horen, in de lagere versnellingen ook rijdend heel goed met een raam open. |
Auteur: | JW-C5 [ 14 apr 2010 11:30 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo komt af en toe te laat in |
EvilTwin schreef: r3n3 schreef: Vacuüm slangetjes niet helemaal fris meer? Een 2.0HDI110 heeft geen variabele turbo. Luister eens goed onder de kap, of er iets lekt. (laat iemand anders het gaspedaal bedienen) Voel ook eens aan de intercoolerslangen, stationair knijp je ze zo in, maar met turbodruk erop niet meer. (gaspedaal) De turbo zelf kun je horen, in de lagere versnellingen ook rijdend heel goed met een raam open. Wordt de Waste-gate niet ook via vacuum bediend? Groet, JW |
Auteur: | Klaverblaadje [ 14 apr 2010 11:37 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo komt af en toe te laat in |
Misschien een wastegate die open blijft staan, maar zoals ET zegt, dat moet je wel kunnen horen. |
Auteur: | Paulpit [ 14 apr 2010 12:06 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo komt af en toe te laat in |
ok, het luisteren ga ik doen, maar wat is een waste-gate? |
Auteur: | Klaverblaadje [ 14 apr 2010 12:12 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo komt af en toe te laat in |
Een wastgate is een soort overdruk klep in de turbo Als je turbo volop staat te pompen zou de druk te hoog op kunnen lopen, slangen en intercooler kunnen barsten en de motor kan te veel vulling krijgen. Daarvoor zit er op de turbo een klepje wat opengaat en de uitlaatgassen langs de turbo laat gaan inplaats van erdoor, er wordt dan minder hard geblazen. Als dat klepje open blijft staan verlies je vermogen. Bijlage: wastegate.jpg |
Auteur: | Wilfred [ 14 apr 2010 12:22 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo komt af en toe te laat in |
@ET...weet je dat zeker dat de HDI 110pk geen variabele turbo heeft,staat anders in het onderhoudsboekje van wel.De 90pk versie heeft geen variabele turbo.Tenminste...dat staat zo in mijn boekje. |
Auteur: | Paulpit [ 14 apr 2010 12:47 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo komt af en toe te laat in |
Das een duidelijk verhaal ![]() Zal eens goed kijken onder de kap |
Auteur: | WackoH [ 14 apr 2010 13:01 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo komt af en toe te laat in |
Volgens mijn info heeft zowel de DW10TD of RHY (66 kW/90 pk) en de DW10ATED (80 kW/100 pk) dezelfde KKK K03 (Kühnle, Kopp & Kausch, tegenwoordig 3K ...). Vermogensverschil wordt door de ontbreken van een intercooler bij de 66 kW-versie bepaald. |
Auteur: | EvilTwin [ 14 apr 2010 14:20 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo komt af en toe te laat in |
Er zit wel een flink aantal vacuümslangen (electrokleppen, die mbv vacuüm zaken bedienen) Een daarvan is bijna 100% zeker de wastegate/overdrukklep. Anders dan in het eerder getoonde plaatje is het dus het MM wat die klep open zet, niet een vooraf ingestelde drukverschil mbv een veer. Verdere zaken die mbv vacuüm bediend worden: -EGR (UGR klep) -gasklep (inlaat) Een lek in de wastegatebediening zorgt voor te veel druk en mogelijk een motorstoring, dus alhoewel ik het een goede suggestie vind om het vacüm na te lopen, zou het volgens mij het omgekeerde effect moeten hebben (te veel druk -> motor in beveiliging -> geen 3000tpm meer) |
Auteur: | Paulpit [ 14 apr 2010 14:49 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo komt af en toe te laat in |
Zou wel kunnen dat het klepje mechanisch blijft hangen en dus open blijft staan, maar dan zou de turbo ook bij 3000 rpm waarschijnlijk niets doen. Zit er ook geen luchtmassa meter in het systeem die roet in het eten kan gooien (defect, draadje los)? |
Auteur: | r3n3 [ 14 apr 2010 15:53 ] |
Berichttitel: | Re: Turbo komt af en toe te laat in |
Paulpit schreef: Zit er ook geen luchtmassa meter in het systeem die roet in het eten kan gooien (defect, draadje los)? Ja, die zit er, gemonteerd in de deksel van de luchtfilterbehuizing. Zou heel goed kunnen. Zo ziet ie er (ongeveer) uit. ![]() |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |