motor defect door kapotte waterpomp
Auteur |
Bericht |
siebsan
|
 motor defect door kapotte waterpomp
Wat een ellende...voor de zoveelste x in korte tijd een grote reparatie aan mijn C5 break exclusive uit 2005 (112.000km).
Mijn vorige auto (laguna) ging 2 jaar geleden 5000km voor de vervangperioder van de distributieriem defect door het knappen van deze riem. Kosten voor reparatie te hoog dus deze c5 gekocht me 60.000 op de teller. Om op zeker te spelen nu bij 110.000 de DB laten vervangen (10.000 km voor advies). De garage heeft met geen woord over de waterpomp gesproken (en ik ben leek). kosten incl beurt 800 euro.
Nu 2000 km later draait de hele bende in de soep omdat de as van de waterpomp afgebroken is. DB is erafgelopen met alle ellende vandien. Kosten 2600 euro. (heeft garage nog nooit meeggemaakt zo...)
Op 108.000 km al drukgroep laten vervangen voor 750 euro (komt zelden voor zo vroeg...)
Op 102.000 km xenon koplamp vervangen voor 150 euro (gaan heel lang mee normaal...)
Op 96000 km com2000 vervangen voor 650 euro (gaat zelden stuk...en die van mij heeft esp en is daarmee extra duur)
In de periode daarvoor had ik nog garantie en is er een nieuwe boordcomputer en een nieuw gaspedaal in de auto gezet (zie mijn andere onderwerp).
Ben ik nou gek of is die C5 nou echt een onbetrouwbare auto. Zoveel ellende in een korte tijd is toch niet normaal! Wat kan ik nou doen om dit soort dingen te voorkomen. De auto krijgt trouw zijn onderhoud bij een erkend dealer en nog gaat het mis. Citroen wast zijn handen natuurlijk in onschuld. Is deze auto de motor revisie nog waard?
|
01 apr 2010 23:01 |
|
 |
C5V6EXCLUSIVEBREAK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 05 apr 2007 23:54 Berichten: 824 Woonplaats: Enschede
Auto: Renault vel satis v6 24v
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 228000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: motor defect door kapotte waterpomp
Wat een pech zeg Maar is die garage niet verantwoordelijk voor de motorschade! Die hebben jou riem vervangen en normaal gesproken vervang je de waterpomp ook en als ze de waterpomp wel hebben vervangen kun je de leverancier van de waterpomp aansprakelijk stellen! Sterkte met de afwikkeling!
_________________ Greetz Martijn
|
01 apr 2010 23:39 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: motor defect door kapotte waterpomp
Volgens mij is het breken van een as van de waterpomp wel heel zeldzaam, meestal gaat de (binnenste) lagerkering lek (deze wordt voor een heel duidelijke reden wat zwakker gemaakt; als je waterpomp lek is wil je ook dat ie goed lek is. Je wilt niet dat er bijvoorbeeld een lager de kans krijgt vast te lopen zodat dit invloed heeft op het lopen van de DB riem). Voor dat euvel zou je de waterpomp mee moeten vervangen. Imo kunnen er 2 zaken spelen: òf het is ongelovelijk toeval dat net na het vervangen van de DB riem een as van een waterpomp breekt, òf er is iets gebeurt bij het verwisselen van de DB riem wat (misschien uit onwetendheid) verzwegen wordt wat bepalend is geweest voor het breken van die as. (er hoeft maar een klein ringetje/schroefje in de ruimte van de DB riem te liggen die er tussenkomt....) Ik leef altijd met het motto dat toeval eigenlijk niet bestaat  Ik zou 'm laten maken, en alleen bij die garage als je een hele goede coulanceregeling krijgt (bijv. dat jij 600 euro betaald). Ik denk niet dat de garage de schade compleet wil vergoeden. Anders zou ik naar een goedkopere garage gaan (zeg maar de 'turk op de hoek' garage als jullie die hebben).
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
01 apr 2010 23:54 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: motor defect door kapotte waterpomp
Is het nu een break uit 2003 of 2005? Exorbitante prijzen overigens en ook soms vreemde zaken, ik heb esp en daarom is mijn com2000 duurder? Nooit van gehoord, heeft iedere C5 geen esp? En wat is daarmee het verband met de com2000.. Zo raak je wel snel uitgekeken op je karretje. 
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
02 apr 2010 00:22 |
|
 |
Maurits
V.I.P.
Geregistreerd: 01 feb 2010 18:56 Berichten: 135 Woonplaats: Voorthuizen
Auto: break 2.2 Hdi exclusive
Opties: kph, tellerringen, trekhaak, zijwindschermen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 9088CJ
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 352688
Kleur: KNCB**donker blauw
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: motor defect door kapotte waterpomp
Als je hier de ervaringen van anderen leest, zie je dat bij het vervangen van de distributieriem, ook gelijktijdig de waterpomp wordt aangepakt. Toen ik mijn wagen kocht heb ik geinformeerd bij de garage waar deze in onderhoud was, waarom de waterpomp niet meegenomen was bij het vervangen van de distributieriem. Het antwoord was dat dit om "economische"redenen achterwege was gebleven.
Als de distributieriem bij een echte citroen dealer is vervangen en deze heeft geenoverleg gepleegd of de waterpomp ook meegenomen moest worden ( ik begrijp dat dit ca. 65 Euro extra kost) dan is volgens mij de garage nalatig.
wat betreft de schade aan de motor, zou ik toch nog de opinie vragen van een andere garage.
bedenk wel dat er waarschijnlijk een hele goede motor op dit moment uit een schade auto kan komen.
veel succes met de dillema's.
en ........net zoals bij de andere merken, soms kan je erg veel pech hebben. ik heb niet het idee dat de C5 een notoire slechte auto is. De wagen wordt gewoon als leasebak ingezet en dat zou niet het geval zijn als deze wagen niet betrouwbaar zou zijn.
_________________ CX sedan -phase 2 - GTi automatic - mauritius blue -1989
"All truth passes through three stages: First, it is ridiculed; Second, it is violently opposed; and Third, it is accepted as self-evident" (Schopenhauer 1788-1860)
|
02 apr 2010 01:16 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: motor defect door kapotte waterpomp
Vervelend, maar een waterpomp bij een DB-wissel is wat mij betreft 100% standaard. Daar moet je als klant altijd op staan dat het gebeurt. Ik sluit een fout bij montage ook niet uit (gezien de wijze waarop hij stuk is gegaan) maar dat is praktisch onmogelijk te bewijzen. Een fout van de garage heeft mijn moeder ook ooit eens een motor gekost (geen Citroen). Ploffie schreef: Exorbitante prijzen overigens en ook soms vreemde zaken, ik heb esp en daarom is mijn com2000 duurder? Nooit van gehoord, heeft iedere C5 geen esp? En wat is daarmee het verband met de com2000.. ernstig OT, maar de stuurhoeksensor voor het ESP zit in de Com2000 en niet iedere C5 heeft ESP. Een duidelijk verband of dat de prijs rechtvaardigt kan ik niet zeggen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
02 apr 2010 09:13 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: motor defect door kapotte waterpomp
Inderdaad veel pech Ik vind het een moeilijk geval, zo'n waterpomp. Bij de spanrollen van de DB-riem wordt altijd door een garage vermeld dat ze geen garantie geven tenzij de rollen ook zijn vervangen. Is de waterpomp vervangen standaard te noemen? Moeilijk! Ik ken nl. ook verhalen van mensen die zonder problemen pas bij de 2e DB-wissel (bij jou dan 240.000 km) de pomp laten vervangen en dat ie tot dan ook probleemloos is. Ik zou persoonlijk bij een DB-wissel altijd meteen de pomp mee laten vervangen, maar ik zou niet te makkelijk de garage hiervoor de schuld geven als het niet is gedaan. Helaas heb je niets aan dat advies, maar zo zal een garagehouder die aansprakelijk wordt gesteld ook kunnen reageren. Dat de C5 een onbetrouwbare wagen is, nee, dat geloof ik niet. Maar er zitten wel maandagmorgenexemplaren bij. En volgens mij moet je bij aankoop vooral letten op goed gedocumenteerd onderhoud en nagaan hoevaak de wagen in de garage heeft gestaan (NAP-register). Als de pomp is vervangen door de garage, lijkt het me zo klaar als een klontje: als de pomp het begeeft (op welke manier dan ook) en het gevolg is ernstige motorschade door knappen van de nieuwe DB, moet je de garage verantwoordelijk stellen voor alle kosten. Als de pomp inderdaad niet vervangen is, wordt het lastig. Wat ik in dat geval zou doen: probeer eerst, zonder boos te worden (werkt averechts) met de garage te overleggen over garantie en/of coulance. Indien deze geheel afwijst of jij gaat niet akkoord met zijn voorstel, kijk dan of je juridisch advies kunt inwinnen over of je sterk staat of niet. Noteer daarom even alle momenten en afspraken met je garage op papier. Succes ermee!
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
02 apr 2010 09:17 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
 Re: motor defect door kapotte waterpomp
mijn 2 cent, als de riem slechts 2000Km heeft gelopen , denk ik dat je zonder meer voor garantie kan gaan, de monteur heeft bij het vervangen al dan niet besloten, dat de pomp wel of niet goed genoeg was, jij bent een leek, de monteur heeft de kennis , daarom laat je het hun doen, dus gewoon garantie!! Grtz Sjef 
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
02 apr 2010 10:20 |
|
 |
thijzer
|
 Re: motor defect door kapotte waterpomp
Sterkte maar garantie kun je op je buik schrijven, gegarandeerd. Als je dit wilt aantonen, dan krijg je een rechtszaak. Kun je mee dreigen natuurlijk, maar informeer eerst eens bij de rechtsbijstandsverzekering (3x woordwaarde) of ze daarin mee gaan. Bereid je voor op veel buikpijn en teleurstellingen.
In mijn Fiat Seicento brak zomaar het differentieelhuis. Waarschijnlijk een haarscheurtje dat is uitgelopen. Fabrikant aansprakelijk stellen kon ik vergeten omdat de auto al wat ouder was. Maar ik wil maar zeggen: dat is ook jaren goed gegaan en dan in 1x afgebroken. Shit happens.
Ik vind het (vies woord) voor je en ik heb de laatste tijd ook een hoop gehad:
- automaat kleppen - katalysator kapot - com-2000 kapot (2dehandsje gekocht dus weinig pijn)
Maar ja... wat wil je? Ik heb op het punt gestaan om deze dame de deur te wijzen, maar het comfort en de wetenschap dat ik voor het geld niks vergelijkbaars krijg... heeft me doen besluiten haar te houden. Mijn echtgenote idem dito.
|
02 apr 2010 11:46 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: motor defect door kapotte waterpomp
Die laatste zin is niet zonder enige dubbelzinnigheid .........
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
02 apr 2010 12:54 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: motor defect door kapotte waterpomp
grappig dat je schrijft Com2000 gaat zelden kapot.. ik denk dat 1 van de meest uitgewisselde delen van een C5 is.. de Ph2 die ik heb gehad van 2005 had ondergarantie al een nieuwe Com2000 idd met stuurhoeksensor.. en ook een nieuwe waterpomp want er waren eind 2004 begin 2005 waterpompen met een kunstof binnenwerk, en die waren nogal slecht waardoor deze vervangen zijn door exemplaren met een RVS binnenwerk... 
|
02 apr 2010 13:01 |
|
 |
siebsan
|
 Re: motor defect door kapotte waterpomp
Wat betreft die com2000 had het inderdaad te maken met de stuurhoeksensor. De auto is inderdaad uit 2003
vanmorgen geprobeerd de auto te starten met alleen nieuwe DB en waterpomp in de hoop dat de motor verder geen schade had....helaas zonder succes. Het blijft een raar verhaal...de auto is met normaal draaiende motor aan de kant gezet ivm melding op het dashbord STOP temperatuur koelwater te hoog. Let wel motor liep normaal. Garage gebeld, met de vraag "kan dit iets met de pomp te maken hebben..? antwoord: zeer onwaarschijnlijk!"
Garage is de auto op komen halen van deze plek. Bij hun startpoging langs de weg sloeg de motor niet meer aan, ze hebben niet meer doorgstart omdat ze de DB verdachten. Na controle in de garage blijkt de DB er of te liggen omdat de as van de waterpomp stuk is. De waaier van de pomp blijkt in stukken in het huis te liggen. Is dit nou puur toeval dat juist bij hun startpoging de boel het begeeft?
- Had die garage bij deze klachten die eerst onder de motorkap moeten kijken voordat ze de auto starten? (ze wisten immers dat ik de week daarvoor mij al had gemeld met een rare ratel in de motor) - Kan de auto met alleen een startpoging zoveel schade oplopen (hij sloeg niet eens aan...) - Hadden ze 2000 km eerder bij de DB wissel echt niks verdachts aan deze pomp moeten zien en deze moeten wisselen? - Is een verbrijzelde waaier in een pomp een defect voor risico van de gebruiker of kan hier bij de fabrikant nog aanspraak op worden gemaakt? (lijkt mij een zeer zelfzaam defect)
Al met al zit ik met deze ellende die mede het gevolg is van verkeerd uitgevallen keuzes die gemaakt zijn door mijn garage. Dat dit geld gaat kosten is zeker maar is het niet redelijk om te verwachten dat deze kosten gedeeld gaan worden?
|
03 apr 2010 15:27 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: motor defect door kapotte waterpomp
wat ik niet begrijp is dat de motor stil gelegd is,want hij draaide nog, dan is hij terug gestart maar sloeg niet aan, en dan heeft men gezien dat de as van de waterpomp stuk was zo is het dus toch ,of ik heb het slecht gelezen
|
03 apr 2010 15:45 |
|
 |
siebsan
|
 Re: motor defect door kapotte waterpomp
zo is het niet helemaal:
- motor liep maar met melding van koeltemperatuur te hoog, toen langs de kant gezet en uitgezet - Vervolgens komt de garage langs de kant van de weg en wil hem starten, nu slaat hij niet meer aan. - Conclusie na diagnose in de garage (auto weggesleept): pomp kapot, DB eraf, motor stuk
|
03 apr 2010 15:53 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: motor defect door kapotte waterpomp
hoe kan de motor nog draaien met een afgebroken waterpomp
|
03 apr 2010 15:57 |
|
 |
|