Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
waarom spring ie toch altijd? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=6755 |
Pagina 1 van 4 |
Auteur: | biebie [ 06 maart 2010 21:45 ] |
Berichttitel: | waarom spring ie toch altijd? |
Vandaag voor de derde keer stil komen te staan met de auto op 1 maand. Mijn vrouw is het zo beu als kou pap om telkens 3 uur stil te staan met klagende kindjes om de auto uiteindelijk op een sleepwagen te zien vertrekken. ![]() Voor haar mag de auto onmiddellijk weg ![]() ![]() Na de wonderbaarlijke truk met de draad van de starter van de eerste garagist en het nodeloos vervangen van een batterij + vervangen van een zekering nummer 8 staan we na een kort ritje terug stil. Wegenwacht heeft het defect na onze ervaringen snel gevonden: zekering nummer 8 die met starter te maken heeft is weer gesprongen. Waarom kon hij niet uitleggen. Kan vanalles zijn. ![]() Weten jullie raad en wat staat er nog allemaal op deze zekering dat deze telkens springt:?: Wat wel opvallend is, is dat raampje tegelijkertijd raar is beginnen doen. Sprong continu open sinds/tesamen met starterprobleem. Heel het mechanisme is daarom ook voor de zekerheid vervangen. Echter, raampje gaat nu (toevallig?) ook niet open. Kan dat ermee te maken hebben? Ik ga alvast vragen waarom mijn 1 jaar oude batterij zo hoognodig vervangen moest worden als dat blijkbaar niet de oorzaak is. Reparatie van 366euro heeft mij niets verder geholpen en al de vervangen stukken waren dus een maat voor niets. Dit draagt alleen maar bij tot bijkomende ergernis. |
Auteur: | willy4 [ 06 maart 2010 21:52 ] |
Berichttitel: | Re: waarom spring ie toch altijd? |
is het de zekering die bij de motor zit een van 20 A |
Auteur: | Menno [ 06 maart 2010 21:55 ] |
Berichttitel: | Re: waarom spring ie toch altijd? |
Ik zou toch echt eens een andere garage gaan opzoeken ... ![]() |
Auteur: | biebie [ 06 maart 2010 22:39 ] |
Berichttitel: | Re: waarom spring ie toch altijd? |
Hallo, neen, origineel een 15a. In boekje staat ie toch zo. Bedient de starter. Garage heeft die zoals ik het nu heb gezien vervangen door eentje van 20 en nog springt ie. ![]() Heb aan wegenwacht zijn gedacht gevraagd over mijn garage. Hij kende die en had zelf nog nooit een slecht woord over gehoord. Het is ook iemand van het Citroen forum die mij Garage Vanvlemen had aangeraden. Ging er al tientalle jaren naar tot grote tevredenheid. Ik heb ondertussen al vele uren op dit forum zitten lezen ( en al veeeeel (mensen)kennis opgedaan ![]() Echter gisteren nog aan de telefoon gehad voor iets anders en hij klonk hééél verward toen ik nog iets over de accu vroeg en heeft uiteindelijk toegegeven dat ze deze vervangen hebben omdat ze niet wisten wat het anders kon zijn. aub. ![]() Echter, binnen 1 maand gaan we weer richting Oostenrijk en ik wil niet naast mijn vrouw zitten als er een sleepwagen aan te pas moet komen... . ![]() ![]() |
Auteur: | Ronald [ 06 maart 2010 22:49 ] |
Berichttitel: | Re: waarom spring ie toch altijd? |
Zeker als je op korte termijn een grote reis gaat maken toch even een second opinion vragen bij een andere garage. Wel open kaart spelen daar: gewoon zeggen dat je voor een second opinion komt en wat er aan gedaan is. Twee zaken werken dan in je voordeel: 1. Een verse blik van iemand anders op een probleem is altijd goed (in elk beroep) 2. Een beetje competetitie: als zij van garage x het niet kunnen vinden zullen wij van garage y bewijzen dat we het wel kunnen. Gr. Ronald |
Auteur: | frank65 [ 06 maart 2010 22:52 ] |
Berichttitel: | Re: waarom spring ie toch altijd? |
Zoals ik in het andere draadje schreef: Garage Schrooten in Opoeteren Succes |
Auteur: | biebie [ 06 maart 2010 23:53 ] |
Berichttitel: | Re: waarom spring ie toch altijd? |
Bedankt voor jullie inbreng! Heb inderdaad niet veel van zon genoten vandaag. Heb trouwens zelfde afspraak voor de 2de keer moeten afzeggen. En morgen afspraak voor een trouw van familie die vorige week ook niet is doorgegaan. Ze lachen er al mee. Ik ook, maar wat groen. ![]() Wegenwachter heeft mij trouwens wat zekeringen reserve meegegeven voor als het nog eens voorvalt. Dan kan ik het zelf oplossen zonder dat ik op hen moet wachten. Denk dat ze mij wat beu aan het worden zijn?! ![]() ![]() Kan er eigenlijk best nog wel mee lachen maar het moet toch niet meer te lang duren hoor. |
Auteur: | WackoH [ 07 maart 2010 00:21 ] |
Berichttitel: | Re: waarom spring ie toch altijd? |
Tja, het is wel een lastig probleem. Een zekering die zomaar tijdens het rijden springt (je hebt toch verder niets gedaan; geen ruitenwissers, geremd of weet ik wat). De meest logisch verklaring lijkt me dat ergens de isolatie van een draad is afgeschuurd en dat deze draad af en toe een kortsluiting met de massa veroorzaakt waardoor de zekering springt. Maar hoe je dat nu zou kunnen vinden? |
Auteur: | biebie [ 07 maart 2010 00:31 ] |
Berichttitel: | Re: waarom spring ie toch altijd? |
Citaat: Vandaag mag ik onze auto weer ophalen bij de garage. Het probleem is verholpen. Alle goede raad ten spijt zijn ze er gisteren achter gekomen dat de startmotor toch indirect de veroorzaker is. Bij het vervangen van de startmotor is bij het aansluiten van de pluspool deze een kwartslag gedraaid aangebracht, waardoor deze de kabelboom inloopt. In die kabelboom loopt ook een massakabel, die van de startmotor afkomstig is. Op een of andere onduidelijke manier maken deze bij kou (door krimp en/of vocht) net contact met elkaar, waardoor er een minimale lekstroom het chassis onder spanning zet. Heb dit daarstraks gevonden op forum bij een andere zielsverwante. Wegenhulp vermoedt dat er ergens een kabel bloot ligt en ergens iets raakt. Wagen zelf start 's morgens wel maar als je hem eventjes stil legt om te winkelen en wilt dan weer starten weigert hij gewoon. Alles werkt verder van bedieningen en boordcomputer, radio en zelfs navigatie. Is het bij jullie ook zo dat je de koffer niet kunt openen bij draaiende motor? Bij mij wel. Was mij nooit opgevallen maar laatste week wel. We moeten dus eerst de motor stillegen. Daarna wou ie dus niet meer starten. Echter na vervangen zekering ging ie plots wel open. Heel vreemd. Ook raampje dus juist vervangen en doet het ook niet meer. Zou het allemaal aan slecht contact kunnen liggen? |
Auteur: | biebie [ 07 maart 2010 11:48 ] |
Berichttitel: | Re: waarom spring ie toch altijd? |
Heeft iemand misschien een tekening of plan van wat er allemaal op het circuit van de zekering staat? Dan kan ik het eens nasporen of misschien een verband vinden met een voorval, laatst. |
Auteur: | frank65 [ 07 maart 2010 12:58 ] |
Berichttitel: | Re: waarom spring ie toch altijd? |
biebie schreef: Heeft iemand misschien een tekening of plan van wat er allemaal op het circuit van de zekering staat? Dan kan ik het eens nasporen of misschien een verband vinden met een voorval, laatst. Of even een logboekje maken met wat je wanneer aan en uit zet en welke combinaties dan misschien een probleem opleveren. Heb je een trekhaak waarbij de stekkerdoos voor ellende kan zorgen ? |
Auteur: | WackoH [ 07 maart 2010 13:14 ] |
Berichttitel: | Re: waarom spring ie toch altijd? |
biebie schreef: Heeft iemand misschien een tekening of plan van wat er allemaal op het circuit van de zekering staat? Dan kan ik het eens nasporen of misschien een verband vinden met een voorval, laatst. ![]() In Document 1 wordt op blz. 11 over zekering voor "Relais principal contrôle moteur" gesproken. Misschien is dat de nr.8 die je zoekt. |
Auteur: | EvilTwin [ 07 maart 2010 13:25 ] |
Berichttitel: | Re: waarom spring ie toch altijd? |
Je zult eerst moeten zeggen welke zekering het is, de Ph.II heeft twee F8 zekeringen, eentje in het interieur van 15A voor oa. Bandenspanning en Roetfilter. En eentje van 20A onder de motorkap (op de BMI) voor de startmotor. Die van 15A mag eigenlijk niet de auto stilleggen, alleen bij het volraken va het roetfilter zou je een (ernstige) motorstoring kunnen krijgen/storing emissieregeling. Maar dan heb je nog steeds een begrensde noodloop. Die van 20A bedient het relais van de startmotor (niet de startmotor zelf) dit relais is als het goed is ook geïntegreerd op de BMI. (is zo op de Ph.I, dat staat in de link van WackoH) Ik heb wel schema's van de Ph.I (Can/Van) niet van de Ph.II (volledig CAN) maar voor beide geldt: het gros van de circuits in geïntegreerd op de BSI, BMI of een van de 20 andere computer modules. (Com2000, dash, etc.) met daartussen veelal netwerkverbindingen. |
Auteur: | willy4 [ 07 maart 2010 13:44 ] |
Berichttitel: | Re: waarom spring ie toch altijd? |
wat ge ook kunt doen is een koplamp aanbrengen in de plaats van de zekerig en als ge dan handelingen doet en de koplamp brand is de korsluiting aanwezig heb ik al verschillende malen zo gedaan |
Auteur: | L A [ 07 maart 2010 14:13 ] |
Berichttitel: | Re: waarom spring ie toch altijd? |
willy4 schreef: wat ge ook kunt doen is een koplamp aanbrengen in de plaats van de zekerig en als ge dan handelingen doet en de koplamp brand is de korsluiting aanwezig heb ik al verschillende malen zo gedaan Op zichzelf een goed idee. Weet echter dat een koplamp om en nabij 60 watt consumeert en dat komt overeen met maar 5 ampère. Om echter een fout die optreedt bij 20 Amp of meer op te sporen, en zeker te weten dat hier sprake is van (a.) sluiting, of dat er een stroom loopt door een grotere verbruiker waar deze gloeiende koplamp dan mee in serie brandt (opite b.) is daar mee nog niet vat te stellen. In geval van a.: Om dit vast te kunnen stellen, moet je dan een voltmeter over de koplamp geschakeld, mee kunnen bekijken, te gelijkertijd een andere voltmeter op de accu om te kunnen zien of er spanningsverschil opdreedt tussen beide voltmeters, op het moment waarbij de koplamp gaat branden. Een eventueel spanningsverschil zegt dan iets over de andere optie (b.). Suczeven ![]() Nog een suggestie is om de accuspanning te meten op het moment waarop de startmotor draait. De spanning moet dan afgezelen woorden net voordat de motor aanslaat. Dit gegeven kan je dan vergelijken met een gelijk type C5 waardoor je een conclusie kan trekken over de staat van de startmotor. |
Pagina 1 van 4 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |