waarom spring ie toch altijd?
Auteur |
Bericht |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 waarom spring ie toch altijd?
Vandaag voor de derde keer stil komen te staan met de auto op 1 maand. Mijn vrouw is het zo beu als kou pap om telkens 3 uur stil te staan met klagende kindjes om de auto uiteindelijk op een sleepwagen te zien vertrekken.  Hoe zou je zelf zijn? Voor haar mag de auto onmiddellijk weg  . oeps. Al mijn pleidooien van een leuke ruime en comfortabele auto helpen daar niet veel aan. Na de wonderbaarlijke truk met de draad van de starter van de eerste garagist en het nodeloos vervangen van een batterij + vervangen van een zekering nummer 8 staan we na een kort ritje terug stil. Wegenwacht heeft het defect na onze ervaringen snel gevonden: zekering nummer 8 die met starter te maken heeft is weer gesprongen. Waarom kon hij niet uitleggen. Kan vanalles zijn. Weten jullie raad en wat staat er nog allemaal op deze zekering dat deze telkens springt:?: Wat wel opvallend is, is dat raampje tegelijkertijd raar is beginnen doen. Sprong continu open sinds/tesamen met starterprobleem. Heel het mechanisme is daarom ook voor de zekerheid vervangen. Echter, raampje gaat nu (toevallig?) ook niet open. Kan dat ermee te maken hebben? Ik ga alvast vragen waarom mijn 1 jaar oude batterij zo hoognodig vervangen moest worden als dat blijkbaar niet de oorzaak is. Reparatie van 366euro heeft mij niets verder geholpen en al de vervangen stukken waren dus een maat voor niets. Dit draagt alleen maar bij tot bijkomende ergernis.
|
06 maart 2010 21:45 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: waarom spring ie toch altijd?
is het de zekering die bij de motor zit een van 20 A
|
06 maart 2010 21:52 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33524 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: waarom spring ie toch altijd?
Ik zou toch echt eens een andere garage gaan opzoeken ... 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
06 maart 2010 21:55 |
|
 |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Re: waarom spring ie toch altijd?
Hallo, neen, origineel een 15a. In boekje staat ie toch zo. Bedient de starter. Garage heeft die zoals ik het nu heb gezien vervangen door eentje van 20 en nog springt ie. Heb aan wegenwacht zijn gedacht gevraagd over mijn garage. Hij kende die en had zelf nog nooit een slecht woord over gehoord. Het is ook iemand van het Citroen forum die mij Garage Vanvlemen had aangeraden. Ging er al tientalle jaren naar tot grote tevredenheid. Ik heb ondertussen al vele uren op dit forum zitten lezen ( en al veeeeel (mensen)kennis opgedaan  ) en het blijft mij steeds verbazen hoe gecompliceerd(er) het allemaal wordt. Ergens versta ik maar al te goed dat het als garagist er niet gemakkelijker op wordt en gun hen steeds het voordeel van de twijfel. Echter gisteren nog aan de telefoon gehad voor iets anders en hij klonk hééél verward toen ik nog iets over de accu vroeg en heeft uiteindelijk toegegeven dat ze deze vervangen hebben omdat ze niet wisten wat het anders kon zijn. aub.  1 dag later was het al zover. Hopelijk weten ze het maandag wel. Kunnen nu niet veranderen want hebben er wel voor betaald . Echter, binnen 1 maand gaan we weer richting Oostenrijk en ik wil niet naast mijn vrouw zitten als er een sleepwagen aan te pas moet komen... . 
|
06 maart 2010 22:39 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: waarom spring ie toch altijd?
Zeker als je op korte termijn een grote reis gaat maken toch even een second opinion vragen bij een andere garage. Wel open kaart spelen daar: gewoon zeggen dat je voor een second opinion komt en wat er aan gedaan is. Twee zaken werken dan in je voordeel: 1. Een verse blik van iemand anders op een probleem is altijd goed (in elk beroep) 2. Een beetje competetitie: als zij van garage x het niet kunnen vinden zullen wij van garage y bewijzen dat we het wel kunnen.
Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
06 maart 2010 22:49 |
|
 |
frank65
V.I.P.
Geregistreerd: 30 mei 2006 11:34 Berichten: 1566 Woonplaats: Willemstad
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: waarom spring ie toch altijd?
Zoals ik in het andere draadje schreef: Garage Schrooten in Opoeteren
Succes
_________________
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011. Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17 Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015 In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
|
06 maart 2010 22:52 |
|
 |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Re: waarom spring ie toch altijd?
Bedankt voor jullie inbreng! Heb inderdaad niet veel van zon genoten vandaag. Heb trouwens zelfde afspraak voor de 2de keer moeten afzeggen. En morgen afspraak voor een trouw van familie die vorige week ook niet is doorgegaan. Ze lachen er al mee. Ik ook, maar wat groen.  Ben benieuwd wat dame morgen gaat doen. Wegenwachter heeft mij trouwens wat zekeringen reserve meegegeven voor als het nog eens voorvalt. Dan kan ik het zelf oplossen zonder dat ik op hen moet wachten. Denk dat ze mij wat beu aan het worden zijn?! Kan er eigenlijk best nog wel mee lachen maar het moet toch niet meer te lang duren hoor.
|
06 maart 2010 23:53 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: waarom spring ie toch altijd?
Tja, het is wel een lastig probleem. Een zekering die zomaar tijdens het rijden springt (je hebt toch verder niets gedaan; geen ruitenwissers, geremd of weet ik wat). De meest logisch verklaring lijkt me dat ergens de isolatie van een draad is afgeschuurd en dat deze draad af en toe een kortsluiting met de massa veroorzaakt waardoor de zekering springt. Maar hoe je dat nu zou kunnen vinden?
|
07 maart 2010 00:21 |
|
 |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Re: waarom spring ie toch altijd?
Citaat: Vandaag mag ik onze auto weer ophalen bij de garage. Het probleem is verholpen.
Alle goede raad ten spijt zijn ze er gisteren achter gekomen dat de startmotor toch indirect de veroorzaker is. Bij het vervangen van de startmotor is bij het aansluiten van de pluspool deze een kwartslag gedraaid aangebracht, waardoor deze de kabelboom inloopt. In die kabelboom loopt ook een massakabel, die van de startmotor afkomstig is. Op een of andere onduidelijke manier maken deze bij kou (door krimp en/of vocht) net contact met elkaar, waardoor er een minimale lekstroom het chassis onder spanning zet.
Heb dit daarstraks gevonden op forum bij een andere zielsverwante. Wegenhulp vermoedt dat er ergens een kabel bloot ligt en ergens iets raakt. Wagen zelf start 's morgens wel maar als je hem eventjes stil legt om te winkelen en wilt dan weer starten weigert hij gewoon. Alles werkt verder van bedieningen en boordcomputer, radio en zelfs navigatie. Is het bij jullie ook zo dat je de koffer niet kunt openen bij draaiende motor? Bij mij wel. Was mij nooit opgevallen maar laatste week wel. We moeten dus eerst de motor stillegen. Daarna wou ie dus niet meer starten. Echter na vervangen zekering ging ie plots wel open. Heel vreemd. Ook raampje dus juist vervangen en doet het ook niet meer. Zou het allemaal aan slecht contact kunnen liggen?
|
07 maart 2010 00:31 |
|
 |
biebie
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 okt 2008 22:58 Berichten: 351 Woonplaats: Mortsel/Belgïe
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Naar boven
|
 Re: waarom spring ie toch altijd?
Heeft iemand misschien een tekening of plan van wat er allemaal op het circuit van de zekering staat? Dan kan ik het eens nasporen of misschien een verband vinden met een voorval, laatst.
|
07 maart 2010 11:48 |
|
 |
frank65
V.I.P.
Geregistreerd: 30 mei 2006 11:34 Berichten: 1566 Woonplaats: Willemstad
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: waarom spring ie toch altijd?
biebie schreef: Heeft iemand misschien een tekening of plan van wat er allemaal op het circuit van de zekering staat? Dan kan ik het eens nasporen of misschien een verband vinden met een voorval, laatst. Of even een logboekje maken met wat je wanneer aan en uit zet en welke combinaties dan misschien een probleem opleveren. Heb je een trekhaak waarbij de stekkerdoos voor ellende kan zorgen ?
_________________
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011. Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17 Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015 In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
|
07 maart 2010 12:58 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: waarom spring ie toch altijd?
biebie schreef: Heeft iemand misschien een tekening of plan van wat er allemaal op het circuit van de zekering staat? Dan kan ik het eens nasporen of misschien een verband vinden met een voorval, laatst. Biebie, je kunt in de download-sectie kijken. Deze C5 werkplaatshandleiding is in het Frans, maar als Vlaming zul je wel wat meer Franse les dan Hollanders hebben gehad In Document 1 wordt op blz. 11 over zekering voor "Relais principal contrôle moteur" gesproken. Misschien is dat de nr.8 die je zoekt.
|
07 maart 2010 13:14 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: waarom spring ie toch altijd?
Je zult eerst moeten zeggen welke zekering het is, de Ph.II heeft twee F8 zekeringen, eentje in het interieur van 15A voor oa. Bandenspanning en Roetfilter. En eentje van 20A onder de motorkap (op de BMI) voor de startmotor.
Die van 15A mag eigenlijk niet de auto stilleggen, alleen bij het volraken va het roetfilter zou je een (ernstige) motorstoring kunnen krijgen/storing emissieregeling. Maar dan heb je nog steeds een begrensde noodloop.
Die van 20A bedient het relais van de startmotor (niet de startmotor zelf) dit relais is als het goed is ook geïntegreerd op de BMI. (is zo op de Ph.I, dat staat in de link van WackoH)
Ik heb wel schema's van de Ph.I (Can/Van) niet van de Ph.II (volledig CAN) maar voor beide geldt: het gros van de circuits in geïntegreerd op de BSI, BMI of een van de 20 andere computer modules. (Com2000, dash, etc.) met daartussen veelal netwerkverbindingen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
07 maart 2010 13:25 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: waarom spring ie toch altijd?
wat ge ook kunt doen is een koplamp aanbrengen in de plaats van de zekerig en als ge dan handelingen doet en de koplamp brand is de korsluiting aanwezig heb ik al verschillende malen zo gedaan
|
07 maart 2010 13:44 |
|
 |
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
 Re: waarom spring ie toch altijd?
willy4 schreef: wat ge ook kunt doen is een koplamp aanbrengen in de plaats van de zekerig en als ge dan handelingen doet en de koplamp brand is de korsluiting aanwezig heb ik al verschillende malen zo gedaan Op zichzelf een goed idee. Weet echter dat een koplamp om en nabij 60 watt consumeert en dat komt overeen met maar 5 ampère. Om echter een fout die optreedt bij 20 Amp of meer op te sporen, en zeker te weten dat hier sprake is van (a.) sluiting, of dat er een stroom loopt door een grotere verbruiker waar deze gloeiende koplamp dan mee in serie brandt (opite b.) is daar mee nog niet vat te stellen. In geval van a.: Om dit vast te kunnen stellen, moet je dan een voltmeter over de koplamp geschakeld, mee kunnen bekijken, te gelijkertijd een andere voltmeter op de accu om te kunnen zien of er spanningsverschil opdreedt tussen beide voltmeters, op het moment waarbij de koplamp gaat branden. Een eventueel spanningsverschil zegt dan iets over de andere optie (b.). Suczeven  Nog een suggestie is om de accuspanning te meten op het moment waarop de startmotor draait. De spanning moet dan afgezelen woorden net voordat de motor aanslaat. Dit gegeven kan je dan vergelijken met een gelijk type C5 waardoor je een conclusie kan trekken over de staat van de startmotor.
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
07 maart 2010 14:13 |
|
 |
|