Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Vaag versnellingsbak probleem AL4, NU echt probleem!!! 
Auteur Bericht
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Vaag versnellingsbak probleem AL4, NU echt probleem!!!
Ik heb een vaag probleem met mijn versnellingsbak, automatische 4 bak uit onze HDI 110pk, auto uit 2004(net nog fase1).

Ik heb de indruk dat de lockup niet op tijd of helemaal los komt af en toe.
Wanneer ik 's ochtends met de auto wegrij uit de straat kom ik na 200m op een voorrangs kruispunt. Daar minder ik dan vaart om de ringweg op te rijden. Wanneer de snelheid afneemt merkt ik een wat niet echt te omschrijven gevoel in de auto. Net alsof je met een auto rijdt met een gewone versnellingsbak, en dan het toerental te laag laat worden. De motor draait dan afzakkend van een 1400 toeren in de twee naar een 1000 toeren. Hij blijft dan ook even hangen op 1100 toeren. Dit gedrag alleen wanneer de motor koud is en 1 maal op een dag. De bak geeft geen storingen of meldingen hiervan.
Mijn gevoel zegt dat de lockup even niet op tijd los komt. Ik moet dan echt remmen. dat heb ik daarvoor nog niet gedaan. Wel rustig aan komen rijden en gas los.
Vandaag de tijd genomen om een en ander eens flink te onderzoeken met rijden.
Na een tijd in de S rijden, en ook veel manueel schakelen, vanaf een 50 km af laten zakken naar stationair in de twee, werd het wat anders.
Daarvoor was bij manueel in 2 de lockup niet uit te krijgen tot een 1100 toeren. Wanneer ik dat gas gaf ging het toerental niet snel omhoog maar duidelijk gekoppeld aan de snelheid. Na dit een 15 a 20 minuten manueel rijden, werd dit echt anders. Afzakkend in snelheid tot een 1200 - 1400 toeren, manueel in de twee, schoot bij gas geven het toerental omhoog. Omdaarna dan bij te terkken middels de koppelomvormer natuurlijk. En vervolgens voelde ik dan de lockup inschakelen. Ik heb een tijdje gelden de remschakelaar vervangen en dacht toen verbetering te ervaren. Maar na een vakantie met caravan is het toch weer terug. En echt storend voelbaar bij koude motor. Daarna nog slechts iets voelbaar, en soms ook niet!
na deze rijdende behandeling was er nog iets raars, het was net alsof de remmerij scherper reageerde.
De auto heeft net een grote beurt gehad, de foutmeldingen zijn uitgelezen en verwijderd, remmerij is een 15000km geleden vervangen, en de vorige week gangbaar genmaakt en onderhouden.
En eigenlijk is het niet net alsof de remmerij scherper reageert, het is gewoon zo!
Met de lexia is een foutmelding uit de bak gehaald. Een fout die ontstaan was na een samenloop van verschillende dingen.
Ik reed in de auto een week of twee geleden toen ik zonder enige aanleiding, of bonken oid, de melding kreeg: "storing automatische versnellingsbak" .

Is er iemand die naar aanleiding van mijn ervaring een tip heeft of weet wat te doen. Ik weet wel dat ik een eerdere vraag hierover aan een garage ook te horen kreeg dat wij erg zuinig en rustig rijden. En dat het laagste schakelprogramme deze klachten wel eens zou kunnen geven.

Of moet ik gaan denken aan nogmaals de olie laten verversen, is een 30000km gelden gebeurd. Of gaan de klepjes/regelunit van de bak om aandacht vragen?
Of is dit en eigenwijs punt van de C5 en zal ik er mee moeten leven. De garage zag geen aanleiding voor storingen of problemen. Het enige zou dan kunnen zijn het uitgebreidt testen van de bak bij Autrans oid.
Ik hoor wel reacties.
Johan


21 aug 2009 21:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 mei 2006 11:34
Berichten: 1566
Woonplaats: Willemstad
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vaag versnellingsbak probleem AL4
JHV schreef:
Ik heb een vaag probleem met mijn versnellingsbak, automatische 4 bak uit onze HDI 110pk, auto uit 2004(net nog fase1).

Is er iemand die naar aanleiding van mijn ervaring een tip heeft of weet wat te doen. Ik weet wel dat ik een eerdere vraag hierover aan een garage ook te horen kreeg dat wij erg zuinig en rustig rijden. En dat het laagste schakelprogramme deze klachten wel eens zou kunnen geven.

Ik hoor wel reacties.
Johan


Zit er genoeg en juiste olie in de bak ?
Doet ie het ook als je na de start de bak direct in "sport" zet"?

Als je een wat forsere rijstijl hanteert (was sneller optrekken bijvoorbeeld) wordt het dan beter ??

_________________

Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011.
Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17
Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015
In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018


21 aug 2009 22:09
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vaag versnellingsbak probleem AL4
Genoeg olie in de bak: JO heeft de olie ververst een 15 a 20000km gelden.

Nee, in de sport stand heb ik hem niet hierop kunnen betrappen.

Ik ben een wat andere rijstijl, lees meer scheuren voor mijn gevoel, aan het hanteren. Wil dit een week doen en dan weer goed opletten. Ik doe dit niet gelijk met het werken met de "S" omdat ik wil zien of er verschil is.

Gisteren dus veel met manueel schakelen gewerkt. Vandaag heb ik de bak niet kunnen betrappen op dat blijven hangen van de lockup. Zo noem ik mijn vaag probleem maar even tot het een andere naam krijgt.
Merkte vanavond wel dat na het rijden, en de bak in "D", ook in de tweede versnelling er een langere tijd is dat de lockup nog net werkt. Net als bij het afzakken in snleheid in de 30km zone. Bij het gas geven schiet dan de toerenteller omhoog, en daarna trekt de snelheid ook bij. Dat wa sdeze week anders. Kortom, ik blijf goed opletten en misschien nog een dag manueel schakelen. Misschien gewoon wat viezigheid. En ik ga overleggen met JO of nog een olieverversen misschien goed zou zijn.
Johan


22 aug 2009 20:27
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vaag versnellingsbak probleem AL4
Nog weer een update:
Deze ochtend merkte ik weer een verandering. Wanneer ik nu met koude motor ga rijden en dan vaart minder om de ringweg op te rijden, zag ik aan de toerenteller dat de lockup bij een 1300 a 1400 toeren, "loskoppeld".
Dus de toeren zakken langzaam bij het gas los laten en de bak in "D". Tot een 1300 a 1400 toeren, dan zakt het toerental naar stationair. Bij gas geven is er dan ook niet de directe koppleing tussen snelheid en toerental.
Misschien dat even manueel schakelen en nu wat meer "scheuren" de oplossing is.
Of eigenlijk reden we dus te rustig.
Johan


23 aug 2009 14:43
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vaag versnellingsbak probleem AL4
Bij koude bak schakelt de C5 niet altijd zoals je zelf wilt .... oplossing is S-stand ( oppassen voor te hoge toerentallen bij koude motor ) of gewoon zelf in de bak roeren en schakelen ... danwel meer gas geven.
Of voor lief nemen ;) ... zijn meer draadjes over 'nukkige' bak bij koude toestand :mrgreen:

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


24 aug 2009 10:52
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vaag versnellingsbak probleem AL4
Onze C5 dame is weer om te strelen :citrofiel na een paar dagen manueel schakelen, in
de "S"rijden, en zelfs in de sneeuw stand, is het schakelen stukken beter en soepeler. Het nare gevoel dat de lockup niet ontkoppeld heb ik niet meer gehad. Zelfs ervaren dat de lockup in de 3e versnelling werkt!!!! Normaal was het schakelen van de 2 naar de 3 en gelijk vanaf een 1400-1500 toeren aankomen in de 3 en lockup vast. te zien aan d ekoppleing toerental en oplopende snelheid. Nu is het zelfs mogelijk om het toerental op te laten lopen en niet direct de snelheid daar aan gekoppeld te zien in de 3e versnelling. Even overleg gehad met PSA automatische bakken specialist, en die gaf ook aan dat dit aan het zelflerend vermogen van de bak kon liggen. En dat we dus eigenlijk te rustig reden. De combinatie C5/110pk HDI vraagt af en toe om even doorrijden. Wist wel dat we rustige rijders waren, ons verbruik was met een automaat vrij laag.
We reden wel altijd mee in de stroom, nu ben ik vaker het snelst weg(sneller weg) terwijl ze nog meer in huis heeft.

En het leuke is om te merken dat het loskoppelen van de lockup ook voelbaar is aan de remmen. Het remmend vermogen is weer niveau: "pas om anders klappen je tanden op het stuur". Althans wanneer ik stevig rem.
Kortom, ons vaag probleem met de versnellingsbak lijkt enkel de vraag van onze dame om iets meer aangepakt te willen worden.
Net als onze logeerhond, een Akita Inu, wil ze graag dominant naar die opeltjes en golfjes zijn blijkbaar. De logeerhond trouwens naar andere honden :lol: :lol:
De C5 is een dominante teef ipv een dame :smt203 :smt023
Johan


27 aug 2009 09:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44
Berichten: 2874
Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vaag versnellingsbak probleem AL4
JHV schreef:
De C5 is een dominante teef ipv een dame :smt203 :smt023
Johan


Toch SM, Johan? :mrgreen:

Mooi dat het opgelost is :smt023:

_________________
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding


27 aug 2009 16:10
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vaag versnellingsbak probleem AL4
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ja maar dan wel deze voor 4 personen.
Afbeelding
Johan


28 aug 2009 08:32
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vaag versnellingsbak probleem AL4, NU echt probleem!!!
Deze ochtend gaan rijden met onze dame. Ze had een paar dagen stilgestaan. En dus maar weer eens manueel schakelen. Waren nog maar net de straat uit of het probleem was er weer, en nu in heftiger mate. Schokken/bokken en voelbaar wilde de Lock-Up niet loskomen. Ook niet toen ik daarna op automaat had gezet. En even niet willen schakelen van 2 naar 3 terwijl ik daar wel opdracht toe gaf. Vrouwen :evil:
Tot ze weer warm was. Daarna geen probleem. Maar geen brandende lampjes van de S en sneeuwstand. Overleg met de huisdealer JO. De volgende week staat ze daar op de brug en krijgt nieuwe klepjes. Uiteraard eerst even doormeten, maar nieuwe klepjes lijkt de oplossing.
Al het anders schakelen/rijden van de afgelopen maanden tenspijt, het is nu van kwaad tot erger geworden. Gelukkig gaf Johan aan dat ze problemen als deze heel erg prettig vinden :citrofiel . Wel zouden ze even met me mee huilen natuurlijk om te laten zien dat ze zich inleven in de klant :lol: .
Zal ook gelijk de APK laten doen. Is vorig jaar ook gebeurd bij Jo omdat ik toen de versnellingsbak olie liet vervangen.
Kortom het vage probleem is een stuk duidelijker. En het is geen onbekende klacht om bij een 2 ton deze kleppen te moeten vervangen heb ik gelezen en begrepen. Bij een schakelauto de koppeling, bij een automaat C5 de klepjes.

En een ander punt: Rene, zorg dat je dinsdag de koffie klaar hebt, ik heb een leenauto en breng je Twinny load bij je thuis!
Johan


16 sep 2009 15:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4887
Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vaag versnellingsbak probleem AL4, NU echt probleem!!!
Succes JHV :smt023
Was van de week nog bij JO, mijn accu werd echt slecht.
Toen hoorde ik ze achter fluisteren: accu vervangen lukt nog wel, maar van automaten weten we helemaal niks en volgende week komt die man van de club al.
:lol: :lol: :lol: :lol:
Komt vast goed.
Mijn bak, de ZF, is nog net zo onjofel als 3 jaar geleden, dus dat gaat voorlopig wel goed. :?

gr. Ronald

_________________
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)


16 sep 2009 17:51
Profiel
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09
Berichten: 6469
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vaag versnellingsbak probleem AL4, NU echt probleem!!!
Ronald schreef:
accu vervangen lukt nog wel, maar van automaten weten we helemaal niks en volgende week komt die man van de club al.
:gr. Ronald

Is er geen super udate voor die automaten? :smt080 :lol:

_________________
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"


16 sep 2009 18:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 14 jun 2007 18:26
Berichten: 1853
Woonplaats: Amsterdam
Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 315000
Kleur: Magic Blue Pearl


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vaag versnellingsbak probleem AL4, NU echt probleem!!!
Jullie zijn slecht ! :smt190

_________________
De overtreffende trap van C5 is natuurlijk D5 :smt128


16 sep 2009 19:18
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vaag versnellingsbak probleem AL4, NU echt probleem!!!
Ik heb alle vertrouwen in Johan. Onze C5 zou bij hen in goede handen zijn:
Afbeelding

:lol: :lol: :lol:
En die super Update komt er idd bij.

Inmidddels oa via problemcar wat meer informatie over de AL4 bak gevonden. Ik begreep dat de beide kleppen die vervangen worden van Borg Warner komen, en een zwaardere uitvoering zijn. Ook zou de aansturing niet meer door een 50 hertz gebeuren, maar door 100 hertz. Klinkt in mijn oren als een technische verbetering in elk geval.
En het schijnt bij een 200000 a 220000km vaker voor te komen dat de klepjes af zijn. De ervaringen na het vervangen van de klepjes, op problemcar en op dit forum, zijn in elk geval vertrouwen wekkend. Oldenhaghe was daar ook heel duidelijk over gelukkig. Met 220000km aan levenservaring is dit nog steeds een heerlijk rijdende auto en willen we er nog lang gebruik van maken.

Ronald,
oja, over die accu's, heb je een nieuwe gekocht of heb je een gekregen. Johan heeft achter een hele stapel accu's staan die nog erg goed zijn. Maar omdat het hardnekkige gerucht gaat dat de accu regelmatig vervangen moeten worden, vervangen ze die dus veel. Voor mensen die ze aardig vinden, hebben ze dus goede gebruikte accu's staan.
Ik begreep dat jij een nieuwe hebt moeten kopen? :mrgreen: :mrgreen: :smt203 :smt203

Johan


17 sep 2009 11:46
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vaag versnellingsbak probleem AL4, NU echt probleem!!!
Die handjes heb ik niet gezien in de garage. Maar de terugrit en het rijden deze ochtend was een stuk prettiger!
Hij schakelt veel soepeler. Geen kleine klapjes of bonken meer :citrofiel :citrofiel :citrofiel :citrofiel :citrofiel :citrofiel
En gewoon bij gas geven terugschakelen.

Mijn vrouw is er nu meer weg, ben benieuwd naar haar ervaring. heb een klepje mee naar huis genomen, gewoon nieuwsgiering hoe zoiets in elkaar steekt en wat erin zit.
Johan


23 sep 2009 13:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Vaag versnellingsbak probleem AL4, NU echt probleem!!!
Plaats eens een plaatje?

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


23 sep 2009 14:02
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.