Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Verbruik is toegenomen. https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=651 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | MichielC5 [ 13 dec 2006 10:35 ] |
Berichttitel: | Verbruik is toegenomen. |
Sinds een week of 2-3 rijdt mijn 2.0 HPi veel minder zuinig dan voorheen. Reed ik eerst 7 tot 8 liter op 100km bij 90km per uur, nu zit ik rond de 10l/100km. Bij 120km is dat al 11 liter. Normaal gesproken reed ik op een volle tank gemiddeld 1 op 11. Nu mag ik blij zijn als ik gemiddeld 1 op 9/10 haal, terwijl ik dezelfde routes rij. Laatst bleek dat de linkerachter rem aanliep, dus dat had een verklaring kunnen zijn voor het hogere verbuik. Maar dit is hersteld en het verbuik is niet minder geworden (vrijdag trouwens nog even bij Johan langs voor het definitieve herstel). Nou zat ik te denken: De eerste 24.000 km heeft de vorige (eerste) eigenaar in de auto gereden. Een oudere man met wellicht een zeer rustige rijstijl op steeds kleine stukjes. Inmiddels heb ik er 4000 km mee gereden met een wat vlottere rijstijl (mede op aanraden van Citroen). Ook heb ik een aantal keer motorreiniger aan de brandstof toegevoegd a©n tank ik steeds V-power om de motor schoon te houden. Zou het zo kunnen zijn dat de motor of de afstelling hierdoor anders is geworden en dat het verbruik daardoor veranderd is? En zo ja, zou dat nog te veranderen zijn? |
Auteur: | Harm [ 13 dec 2006 10:40 ] |
Berichttitel: | |
In Duitsland heet dat een Bleifuss, in België een loodvoet. Ik verbaas me daar niet over... |
Auteur: | Menno [ 13 dec 2006 10:41 ] |
Berichttitel: | |
Het is volgens mij 'gebruikelijk' dat als je de auto wat langer in het bezit hebt , dat het verbruik stijgt ... je krijgt de 'oude' rijstijl weer terug , meestal rij je in het begin ( bewust of onbewust ) rustiger .... ???? , dit is bij mij het geval .... in het begin met een 'nieuwe' voiture rij ik altijd aanmerkelijk rustiger ( en dus zuiniger ) , nu is de 'oude' rijstijl weer helemaal terug ![]() Uiteraard kan het ook aan andere zaken liggen , maar omdat je zelf aangeeft dat je wat vlotter rijdt dan de vorige eigenaar ..... Zomaar een gedachtegang hoor ![]() |
Auteur: | MichielC5 [ 13 dec 2006 10:52 ] |
Berichttitel: | |
Maar op lange rechte stukken, met de cruise control aan, gebruikt hij toch nog meer dan voorheen op hetzelfde stuk, onder dezelfde omstandigheden. Dat kan niet aan mijn voetje liggen....... |
Auteur: | Menno [ 13 dec 2006 10:53 ] |
Berichttitel: | |
Nee idd .... ![]() Als je vervolgens van de cc afgaat , is het dan meteen voet naar beneden ? |
Auteur: | Harm [ 13 dec 2006 10:57 ] |
Berichttitel: | |
MichielC5 schreef: Maar op lange rechte stukken, met de cruise control aan, gebruikt hij toch nog meer dan voorheen op hetzelfde stuk, onder dezelfde omstandigheden. Dat kan niet aan mijn voetje liggen....... Pas op, hè, met het aflezen van je verbruiksmeter. Iets andere wind, toch een ander trajectstuk, wel of geen zog (positief en negatief) van een voorligger, het heeft allemaal zo maar een liter meer of minder verbruik tot gevolg... |
Auteur: | MichielC5 [ 13 dec 2006 11:29 ] |
Berichttitel: | |
Al met al krijg ik het verbruik niet meer op de "oude" waarden, hoe goed ik mijn best ook doe. Vrijdag ga ik toch naar Johan, misschien kunnen ze dan ook even naar de afstelling kijken. Op dit moment is het verbruik gewoon meer dan wat het was, en helaas ook meer dan de normale 2.0 16v..... Met de huidige benzineprijzen is iedere liter er een te veel..... |
Auteur: | Harm [ 13 dec 2006 11:42 ] |
Berichttitel: | |
Diesel is te overwegen, hoor... ![]() |
Auteur: | MichielC5 [ 13 dec 2006 11:51 ] |
Berichttitel: | |
Zeker, maar een diesel met een beetje leuke KM-stand is niet makkelijk te vinden, laat staan voor een mooie prijs..... |
Auteur: | Menno [ 13 dec 2006 11:54 ] |
Berichttitel: | |
Laat maar even weten of Oldenhage iets anders kan vinden , behalve de stand van de rechtervoet ![]() ben wel benieuwd ... |
Auteur: | Harm [ 13 dec 2006 11:56 ] |
Berichttitel: | |
Ben overigens wel benieuwd wat JO weet te melden. Zit ook even te denken, als je auto na een 3-4000 kilometer zich merkbaar heeft aangepast aan jouw nieuwe rijstijl, dan duurt het dat ook weer zo lang voordat hij zich aangepast heeft aan je OL-rijstijl om het verbruik te halen, cq te brengen op het oude niveau. |
Auteur: | MichielC5 [ 13 dec 2006 12:01 ] |
Berichttitel: | |
Harm van Beek schreef: Ben overigens wel benieuwd wat JO weet te melden. Zit ook even te denken, als je auto na een 3-4000 kilometer zich merkbaar heeft aangepast aan jouw nieuwe rijstijl, dan duurt het dat ook weer zo lang voordat hij zich aangepast heeft aan je OL-rijstijl om het verbruik te halen, cq te brengen op het oude niveau. Of hij zich automatisch weer aanpast waag ik te betwijfelen. Ik denk dat het eerder zo is dat de toevoeging van motorcleaner, de overstap naar het tanken van V-power a©n de wat sportievere rijstijl mogelijk de motor "schoongebrand" hebben waardoor de afstelling toch (onbedoeld) beinvloed is. Tis maar een idee..... Ik laat wel even weten wat Johan er vrijdag over te zeggen heeft. |
Auteur: | Ronald [ 13 dec 2006 17:31 ] |
Berichttitel: | Re: Verbruik is toegenomen. |
MichielC5 schreef: Sinds een week of 2-3 rijdt mijn 2.0 HPi veel minder zuinig dan voorheen. Reed ik eerst 7 tot 8 liter op 100km bij 90km per uur, nu zit ik rond de 10l/100km. Bij 120km is dat al 11 liter. Normaal gesproken reed ik op een volle tank gemiddeld 1 op 11. Nu mag ik blij zijn als ik gemiddeld 1 op 9/10 haal, terwijl ik dezelfde routes rij. Lijkt me iets helemaal mis. 11l/100 bij 120? De V6 doet het beter. Ik deel de mening niet dat dit kan liggen aan zwaardere voet of andere weersomstandigheden. Komt zeker niet vanzelf weer goed. Laten we maar kijken wat Johan vindt. Handrem ? Slip in de koppeling ? gr. Ronald |
Auteur: | MichielC5 [ 15 dec 2006 12:56 ] |
Berichttitel: | Top! |
Net terug van Johan. De remmen zijn uit elkaar gehaald, remklauwen los gehaald van de draagarm, alles weer goed gangbaar gemaakt a©n nieuwe remblokken erop. Verbruik nu? Terug naar de oude, normale waarden! ![]() ![]() 6 tot 7L/100km bij 90-100km/u en 7 tot 8L/100km bij snelheden tot 120km/u. E.e.a is een beetje afhankelijk van de omstandigheden, maar toch, het scheelt aanzienlijk. Voor de eerlijkheid: ik heb wel 0,2 bar extra lucht in de banden gedaan, maar dat was voor ik bij Johan langs ging, en dat hielp maar heel beperkt. Ik ga het even in de gaten houden de komende kilometers, maar ik ben voorlopig dik tevreden. Ook over de service ben ik weer dik tevreden. Goede uitleg van de monteurs, ongevraagd (maar wel gewaardeerd) werden er nog wat andere zaken gechecked en waar nodig bijgevuld/aangepast, kortom: prima service daar in Nieuw-Vennep. En niet te duur ![]() Ook meteen maar even het luchtfilter en het pollenfilter laten vervangen. Nu nog even wachten tot de bougies binnen zijn (het blijft een HPi motor.....) en dan is mijn zweefmachine weer helemaal toppie. O ja, de garage waar de remblokken 1500km geleden zijn vernieuwd (en waar ik de auto heb gekocht).....daar gaan we dus niet meer naar toe. Losers! |
Auteur: | Menno [ 15 dec 2006 12:58 ] |
Berichttitel: | |
Hij liep dus behoorlijk aan ![]() ![]() |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |