Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

uitlaatgas diesel bij stationair draaiende motor
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=6402
Pagina 1 van 1

Auteur:  Domino [ 19 jan 2010 13:06 ]
Berichttitel:  uitlaatgas diesel bij stationair draaiende motor

Ik ben in het bezit van een C5 Break 1.6 HDi uit 2006. Sinds enkele dagen is bij stationair draaien van de motor in de auto (bv. voor een stoplicht) zelf het uitlaatgas te ruiken. Onder het rijden is dit niet te merken.
Heeft een van jullie mogelijk een idee waar dit aan kan liggen?

Auteur:  willy4 [ 19 jan 2010 13:14 ]
Berichttitel:  Re: uitlaatgas diesel bij stationair draaiende motor

uitlaat controleren, ook onder de wagen

Auteur:  Herman [ 19 jan 2010 18:58 ]
Berichttitel:  Re: uitlaatgas diesel bij stationair draaiende motor

Meestal is de uitlaat licht van kleur en als je zwarte vlekjes ziet daar nazien, lekt meestal, en met speciale gum dicht smeren voor nood anders nieuwe uitlaat :smt089

Auteur:  Hans47 [ 19 jan 2010 22:25 ]
Berichttitel:  Re: uitlaatgas diesel bij stationair draaiende motor

weet je zeker dat het uitlaatgas is, kan ook een geringe olielekkage van motorblok zijn, die mogelijk op uitlaatspruitstuk komt en verbrandt.

Auteur:  tjob [ 19 jan 2010 23:54 ]
Berichttitel:  Re: uitlaatgas diesel bij stationair draaiende motor

Trekt de wagen nog goed door?

Auteur:  Stef603 [ 28 jan 2010 19:54 ]
Berichttitel:  Re: uitlaatgas diesel bij stationair draaiende motor

heb dit ook gehad en bleek dat de dichting van de roetfilter onderaan niet goed dicht was. Wanneer de motorkap open was kon je het ook goed zien.allemaal roet aan de buitenkant van de turbo.kwam dus van onderaan naar boven en zo via de ventilatie naar binnen.
Grtn,
Stefaan

Auteur:  Domino [ 30 jan 2010 20:31 ]
Berichttitel:  Re: uitlaatgas diesel bij stationair draaiende motor

Het lijkt nu dus inderdaad of het roetfilter of de turbo te zijn, roetsporen ter hoogte van de turbo. Komende week controleert de garage e.e.a. De wagen trekt nog goed door, lijkt dus niet de turbo te zijn. Maar ja, je weet maar nooit.
Ik ben benieuwd, hou jullie wel op de hoogte.

Auteur:  Roman [ 30 jan 2010 23:46 ]
Berichttitel:  Re: uitlaatgas diesel bij stationair draaiende motor

ik zie in je profiel dat je 130000 km hebt
als het goed is dan is bij 120000 het roetfilter gewisseld
het kan zijn dat eea niet juist geplaatst is..

heb dit elders onlangs gelezen..

Citaat:
ze hadden het roetfilter niet goed geplaatst waardoor er roet tussen de scheve pakking werd geblazen op de turbo

Auteur:  Domino [ 08 feb 2010 09:55 ]
Berichttitel:  Re: uitlaatgas diesel bij stationair draaiende motor

Het bleek uiteindelijk een loszittende uitlaat ter hoogte van de turbo te zijn, de klem was niet juist gemonteerd. Gelukkig geen turbo!

Auteur:  dirkjec5 [ 28 jun 2011 12:13 ]
Berichttitel:  Re: uitlaatgas diesel bij stationair draaiende motor

heb ook een turbo vol roet, is dat iets wat jezelf kan controleren die slangen ? is de eerste maal dat ik zoveel roet zie aan de buitenkant van de turbo onder de motorkap

Auteur:  dirkjec5 [ 01 jul 2011 10:54 ]
Berichttitel:  Re: uitlaatgas diesel bij stationair draaiende motor

turbo meer dan waarschijnlijk kapot, egr klep nog controleren maar de asjes aan de inlaat hebben teveel speling, dus uitkijken naar ruil turbo

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/