Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 2 Bougies onder de olie 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht 2 Bougies onder de olie
Hallo,

Gisteren bij mijn C5 break 2.0 16v LPG G3 uit 2002 even het luchtfilter en bougies vervangen, olie is vervangen toen ik de auto een kleine week geleden kocht met een 'afleverbeurt'. Omdat het luchtfilter niet was vervangen en behoorlijk smerig was twijfelde ik aan de bougies.

Nu viel het me de afgelopen dagen op dat de auto een brommend/ratelend geluid maakt. Vooral als je boven de 80 komt. Mijn eerste vraag: Is een C5 2.0 16v een stille auto? Als je 120 km/h rijd hoor je de motor dan duidelijk (storend!) of is het geluid sterk op de achtergrond? Het geluid komt bij de motor vandaan overigens.

Bougies eruit gedraait en tot mijn schrik zaten 2 van de 4 bougies (de 2 linker) onder de olie, het druipte ervanaf. De andere 2 waren netjes 'koffiebruin'. Nu ik beter luister lijkt het geluid ook bij deze 2 cylinders te komen. Nu heb ik zeer beperkte kennis van auto's, maar ik lees veel over de klepstoters. Kan dit de oorzaak zijn?

De auto start prima en 'schokt' niet.

Ik ga z.s.m even naar de garage maar misschien heeft iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken.

groet,
AJ.


14 jan 2010 13:49
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33524
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2 Bougies onder de olie
Dat brommen/ratelen kan wel eens het tussenschotje van het spruitstuk zijn ...
Zie o.a. : viewtopic.php?p=195864#p195864 en viewtopic.php?p=113212#p113212
Dit komt regelmatig voor ...

Geen idee of dat in dit geval wat anders is vanwege je opmerking van olie&bougies, geen verstand van :oops:

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


14 jan 2010 13:58
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22
Berichten: 822
Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Help: Bougies onder de olie
Hallo AJ,
zou zelf nog geen zorgen maken over de klepstoters, wel over de garage waar je komt.
Als de bougies er een kleine week in zouden zitten,waren ze nog wit, zeker op LPG, is ook heel belangrijk om ze te vervangen, het beste met NGK's. wat betreft het vreemde geluid, ik vermoed dat de 2 bougies die onder de olie zitten, overslaan.
En als je de garage niet vertrouwd zou ik zeker ook de olie+filter(5w40) zeker laten doen door een C dealer.

Grtz Sjef :citrofiel

Ps ook het antwoord van Menno, kan de oplossing zijn.

_________________
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB


14 jan 2010 14:00
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Help: Bougies onder de olie
Sjever schreef:
Hallo AJ,
zou zelf nog geen zorgen maken over de klepstoters, wel over de garage waar je komt.
Als de bougies er een kleine week in zouden zitten,waren ze nog wit, zeker op LPG, is ook heel belangrijk om ze te vervangen, het beste met NGK's. wat betreft het vreemde geluid, ik vermoed dat de 2 bougies die onder de olie zitten, overslaan.
En als je de garage niet vertrouwd zou ik zeker ook de olie+filter(5w40) zeker laten doen door een C dealer.



Bougies heb ik vervangen met NKG, er zat Bosch in. Of ze vervangen waren bij het afleverbeurtje weet ik niet. Olie (5w40) en filter zijn duidelijk vervangen. Ik zeg overigens niet dat ik de garage niet vertrouw omdat een afleverbeurtje een erg vaag begrip is en ten tweede ik nog geen actie heb ondernomen: oftwel ik weet niet hoe ze reageren. Eerst wil ik graag duidelijk hebben wat het probleem is / of er een probleem is.

Ik had inderdaad iets gelezen over het spruitstuk, maar geeft dit een 'brommend' geluid?

Groet,
AJ.


14 jan 2010 14:13
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2 Bougies onder de olie
--AJ-- schreef:
Hallo,

Gisteren bij mijn C5 break 2.0 16v LPG G3 uit 2002 even het luchtfilter en bougies vervangen, olie is vervangen toen ik de auto een kleine week geleden kocht met een 'afleverbeurt'.


Ik heb toch zo mijn gedachten over die "afleveringsbeurt"

--AJ-- schreef:
Mijn eerste vraag: Is een C5 2.0 16v een stille auto? Als je 120 km/h rijd hoor je de motor dan duidelijk (storend!) of is het geluid sterk op de achtergrond? Het geluid komt bij de motor vandaan overigens.


Dat ligt eraan wat je storend noemt en waarin je voor die tijd gereden hebt.
Die motor moet redelijk stil zijn, al merk ik zelf altijd wel dat de 2.0 benzine van mijn vriend bij 120/130 meer geluid maakt dan mijn 2.2 diesel.

--AJ-- schreef:
Bougies eruit gedraait en tot mijn schrik zaten 2 van de 4 bougies (de 2 linker) onder de olie


Dit klinkt niet erg goed, die olie komt ergens vandaan, die hoort daar niet te zijn, als het zoveel is dat de bougies helemaal nat zijn kan het zomaar zuigerschade zijn.

Je schrijft niet waar je woont, en ook in je gegevens staat het niet, maar er zijn op diverse plaatsen in Nederland betrouwbare Citroen garages die je een goed advies kunnen geven.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


14 jan 2010 14:18
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2 Bougies onder de olie
Citaat:
Dat ligt eraan wat je storend noemt en waarin je voor die tijd gereden hebt.
Die motor moet redelijk stil zijn, al merk ik zelf altijd wel dat de 2.0 benzine van mijn vriend bij 120/130 meer geluid maakt dan mijn 2.2 diesel.


Ik reed hiervoor een oude Volvo 850 2.5 5 cylinder op LPG. Niet helemaal eerlijk om de C5 hiermee motorisch te vergelijken denk ik, alhoewel de volvo 250.000km meer gelopen had. De Volvo maakte minder toeren bij 120km/h en de motor liep rustiger. Als de C5 Stationair loopt voel ik de motor lichtjes trillen, bij de Volvo was zo goed als geen trilling.

Citaat:
Dit klinkt niet erg goed, die olie komt ergens vandaan, die hoort daar niet te zijn, als het zoveel is dat de bougies helemaal nat zijn kan het zomaar zuigerschade zijn.

Je schrijft niet waar je woont, en ook in je gegevens staat het niet, maar er zijn op diverse plaatsen in Nederland betrouwbare Citroen garages die je een goed advies kunnen geven.



Lijkt mij ook niet goed. Ik woon in de buurt van Emmen (Drenthe).

Groet,
AJ.


14 jan 2010 14:39
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2 Bougies onder de olie
Ik neem aan dat er wel een advies komt van clubleden uit het oosten van het land.

Ik zou in elk geval die nieuwe bougies er weer eens even uitdraaien om te kijken hoe ze er nu uitzien en ergens een compressietest laten doen.

Als de motor inderdaad niet goed is kun je mogelijk nu nog verhaal halen, hoe langer dat duurt hoe moeilijker het wordt.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


14 jan 2010 14:50
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 10 mei 2009 14:15
Berichten: 123
Woonplaats: Rotterdam
Auto: Saab 9-5 3.0t
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2 Bougies onder de olie
Als je bougies nat zijn, verdenk ik eerder de afdichting van de klepstoters inlaatzijde. Je moet ook een flink olieverbruik merken.


14 jan 2010 19:20
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22
Berichten: 822
Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2 Bougies onder de olie
Maak je nog steeds geen zorgen.De motor word erg heet op LPG, de olie word erg dun,en komt hoogst waarschijnlijk via de kleppendeksel pakkingen op de bougies gelopen, had het zelfde bij mijn eerste C5. Dus die zou je kunnen vervangen als de bougies nu weer nat zijn,er kan namelijk ook gemorst zijn bij de onderhoudsbeurt,het loopt dan ook in de bougiegaten.

Grtz Sjef :citrofiel

_________________
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB


14 jan 2010 20:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2 Bougies onder de olie
wsnoek schreef:
Als je bougies nat zijn, verdenk ik eerder de afdichting van de klepstoters inlaatzijde. Je moet ook een flink olieverbruik merken.


????????? :smt017

Wat hebben de klepstoters daar mee te maken?

Die zitten buiten de cilinder in het oliegedeelte, daar kan niks langs lekken, hooguit kunnen de klepstoters zelf lek zijn, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Of bedoel je langs de klepgeleiders van de inlaatkleppen?
Dan zou het bij alle 4 cilinders moeten zijn en dan is het nooit zo erg dat de bougies nat worden.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


14 jan 2010 20:11
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 10 mei 2009 14:15
Berichten: 123
Woonplaats: Rotterdam
Auto: Saab 9-5 3.0t
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 2 Bougies onder de olie
De oude XU motoren hadden er ook last van, de klepsteelrubbers drogen uit en daarlangs komt de olie tijdens de inlaatslag. Als die heel erg lekken, loopt de olie langs de klepstelen. De inlaatkleppen zitten hoger dan de bougies en daarom worden de bougies nat.
Ik heb er ook (nog steeds) last van, bougie van cilinder 3 is zwart en nat van de olie. Verbruikt circa 1 liter op 2000 km.
An sich is het verbruik niet bijzonder, maar wel dat hij elke maand wel "Storing Uitlaatgas" geeft en cilinder 3 hiervan de oorzaak is.


15 jan 2010 16:07
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.