Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Oorzaak hevig piepende V6 https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=610 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Ronald [ 04 dec 2006 23:21 ] |
Berichttitel: | Oorzaak hevig piepende V6 |
Met enige schaamte heb ik me met een hevig piepende V6 vertoond op de veiligheidsdag bij Oldenhage. Wat leek op iets in de stuurbekrachtiging bleek een kapotte krukaspoelie te zijn, de rubberring tussen de twee schijven: http://webdisk.planet.nl/graa2481/publi ... 040019.JPG Voor de diesellaars onders ons, Johan heeft me ingefluisterd dat een krukaspoelie bij een V6 anders is dan bij een HDI, dus deze kan bij jullie niet kapot gaan. Nou wist ik al niet wat een krukaspolie is, nu weet ik twee keer niet wat een krukaspoelie is ![]() Toen de boel eenmaal open lag bleek de radiator ook beginnend lek te zijn: http://webdisk.planet.nl/graa2481/publi ... 040018.JPG Gelukkig is het december, een maand met toch al weinig onkosten ![]() ![]() gr. Ronald Ps: Foto´s van JO te NV |
Auteur: | Harm [ 04 dec 2006 23:35 ] |
Berichttitel: | |
Bij mij is in het begin door JO ook een of andere pulley/poelie vervangen. Was volgens mij die van de multiriem. Dit was een exemplaar dat een demper of zo erin had....ik heb er echter geen plaatjes van. Wat was de consequentie van het niet bijtijds vervangen van de krukaspoelie? Grote schade? |
Auteur: | Ronald [ 04 dec 2006 23:39 ] |
Berichttitel: | |
Gelukkig geen gevolgschade, het ding deed blijkbaar nog wat tie moest doen, met hevig gepiep. Gr. Ronald |
Auteur: | Menno [ 05 dec 2006 09:12 ] |
Berichttitel: | |
Harm van Beek schreef: Bij mij is in het begin door JO ook een of andere pulley/poelie vervangen. Was volgens mij die van de multiriem. Dit was een exemplaar dat een demper of zo erin had....ik heb er echter geen plaatjes van. Wat was de consequentie van het niet bijtijds vervangen van de krukaspoelie? Grote schade? Hier idem ... zelfs in frankrijk laten doen tijdens mijn vakantie ( toen ik de C5 net had ) , de multiriem kan knappen en om zich heen gaan slaan met eventuele nare bijverschijnselen .... De poulie was bij mij zover heen dat hij niet eens meer draaien wilde , auto is dan ook afgesleept ![]() Dit was dan ook niet meer een piepje maar een heel fluitorkest ![]() |
Auteur: | exroosje [ 05 dec 2006 11:45 ] |
Berichttitel: | |
Die radiateur is bij mijn V6 ook door Oldenhage geconstateerd. Kennelijk had hij nog een vooraadje staan..... ![]() Kosten 375 euro (slik). Mijn auto leverancier Emerpark wilde kijken of zij het niet goedkoop voor mij konden oplossen (nee geen eiwit of busje met stoppingsmiddel). Hij had het over mogelijk een goedkopere manier dan helemaal te vervangen, iets met steunen waar ze vaak lekten Die uitslag heb ik overigens nog niet, hij gaat ergens deze maand er naar toe. Dan wordt ook de achterklep gespoten (roestgarantie). |
Auteur: | Oldenhage [ 05 dec 2006 22:29 ] |
Berichttitel: | |
exroosje schreef: Die radiateur is bij mijn V6 ook door Oldenhage geconstateerd. Kennelijk had hij nog een vooraadje staan..... ![]() kwaaltje ![]() |
Auteur: | Oldenhage [ 05 dec 2006 22:31 ] |
Berichttitel: | Re: Oorzaak hevig piepende V6 |
Ronald schreef: Met enige schaamte heb ik me met een hevig piepende V6 vertoond op de veiligheidsdag bij Oldenhage. Wat leek op iets in de stuurbekrachtiging bleek een kapotte krukaspoelie te zijn, de rubberring tussen de twee schijven: http://webdisk.planet.nl/graa2481/publi ... 040019.JPG Voor de diesellaars onders ons, Johan heeft me ingefluisterd dat een krukaspoelie bij een V6 anders is dan bij een HDI, dus deze kan bij jullie niet kapot gaan. Nou wist ik al niet wat een krukaspolie is, nu weet ik twee keer niet wat een krukaspoelie is ![]() Toen de boel eenmaal open lag bleek de radiator ook beginnend lek te zijn: http://webdisk.planet.nl/graa2481/publi ... 040018.JPG Gelukkig is het december, een maand met toch al weinig onkosten ![]() ![]() gr. Ronald Ps: Foto´s van JO te NV Ik had Ronald idd ingefluisterd dat de krukaspoelie van een V6 anders is dan van een HDi, maar de functie is hetzelfde. Een HDi is veel onrustiger dan een V6, de demping van een HDi moet dus ook veel beter zijn dan die van een V6. ![]() |
Auteur: | Harm [ 05 dec 2006 23:00 ] |
Berichttitel: | Re: Oorzaak hevig piepende V6 |
Oldenhage schreef: .... Een HDi is veel onrustiger dan een V6, de demping van een HDi moet dus ook veel beter zijn dan die van een HDi. V6 neem ik dan maar aan. Hoe zit dat met een V6-Hdi? Ik neem aan dat die al rustiger loopt dan een 4-in-lijn-HDi? |
Auteur: | Ronald [ 06 dec 2006 20:21 ] |
Berichttitel: | Re: Oorzaak hevig piepende V6 |
Oldenhage schreef: Ik had Ronald idd ingefluisterd dat de krukaspoelie van een V6 anders is dan van een HDi, maar de functie is hetzelfde. Een HDi is veel onrustiger dan een V6, de demping van een HDi moet dus ook veel beter zijn dan die van een V6. Johan, ik probeer altijd te leren. De krukaspoelie wordt dus aangedreven door de krukas, de primaire overbrenging van de motor op alles wat draaien moet en drijft de multiriem aan, die op zijn beurt weer allerlei secundaire zaken als pompen aandrijft. Bij de V6 is de krukaspoelie niet een grote schijf maar twee schijven inelkaar, met een rubberen tussenring. Heb ik nu geleerd dat die rubberen tussenring dient voor demping, waarom anders geen schijf uit een stuk ? Begrijp ik ook goed dat zo'n simpele ring voldoende is voor de demping van een mooie V6, maar dat voor zo'n reuteldiesel een veel uitvoerige demping nodig is? Ja toch ? ![]() ![]() Gr. Ronald |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |