Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Koelwaterverbruik (soms) https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=5890 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | frankw [ 28 okt 2009 01:20 ] |
Berichttitel: | Koelwaterverbruik (soms) |
Zoals in diverse berichten op dit forum al beschreven heeft ook mijn C5 last van het verbruik van koelwater. Het begon vlak voor deze zomervakantie. Melding koelwater bijvullen, gedaan en ook maar even naar de buurtgarage. Die hebben de boel nagekeken en een slangklem vervangen. Voor de rest geen probleem. Tijdens de vakantie dus wel! Boven op de eerste zwitserse pas weer een melding, en bijgevuld. Na de tweede Pas weer. Dus toch maar even naar een zwitserse Citroen garage. Daar geleerd dat je ook moet ontluchten en hoe dat moet. Het systeem werd onder druk gezet en bleef dat ook. Dus geen lekkage, wel voor de zekerheid een nieuwe dop. Zo de vakantie door regelmatig bijgevuld. Terug in Nederland weer naar de buurtgarage. Na onderzoek was de enige mogelijkheid naar alle waarschijnlijkheid een lekke koppakking. Dat was schrikken, het vooruitzicht was een rekening van minimaal € 2000. Bij mij heerst dus nog de ontkenning. Kan het niet iets anders zijn? De eerste drie weken daarna niets meer aan de hand. Geen verbruik meer. Dus is er toch iets anders aan de hand geweest? en ja hoor. Ineens weer verbruik. De vorige dag het peil nog gecontroleerd en de volgende dag weer de melding om bij te vullen. Het verschil? Eén ritje op de snelweg. De drie weken daarvoor alleen woonwerkverkeer (80 km op 60 en 80km wegen). Ook in de weken daarna het zelfde. Alleen na een rit op de snelweg moet er bijgevuld worden. Alle tips over sludge op de vuldop van de motorolie en de dop van de koelvloeistof heb ik niet aangetroffen. Temperaturen van koelwater en olie blijven ook normaal. Kan ik nog blijven ontkennen of moet ik er ook aan geloven? |
Auteur: | Klussie [ 28 okt 2009 01:51 ] |
Berichttitel: | Re: Koelwaterverbruik (soms) |
Ik zou nog even blijven ontkennen. Ik heb het een keer mogen meemaken dat ik een lekke koppakking had en daarbij gutste het water uit de expansietank en werden de slangen hard door de druk opbouw. Hier hoor ik jou niet over.... Heb het een paar jaar daarvoor meegemaakt (met een andere auto) op vakantie in Duitsland dat ik ook steeds koelwater verloor. Naar de garage aldaar. Ze hebben daar het syeem met handpomp onder druk gezet (2 bar) en dat bleek goed te zijn. Diagnose was lekke koppakking. Terug op de camping werd ik aangesproken door een vaste campinggast. Mij werd om verschillende redenen geadviseerd om naar een andere (peugeot)garage in de buurt te gaan. Aldaar werd het koelsysteem weer onder druk gezet maar nu gewoon langzaam met een luchtslang. Bij 4 bar begon een slang behoorlijk te lekken. Deze is daar vervangen en voor 30 Duitse marken was ik klaar. Hoeft bij jou niet zo te wezen natuurlijk maar een second opinion is zeker op zijn plaats. En die prijs bij jouw buurtgarage... 2000 euro ![]() Krijg je daar een gouden koppakking ofzo? |
Auteur: | Harm [ 28 okt 2009 09:53 ] |
Berichttitel: | Re: Koelwaterverbruik (soms) |
Sjees, maar ik sluit me aan bij Klussie... |
Auteur: | Witbrik [ 28 okt 2009 18:36 ] |
Berichttitel: | Re: Koelwaterverbruik (soms) |
Kijk eens of het ontluchtingsdopje (zelfde als ventieldop) tegen het schutbord goed vast zit of afwezig is. Dat heb ik vorig jaar namelijk zelf gehad. Succes met je zoektocht en ik hoop voor je op een dopje of een slang ofzo ![]() |
Auteur: | frankw [ 28 okt 2009 23:19 ] |
Berichttitel: | Re: Koelwaterverbruik (soms) |
Citaat: Ik heb het een keer mogen meemaken dat ik een lekke koppakking had en daarbij gutste het water uit de expansietank en werden de slangen hard door de druk opbouw. Hier hoor ik jou niet over.... De slangen zal ik controleren. Er wordt inderdaad wel druk opgebouwd, maar om nou te zeggen dat het koelwater uit het expansievat gutst. Nee. Ik heb wel het idee dat er waterdamp ontsnapt, dat ik daar sporen van vind. Die second opinion wil ik zeker navragen. Heeft iemand tips voor een garage die niet volgens de ge-eikte patronen werkt? |
Auteur: | L A [ 29 okt 2009 00:02 ] |
Berichttitel: | Re: Koelwaterverbruik (soms) |
. Wat Klussie overkwam, is waarschijnlijk een lek geweest tussen binnenzijde-pakking aan de kant van de verbrandingskamer en koelwater. Dan veroorzaak de comressie in de cylinder bij een lek hier, dat het koelwater in het reservoir wordt gestuwd, sinchroon gutsend met één op de vier cylinders (bij een viercylinder). In geval er een (klein) lekje zit tussen uitlaat(klep) en koelsysteem verneem je dat niet één twee drie. Wel kan ja, direct na een rit op de grote weg soms condenswater uit je uitlaat zien druppelen. Ik heb dit ooit bij mijn Xantia met een gelijksoortig verdacht op lekkage, geproefd. En dan proef je de Ethyleenglycol, die inderdaad staat voor lekkage zoals hierboven omschreven. Dit verklaart echter nog niet waarom bij kleinere ritten bijna geen verlies van koelwater optreedt. Ik hoop toch dat je hier wat aan hebt frankw, suc7 ![]() |
Auteur: | jpiek [ 29 okt 2009 00:48 ] |
Berichttitel: | Re: Koelwaterverbruik (soms) |
Ik kan me ook aansluiten bij deze klub ![]() Bijna dagelijks (110km) een halve liter bijvullen... Terwijl pas de waterpomp is vervangen. Nagekeken door de garage, conclusie: het lijkt niet bij de waterpomp. Het doet zich bij mij alleen voor na het starten nadat de auto een tijd stil heeft gestaan, en dan minimaal een uur of 4-8... Geen lekkage te zien, geen rook uit de uitlaat, geen geborrel in het reservoir. Bij het losdraien van de dop, om 'm 's morgens bij tevullen een geluid van aanzuigendelucht. Dop vervangen, nog hetzelfe probleem. Vanochtend weer de melding, aangevuld met water, 50 km gereden en de motorkap opengegooid. Onder het reservoir en naar voren lopend was het drijfnat, en dat was koelvloeistof... Dus misschien toch wel een slang lek geraakt of niet goed vastgezet ? Mag de garage dus nog eens kijken... Effin, kijk dus eens op verschillende momenten of je lekkage ziet. Blijkbaar zit er verschil tussen moment van lekkage en waneer het gedetecteerd wordt... |
Auteur: | roelandt [ 23 jan 2010 17:56 ] |
Berichttitel: | Re: Koelwaterverbruik (soms) |
Heb reeds 3 keer hetzelfde verhaal voorgeha: op 68000 km (net buiten garantie), op 127000 km en op 168000 km: dop vervangen, ontluchten ...... en koelvloeistof bijvullen tot de kopplaatpakking vervangen is. |
Auteur: | willy4 [ 23 jan 2010 18:35 ] |
Berichttitel: | Re: Koelwaterverbruik (soms) |
soms is het gemakelijker als de motor koud heeft, en liefst als het vriest en dan druk opzeten dan is het gemakkelijk te zien als ze warm heeft zet alles uit |
Auteur: | Herman [ 25 jan 2010 00:23 ] |
Berichttitel: | Re: Koelwaterverbruik (soms) |
2000,00 euro heb je een goede ruilmotor volgens mij, of toch een nieuwe? ![]() |
Auteur: | douf [ 28 feb 2010 18:14 ] |
Berichttitel: | Re: Koelwaterverbruik (soms) of vaker |
Beste ook hier het zelfde probleem bij een 2.2hdi met 155dkm sensor geeft aan peil te laag. Het staat nauwelijks onder de rand. Er zit druk in het systeem. ook na afkoelen Garage heeft dop vervangen. DE oude ging bij 1,2 bar open Nieuwe dop lekt ook ...waarschijnlijk door overdruk. Verbruikt toch op ca 200km 1 liter kvloeistof. Ook hier wordt gedacht aan koppakking... wat is wijsheid. De garage twijfelt ook..... Motor wordt niet warm....je kunt gewoon rijden. Maar op de duitse autobahn dan wordt kvloeistof verbruikt Kun je de zender lostrekken? Zonder steeds storingen te krijgen? Op dit moment met rijden piept elke 5 min het signaal, peil te laag. mvg Roger |
Auteur: | willy4 [ 28 feb 2010 18:21 ] |
Berichttitel: | Re: Koelwaterverbruik (soms) |
als de wagen warm is ,de dop er langzaam eraf draaien en dan in het vat kijken als je dan regelmatig bellen ziet dan mag je er bijna zeker van zijn dat de koppakking stuk is |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |