Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

stotteren bij constante snelheid
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=5876
Pagina 1 van 4

Auteur:  Charlie [ 25 okt 2009 20:58 ]
Berichttitel:  stotteren bij constante snelheid

Eerste eigenaar sinds 02.2002 van benzine-auto. Al na twee jaar "stottert" de auto regelmatig bij constante snelheid (maakt niet uit of de cruise control is ingeschakeld). Pas bij 100 km verdwijnt het (of voel ik het niet meer?). De laatste maanden wordt het steeds erger en ik erger me dan ook heel erg aan dit probleem. Ik kan geen 100 meter rijden zonder dit stotteren.
Diverse C-garages in verschillende delen van NL hebben er naar gekeken maar konden niets vinden omdat de boardcomputer geen foutsignaal geeft en helaas houdt het denken over een oplossing dan kennelijk op.
Een van de garages suggereerde veel langer in een versnelling door te trekken en het het Nieuwe Rijden maar over boord te zetten (hielp niet na een paar maanden proberen). Alle bougies een keer wat eerder vervangen is ook geprobeerd. Mee leren leven was de (overigens nooit uitgesproken) conclusie.
En ja, ik ben te gemakkelijk geweest dit maar te blijven accepteren, zeker in de periode dat ik nog in de garantie zat (had twee jaar bijgekocht).
Een garage meldde dat ik een benzine-probleem niet moet uitsluiten, waar wij eerst uitgingen van een electrisch/electronisch probleem.
Wie helpt mij verder?

Auteur:  Harm [ 25 okt 2009 20:59 ]
Berichttitel:  Re: stotteren bij constante snelheid

Eerste wedervraag: welke benzinemotor ligt er in?

Auteur:  Charlie [ 25 okt 2009 21:11 ]
Berichttitel:  Re: stotteren bij constante snelheid

Een "gewone" 2 liter benzinemotor.
Heel fijn te merken dat er gelezen wordt op dit forum èn dat er gereageerd wordt.
Dankjewel Harm.

Auteur:  Hertogjan [ 26 okt 2009 00:31 ]
Berichttitel:  Re: stotteren bij constante snelheid

Hoe staat het met het verbruik? Wat voor benzine tank je? Is het puur stotteren of schokt de wagen ook? Als je alleen 95 RON tankte, zou je eens 98 moeten proberen. Daar komt wat geduld bij want het effect is pas na een tank of 2, 3 merkbaar.

Auteur:  Charlie [ 26 okt 2009 00:45 ]
Berichttitel:  Re: stotteren bij constante snelheid

het verbruik hou ik niet bij. gevoelsmatig is dat constant. Ik tank ron 95.
Een paar maal ron 98 tanken is te proberen en dat ga ik nu dus ook doen. als het zo simpel zou zijn ben ik snel uit mijn probleem (maar dan kan ik toch niet de enige zijn met dit probleem.......).
tenzij iemand met een andere oplossing komt, meld ik mij over een paar maanden met een conclusie.
hartstikke bedankt tot zover. :smt038

Auteur:  Charlie [ 02 jan 2010 18:19 ]
Berichttitel:  Re: stotteren bij constante snelheid

Hallo allemaal,
Ik wens jullie veel veilige kilometers in 2010 !!

Mijn probleem:

ik heb nu vijf maal getankgt met Ron 98 in de hoop dat mijn probleem verholpen zou zijn.
Helaas.

Heeft iemand misschien nog andere suggesties.

Auteur:  alzheimer [ 02 jan 2010 18:38 ]
Berichttitel:  Re: stotteren bij constante snelheid

viewtopic.php?f=1&t=2118

Auteur:  willy4 [ 02 jan 2010 19:04 ]
Berichttitel:  Re: stotteren bij constante snelheid

welk merk tankt u
hier in belgie zijn er nogal problemen met total fina :(

Auteur:  Charlie [ 02 jan 2010 19:30 ]
Berichttitel:  Re: stotteren bij constante snelheid

Hallo Willy4,
Ik tank Shell V-Power en in Duitsland Super Plus (heette dat geloof ik, in elk geval het hoogste octaan-gehalte).
Dank voor de reactie

Auteur:  willy4 [ 02 jan 2010 19:37 ]
Berichttitel:  Re: stotteren bij constante snelheid

Shell V- Pover staat hier voor een goede Brandstof

Auteur:  EW [ 02 jan 2010 20:47 ]
Berichttitel:  Re: stotteren bij constante snelheid

Is het stotteren toerentalafhankelijk?


Met mijn C5 is met ca. 2000 rpm ook niet te rijden. Er onder en erboven gaat prima, maar 2000 rpm is waardeloos.

Ik houd er dus rekening mee bij het schakelen. 50 rijd ik vaak in 5 en 70 dan weer in 4...

Auteur:  bajeke [ 02 jan 2010 22:07 ]
Berichttitel:  Re: stotteren bij constante snelheid

ik heb sinds dit koude weer ook last van stotteren,maar probleem sinds 28 december is nu ook dat ie niet harder wilt dan 140kmph en hij houd behoorlijk in.ik heb geen flauw idee hoe het komt,maar leuk is minder al kom ik nog wel met het verkeer mee.

zal wel een flink kosten plaatje worden :S
eerste x dat ik iets heb met mijn hpi

Auteur:  ms-c5 [ 02 jan 2010 23:27 ]
Berichttitel:  Re: stotteren bij constante snelheid

Dit wil ook wel eens helpen, een flesje op een half volle tank (Benzine)

http://www.valvoline.nl/index.asp?pagei ... 87231a0448

Auteur:  Erwin79 [ 02 jan 2010 23:32 ]
Berichttitel:  Re: stotteren bij constante snelheid

Bij een hpi: complete luchttoevoer uit elkaar halen en schoonmaken met remmenreiniger oid.
:smt198
dit bijvoorbeeld

Auteur:  joopbos [ 02 jan 2010 23:44 ]
Berichttitel:  Re: stotteren bij constante snelheid

Onze dame schokte ook bij gelijkmatig tempo van ca. 2000 toeren.
Het kan te maken hebben met:
- vervuilde hydraulische klepstoters (door bijv. verkeerde motorolie zoals minerale of half-synthetische 10W40; of veelvuldig korte ritten)
- vervuild EGR (uitlaatgas recirculatie systeem) systeem, als gevolg van gebruik bovenstaande oliesoorten
- kwaliteit van de bougies
- bobines niet echt 100%

Inmiddels is sinds dit voorjaar het probleem geheel verdwenen. Hieronder mijn werkwijze, wellicht dat je daar iets mee kunt:


Als eerste heb ik de reset procedure gevolgd voor het brandstof-luchtmengsel, en dat hielp al vrij aardig:
In de Vraagbaak van de C5 (Olving) staat voor de Magneti-Marelli (2.0 ltr 16V Phase I) uitvoering (let op: de HPI heeft een andere procedure!!):

"5.2.6 Reset-procedure, automatische aanpassing van het mengsel.

Reset-procedure:
- zet het contact af en vervolgens weer aan
- wacht 3 seconden alvorens de motor te starten (zonder gasgeven)

Automatische aanpassing van het mengsel:
- laat de motor warmdraaien
- rijd minimaal 15 minuten met de auto in alle toerentallen, vooral:
- van 2500 tot 3500 1/min;
- stationair toerental;
- vollast (gedurende 2 seconden)
"

Vanaf het overgaan op 5W30 olie (Valvoline SynPower) en NGK LFR5B bougies slechts een enkel hikje meegemaakt. Kennelijk een probleem geweest met licht vervuilde klepstoters (door te dikke olie van de vorige eigenaar) en als gevolg daarvan een overactief motormanagement tijdens het EGR proces (=uitlaatgas recirculatie).

Vanaf de zomervakantie (met caravan 1200 kg 6000km) de volgende olie gebruikt, op advies van Citroën garage Wout Weterings: MPM 05000C2 - MOTOROIL PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04 ***** - 5W30. Synthetische “Mid SAPS” Long Life motor olie special ontwikkeld voor Euro-4 motoren volgens ACEA C2 standaard. Aanbevolen voor alle benzine- en diesel motoren welke zijn voorzien van de laatste uitlaatgas nabehandeling systemen, speciaal Citroën en Peugeot. Olie in de ACEA C2 standaard voorkomt de vorming van roet in het EGR systeem. zie: http://www.mpmoil.nl/index.php?id=produ ... anguage=nl
Deze MPM olie is te vergelijken met de Total Quartz INEO ECS 5W30 (nogal prijzig...)
De motor loopt merkbaar stiller op de MPM olie, minder resonanties, trekt soepeler bij lage toerentallen. Bij koude start geen hoorbare tikjes van klepstoters (met deze kou hoor je ze heel licht...). En vanaf het vullen met MPM geen enkel 'hikje' waarneembaar.

Ik hoop dat je succes met deze tips hebt, laat het ons even weten. De 2.0 is kritisch op
te dikke olie, niet synthetische olie, olie die niet geschikt is voor EGR systemen,
kwaliteit van de bougies (gebruik NGK)
en ook de bobines willen wel eens dwarsliggen

Pagina 1 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/