
Re: stotteren bij constante snelheid
Onze dame schokte ook bij gelijkmatig tempo van ca. 2000 toeren.
Het kan te maken hebben met:
- vervuilde hydraulische klepstoters (door bijv. verkeerde motorolie zoals minerale of half-synthetische 10W40; of veelvuldig korte ritten)
- vervuild EGR (uitlaatgas recirculatie systeem) systeem, als gevolg van gebruik bovenstaande oliesoorten
- kwaliteit van de bougies
- bobines niet echt 100%
Inmiddels is sinds dit voorjaar het probleem geheel verdwenen. Hieronder mijn werkwijze, wellicht dat je daar iets mee kunt:
Als eerste heb ik de reset procedure gevolgd voor het brandstof-luchtmengsel, en dat hielp al vrij aardig:
In de Vraagbaak van de C5 (Olving) staat voor de Magneti-Marelli (2.0 ltr 16V Phase I) uitvoering (let op: de HPI heeft een andere procedure!!):
"
5.2.6 Reset-procedure, automatische aanpassing van het mengsel.
Reset-procedure:
- zet het contact af en vervolgens weer aan
- wacht 3 seconden alvorens de motor te starten (zonder gasgeven)
Automatische aanpassing van het mengsel:
- laat de motor warmdraaien
- rijd minimaal 15 minuten met de auto in alle toerentallen, vooral:
- van 2500 tot 3500 1/min;
- stationair toerental;
- vollast (gedurende 2 seconden)"
Vanaf het overgaan op 5W30 olie (Valvoline SynPower) en
NGK LFR5B bougies slechts een enkel hikje meegemaakt. Kennelijk een probleem geweest met licht vervuilde klepstoters (door te dikke olie van de vorige eigenaar) en als gevolg daarvan een overactief motormanagement tijdens het EGR proces (=uitlaatgas recirculatie).
Vanaf de zomervakantie (met caravan 1200 kg 6000km) de volgende olie gebruikt, op advies van Citroën garage Wout Weterings:
MPM 05000C2 - MOTOROIL PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04 ***** - 5W30. Synthetische “Mid SAPS” Long Life motor olie special ontwikkeld voor Euro-4 motoren volgens ACEA C2 standaard. Aanbevolen voor alle benzine- en diesel motoren welke zijn voorzien van de laatste uitlaatgas nabehandeling systemen, speciaal Citroën en Peugeot. Olie in de ACEA C2 standaard voorkomt de vorming van roet in het EGR systeem. zie:
http://www.mpmoil.nl/index.php?id=produ ... anguage=nl
Deze MPM olie is te vergelijken met de Total Quartz INEO ECS 5W30 (nogal prijzig...)
De motor loopt merkbaar stiller op de MPM olie, minder resonanties, trekt soepeler bij lage toerentallen. Bij koude start geen hoorbare tikjes van klepstoters (met deze kou hoor je ze heel licht...). En vanaf het vullen met MPM geen enkel 'hikje' waarneembaar.
Ik hoop dat je succes met deze tips hebt, laat het ons even weten. De 2.0 is kritisch op
te dikke olie, niet synthetische olie, olie die niet geschikt is voor EGR systemen,
kwaliteit van de bougies (gebruik NGK)
en ook de bobines willen wel eens dwarsliggen