Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

V6....Koppeling vervangen?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=5742
Pagina 1 van 1

Auteur:  wsnoek [ 03 okt 2009 18:34 ]
Berichttitel:  V6....Koppeling vervangen?

Ik heb m'n V6 nu ongeveer een maand of 3, 8000 km mee weg gereden en ik vond de koppeling bij aanschaf al niet lekker....Hij doet het, maar grijpt bruusk aan en bibbert flink als ik 's morgens wil weg rijden. Als de auto aan de bestuurderskant lager staat, is het erger dan als de auto aan de bijrijderskant lagerstaat. Als ik een aantal km weg heb en bij het stoplicht wil weg rijden, is het bibberen minder of weg
Hij joeg er tijdens de vakantie ook 1 liter op 1500km 5W30 olie doorheen en ik heb dus het flauwe vermoeden dat hij via de olie keerring van de bakzijde lekt. Die 5W30 olie is natuurlijk dunner dan de 5W40 die er bij aanschaf in zat en waarschijnlijk is de lekkage daardoor merkbaar geworden.

Daarnaast was de bougie van cilinder 3, zwart geblakerd.

Auteur:  Herman [ 03 okt 2009 21:29 ]
Berichttitel:  Re: V6....Koppeling vervangen?

Geen bijgeluiden??

Auteur:  wsnoek [ 04 okt 2009 10:51 ]
Berichttitel:  Re: V6....Koppeling vervangen?

nee, geen bijgeluiden. Wel was het verbruik/lekkage tijdens de lange vakantie-rit te merken. Na 1500 km in 1 ruk doorrijden, moest er een liter bij. Inmiddels weer 700km woon-werk verkeer etc, maar 1 bolletje verdwenen, maar ik moet nog goed peilen.

Auteur:  ms-c5 [ 04 okt 2009 10:57 ]
Berichttitel:  Re: V6....Koppeling vervangen?

olie verbruik, lees hier maar eens

viewtopic.php?f=4&t=5235&p=197700&hilit=olieverbruik#p197700

Auteur:  wsnoek [ 04 okt 2009 14:30 ]
Berichttitel:  Re: V6....Koppeling vervangen?

In dat topic gaat het over de 4 cilinder-modellen, niet de 6-pitters. Ik ben bekend met de reputatie van de ES9J4 motoren, die zijn in principe bullet-proof. Over de olie keerringen aan de distributie-zijde ben ik wel wat tegen gekomen, maar nog niet aan de bak-zijde.

Heeft er iemand een idee of een koppeling-wissel bij een V6, de motor+bak er uit moeten? Of dat de motor kan blijven zitten en dat de bak eruit kan? Bij een XM V6 met PRV-V6 en ME5-bak, kan de motor blijven zitten......

Auteur:  Ronald [ 05 okt 2009 20:27 ]
Berichttitel:  Re: V6....Koppeling vervangen?

Met V6 met handbakken zijn schaarser dan schaars. Kan met niet herinneren hier ooit één item over gelezen te hebben.
Maar gezien je eigen beschrijving lijkt het signaal wel erg duidelijk. Of het de drukgroep of de koppeling(splaten) is/zijn vind ik moeilijk te bepalen.
Of het motorolieverlies/verbruik te maken kan hebben met de bak kan ik je ook niet vertellen.
De mijnen met veel meer km´s rijden keurig van max naar min in het 30K interval.
Nogmaals er is niet echt veel ervaring met handbak V6.
Houd ons op de hoogte aub.
Met de 120.000 beurt inclusief DB had men toch eventueel lekkende keerringen moeten spotten, de boel ligt dan behoorlijk open.

gr. Ronald

Auteur:  wsnoek [ 06 okt 2009 08:13 ]
Berichttitel:  Re: V6....Koppeling vervangen?

Bij de vervanging van de distributie-riem, ligt alleen de andere kant open. De bakzijde niet.
Ik zie trouwens genoeg v6-en met een handbak, zo zeldzaam zijn ze niet.
De 30d km interval vind ik onzin, ik hanteer 15d km en dat komt overeen met eens in de 8-9 maanden. De Total 5W30 olie haal ik in Frankrijk voor 40 euro/5liter en doe het kleine onderhoud zelf.
Ik ga binnenkort (eindejaarsuitkering ;) ) wel even hier en daar informeren naar de kosten ervan, de lokale dealer heeft een V6 3 dagen nodig om een DB-riem te vervangen......

Auteur:  exroosje [ 06 okt 2009 13:43 ]
Berichttitel:  Re: V6....Koppeling vervangen?

wsnoek schreef:
Hij joeg er tijdens de vakantie ook 1 liter op 1500km 5W30 olie doorheen en ik heb dus het flauwe vermoeden dat hij via de olie keerring van de bakzijde lekt. Die 5W30 olie is natuurlijk dunner dan de 5W40 die er bij aanschaf in zat en waarschijnlijk is de lekkage daardoor merkbaar geworden.

Daarnaast was de bougie van cilinder 3, zwart geblakerd.


Ik hoop voor je dat het geen zuigerveer is van cylinder 3 dit dit olieverbruik veroorzaakt. Er zijn van de V6 veel minder revisie onderdelen verkrijgbaar als bij de 4 cil motoren. Zo zouden er geen overmaat cylinders en zuigerbussen zijn. Deze heb je normaliter nodig als een kapotte zuigerveer de cylinderwand vernaggelt.

Overigens , de keerringen gaan vaker stuk . Aan de distributiekant heb ik het ook gehad. Mijn dealer heeft overigens de distributieriem in een dag vervangen.

Auteur:  wsnoek [ 06 okt 2009 15:12 ]
Berichttitel:  Re: V6....Koppeling vervangen?

De zuigerveren lijken het niet, dan moet hij ook blauw walmen.
Hopelijk lekt ie via een klepstoter, want die rammelen ook.

Auteur:  wsnoek [ 13 okt 2009 12:50 ]
Berichttitel:  Re: V6....Koppeling vervangen?

Druklager maakt inderdaad geluid, als de motor loopt en de bak staat in vrij en de koppeling is niet ingedrukt, hoor ik het lager. Trap ik de koppeling in, is het geluid weg of minder........

Auteur:  wsnoek [ 17 okt 2009 16:16 ]
Berichttitel:  Re: V6....Koppeling vervangen?

Net de bougie van cilinder 3 losgedraaid, het viel me op dat de onderkant van het schroefdraad, nattig/vettig was.
Ik zit nu toch echt te denken aan een versleten klepsteelrubber van de inlaatkleppen.....

Auteur:  wsnoek [ 09 feb 2010 13:30 ]
Berichttitel:  Re: V6....Koppeling vervangen?

En om weer een oude topic nieuw leven in te blazen, het olieverbruik was te wijten aan een versleten klepsteelrubber aan de uitlaatzijde van cilinder 3. M'n garagist had dit wel eens eerder gezien bij DS blokken, maar nog nooit bij een ES9 blok. Van de bewuste cilinder zijn alle rubbertjes vervangen en ik rij alweer een 1000 km zonder verbruik

Auteur:  JW-C5 [ 09 feb 2010 17:07 ]
Berichttitel:  Re: V6....Koppeling vervangen?

En de koppeling, "rubbelt" die nog steeds?

Groet,
JW

Auteur:  wsnoek [ 11 feb 2010 20:50 ]
Berichttitel:  Re: V6....Koppeling vervangen?

Bibbert niet meer sinds ik 5W40 gebruik, maar het geheel is nog niet lekker koppelen....

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/