V6....Koppeling vervangen?
Auteur |
Bericht |
wsnoek
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 10 mei 2009 14:15 Berichten: 123 Woonplaats: Rotterdam
Auto: Saab 9-5 3.0t
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 V6....Koppeling vervangen?
Ik heb m'n V6 nu ongeveer een maand of 3, 8000 km mee weg gereden en ik vond de koppeling bij aanschaf al niet lekker....Hij doet het, maar grijpt bruusk aan en bibbert flink als ik 's morgens wil weg rijden. Als de auto aan de bestuurderskant lager staat, is het erger dan als de auto aan de bijrijderskant lagerstaat. Als ik een aantal km weg heb en bij het stoplicht wil weg rijden, is het bibberen minder of weg Hij joeg er tijdens de vakantie ook 1 liter op 1500km 5W30 olie doorheen en ik heb dus het flauwe vermoeden dat hij via de olie keerring van de bakzijde lekt. Die 5W30 olie is natuurlijk dunner dan de 5W40 die er bij aanschaf in zat en waarschijnlijk is de lekkage daardoor merkbaar geworden.
Daarnaast was de bougie van cilinder 3, zwart geblakerd.
|
03 okt 2009 18:34 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: V6....Koppeling vervangen?
Geen bijgeluiden??
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
03 okt 2009 21:29 |
|
 |
wsnoek
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 10 mei 2009 14:15 Berichten: 123 Woonplaats: Rotterdam
Auto: Saab 9-5 3.0t
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: V6....Koppeling vervangen?
nee, geen bijgeluiden. Wel was het verbruik/lekkage tijdens de lange vakantie-rit te merken. Na 1500 km in 1 ruk doorrijden, moest er een liter bij. Inmiddels weer 700km woon-werk verkeer etc, maar 1 bolletje verdwenen, maar ik moet nog goed peilen.
|
04 okt 2009 10:51 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: V6....Koppeling vervangen?
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
04 okt 2009 10:57 |
|
 |
wsnoek
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 10 mei 2009 14:15 Berichten: 123 Woonplaats: Rotterdam
Auto: Saab 9-5 3.0t
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: V6....Koppeling vervangen?
In dat topic gaat het over de 4 cilinder-modellen, niet de 6-pitters. Ik ben bekend met de reputatie van de ES9J4 motoren, die zijn in principe bullet-proof. Over de olie keerringen aan de distributie-zijde ben ik wel wat tegen gekomen, maar nog niet aan de bak-zijde.
Heeft er iemand een idee of een koppeling-wissel bij een V6, de motor+bak er uit moeten? Of dat de motor kan blijven zitten en dat de bak eruit kan? Bij een XM V6 met PRV-V6 en ME5-bak, kan de motor blijven zitten......
|
04 okt 2009 14:30 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: V6....Koppeling vervangen?
Met V6 met handbakken zijn schaarser dan schaars. Kan met niet herinneren hier ooit één item over gelezen te hebben. Maar gezien je eigen beschrijving lijkt het signaal wel erg duidelijk. Of het de drukgroep of de koppeling(splaten) is/zijn vind ik moeilijk te bepalen. Of het motorolieverlies/verbruik te maken kan hebben met de bak kan ik je ook niet vertellen. De mijnen met veel meer km´s rijden keurig van max naar min in het 30K interval. Nogmaals er is niet echt veel ervaring met handbak V6. Houd ons op de hoogte aub. Met de 120.000 beurt inclusief DB had men toch eventueel lekkende keerringen moeten spotten, de boel ligt dan behoorlijk open.
gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
05 okt 2009 20:27 |
|
 |
wsnoek
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 10 mei 2009 14:15 Berichten: 123 Woonplaats: Rotterdam
Auto: Saab 9-5 3.0t
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: V6....Koppeling vervangen?
Bij de vervanging van de distributie-riem, ligt alleen de andere kant open. De bakzijde niet. Ik zie trouwens genoeg v6-en met een handbak, zo zeldzaam zijn ze niet. De 30d km interval vind ik onzin, ik hanteer 15d km en dat komt overeen met eens in de 8-9 maanden. De Total 5W30 olie haal ik in Frankrijk voor 40 euro/5liter en doe het kleine onderhoud zelf. Ik ga binnenkort (eindejaarsuitkering  ) wel even hier en daar informeren naar de kosten ervan, de lokale dealer heeft een V6 3 dagen nodig om een DB-riem te vervangen......
|
06 okt 2009 08:13 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: V6....Koppeling vervangen?
wsnoek schreef: Hij joeg er tijdens de vakantie ook 1 liter op 1500km 5W30 olie doorheen en ik heb dus het flauwe vermoeden dat hij via de olie keerring van de bakzijde lekt. Die 5W30 olie is natuurlijk dunner dan de 5W40 die er bij aanschaf in zat en waarschijnlijk is de lekkage daardoor merkbaar geworden.
Daarnaast was de bougie van cilinder 3, zwart geblakerd. Ik hoop voor je dat het geen zuigerveer is van cylinder 3 dit dit olieverbruik veroorzaakt. Er zijn van de V6 veel minder revisie onderdelen verkrijgbaar als bij de 4 cil motoren. Zo zouden er geen overmaat cylinders en zuigerbussen zijn. Deze heb je normaliter nodig als een kapotte zuigerveer de cylinderwand vernaggelt. Overigens , de keerringen gaan vaker stuk . Aan de distributiekant heb ik het ook gehad. Mijn dealer heeft overigens de distributieriem in een dag vervangen.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
06 okt 2009 13:43 |
|
 |
wsnoek
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 10 mei 2009 14:15 Berichten: 123 Woonplaats: Rotterdam
Auto: Saab 9-5 3.0t
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: V6....Koppeling vervangen?
De zuigerveren lijken het niet, dan moet hij ook blauw walmen. Hopelijk lekt ie via een klepstoter, want die rammelen ook.
|
06 okt 2009 15:12 |
|
 |
wsnoek
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 10 mei 2009 14:15 Berichten: 123 Woonplaats: Rotterdam
Auto: Saab 9-5 3.0t
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: V6....Koppeling vervangen?
Druklager maakt inderdaad geluid, als de motor loopt en de bak staat in vrij en de koppeling is niet ingedrukt, hoor ik het lager. Trap ik de koppeling in, is het geluid weg of minder........
|
13 okt 2009 12:50 |
|
 |
wsnoek
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 10 mei 2009 14:15 Berichten: 123 Woonplaats: Rotterdam
Auto: Saab 9-5 3.0t
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: V6....Koppeling vervangen?
Net de bougie van cilinder 3 losgedraaid, het viel me op dat de onderkant van het schroefdraad, nattig/vettig was. Ik zit nu toch echt te denken aan een versleten klepsteelrubber van de inlaatkleppen.....
|
17 okt 2009 16:16 |
|
 |
wsnoek
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 10 mei 2009 14:15 Berichten: 123 Woonplaats: Rotterdam
Auto: Saab 9-5 3.0t
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: V6....Koppeling vervangen?
En om weer een oude topic nieuw leven in te blazen, het olieverbruik was te wijten aan een versleten klepsteelrubber aan de uitlaatzijde van cilinder 3. M'n garagist had dit wel eens eerder gezien bij DS blokken, maar nog nooit bij een ES9 blok. Van de bewuste cilinder zijn alle rubbertjes vervangen en ik rij alweer een 1000 km zonder verbruik
|
09 feb 2010 13:30 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: V6....Koppeling vervangen?
En de koppeling, "rubbelt" die nog steeds?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
09 feb 2010 17:07 |
|
 |
wsnoek
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 10 mei 2009 14:15 Berichten: 123 Woonplaats: Rotterdam
Auto: Saab 9-5 3.0t
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: V6....Koppeling vervangen?
Bibbert niet meer sinds ik 5W40 gebruik, maar het geheel is nog niet lekker koppelen....
|
11 feb 2010 20:50 |
|
 |
|