Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

beste diesel voor 16HDI ph2
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=5513
Pagina 1 van 1

Auteur:  morjos [ 30 aug 2009 00:38 ]
Berichttitel:  beste diesel voor 16HDI ph2

jongens, in de wetenschap hiermee het risico te lopen een oeverloze discussie te openen, durf ik het toch opwerpen :welk merk diesel zou het beste zijn voor mijn 16HDI PH2 ? Ik hoorde dat die HDI motoren erg gevoelig zijn voor goedkope brandstoffen -in belgie het merk Oeral- en dat ze op het ene merk beter en soepeler lopen dan opp het andere. Citroen zelf zegt in het instructieboekje Total te prefereren, maar dat neem ik eigenlijk met een korrel zout omdat dit wel eens met onderlinge afspraken te maken zou kunnen hebben (Frans chauvinisme enz). Wie deelt zijn ervaringen van welk merk eens mee?
Groetjes, Morjos :smt017 :citrofiel

Auteur:  Klaverblaadje [ 30 aug 2009 08:24 ]
Berichttitel:  Re: beste diesel voor 16HDI ph2

Ik heb bij mijn 1.6 nooit enig verschil gemerkt, ik heb in heel Europa getankt van alle mogelijke merken.

Wel is de 1.6 heel gevoelig voor vuile motorolie, die ververste ik dan ook elke 10.000km met Shell helix.

Auteur:  Roman [ 30 aug 2009 08:26 ]
Berichttitel:  Re: beste diesel voor 16HDI ph2

ik kan je hier alleen mijn persoonlijke ervaring neerzetten...

en daar kan ik dit alleen maar bevestigen...beter bij een merk pomp tanken. ;)

tja en total,, ik tankte voorheen Q8 maar sinds total die aktie heeft van gratis pechhulp.
ben ik bij total gaan tanken...
nu heb ik die gratis pechhulp voor de C1.. ;)

Auteur:  Rowi [ 30 aug 2009 10:08 ]
Berichttitel:  Re: beste diesel voor 16HDI ph2

Ik denk dat het absoluut niet uit maakt wat je tankt, zolang het maar van een bekend merk is, dus Shell, BP, Total, Esso etc. Ik denk ook dat de motor , 1.6 of 2.0 niet uit maakt. Zelf tank ik de duurdere varianten met de additieven, dus de VPower van Shell, de Ultimate van Bp etc. Ik mijd witte en goedkope pompen. Is overigens door mij in het geheel niet te onderbouwen (maar je leest wel eens wat) en misschien gooi ik wel geld weg.
Maar blijf het toch doen. :smt190

Auteur:  staircase [ 02 sep 2009 01:52 ]
Berichttitel:  Re: beste diesel voor 16HDI ph2

Als toevoeging op dit draadje mijn recente ervaring in Frankrijk.
Een tiental jaren geleden viel me op dat diesels in Frankrijk meer roetten dan exacte dezelfde types in Nederland.
Later begreep ik dat dit kwam door de samenstelling van de diesel welke in Nederland nogal afwijkend van samenstelling was toendertijd. Niets meer van gemerkt met mijn Laguna afgelopen jaren als ik in Frankrijk tankte.

In deze eerste C5-vakantie overkwam me echter na tanken bij de Geant-hyper dat de fietsdrager en de velgen van de fietsen een fikse zwarte aanslag hadden binnen 300 kilometer. Dit overkwam me niet meer na tanken bij de goedkopere Carrefour tankstations en had me al zorgen gemaakt over mijn roetfilter. Intussen thuisgekomen en na een rit van 1300 km, nagenoeg in een ruk gereden, niets meer te zien op de tussentijds schoongemaakte drager. Kortom ik vermoed dat er toch nog regelmatig partijen afwijkende diesel opduiken en hoe het roetfilter daar dan blijkbaar niet op reageert vond ik opvallend.

Of is die aanslag dan afkomstig van een regeneratieactie, hoewel het puur roet was wat ik aantrof.
Iemand met een soortgelijke ervaring?

Chris.

Auteur:  Maarten [ 02 sep 2009 07:51 ]
Berichttitel:  Re: beste diesel voor 16HDI ph2

Het is niet voor het eerst dat ik hoor dat diesel in Frankrijk soms van mindere kwaliteit is. Ik heb 4 weken in een Renault Megane (op diesel) gereden, en voordat ik die kocht heeft de verkoper o.a. een haperende pomp en een kapotte injector moeten vervangen (bij een auto van 'slechts' 4,5 jaar oud en 130.000 km). Wat rondvragen van mijn kant wees erop dat het goed kan dat er vervuilde diesel is getankt, waardoor de pomp extra hard slijt en er kleine metaaldeeltjes in de brandstoftoevoerleiding terecht komen, leidend tot verstopte injectoren. Het verhaal ging toen (let wel, geen harde onderbouwing van een autotechnicus) dat de Nederlandse diesel van hogere kwaliteit is dan die, die je op sommige plaatsen in België en Frankrijk tankt.

Gesteld dat deze theorie klopt, zou het in Nederland i.i.g. niets uit moeten maken welke diesel je tankt. De brandstof voldoet aan een bepaalde norm en dat moet voldoende zijn. Dat wil overigens niet zeggen dat de samenstelling van plaats tot plaats en van moment tot moment kan variëren.

Ik tank normale diesel, als het kan bij de witte pomp, tegenwoordig meestal bij een Shell Express omdat die op mijn woon/werkroute ligt. Ik heb er nu 1x V-power in gedaan om eens te vergelijken; bij mijn eerste auto (Corsa) zorgde V-power voor duidelijk iets meer 'power', dus wilde het eens proberen. De beloofde extra kilometers uit een liter haalde ik echter nooit, dus omgerekend zijn de kosten per km wel hoger.

Auteur:  Rowi [ 02 sep 2009 09:08 ]
Berichttitel:  Re: beste diesel voor 16HDI ph2

Giessenburger schreef:
Ik heb er nu 1x V-power in gedaan om eens te vergelijken; bij mijn eerste auto (Corsa) zorgde V-power voor duidelijk iets meer 'power', dus wilde het eens proberen. De beloofde extra kilometers uit een liter haalde ik echter nooit, dus omgerekend zijn de kosten per km wel hoger.


Die VPower heeft extra additieven die de motor moeten reinigen, c.q. schoonhouden. Ik denk niet dat die na 1 x tanken al z'n hele werk gedaan hebben, maar dat daar toch een aantal duizenden kilometers voor nodig zijn. In ieder geval om eventuele bestaande koolaanslag weg te halen.

Auteur:  kansberg [ 02 sep 2009 19:01 ]
Berichttitel:  Re: beste diesel voor 16HDI ph2

Omdat ik er van en naar mijn werk langs kom, tank ik Elan en heel soms Tango. In de vakantie naar Frankrijk tank ik waar en wanneer het nodig is, zonder op te letten welk merk, meestal is dat bij een le Clerc of een Carrefour of i.d.
Wat betreft brandstof heb ik nooit problemen ondervonden, het is wel zo, en zo schrijft klaverblaadje ook al, dat ik de olie vaker ververs dan aangegeven (20.000 km.). Bij 15.000 km. wordt zowel het filter als de olie ververst en kwaliteitsolie gebruikt (Kroon).

Groeten,

Albert.

Auteur:  staircase [ 02 sep 2009 20:59 ]
Berichttitel:  Re: beste diesel voor 16HDI ph2

Zoals reeds geschreven heb ik nog nooit zoiets meegemaakt en heb ik de olie, Shell Helix Ultra Diesel 5W-40, net 6000 km geleden vlak voor de vakantie vervangen.
V-Power zorgde in mijn voormalige werkauto Peugeot 307 Van HDI 110 PK met FAP voor een licht verlaagd gebruik maar woog nooit helemaal op tegen de prijs. Hier klaagde de baas niet over terwijl injectorreiniger niet vergoed werd en ik op deze manier de injectors in vorm hield. Vooral de eerste twee tanken zorgden voor een rustiger loop en beter oppakken onderin en dit was toen de auto ongeveer een ton gelopen had. Hetzelfde effect had een flesje reiniger gehad in mijn Laguna en daarna ben ik dit met enige regelmaat blijven gebruiken ook in de C5.
Na het gebeuren bij Géant heb voor de zekerheid op de terugweg in Luxemburg de tank volgegooid met V-Power en er de eerste 100 km een ruim 130 km/h tempo op na gehouden. Alles is er nu wel uit denk ik.

Chris

Auteur:  wouter [ 05 sep 2009 19:49 ]
Berichttitel:  Re: beste diesel voor 16HDI ph2

Ik heb anders al verschillende keren gehoord naar aanleiding van mijn problemen met mijn HDIF motor in een peugeot dat de HDIF motoren 2.0 liter met bosch brandstofpomp uiterst slecht tegen total excellium diesel kunnen en daar zelfs van kapot gaan na een tijd. Er zit namelijk een vervanger voor parafine in geloof ik en die zorgt voor een bepaalde aanslag waardoor de klep en de plunjers na tijd komen vast te zitten.

Dit (werd mij verteld) wordt ook onderkent door Total zelf.

Ook Volvo kampt met deze problemen met hun dieselmotoren.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/