Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

HELP: ik heb benzine getankt in mijn diesel!
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=5494
Pagina 1 van 2

Auteur:  Citroentje [ 28 aug 2009 00:47 ]
Berichttitel:  HELP: ik heb benzine getankt in mijn diesel!

STOM STOM STOM. Ik zal er maar mee beginnen het zelf te zeggen. Al ruim 77.000 km rijd ik met deze diesel, altijd zelf getankt, nooit ook maar de neiging gehad om de verkeerde brandstof te tanken, maar vanavond gebeurde het toch echt. Ik kan maar niet begrijpen hoe ik dit heb kunnen doen...

Tank bijna leeg. In Den Bosch helemaal nokkie vol gegooid en ermee naar Zaltbommel gereden. Onderweg begon de motor te bokken alsof er soms wel, soms geen brandstof doorkwam. Eerst een beetje maar steeds meer. Ik moest dochterlief daar ophalen met haar contrabas. Was keurig op tijd en deed daar de motorkap open om te zien of ik een reden kon vinden waarom de motor vervelend deed. Terwijl ik stond te kijken (stationair draaiende motor) hield het ding ermee op. Nog twee keer geprobeerd te starten, maar geen sjoege. Even een aantal punten doorgenomen voor mezelf wat het kon zijn. En toen kwam ik bij het tankbonnetje aan en ja hoor: Euro95.
Morgenochtend komt de WW met hun speciale busje om 'm leeg te pompen en van diesel te voorzien.

Maar nu de hamvraag aan de techneuten onder ons: waar zal de schade uit bestaan; zowel in technische zin als in financiële zin bedoel ik. Iemand zei me vanavond al: ruil maar in dat ding voor een tweedehandse met evenveel kilometers.

Wat is wijsheid? Repareren? Reviseren? Gewoon mee doorrijden tot het ding problemen geeft? Waaruit kunnen die problemen dan zoal bestaan en hoe lang 'heb ik nog'?

Komende dinsdag 1 september vertrekken we ermee naar Engeland om zondag 6 weer terug te komen. Gewoon met deze auto doen of is dat af te raden?

Auteur:  GuidoK [ 28 aug 2009 01:27 ]
Berichttitel:  Re: HELP: ik heb benzine getankt in mijn diesel!

Zo te horen ben je er best wel ver mee doorgereden.
Ik denk zelf dat er niet zoveel aan de hand is (leidingen leegblazen, nieuw filter etc), maar de twee kritieke zaken in een diesel zullen m.i. de dieselpomp en de injectoren zijn.
Ik weet niet hoe gevoelig een dieselpomp in een common rail motor is (hij hoeft niet zoveel druk te leveren geloof ik), maar een ouderwetse dieselpomp is vrij gevoelig en duur, en kan niet goed draaien met benzine wat schraal is en absoluut geen smerende eigenschappen heeft.
Je kan er dus met 250 euro aan werk vanaf komen (leidingen legen, nieuw filtertje), maar ik kan me ook voorstellen dat een nieuwe pomp en verstuivers 2000 euro of meer kosten incl inbouw en afstellen bij de dealer.
Ik zou 'm laten repareren (afhankelijk van kosten en wat je wilt), maar ik zou absoluut ca 300km ofzo gaan rijden voordat je naar engeland gaat. Dat is natuurlijk sowieso een aanrader als er een grote reparatie aan je auto is geweest en je weggaat en op je auto moet vertrouwen.
En een reisverzekering (reis/kredietbrief?) nemen die vervoer naar nederland volledig dekt mocht je overhoop toch pech krijgen (hierbij wordt vaak wel vereist dat je wagen dan binnen afzienbare tijd gerepareerd wordt, en niet total loss/afgeschreven is)

Auteur:  Klaverblaadje [ 28 aug 2009 08:01 ]
Berichttitel:  Re: HELP: ik heb benzine getankt in mijn diesel!

Ik had mijn vorige C5, de 1.6 hdif uitgeleend en kreeg hem keurig met een volle tank terug.
Hetzelfde verhaal, 50% diesel.

Wat er verder mee gebeurd is zal ik jullie besparen, maar de motor en inspuitinstallatie heeft er niets aan overgehouden.
De commonrail installatie heeft zoveel mogelijkheden om de verbranding aan te passen dat het met een beetje geluk wel meevalt.

Auteur:  EvilTwin [ 28 aug 2009 10:55 ]
Berichttitel:  Re: HELP: ik heb benzine getankt in mijn diesel!

GuidoK schreef:
Ik weet niet hoe gevoelig een dieselpomp in een common rail motor is (hij hoeft niet zoveel druk te leveren geloof ik), maar een ouderwetse dieselpomp is vrij gevoelig en duur, en kan niet goed draaien met benzine wat schraal is en absoluut geen smerende eigenschappen heeft.


de HD pomp (>1500bar) van een commonrail is anders uitgevoerd dan een gewone Dieselpomp en is aardig gevoelig voor te weinig smering, schade daaraan heeft ernstige gevolgen voor de injectoren (metalen deeltjes etc.) goedkoper is hij ook niet ;) De opvoerpomp (3bar) in de tank zal er weinig last van hebben.

Omdat Diesel zwaarder is dan benzine heb je eerst nog een stuk op Diesel gereden, langzaam nam het aandeel benzine toe, todat de motor de injectie niet meer kon vervroegen om hiervoor te compenseren. Toen stopte de boel. Het MM en de CR moeten sowieso overweg kunnen met een flink deel benzine, omdat dit in koud weer toegevoegd wordt tegen stollen en vlokvorming. Ik denk dat je op het moment dat de motor stopte, nog steeds op een deel Diesel zat, dus er was nog wel wat smering.

Met een beetje mazzel valt het mee en is het met spoelen weer weg. Op de engelse C5-list zijn wat mafketels die er in zo'n situatie tweetakt en zelfs ATF in hebben gegooid, als spoelmiddel, maar dat zie ik niet zitten. Alleen erin gooien wat erin hoort: Diesel dus.

Auteur:  Xiphy [ 28 aug 2009 14:41 ]
Berichttitel:  Re: HELP: ik heb benzine getankt in mijn diesel!

Was het niet zo dat als de tank 50/50 gevuld is dat er niks aan de hand is en dat je er gewoon mee kan rijden?

Mja gewoon leeg zuigen en vullen met diesel en voila weer rond karre.

Auteur:  Citroentje [ 28 aug 2009 14:45 ]
Berichttitel:  Re: HELP: ik heb benzine getankt in mijn diesel!

Het lijkt erop dat de schade beperkt is gebleven. Bijna 100% benzine is natuurlijk wel wat anders dan 50/50 benzine/diesel. De wegenwacht heeft de tank leeggezogen, toen het filter ook. Nadat de man 10 liter diesel in de tank had gegoten kon ik starten terwijl hij met de balg (zit net voor het filter) voor opvoer van de brandstof zorgde. Na een paar keer een valse start wilde de motor weer lopen. Samen naar de pomp gereden en de zaak volgegooid. De motor lijkt weer prima te lopen.

Na het voltanken met benzine (de tank was op ca. 5 liter na leeg) heb ik er gisteren 20 km gereden. Het lijkt er inderdaad op dat dat hoofdzakelijk op diesel is gebeurd. De wegenwacht bevestigde dat. Om de opvoerpomp zit een schommelpot die ervoor zorgt dat de pomp geen lucht aanzuigt als de tank bijna leeg is en je door een bocht rijdt. Die heeft nog vol diesel gezeten en dat is mijn redding geweest.

Op de terugweg naar huis vanmorgen ben ik nog langs de garage geweest. Daar één van de getrainde C5-monteurs aangesproken en die verwachtte geen overmatige schade, of ik moet het op zeer korte termijn merken. Zijn oordeel vertrouw ik meer dan dat van een baliemedewerker (hoewel die het ook goed kan hebben natuurlijk).

Auteur:  Ronald [ 28 aug 2009 18:57 ]
Berichttitel:  Re: HELP: ik heb benzine getankt in mijn diesel!

Nou ´eind goed al goed´, ´door het oog van de naald´ en andere gemeenplaatsen zijn hier wel van toepassing. :oops:
Kan iedereen gebeuren hoor. Gelukkig ben je gestopt toen die het echt niet meer deed. :D
Wel stoer om het hier te vertellen hoor, met het risico van eeuwige hoon en spot. ;)
Fijne reis naar GB. Maarrree, niet vergeten om links te rijden, zoveel enegeltjes heb je ook weer niet op je schouder. :smt023

Gr. Ronald

Auteur:  Citroentje [ 28 aug 2009 22:19 ]
Berichttitel:  Re: HELP: ik heb benzine getankt in mijn diesel!

Ronald schreef:
Fijne reis naar GB. Maarrree, niet vergeten om links te rijden, zoveel enegeltjes heb je ook weer niet op je schouder. :smt023
Gr. Ronald

Ik ben bang (zoals de meeste Engelsen: I'm afraid...) dat je gelijk hebt. Die voorraad engelen heb ik voor de komende periode alvast opgebruikt... :smt203 :smt203 :smt203

Auteur:  Citroentje [ 30 aug 2009 12:54 ]
Berichttitel:  Re: HELP: ik heb benzine getankt in mijn diesel!

Ronald schreef:
Wel stoer om het hier te vertellen hoor, met het risico van eeuwige hoon en spot. ;)

Ach, zo kan ik de jongens weer wat voer geven... :roll:

Verder postte ik het om weer wat ervaringen (en dus kennis) aan dit forum toe te voegen plus, niet te vergeten, enig eigenbelang. Ik wilde toch wel snel inschatten waar mijn kansen en vooral mijn risico's zouden liggen. Nu lijkt het erop dat de schade in direkte zin nul is, afgezien van de kosten van de wegenwacht (afvoerkosten brandstof) plus die van een nutteloze tankbeurt. De hogedrukpomp en de verstuivers zullen wel wat meer dan normaal gesleten zijn, maar dat betekent dat ze eerder vervangen moeten worden. Vanaf de koop (nieuw) was ik al van plan dit ding min of meer op te rijden, dus dat betekent dat ik sowieso een keer die twee dingen zou moeten vervangen, verwacht ik. Nu dus iets eerder.

Ik ben trouwens blij met mijn wegenwachtlidmaatschap. Ik moet er niet aan denken dat ik lid was van Route Mobiel of dergelijk alternatief. Dan kan de boel alleen maar afgesleept worden en naar de garage gebracht. Het die gaan dan niet alleen die tank leegmaken, maar ook meteen onderdelen vervangen. Zij zijn immers verantwoordelijk voor een goed herstel...

Inmiddels hebben we al weer een paar honderd kilometer erop zitten. Zonder enige problemen of verschijnselen die waar dan ook op lijken. Maandag 2 nieuwe banden erop en we kunnen dinsdag naar Engeland. Ik verwacht geen problemen meer.

Auteur:  mrvroos [ 30 aug 2009 20:04 ]
Berichttitel:  Re: HELP: ik heb benzine getankt in mijn diesel!

:smt023 Happy end ;)

Auteur:  Citroentje [ 30 aug 2009 20:59 ]
Berichttitel:  Re: HELP: ik heb benzine getankt in mijn diesel!

mrvroos schreef:
:smt023 Happy end ;)

Nog niet helemaal. De wegenwachter maakte me duidelijk dat als er slijtageproblemen zijn bij de hogedrukpomp, dat die zicht waarschijnlijk in de winter gaan manifesteren. Bij koude moet het ding harder zijn best doen om de gewenste druk te realiseren. Ik ben pus pas echt tevreden als ik heelhuids de komende winter doorkom. Maar voorlopig ga ik daarvan uit.

Auteur:  staircase [ 31 aug 2009 21:22 ]
Berichttitel:  Re: HELP: ik heb benzine getankt in mijn diesel!

Ik ben blij dat het zo voor je afloopt en al helemaal als dit na de winter nog zo is.
Tegen mij zei de WW dat ik GEEN METER meer mocht rijden toen het mij na 400.000 km zakelijk diesel rijden een paar maanden geleden voor het eerst overkwam in de Kangoo.
De CommonRail pomp zou hier absoluut niet tegen bestand zijn en dit in tegenstelling tot de oude pompen waarbij je 's winters tot 10 % benzine en tot 20 % peteroleum mocht toevoegen om uitvlokken tegen te gaan.
De winters zijn de afgelopen tientallen jaren niet meer van dien aard dat de oliemaatschappijen hier te laat op kunnen reageren zoals dat in 1990/91 meen ik voor het laatst gebeurde.

Chris

Auteur:  Citroentje [ 31 aug 2009 21:29 ]
Berichttitel:  Re: HELP: ik heb benzine getankt in mijn diesel!

staircase schreef:
Tegen mij zei de WW dat ik GEEN METER meer mocht rijden toen het mij na 400.000 km zakelijk diesel rijden een paar maanden geleden voor het eerst overkwam in de Kangoo.

Als je verkeerd getankt hebt en nog niet gereden is het idd van belang om niet eens je contact aan te zetten. Dan gaat de pomp niet lopen en zit die verkeerde brandstof alleen in de tank. Dan kan er eigenlijk nix misgaan.

En ook hier zei de WW dat ik geluk had dat ik maar ca.20 km had gereden. Elke meter meer is een grotere kans op schade.

Bij strenge kou zal ik het weten...

Auteur:  Nosmo King [ 31 aug 2009 22:02 ]
Berichttitel:  Re: HELP: ik heb benzine getankt in mijn diesel!

Mijn vriendin heeft ook een keer benzine getankt in haar Freelander diesel. Doorgereden tot hij echt niet meer wilde. ANWB erbij en daarna nooit problemen gekregen (3 jaar tot inruilen).

Dus met een beetje geluk loopt het wel los.

Auteur:  morjos [ 31 aug 2009 22:40 ]
Berichttitel:  Re: HELP: ik heb benzine getankt in mijn diesel!

ach citroentje, het kan gebeuren, wie niets doet doet niets fout en tanken valt ook onder "iets doen", zelfs "niksen" is een werkwoord!! <Maar ik denk niet dat je het erg moet aantrekken; mijn pa heeft na jaren benzine een Jetta Diesel gekocht, nagelnieuw, en het ging bij de eerste tankbeurt al mis...ook benzine derin en die heeft verder doorgereden als jij en toen de Jetta stil viel blijven starten tot de accu zowat leeg was. Toen belde hij mij om hem te komen afslepen en maar foeteren dat hij zich zwaar miskocht had en ze bij VW nog van hem zouden horen; nog geen 1000km en het ding gaf de geest al. Je kan je voorstellen hoe de man van de VW garage ons aankeek toen hij kontroleerde of er wel brandstoftoevoer was.........(ik zette natuurlijk meteen mijn onschuldigste snuit op) Wel, ze hebben hem leeggezogen, filters vervangen en mijn pa rijdt nu al meer dan een jaar DIESEL zonder dat zich ook maar 1 probleem heeft voorgedaan. Zal voor jouw wel hetzelfde laken een broekje zijn, dus lekker op 2 oortjes blijven slapen. Denk dat moest er echt iets stuk zijn je het na 20km al gemerkt had. succes :smt023

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/