Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
brakke koelventilator in C5 ph2? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=5263 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | willemcj [ 17 jul 2009 21:49 ] |
Berichttitel: | brakke koelventilator in C5 ph2? |
Een paar maanden geleden was mijn koelventilator stuk, hij deed niets meer. In de ph 2 wordt deze trouwens niet via een thermocontact en voorschakelweerstanden aangestuurd, maar rechtstreeks via de CANbus door het motormanagement, (en met een continu variabel toerental). Een nieuw exemplaar ging inclusief inbouw al gauw richting €500,00 of meer kosten dus ik was blij er bij de BraBeBo sloperij in Mijdrecht één gevonden te hebben voor €80,00 (dit type is heel moeilijk aan te komen). Helaas, in mijn vakantie begaf deze het en we moesten, filerijdend, bij een buitentemperatuur van 33 graden Celsius, met de kachel en de blower beide op 100% om te voorkomen dat de motor oververhit raakte, de Brenner pas over ![]() Na een hele tijd zoeken eindelijk een andere gevonden, bij De Vos autosloperij, deze keer voor €110,00, en deze is er vandaag in gezet. Zou dit nou toeval zijn of heb ik gewoon pech gehad? Ik hoop maar dat deze het langer volhoudt ![]() |
Auteur: | Ronald [ 17 jul 2009 22:29 ] |
Berichttitel: | Re: brakke koelventilator in C5 ph2? |
Als het een structureel slecht onderdeel zou zijn, is de kans dat je met een gebruikte, oude ook weer het haasje bent natuurlijk aanwezig. Met slooponderdelen moet je natuurlijk altijd maar afwachten. gr. Ronald Ps. Vind het wel vlot voor een 2006 met 100K. |
Auteur: | willemcj [ 17 jul 2009 22:40 ] |
Berichttitel: | Re: brakke koelventilator in C5 ph2? |
Nou ja, er zat i.i.g. 3 maanden garantie op. ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 18 jul 2009 10:38 ] |
Berichttitel: | Re: brakke koelventilator in C5 ph2? |
Trekhaak+automaat+Brenner, pas dus die fan heeft een zwaar leven gehad alsof het 300.000km was ![]() Het kan goed zijn dat die 2e handsjes nog nooit in hun leven maximaal hebben hoeven werken. Je zegt niet wat er precies mis is met de ventilator, maar ik neem aan dat het de motor betreft? In dat geval moet je eens kijken wat er voor zekering voor zit. Een andere mogelijkheid is dat je dynamo te veel stroom levert, maar dan zou je normaal gesproken eerder lampen opblazen en compu problemen krijgen. |
Auteur: | willemcj [ 18 jul 2009 17:21 ] |
Berichttitel: | Re: brakke koelventilator in C5 ph2? |
EvilTwin schreef: Trekhaak+automaat+Brenner, pas dus die fan heeft een zwaar leven gehad alsof het 300.000km was ![]() Het kan goed zijn dat die 2e handsjes nog nooit in hun leven maximaal hebben hoeven werken. Je zegt niet wat er precies mis is met de ventilator, maar ik neem aan dat het de motor betreft? In dat geval moet je eens kijken wat er voor zekering voor zit. Een andere mogelijkheid is dat je dynamo te veel stroom levert, maar dan zou je normaal gesproken eerder lampen opblazen en compu problemen krijgen. De trekhaak zit er pas 3 maanden onder en is nog maar 1x gebruikt om een boedelbak voor een halve dag te huren... De ventilatormotor bleek stuk, met de zekering was niets mis. Maar in Italië was het heet, dus hij heeft wel flink z'n best gedaan voordattie stukging... Verder heb ik geen storingen gehad, behalve 1x een emissiestoring, maar dat zal d'r toch niets mee te maken hebben gehad? |
Auteur: | EvilTwin [ 19 jul 2009 13:16 ] |
Berichttitel: | Re: brakke koelventilator in C5 ph2? |
willemcj schreef: De trekhaak zit er pas 3 maanden onder en is nog maar 1x gebruikt om een boedelbak voor een halve dag te huren... maar de automaat zit er al 100dkm onder en de brennerpas is er al minimaal 10.000 jaar ![]() Citaat: De ventilatormotor bleek stuk, met de zekering was niets mis. Maar in Italië was het heet, dus hij heeft wel flink z'n best gedaan voordattie stukging... 't is meer dat ik wel meer vreemde dingen zie aan de zekeringen, bijv de HA pomp die zat achter een 40A zekering, -die wel eens stuk kon gaan-, maar later werd dat een 70A zekering die niet stuk gaat maar dan gaat dus de pomp stuk ![]() De koplampsproeierzekering idem...niet dat je daar iets aan kunt doen vwb de ventilator, behalve controleren of het een goede match is (noodzakelijk vermogen vs max amperage) NB de Ph.I heeft een 500W fan (3 snelheden met weerstanden) de Ph.II heeft een 160W fan via een 50A relais idd snelheden via BSI... 2.2 170pk 300W ventilatormotor. vreemd dat verschil. Citaat: Verder heb ik geen storingen gehad, behalve 1x een emissiestoring, maar dat zal d'r toch niets mee te maken hebben gehad? dat zul je moeten laten uitlezen. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |