Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
anti vervuilingssysteem / storing lexia https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=5255 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Kees de Zwever [ 17 jul 2009 10:29 ] |
Berichttitel: | anti vervuilingssysteem / storing lexia |
hallo mede leden, sinds een paar dagen krijg ik af en toe de melding anti vervuilingssysteem werkt onvoldoende + motorstoring lampje +service. Het gaat om een C5 2.0 HDi van 2002 met nu 217000 km. Heb er nu 2000 km mee gereden en gelijk een rit van 1500 km mee gemaakt en geen last gehad. Gisteravond alles even nagekeken en kon niets zien (slangetjes ed), proef gereden en hij liep goed. Vanmorgenvroeg naar duisburg gereden, liep tie niet harder dan 130, mijn vrouw rijdt terug en toen liep tie makkelijk 160 zij ze. Wel nog met lampje motorstoring. Kom ik 9.00 uur thuis (met DAF 105) en denk ga even naar de peugeot garage hier vlak bij en is er geen storing meer. Hier kreeg ik ook geen raad, ze zitten de eerste 2 weken vol en dan hoop ik toch in Kroatië in de zon te liggen. Ook heb ik een paar keer gevoeld dat tijdens het optrekken ( van 0 -100 ) hij ergens bij de 50-60 in een keer feller trekt. Er was dan geen melding van storing. Heb nog op het forum gezocht naar dit probleen maar kon het niet zo vlug vinden bij anti "vervuilingssysteem werkt onvoldoende" Herkend iemand mijn probleem ? |
Auteur: | henkie HDI [ 17 jul 2009 19:44 ] |
Berichttitel: | Re: anti vervuilingssysteem werkt onvoldoende |
Mijn C5 2.2 HDI had dit bij 295.000 kilometer. Ging in een soort noodloop, later weer normaal, daama weer in noodloop. De Eolyse moest vervangen worden. |
Auteur: | willemcj [ 17 jul 2009 21:01 ] |
Berichttitel: | Re: anti vervuilingssysteem werkt onvoldoende |
Ik herken dit. De verschijnselen (noodloop) zullen frequenter worden als je er niets aan doet. Er zit niets anders op dan een bezoekje aan de dealer en een diagnose mbv de Lexia. Behalve in een niet goed werkend roetfilter kan de oorzaak ook gelegen zijn in een constant te hoge turbodruk, met als gevolg dat de turbo moet worden vervangen (dit was bij mijn vorige C5 met die km stand ook het geval). |
Auteur: | Kees de Zwever [ 17 jul 2009 22:40 ] |
Berichttitel: | Re: anti vervuilingssysteem werkt onvoldoende |
Mijn vrouwtje is vanmiddag met de C5 bij de dealer in Venlo geweest en die heeft hem uitgelezen. Het blijkt de luchtmeter (zit in de luchtfilter) te zijn. Vorige week heb ik het deksel van de luchtfilter eraf gehad en met lucht schoon gespoten, sinds die tijd is ook dit euvel. Ik vermoed dat er met de stekker iets niet klopt, ga morgenvroeg kijken. |
Auteur: | Kees de Zwever [ 18 jul 2009 09:04 ] |
Berichttitel: | Storingscode Lexia |
Weet iemand waar de code's P0246 en P0571 voor staan ? |
Auteur: | Klaverblaadje [ 18 jul 2009 09:52 ] |
Berichttitel: | Re: Storingscode Lexia |
Kees de Zwever schreef: Weet iemand waar de code's P0246 en P0571 voor staan ? Volgens mijn algemene lijstje is het dit, maar als ik aan de auto meet en dan de code's als "Citroën" invoer komt er vaak een meer specifieke vermelding uit. Alleen met de Lexia heb je echt de juiste aanduiding. P0246 Turbo/Sup Wastegate Solenoid A High. P0571 Brake Switch A Circuit Malfunction. Op www.auteltech.com kun je een programmaatje downloaden waar alle codes instaan. |
Auteur: | Kees de Zwever [ 19 jul 2009 21:13 ] |
Berichttitel: | Re: Storingscode Lexia |
Op het printje wat ze meegegeven hebben staat het volgende: Tijdelijke storing, Turbodruk. : Gemeten laaddruk te gering Storingscode computer : P0246 Motortoerental : 2474 t/min Werkelijke opbrengst : 38 mm3/slag Turbodruk : 1318 mbar Voorgeschreven laaddruk : 1953 mbar Duty cycly electroklep : 88 % Kan ik hier wat uitleg over hebben? |
Auteur: | Klaverblaadje [ 20 jul 2009 09:45 ] |
Berichttitel: | Re: Storingscode Lexia |
Een turbo is simpel gezegd een metalen huis met een as en twee schoepenwielen. Één schoepenwiel wordt rondgeblazen door de uitlaatgassen en via de as neemt hij het tweede schoepenwiel mee. Dat tweede schoepenwiel zuigt de buitenlucht aan en perst het de motor in waardoor je motor meer kracht kan leveren als met een natuurlijke aanzuiging. Om te voorkomen dat de druk in het inlaatgedeelte te hoog zou kunnen oplopen zit er een drukvoeler in dat inlaatgedeelte. Als de druk te hoog wordt gaat er een signaal naar een klep in de uitlaat waardoor de gassen niet meer volledig door de turbo gaan, maar erlangs waardoor de tubo minder hard draait. Bij jou staat die klep te ver of te veel open waardoor de druk in de inlaat te laag is. Mogelijke oorzaken: Klep dicht niet af. Voeler geeft onjuiste informatie. Turbo defect. |
Auteur: | EvilTwin [ 20 jul 2009 15:00 ] |
Berichttitel: | Re: Storingscode Lexia |
welke motor? |
Auteur: | alzheimer [ 20 jul 2009 21:08 ] |
Berichttitel: | Re: Storingscode Lexia |
EvilTwin schreef: welke motor? ![]() |
Auteur: | Herman [ 20 jul 2009 22:57 ] |
Berichttitel: | Re: Storingscode Lexia |
EvilTwin schreef: welke motor? alzheimer schreef: EvilTwin schreef: welke motor? ![]() zie 17 juli ![]() Het gaat om een C5 2.0 HDi van 2002 met nu 217000 km. Heb er nu 2000 km mee gereden ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 21 jul 2009 12:36 ] |
Berichttitel: | Re: Storingscode Lexia |
dit draadje bestond 17juli nog niet... ![]() |
Auteur: | alzheimer [ 21 jul 2009 19:06 ] |
Berichttitel: | Re: Storingscode Lexia |
EvilTwin schreef: dit draadje bestond 17juli nog niet... ![]() en ik bedoelde: grr zit ik me dan voor jodocus uit te sloven met m'n kalender ![]() |
Auteur: | Kees de Zwever [ 21 jul 2009 21:38 ] |
Berichttitel: | Re: Storingscode Lexia |
Dit is info waar ik iets aan heb. Dus als ik het goed begrijp kan dit voor de turbo geen kwaad. Die voeler is dat toevallig de LMM ? En als het de klep is, is dat dan te stellen met dat draadend met een moertje erop wat ik vlak bij de turbo gezien heb ? Klaverblaadje schreef: Een turbo is simpel gezegd een metalen huis met een as en twee schoepenwielen. Één schoepenwiel wordt rondgeblazen door de uitlaatgassen en via de as neemt hij het tweede schoepenwiel mee. Dat tweede schoepenwiel zuigt de buitenlucht aan en perst het de motor in waardoor je motor meer kracht kan leveren als met een natuurlijke aanzuiging. Om te voorkomen dat de druk in het inlaatgedeelte te hoog zou kunnen oplopen zit er een drukvoeler in dat inlaatgedeelte. Als de druk te hoog wordt gaat er een signaal naar een klep in de uitlaat waardoor de gassen niet meer volledig door de turbo gaan, maar erlangs waardoor de tubo minder hard draait. Bij jou staat die klep te ver of te veel open waardoor de druk in de inlaat te laag is. Mogelijke oorzaken: Klep dicht niet af. Voeler geeft onjuiste informatie. Turbo defect. |
Auteur: | Kees de Zwever [ 21 jul 2009 21:57 ] |
Berichttitel: | Re: anti vervuilingssysteem werkt onvoldoende |
Euvel gevonden, akelig klein draadje weg. Oorzaak waarschijnlijk door het schoon blazen met de luchtslang maar dan moet het toch al een beetje los gezeten hebben en was het sowieso los gegaan op mijn vakantie. En wat moet je dan zonder dit GRANDIOZE FORUM onderweg ? |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |