Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

zelfstellende kleppen
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=5240
Pagina 1 van 3

Auteur:  engel [ 14 jul 2009 00:41 ]
Berichttitel:  zelfstellende kleppen

Mijn c5 heeft voor zover ik weet zelfstellende kleppen.
Nu maken de kleppen veel lawaai. Ik dus naa de citroen dealer. Antwoord: Kan geen kwaad zolang het maar niet erger word. Als de motor meer lawaai gaat maken moest ik maar terug komen maar dan kon het wel een dure grap worden.

Mijn vraag is kun je de kleppen bij een c5 ook handmatig stellen?

groetjes Engel :smt023

Auteur:  Ploffie [ 14 jul 2009 10:58 ]
Berichttitel:  Re: zelfstellende kleppen

Hydraulische klepstoters kun je niet handmatig stellen.

Auteur:  Pollewop [ 14 jul 2009 11:14 ]
Berichttitel:  Re: zelfstellende kleppen

Helaas kun je zelfstellende hydraulische kleppen niet zelf stellen..., want dat doen ze zelf... ;)
Het enige dat kunt doen is ze (laten) vervangen als ze echt versleten zijn...

Het lawaai van de kleppen kan ook worden veroorzaakt door een onvoldoende smering...(oliedruk...!)

Succes,

Pollewop

Auteur:  exroosje [ 14 jul 2009 11:39 ]
Berichttitel:  Re: zelfstellende kleppen

Heeft de dealer je niet geadviseerd om eerst iets met de olie te proberen, bv een flush en daarna een dunnere olie?

Auteur:  Citroenbx [ 16 aug 2009 23:45 ]
Berichttitel:  Re: zelfstellende kleppen

meestal gieten ze er juist dikkere olie in om de lekkende stoters te compenseren...

Auteur:  Klaverblaadje [ 17 aug 2009 09:55 ]
Berichttitel:  Re: zelfstellende kleppen

Citroenbx schreef:
meestal gieten ze er juist dikkere olie in om de lekkende stoters te compenseren...


De klepstoters zijn niet lek, maar door vervuiling kunnen ze niet snel genoeg gevuld worden.

Ik heb geen C5 stoter uit elkaar gehad, maar bij sommige Opels kon je de stoter uit elkaar peuteren en schoonmaken.

Die zat dan vol met een kool achtige substantie waardoor de toevoergaatjes verstopt waren en waardoor de twee delen van de stoter niet meer lekker konden bewegen.

Bij de MX 5 spoelden we de motor met hydraulische olie.
Olie en filter vervangen en met de hydraulische olie een uurtje lekker warm laten draaien, niet rijden.
Nieuwe olie en filter en dan was het probleem zeker 25-30.000 km weg.
In mijn MX5 heb ik na de spoelbeurt Helix synthetisch gedaan en het probleem is niet meer terug gekomen.

Auteur:  Ploffie [ 17 aug 2009 10:12 ]
Berichttitel:  Re: zelfstellende kleppen

Klaverblaadje schreef:
De klepstoters zijn niet lek, maar door vervuiling kunnen ze niet snel genoeg gevuld worden.


Dat is mij door iemand van de wegenwacht ook verteld, dat ze wèl lek zouden zijn.
De olie blijft dan niet in de klepstoter achter, wat volgens hem normaal zou zijn, maar liep terug naar beneden... :smt017

Auteur:  Klaverblaadje [ 17 aug 2009 14:07 ]
Berichttitel:  Re: zelfstellende kleppen

Ik heb ook nog nooit een C5 stoter uit elkaar gehad. :oops:
Bij alle andere problemen die ik tegenkwam bleven de stoters hangen door inwendige vervuiling van de klepjes en bewegende delen die er in zitten.
De hier afgebeelde stoter heeft een kogel als klepje, de pijltjes geven de oliestroom weer.
Maar er zijn er ook die de meest ingewikkelde constructies hebben en dan is er maar weinig vuil nodig om voor problemen te zorgen.
Het klepje of kogeltje kan dan open blijven staan en de druk loopt weg, in die zin is de stoter dan lek.
Maar eigenlijk is de vervuiling en niet de slijtage de schuld

Afbeelding

Auteur:  Ploffie [ 17 aug 2009 14:23 ]
Berichttitel:  Re: zelfstellende kleppen

Als bij de c5 de klepstoter identiek zou zijn als deze en de olie zou door vervuiling langs het kogeltje weglekken, hoe dik mag die olie dan wel niet zijn om niet weg te lopen na een aantal uren?

Zo dik als appelstroop oid...

Zo is er wel wat te zeggen om zowel voor dikkere olie dan wel dunnere olie te kiezen.
Dikkere olie blijft langer boven hangen (misschien) maar dunnere olie is weer sneller boven.

Auteur:  Klaverblaadje [ 17 aug 2009 17:11 ]
Berichttitel:  Re: zelfstellende kleppen

Normaal gesproken mag het voor een goedwerkende stoter niet uitmaken wat je er voor olie in stopt.

De klepjes moeten afdichten en ook als er geen olie in de klepstoter zit kan deze even kort tikken bij het starten maar moet dan via het oliecircuit gevuld worden en normaal werken.

De motorolie wordt constant in de klepstoter geperst en houd deze vol met olie.

Het teveel wordt afgevoerd via het klepje of kogeltje.

Inwendige vervuiling van de motor, oude olie, koolafzetting en andere troep kunnen op hun weg door het binnenste van de klepstoter daar achterblijven en ervoor zorgen dat de schuivende delen vast gaan zitten en de kanaaltjes verstopt raken.

Als dat klepje open blijft staan kan er geen druk opgebouwd worden waardoor het binnen gedeelte en het buitengedeelte van de stoter niet voldoende uit elkaar schuiven en dus de speling tussen de nok en de klep niet volledig opheffen.

Opel had lomp grote stoters die je makkelijk kon demonteren, ik heb daar wel een theelepel troep uit elke stoter gehaald.

Wynns levert voor een euro of 12 een speciale klepstoter reiniger.
Of het helpt weet ik niet, maar proberen kost minder als repareren.
---------------------------------
Onderstaande afbeelding met dank aan het Volvo forum


Afbeelding

Auteur:  Ploffie [ 17 aug 2009 17:40 ]
Berichttitel:  Re: zelfstellende kleppen

Hmm, als je het zo stelt dan zou het eigenlijk normaal zijn dat je de klepstoters heel even mag horen na het starten, of het kogeltje in dit geval moet wel heel erg goed afsluiten.
En zitten er dan een soort van terugslagklepjes in de ingang van de stoter?
Anders zou daar de olie kunnen ontsnappen.

Ik kan me voorstellen dat als er niet voldoende druk door lekkage kan worden opgebouwd je de stoters blijft horen.

Dus misschien is het dan vaak zo dat het kogeltje niet perfect meer afsluit en daardoor de olie wel wegzakt, maar de lekkage is niet groot genoeg om de ratel te houden.

Dus concluderend zou je kunnen stellen dat het niet erg is als je ze even hoort, maar het mag niet te lang duren of blijven..

Auteur:  Citroenbx [ 17 aug 2009 21:58 ]
Berichttitel:  Re: zelfstellende kleppen

Wat "generaal" het probleem is met Hydraulische klepstoters is dat deze verduren en niet meer afsluiten.
Maw gaan ze lekker, minder drukopbouw word gerealiseerd, tikkende kleppen.

Door vervuiling verstoppingen lijkt me ook realistisch, al zou ik dat bij een benzine straffer vinden dan bij een Diesel...

Auteur:  jpiek [ 17 aug 2009 22:44 ]
Berichttitel:  Re: zelfstellende kleppen

wat gebeurt er eigenlijk als je tot in het oneindige (nouja) door blijft rijden met tikkende klepstoters ?

Niet meer rijden of blok in de soep ?

Auteur:  Ploffie [ 17 aug 2009 22:53 ]
Berichttitel:  Re: zelfstellende kleppen

Geen idee, verbrande kleppen, versleten nokkenas misschien..

Auteur:  Citroenbx [ 17 aug 2009 23:08 ]
Berichttitel:  Re: zelfstellende kleppen

Als ze lekken gaan je kleppen dus trager, later en minder ver opengaan.
Verbrande kleppen dus sowizo niet, want je kleppen zijn langer dicht.
Nokkenas doet er ook niet toe want je smering op de bus van de stoter blijft.

Gewoon slechter draaien en op de duur minder vermogen, maar tegendan heb je ze al lang vervangen omdat je denkt dat je motor uit elkaar rammelt hoor :smt190

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/