Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Mijn LPG installatie https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=5157 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | The_M [ 03 jul 2009 21:19 ] |
Berichttitel: | Mijn LPG installatie |
He.. Ik heb een AG.. tis mij nog steeds onduidelijk of ie nou direct ingespoten is of niet.. maar goed.. Dat vierkante blokje in de wagen, de gasmeter zeg maar.. die gaat wel heel snel richting de laatste lampjes, en ik heb er pas 250km mee gereden. Laatste lampje brand nog, niet van harte overigens.. als de andere aanstaan is die vaak uit.. is dat normaal? Ik heb nu na 250km ongeveer, dus 1 groen lampje, en de rode eronder aan staan. Het zou een 68 liter tank moeten zijn maarre.. dat wordt of heel duur verbruik, of dat ding meet niet goed? Ik ga morgen wel ff tanken natuurlijk om te zien hoeveel er past.. Overigens heb ik gelezen in de AG handleiding, dat als hij op gas start, je direct kaan starten, en rijden. Start hij op benzine, dan moet je 4 seconden wachten. Zou op het garantie bewijs moeten staan, maar mooi niet ![]() Wat het ook zegt is dat benzine max 3 maanden houdbaar is, en dat je 1 keer per mand 25 liter benzine moet rijden ofzo? om alles van de benzine installatie goed te houden? Iemand enig idee? De installatie is trouwens geplaats bij aankoop. mei 2002 staat er op |
Auteur: | Ploffie [ 03 jul 2009 21:48 ] |
Berichttitel: | Re: Mijn LPG installatie |
Je hebt in een ander topic ook over je gas installatie gesproken. viewtopic.php?p=191754 Zit er zo'n verdamper in je motorruimte en lijkt de installatie op de afbeeldingen? Probeer dat eerst eens duidelijk te krijgen. Ik doe ongeveer 550 km met een volle tank. AG SGI3 installaties starten altijd op benzine, op gas starten kan niet eens en bij normaal gebruik moet je vanzelf eens in de paar maanden 20 liter benzine tanken. |
Auteur: | The_M [ 03 jul 2009 22:42 ] |
Berichttitel: | Re: Mijn LPG installatie |
Als ik in mijn motorblok kijk, ziet het eigenlijk wel een beetje uit als dat schema wat je laat zien op dat plaatje. toch? moet je ff uitvergroten, maar ik zou zweren dat ik zo'n buis system zie? Maar.. de laatste keer vol gepropt met gas. Ik weet, hij gaat niet helemaal leeg. Maar nu al op laatste lampje, lijkt me wat snel toch? Het AG boekje wat ik heb, zegt systemen te hebben die op gas starten.. ![]() Ik heb het idee dat OF ik rij heel duur, of die tank is gek? Moment van starten trouwens, ik hoor pas een klik uit de bagage komen als ik start. snel, dat wel, maar moet ik dan 4 seconden wachten ofzo, wat het boekje zegt? En kan dat led dingetje een beetje.. op zijn? Dan moet ik dat eens laten vervangen, of kan het zijn dat de tank van de leg is? |
Auteur: | jpiek [ 03 jul 2009 22:56 ] |
Berichttitel: | Re: Mijn LPG installatie |
Dat betekend dat je nog tussen de 20 en 29 liter hebt.. 1ste lampje (rode) tot 10 liter 2de lampje (groen) tot 20 liter 3de Lampje (groen) tot 30 liter etc... 2de brand, 3de niet, dus ergens daar tussenin... handigste vind ik, paar keer tank helemaal leeg rijden. Dan weet je hoeveel km je kunt rijden op een tanken en bepalen bij hoeveel km je gaat tanken. Ik ded dat bij ca 350-400 (bij vast pompstation) |
Auteur: | Ploffie [ 03 jul 2009 23:14 ] |
Berichttitel: | Re: Mijn LPG installatie |
Lijkt mij ook het beste om te doen. Die lampjes zijn echter redelijk betrouwbaar, moet ik zeggen. In mijn Xm zat een DGI van AG en die lampjes waren ook vrij nauwkeurig. Toch zet ik altijd de dagteller op 0 na het tanken. Ik haal ongeveer 1 op 11, als ik voorzichtig rijd. Dat verhaal van 4 tellen wachten zegt mij niets en doe ik dus ook nooit, kom zeg, heb ik helemaal geen tijd voor. ![]() |
Auteur: | The_M [ 03 jul 2009 23:27 ] |
Berichttitel: | Re: Mijn LPG installatie |
maar het lijkt er wel op dat ik dus de ingespoten variant heb toch? ik moet morgen toch tanken, heb ik door de week geen tijd voor, maar dat zou dan zo;n 25 liter moeten zijn. hoop ik ![]() 1 op 11 zal ie niet redden.. met mij en en bijna volle benzine tank, en gastank zitten we toch ergens tussen 1650 en 1700 kilo ![]() |
Auteur: | The_M [ 05 jul 2009 15:04 ] |
Berichttitel: | Re: Mijn LPG installatie |
Ok.. ik weet nu zeker dat het een injectie systeem is. Ik zag het type aanduiding op de injectoren staan ![]() |
Auteur: | c5maarten [ 05 jul 2009 15:22 ] |
Berichttitel: | Re: Mijn LPG installatie |
Het kastje waar die ledjes op staan kun je los krijgen bij je gasboer, is maar 1 connector en kost iets van €20,- a €30,- euro. als hier een loscontactje inzit zou het best kunnen dat je rare dingen krijgt! |
Auteur: | Ploffie [ 05 jul 2009 16:38 ] |
Berichttitel: | Re: Mijn LPG installatie |
Misschien is hij er gemakkelijk uit te halen en kun je er eerst zelf een beetje aan friemelen. |
Auteur: | The_M [ 06 jul 2009 14:54 ] |
Berichttitel: | Re: Mijn LPG installatie |
je kan het led dingetje redelijk makkelijk lostrekken, zit een behoorlijke lange bos kabels aan. Maar hoe ik daar bij kom, dat weet ik niet. Er zal ergens een stekker ding zitten neem ik aan. |
Auteur: | exroosje [ 06 jul 2009 15:11 ] |
Berichttitel: | Re: Mijn LPG installatie |
Een AG gasinstallatie is altijd indirect ingespoten (injectie) . De laaste jaren is het DGI, dat betekent dat er direct voor de cylinder in het inlaatspruitstuk wordt ingespoten, muiltipoint injectie. Daarvoor was het SGI, sequentiele gasinjectie, waarbij er sequentieel in het inlaatspruitstuk centraal werd ingespoten na de smoorklep (monpoint injectie). Daarvoor was het met een venturi voor de smoorklep (geregeld, G2 of ongeregeld). SGI en DGI zijn G3. <edit> klopt idd niet. eerst was er DGC, digitale gascarburatie, oftewel een venturi voor de smoorklep, G2) , daarna kwam DGI, digitale gasinjectie, met een centraal geplaatste injector en daarna pas SGI. DGC en DGI zijn centrale (monopoint) systemen, pas SGI is multipoint injectie. Dit terwijl de benzine injectie al jaren daarvoor multipoint was. <edit> Al deze systemen werken met een verdamper. alleen vialle heeft echte directe inspuiting van vloeibaar gas. Maar itt directe benzine insputing is dat nog steeds in het inlaatspruitstuk vlak voor de cylinder. <edit> een groot verschil tussen vialle en AG is dat vialle het singaal van de benzine injectoren neemt en dit vertaalt naar het signaal voor de gasinjectoren. AG genereert zijn eigen inspuit signalen obv sensor input en kan daardoor dus ook specifieke motormangement optimalisaties missen. Dit was noodzakelijk in de tijd dat gas injectie nog monpoint was en benzine injectie multipoint <edit> |
Auteur: | Ploffie [ 06 jul 2009 18:16 ] |
Berichttitel: | Re: Mijn LPG installatie |
Volgens mij draai je het om, mijn Xm had een AG DGI, nu heb ik een SGI3. Daarvoor noemde AG zijn apparaat DGC. |
Auteur: | The_M [ 06 jul 2009 19:06 ] |
Berichttitel: | Re: Mijn LPG installatie |
dat dacht ik ook gelezen te hebben. In het boekje wat ik heb van AG dan.. Staat voor de rest bijzonder weinig informatie in overigens.. En ik dacht niet dat dit systeem een verdamper had, maar nu ben ik ff helemaal de weg kwijt hoor. Ploffie, ik heb dat ding ( verdamper ) wat je op een foto liet zien niet gezien onder de kap iig. |
Auteur: | Ploffie [ 06 jul 2009 20:33 ] |
Berichttitel: | Re: Mijn LPG installatie |
Is het anders geen goed plan om even met je auto langs een gasspecialist te gaan en hem daar aan de computer te hangen. Dan weet je tenminste iets. Wie weet rolt er zo maar een diagnose uit. ![]() Dat spul is allemaal computergestuurd om maar aan die G3 voorwaarde te kunnen voldoen. Maar die verdamper moet er nogmaals zo uitzien als op het plaatje. |
Auteur: | The_M [ 06 jul 2009 22:19 ] |
Berichttitel: | Re: Mijn LPG installatie |
aaah.. aan het einde van die lange slang.. ow.. dan vind ik hem wel.. ![]() ![]() |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |