Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

motorstoring - à l'aide!
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=4996
Pagina 1 van 2

Auteur:  L A [ 12 jun 2009 21:08 ]
Berichttitel:  motorstoring - à l'aide!

:cit2 Naar aanleiding van:
Re: distributieriem vervangen ph1 2.0 hpi 2002
à propot distributieriem.
Mijn garagehouder (hier in de Adèche - dus dicht bij het vuur, om zo maar te zeggen) vermoed, of wil eerst uitsluiten dat mijn distributieriem één tandje verspringt.
Mijn 2.0 HPi heeft 194.000 km gelopen en staat nu met motorstoring bij de garage en draait alleen, heel onregelmatig, stationair. Gas geven levert geen enkel resultaat.
Eén van de monteurs ter plekke vermoedt dat er wellicht een luchtklep niet open gaat (na uitlezen van gegevens).
Kan iemand hierover iets zinnigs zeggen :smt198 ?
Oh ja, wellicht zinvol om bij stil te staan. Deze C5 kocht ik nu ongeveer twee jaar geleden en sindsdien heb ik alle onderhoud en reparaties zelf uitgevoerd.
Behalve de schade na hagel van vorig jaar :smt089 , waarna onze C5 een ware verjongingskuur heeft ondergaan (dikke 3.200 euro lakschade :smt017 ). Hulp van een ieder met wellicht een zelfde probleem is dus uitermate welkom.

Auteur:  Harm [ 14 jun 2009 12:16 ]
Berichttitel:  Re: motorstoting - à l'aide!

Waarom zou ze een tandje verspringen? Dan lijkt het mij dat de distributieriem niet goed gespannen is, en dat dus de spanner niet (goed) functioneert...

:smt017

Auteur:  L A [ 14 jun 2009 23:13 ]
Berichttitel:  Re: motorstoting - à l'aide!

Vanwege een tikkend geluid, vermoedt de baas van mijn garage, dat hij niet uitsluit dat er wellicht één tandje is versprongen.
Nou vind ik dat erg ver gezocht want ik heb altijd al bij koude motor af bij stationair lopen een tikkend geluid gekend, vanaf dat ik deze C5 heb. Voor mij dus niets nieuws of afwijkend.
Hier voor had ik een Xantia V6 en die kan ik dus niet als vergelijk nemen.
De Xantia die ik daarvoor had (Activa 2.0 l. 150 pk benzine), heb ik nog steeds maar die loopt al weer 5 niet meer.
Ook deze had een tikkkend geluid maar niet gerelateerd aan kleppen o.i.d.
Om nu niet in een spiraal van overbodige kosten te graken, sleutelen zonder dat dit uitzicht biedt op verbetering, heb ik nu een regeling kunnen aangaan om zelf te sleutelen op zaterdagen. Mag dan in de werkplaats mijn gang gaan en kan met al mijn vragen terecht als ik er weer opnieuw aan toe ben om iets te willen uitlezen met de Lexia (ik kan daar niet mee overweg).
Vast bedankt voor je mee denken Harm.

Auteur:  Menno [ 15 jun 2009 11:25 ]
Berichttitel:  Re: motorstoring - à l'aide!

Een HPi tikt altijd behoorlijk, tenminste de HPi's die ik ken, lijkt soms zelfs een diesel, dus idd geen vreemd geluid ...

Auteur:  L A [ 16 jun 2009 07:33 ]
Berichttitel:  Re: motorstoring - à l'aide!

Bedankt Menno en een :cit2 aan allen,
Wat wellicht meespeelt bij les soucis du garagiste (vrij vertaald met de voorgeschiedenis van mijn C5, maar op gedetailleerd niveau zo veel betekend als "spokend zorgenkind in de geachte van mijn garagehouder").
Om en nabij 82.000 km is de motor vervangen (in het kader van een 5 jarige garantie en onderhoudscontract). Alle gegevens van de "ziektegeschiedenis" van mijn C5 zijn mij ter hand gesteld als uitdraai bij aankoop en hij had toen 162.000 km gelopen. Was exact 5 jaar oud en omdat de vorige eigenaar een aannemer was met af en toe nogal wat cement aan zijn handen, is het stuurwiel vervangen in de laatste maand van die vijf jaar want hij was helemaal uit elkaar gevallen en niet om aan te zien.
Aangezien ik op dit moment echter ook bezig ben met hooien, is het mijn keuze om nu prioriteit te geven aan de wintervoorraad hooi voor onze edele viervoeters en later komen dan de gemotoriseerde ofwel mechanische pk's weer aan bod.
Maar het meedenken van een ieder is me een enorme steun. Want in de garage waar ik de mijne heb gekocht, rijden er hier maar twee HPi 's rond en één daarvan vormt een ware slechte droom voor de baas :smt017 . En hoe het die andere vergaat, is me nu nog onbekend :?: .
Wordt vervolgd en m gr vanuit de Ardèche.

Auteur:  mrvroos [ 16 jun 2009 12:20 ]
Berichttitel:  Re: motorstoring - à l'aide!

Menno schreef:
Een HPi tikt altijd behoorlijk, tenminste de HPi's die ik ken, lijkt soms zelfs een diesel, dus idd geen vreemd geluid ...

Altijd? De mijne niet, hoor! :smt038 En die heb je bij De Somp gehoord, of niet?

Auteur:  L A [ 16 jun 2009 23:15 ]
Berichttitel:  Re: motorstoring - à l'aide!

Betreft dit die uitzondering op een zekere regel :?:

Maar moet gezegd, ongeveer twee maanden geleden kwam mijn C5 door een APK-keuring, hier overigens in Frankrijk om de twee(!) jaar, en die keurmeester maakte ook al een opmerking over een tik, regelmatig maar duidelijk waarneembaar en alleen bij sationair toerental.
Mijn conclusie, mvroos, is dat die van jou wellicht draait met alle klepstoters binnen de norm en om die reden geen extra geluid veroorzaken.
En bij de mijne is er één die buiten de maat meeloopt, om het zo maar eens uit te drukken.

Auteur:  Ronald [ 16 jun 2009 23:37 ]
Berichttitel:  Re: motorstoring - à l'aide!

mrvroos schreef:
Altijd? De mijne niet, hoor! :smt038 En die heb je bij De Somp gehoord, of niet?

Martin, je was toen laat, maar we wisten dat je komen zou. We hoorden je aankomen vanaf Utrecht. :mrgreen:
Nee hoor zonder dollen, klonk prima.

Gr.Ronald

Auteur:  mrvroos [ 17 jun 2009 22:00 ]
Berichttitel:  Re: motorstoring - à l'aide!

:smt023 :lol:

Auteur:  L A [ 04 aug 2009 01:34 ]
Berichttitel:  Re: motorstoring - à l'aide!

hiep hiep hoera!
hij rijdt weer!

Heb alle contacten van bedrading die naar de motor gaan met WD40 ingespoten (kruipolie)
Na demontage van de luchtslang vanaf het inlaatluchtfilter naar het spruitstuk losgenomen en de gasklep met de hand open gedrukt. Dit ging moeilijk want de gasklep zat vast en je moet tegelijkertijd als het ware door de vertraging van de elektromotor heen drukken die deze gasklep gebruikelijk bediend.

Het hele euvel van alleen maar stationair willen lopen en niet meer aanspreekbaar zijn op het gaspedaal was hier mee opgelost.
En nu die weer rijdt wat een genot :citrofiel
Dus nu maar op naar de twee ton!

Auteur:  Menno [ 19 aug 2009 13:23 ]
Berichttitel:  Re: motorstoring - à l'aide!

:smt023

Auteur:  L A [ 03 okt 2011 14:16 ]
Berichttitel:  Re: motorstoring - à l'aide!

Nu net ergens gelezen dat er nu 37 HPi's als lid v d club rondrijden.
Maar daarvan is deze Franse dame nu toch wel aan wat sleutelen toe.
Afgelopen zomer heb ik het gedeeldte "inademing" geheel uitgebouwd, compleet gereinigd en weer teruggebouwd.
Eén en ander naar aalneiding van:
Erwin79 schreef:
m - - -Gisteravond vast het spruitstuk en alles wat er om heen zit er af geschroeft en met remmenreiniger schoon gemaakt. Wat een bagger kwam daar uit zeg! Loopt nu al een stuk beter en trekt ook beter laag in toeren. Morgen nog ff klepmotor vervangen. :smt023 :cit23

En ook ik heb vastgesteld dat onze dame weer in haar 3-de versnelling de berg op kwam.
Maar toch heb ik nog steeds last van terugvallen in veligheidsloop als ik vermogen aanspreek bij snelheden van boven de 110 km/u.

Het uitlezen geeft onder meer aan dat er te weinig druk wordt vrijgegeven bij de tweede trap van de brandstofinjectie.
Waar ik nu nog niet achter ben, is wat hiervan de reden kan zijn.
De uitlaatstoring, als gebruikelijk bij dit model, speelt hier ook telkens zijn rol mee.
Maar de fout van de veiligheidsloop treedt ook op zonder gemonteerde uitlaat.
Mijn conlusie dat de catalysator hierin dus geen roet in het eten kan gooien, hoop ik dus hier te kunnen delen met mijn mede-cubleden.
De beide sondes in de uitlaat functioneren, alsdus de Lexia, wel naar behoren.
Naar ik heb horen verluiden, schijnt er in het motormanigementsysteem ook een vervroeging van de nokkenas plaats te kunnen vinden afhangkelijk van toerental en gervraagd vermogen.
Mijn feitelijke vraag op dit moment is nu wat kan er nu de oorzaak van zijn dat de aanzet geeft tot veiligheidsloop?
- is het zo dat de brandstofdruk niet goed kan worden opgebouwd omdat de injectiepomp voor de hoge druk niet functioneert;
- of kan deze niet aan zijn optimale druk komen indien de lagedrukpomp defect is (heb overigens deze pomp inclusief filter e.d. al een keer in zijn geheel als unit vervangen - en kwam er toen achter dat ik niet de eerste was - maw nu al twee keer door een nieuwe vervangen)
- of is er nog een ander criterium wat iets niet goed doet zoals bijvoorbeeld dat vervroegen van de nokkenas;

Ben er nu aan toe om de distributie vervangen, en neem de waterpomp dan ook maar tegelijk even onder handen.
Met dat ik dus binnekort alles uit elkaar heb liggen, zie ik met plezier uit naar reacties die me kunnen helpen om alles weer in zijn goede doen te krijgen.

En als tegenhanger van deze panne, ook een plezier(tje): Sinds kort heeft onze dame er een zusje bijgekregen. Geboren in december 2007 van het model phase II, een 2.2 biturbo diesel BVA6 :citrofiel

Auteur:  EvilTwin [ 03 okt 2011 16:32 ]
Berichttitel:  Re: motorstoring - à l'aide!

Het kan ook nog in de druksensor of drukregelaar zitten. (ik dacht dat je beide had)
Zoals je al zegt, kan een probleem in het lagedruk circuit zich manifesteren als een probleem in het hogedruk circuit. Dus kijk eens naar de druk/opbrengst van de LD-pomp en het brandstoffilter. Meten is beter dan lukraak vervangen.

VVT gaat mbv een olieventiel dus op oliedruk, maar die zal wel goed zijn (lampje!). Of het ventiel nog juist werkt is wat lastiger vast te stellen, maar zal absoluut een opgeslagen fout opleveren.

Auteur:  L A [ 04 okt 2011 08:42 ]
Berichttitel:  Re: motorstoring - à l'aide!

Bedankt EvilTwin :smt023 .
Ga hier ook mee aan de gang.
Voel me nu wel voor twee tellen :lol: :lol: :lol:
Maar daar heb ik om gevraagd.

Auteur:  L A [ 13 sep 2012 22:37 ]
Berichttitel:  Re: motorstoring - à l'aide!

EvilTwin schreef:
schreef o.a. Dus kijk eens naar de druk/opbrengst van de LD-pomp en het brandstoffilter. Meten is beter dan lukraak vervangen.


In onze 2.0 HPi (nog afgebeeld op de onaangepaste avatar), die letterlijk en figuurlijk ook in de familie meerijdt, heeft bij ongeveer 222.000 km de LD pomp het (bij ons) voor de tweede maal begeven (maar bij de vorige eigenaar ook al eens vervangen!). Al weer een paar jaar verder nu dus dezelfde problemen. Met nog in het achterhoofd de hoge kosten voor dit onderdeel (ruim 300 euro) vraag ik mij af of er niet een andere-, dan wel voordeliger oplossing bestaat om dit euvel afdoende te tekkelen.
Ik vermoed dat de diesel LD pomp dezelfde afmetingen heetf als ik het gat in de tank bekijk en deze met de benzineversie vergelijk. Echter de druk die deze afleverd ligt iets hoger dan de benzine. En bovendien. Sleutelen aan deze onderdelen is gezien de opbouw niet de doen (niet zonder schade in ieder geval).
Weet iemand raad :?:

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/