Auteur |
Bericht |
Xiphy
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 mei 2008 19:10 Berichten: 520 Woonplaats: Arnhem
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme
Naar boven
|
 Gebruik van de automaat
Nu ik het genot heb van een automaat heb ik er toch een paar vragen over. - Ze stoot soms als ik rustig gas geef van z'n 2 naar 3. Nu lees ik hier er over dat de olie het kan zijn maar zijn er andere opties? Zit er in zo'n automaat een geheugen? Rijstijl van de vorige bestuurder resetten dus? - Soms rem je af en wil je weer weg rijden dan zit er een seconden of 2 vertraging in voor er wat gebeurd. Opzich niet zo'n ramp maar het kan in sommige gevallen redelijk beangstigend zijn als je net op een kruispunt staat om te gaan rijden en er komt een auto aan en je wilt er even snel voor zijn. Dan is die 2 seconden wel erg lang.  - Hij sloeg zomaar af bij het optrekken. Had de straat uit gereden remde af voor de bocht en wilde weer gaan rijden en poef..... midden op de weg jakkes ! Snel weer starten ja niet dus PIEP PIEP PIEP... ik ook piep piep van wat nu weer !  maar moest hem in parkeer stand zetten.. wist ik ook wel maar op dat moment ..... Gebeurt dat wel vaker bij een automaat?
|
08 jun 2009 19:31 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
 Re: Gebruik van de automaat
Xiphy schreef: Ze stoot soms als ik rustig gas geef van z'n 2 naar 3. Nu lees ik hier er over dat de olie het kan zijn maar zijn er andere opties? Zit er in zo'n automaat een geheugen? Rijstijl van de vorige bestuurder resetten dus? Voor zover ik het weet is het inderdaad een zelflerende bak, die zich dus aanpast aan de rijstijl. volgens mij kun je de bak weer naar fabriekswaarde resetten. Citaat: - Soms rem je af en wil je weer weg rijden dan zit er een seconden of 2 vertraging in voor er wat gebeurd. Opzich niet zo'n ramp maar het kan in sommige gevallen redelijk beangstigend zijn als je net op een kruispunt staat om te gaan rijden en er komt een auto aan en je wilt er even snel voor zijn. Dan is die 2 seconden wel erg lang.  Die vertraging heb ik ook alleen als ik van uit stilstand wil optrekken. is vervelend soms inderdaad als je even snel ergens voorlangs wilt. Went ook wel moet ik zeggen. Het schijnt bij deze bak te horen. Citaat: - Hij sloeg zomaar af bij het optrekken. Had de straat uit gereden remde af voor de bocht en wilde weer gaan rijden en poef..... midden op de weg jakkes ! Snel weer starten ja niet dus PIEP PIEP PIEP... ik ook piep piep van wat nu weer !  maar moest hem in parkeer stand zetten.. wist ik ook wel maar op dat moment ..... Gebeurt dat wel vaker bij een automaat? Dat heb ik dus ook gehad vanaf het moment dat ik mijn tweede haalde in december. Na een tweetal keren teruggeweest te zijn hebben ze uiteindelijk de software van het motormanegement ge-update en sindsdien heb ik er (nog) geen last meer van.
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
08 jun 2009 20:52 |
|
 |
remcodj
C5club Fan
Geregistreerd: 09 mei 2009 13:41 Berichten: 80
Auto: Citroen C5 2.0 16v Exclusive Break
Opties: elektrisch schuif kanteldak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 9662CJ
Productienummer: 10518
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 172000
Kleur: EYTC gris orageux
Naar boven
|
 Re: Gebruik van de automaat
Citaat: - Soms rem je af en wil je weer weg rijden dan zit er een seconden of 2 vertraging in voor er wat gebeurd. Opzich niet zo'n ramp maar het kan in sommige gevallen redelijk beangstigend zijn als je net op een kruispunt staat om te gaan rijden en er komt een auto aan en je wilt er even snel voor zijn. Dan is die 2 seconden wel erg lang.  Citaat: Die vertraging heb ik ook alleen als ik van uit stilstand wil optrekken. is vervelend soms inderdaad als je even snel ergens voorlangs wilt. Went ook wel moet ik zeggen. Het schijnt bij deze bak te horen. Dit heb ik ook ervaren.. best wennen als je een vlotte diesel gewent bent... het heeft me al bijna een achterbumper gekost op een rotonde... maar zoals wimmie zegt het zal wel wennen. maar was best ff schrikken  en dan wil ik bij deze ook even een oproepje doen aan heel auto rijdend nederland: Geeft AUB (juist!) richting aan op rontondes!!! (ik erger me hier dood aan  )
|
08 jun 2009 21:37 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Gebruik van de automaat
Een automaat kun je overigens ook in de N stand starten .... verder komt mij het vertraagde op gang komen bekend voor ( zijn zelfs draadjes over ), horten/stoten is onbekend en hoort m.i. niet ( laat staan uitvallen, zie daarover het antwoord van Wimmie ) Volgens mij kun je de bak idd resetten, heb ik ooit ook laten doen, echter genoeg kilometers maken heeft het zelfde effect 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
09 jun 2009 09:57 |
|
 |
Xiphy
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 mei 2008 19:10 Berichten: 520 Woonplaats: Arnhem
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme
Naar boven
|
 Re: Gebruik van de automaat
Even een verse bak olie dus en resetje en updateje Zal eens kijken of ik een specialist kan vinden in de buurt. Hoe zit dat met het gebruik. Zet je hem in N bij een stoplicht of laat je hem in D staan. Bij erg lang wachten "10min> "dan als nog in N zetten of gewoon in D laten staan.
|
09 jun 2009 19:58 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Gebruik van de automaat
10 minuten? Moet je al die tijd de voet op de rem houden.... Na een minuut of zo zet ik 'm al vaak in de N.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
09 jun 2009 20:05 |
|
 |
Xiphy
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 mei 2008 19:10 Berichten: 520 Woonplaats: Arnhem
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme
Naar boven
|
 Re: Gebruik van de automaat
De rem is een mooi rust punt voor de voet 
|
09 jun 2009 20:07 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Gebruik van de automaat
Harm van Beek schreef: 10 minuten? Moet je al die tijd de voet op de rem houden.... Na een minuut of zo zet ik 'm al vaak in de N. 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
09 jun 2009 20:07 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Gebruik van de automaat
Je belast daarmee onnodig het hele systeem... En voor het brandstofverbruik is het ook niet fijn.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
09 jun 2009 20:08 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
 Re: Gebruik van de automaat
Harm van Beek schreef: Je belast daarmee onnodig het hele systeem... En voor het brandstofverbruik is het ook niet fijn. Maakt dat zoveel uit dan?
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
09 jun 2009 20:50 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Gebruik van de automaat
Je staat continu een motor met koppelomvormer aan het werk te houden (belast stationair). Op het moment dat je de bak in N zet, draait de motor onbelast stationair. Ik kan me voorstellen dat de koppelomvormer (simpelweg 2 turbines in een oliebad) toch wel opwarmt en wellicht na langere tijd schade zou kunnen oplopen...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
09 jun 2009 21:41 |
|
 |
LWaanders
C5club Fan
Geregistreerd: 11 nov 2008 21:42 Berichten: 51 Woonplaats: Vught
Auto: C5 Break V6
Opties: Exc, RT3 Navi, JBL, AFIL, glazen dak, alarm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10201
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 48000
Kleur: zwart metallic
Naar boven
|
 Re: Gebruik van de automaat
Harm van Beek schreef: Je staat continu een motor met koppelomvormer aan het werk te houden (belast stationair). Op het moment dat je de bak in N zet, draait de motor onbelast stationair. Ik kan me voorstellen dat de koppelomvormer (simpelweg 2 turbines in een oliebad) toch wel opwarmt en wellicht na langere tijd schade zou kunnen oplopen... Ik denk dat het met de schade door warmte aan de koppelomvormer wel meevalt. Bij deze lage toerentallen wordt nauwelijks warmte ontwikkeld, daarnaast zal de lockup niet actief zijn kan de olie soepeler stromen. Brandstofverbruik lijkt me inderdaad wel iest meer bij D stand dan in N. De eerder genoemde 2 seconden "lag" herken ik trouwens niet en lijkt me inderdaad niet prettig.
_________________

Voorgangers: XM V6.24 '95 BX Deauville 1.4 '93 Visa Leader 1.1R '86
|
09 jun 2009 21:52 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Gebruik van de automaat
6-bak automaat heeft daar niet (veel minder) last van, de extra 2 versnellingen zitten namelijk aan het begin, en dit heeft als prettig gevolg dat het even inhouden zo goed als verdwenen is t.o.v. de BVA-4 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
10 jun 2009 11:00 |
|
 |
Xiphy
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 mei 2008 19:10 Berichten: 520 Woonplaats: Arnhem
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme
Naar boven
|
 Re: Gebruik van de automaat
Dus als ik het goed begrijp heb ik een BVA4
|
10 jun 2009 11:05 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Gebruik van de automaat
Ja, ... een 2.0 benzine is nooit met BVA-6 geleverd  , voorbehouden aan dikke diesels en de V6.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
10 jun 2009 11:15 |
|
 |
|