Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=4941 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Snijders [ 05 jun 2009 09:56 ] |
Berichttitel: | turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot |
Vorige week aangemeld als nieuwe C5 eigenaar op de site, voorstelronde zou komen wanneer de C5 voor de deur stond, zo ver is ie echter niet gekomen... Gisteravond onze 'nieuwe' grijze C5 break 2.0 HDI Ph1 difference 2 (3-2004, 149k) opgehaald bij het verkopend autobedrijf. Wij (mijn vrouw en ik zo blij als kinderen) goedgeluimd onderweg naar huis, na circa 30 kilometer dikke zwarte rookwolken uit de uitlaat, rare geluiden in het vooronder en auto op vluchtstrook geparkeerd.... ANWB ter plaatse; geen olie meer in het motorblok en oliesporen in luchtleiding (turbo), waarschijnlijk turbo of de kop kapot! Auto op sleepwagen getakeld en wordt vandaag naar het autobedrijf terug gebracht. Ik heb de auto met 6 maanden BOVAG-garantie gekocht, de vraag is nu 1) laten repareren of 2) de verkoper mag hem houden want zelfs na reparatie van de turbo/kop is er waarschijnlijk veel meer motorschade die in de toekomst problemen kan geven. Heeft iemand hier een advies over? Groet, Roel Snijders. ![]() |
Auteur: | Menno [ 05 jun 2009 10:11 ] |
Berichttitel: | Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot |
Wat een vervelende ervaring met je net verworven auto ![]() Als het inderdaad enkel de turbo is die overleden is zou ik hem laten repareren, een diesel is daarna weer z.g.a.n. , is er vervolgschade dan zou ik de koop proberen ongedaan te maken. Is de distributie/waterpomp gedaan, die zit er ook aan te komen, kunnen ze gelijk meenemen als eventueel goedmaker ![]() Ik snap wel dat dit een enorme deuk in het vertrouwen geeft natuurlijk ,.... laat ons weten wat de uitkomst is. |
Auteur: | Harm [ 05 jun 2009 10:19 ] |
Berichttitel: | Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot |
Sluit me bij Menno aan... Ten eerste, erg sneu zoiets. Ten tweede, de prijs van de auto zal hoger geweest zijn dan de schade nu. Onder garantie laten repareren loont dan zonder meer. En zoals Menno zegt, als het een betrouwbaar bedrijf is, maken ze wat goed... Heel veel sterkte. |
Auteur: | EvilTwin [ 05 jun 2009 10:28 ] |
Berichttitel: | Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot |
met alleen de turbo vervangen ben je d'r niet als het blok daadwerkelijk zonder olie rondgedraaid heeft. Dus ik stem voor 2. 2) de verkoper mag hem houden want zelfs na reparatie van de turbo/kop is er waarschijnlijk veel meer motorschade die in de toekomst problemen kan geven. of 3) geheel ander blok erin. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 05 jun 2009 10:29 ] |
Berichttitel: | Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot |
Hoewel erg vroeg kan zo'n turbo natuurlijk altijd stuk gaan, maar ik maak me meer zorgen over het feit dat er geen olie meer in het blok zat. Als het een fatsoenlijke firma is zullen ze er alle begrip voor hebben dat jij geen vertrouwen meer hebt in de auto en de koop ongedaan wilt maken. Als ze dat doen neem ik aan dat je zonder problemen voor een tweede keer met ze in zee kunt gaan. Mogelijk is het zo'n geval waarbij de vorige eigenaar de problemen aan zag komen en misschien zelfs wat noodreparaties verricht heeft om het geheel nog een paar honderd kilometer te laten draaien. Dan gauw inruilen, liefst ver van huis, en de volgende eigenaar (jij dus) ziet maar hoe hij zich red. Ik heb het ook bij leasemaatschappijen gezien. Een auto met een grote reparatie tegen het eind van het contract, dan mag nog alleen een noodreparatie en de bestuurder krijgt een leenauto. De defecte auto gaat dan direct de "handel" in. |
Auteur: | willemcj [ 05 jun 2009 12:54 ] |
Berichttitel: | Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot |
Wel merkwaardig als je zo in één keer al je olie verliest. Meestal kondigt zoiets zich van tevoren (bij het onderhoud) wel aan toch ![]() |
Auteur: | Gerard [ 05 jun 2009 14:21 ] |
Berichttitel: | Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot |
In onze vakantie was iemand met een grijze Ph1 HDI (toeval? Kenteken onbekend) die in Nederland was vergeten zijn olievuldop terug te plaatsen en daar pas in de Provence achter kwam. Ook hier zat vrijwel geen olie meer in. Dat roept bij mij het gevoel op dat zelfs bij zeer weinig olie de oliedruk en smering nog voldoende zijn, in elk geval om nog geen STOP meldingen en rode lampjes te laten verschijnen. Roel: Ik neem aan dat je bij die eerste rit juist extra alert was op evt. waarschuwingslampjes of -meldingen? Volgens je verhaal ging dat er niet aan vooraf... |
Auteur: | jpiek [ 05 jun 2009 23:28 ] |
Berichttitel: | Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot |
Zoiets in m'n eerste 30 Km naar huis notabene ? Ik zou de koop ongedaan maken, en een andere uitzoeken... Alsof je date op de eerste avond al loopt te flirten. De liefde zou mij meteen bekoeld zijn.. |
Auteur: | Rowi [ 05 jun 2009 23:37 ] |
Berichttitel: | Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot |
jpiek schreef: Zoiets in m'n eerste 30 Km naar huis notabene ? Ik zou de koop ongedaan maken, en een andere uitzoeken... Alsof je date op de eerste avond al loopt te flirten. De liefde zou mij meteen bekoeld zijn.. Dito hier. Waardeloos dit. Nu maar hopen dat het een goed bedrijf is geweest waar je hem kocht. Sterkte! |
Auteur: | Ronald [ 05 jun 2009 23:40 ] |
Berichttitel: | Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot |
Roel, wat ongeloofelijk lullig voor je. Pure pech of een slimme truuk van de vorige eigenaar? Weten doen we het niet. Ik zou voor ontbinding gaan. @allen: je weet dat je huidige auto een vet probleem heeft, maar door dat niet te vertellen krijg je een mooie inruilprijs op de C5 die je wil kopen, wat doe je ? Gr.Ronald |
Auteur: | Rowi [ 05 jun 2009 23:45 ] |
Berichttitel: | Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot |
Ronald schreef: @allen: je weet dat je huidige auto een vet probleem heeft, maar door dat niet te vertellen krijg je een mooie inruilprijs op de C5 die je wil kopen, wat doe je ? Gr.Ronald Inruilen, probleem vertellen. Een schoon geweten slaapt wel zo rustig. |
Auteur: | jpiek [ 06 jun 2009 01:05 ] |
Berichttitel: | Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot |
Ronald schreef: @allen: je weet dat je huidige auto een vet probleem heeft, maar door dat niet te vertellen krijg je een mooie inruilprijs op de C5 die je wil kopen, wat doe je ? Wat simpel, vertellen natuurlijk : Gevoel/geweten : slaapt idd. wel zo rustig Verstand : Wat als je gekochte auto en probleem heeft, je claimt garantie, en de garage heeft inmiddels ontdekt dat je de kluit hebt belazerd... Overigens heeft een particulier bij verkoop/inruil aan een garage wel minder vertelplicht dan de garage bij verkoop aan een particulier... |
Auteur: | kansberg [ 06 jun 2009 01:58 ] |
Berichttitel: | Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot |
Citaat: @allen: je weet dat je huidige auto een vet probleem heeft, maar door dat niet te vertellen krijg je een mooie inruilprijs op de C5 die je wil kopen, wat doe je ? Open kaart spelen, dus gewoon het probleem melden, anders ben je net zo slecht als 80% van de garagebedrijven in ons kikkerland. Eerlijkheid duurt het langst. Bovendien zul je, zeker in het geval van een C5, toch wel eens terug moeten naar de garage waar je de dame heb gekocht dus kun je maar beter het doopceel lichten van je ex. En als je voor, zeg € 1500,00 slecht wilt zijn, dan moet je geen andere willen auto kopen, je zet je zelf voor schut, is het niet bij de garage dan is het wel binnen je familie en-vriendenkring, hoongelach valt je ten deel als je een dergelijke actie meldt. Tenminste in mijn familie en vriendenkring wel. Verder vindt ik het wel een 'sport' om zo veel mogelijk te onderhandelen over de prijs, maar dat is van een andere catagorie en legaal, de tegenpartij heeft tenslotte de keus om te weigeren....... En nu ga ik lekker slapen en dromen van een C6, want die kan ik toch niet betalen. |
Auteur: | Snijders [ 08 jun 2009 15:04 ] |
Berichttitel: | Toch distributie C5 Ph1 2.0 HDI kapot ipv turbo |
Goedenmiddag citrofielen, even een update over mijn gestrande C5 break, allereerst bedankt voor al jullie reacties en tips! Ondertussen is de C5 bij het verkopend autobedrijf nagekeken in de werkplaats, daar is vastgesteld dat er een spanner/spanrol van de distributie is afgebroken! De distributie stond nog wel 'op tijd' , ook zat er nog voldoende olie in het motorblok. Volgens de monteur is er waarschijnlijk geen verdere schade aan het blok.... De spanner/spanrol wordt morgen vervangen, dan kan de auto worden getest. Detail: de distributie is 2000km geleden vervangen bij een citroen-garage! Zal morgen dus de beslissing moeten maken wat verder te doen; aanvullende garantie eisen, koop toch ongedaan maken, niet zeuren lekker rijden maar weer?!........ |
Auteur: | Maarten [ 08 jun 2009 15:43 ] |
Berichttitel: | Re: turbo C5 Ph1 2.0 HDI kapot |
Lastige keuze. Als je garage garandeert dat er geen schade is door de gebroken distributie (zwart op wit!) en dat de eventuele nog niet zichtbare gevolgschade gegarandeerd onder garantie wordt gerepareerd indien optredend binnen, zeg, 30000 km, lijkt het me geen probleem om hem te laten repareren. Als je garage weigert het zwart op wit te zetten, zou ik dat niet doen. Hij is de verkoper, hij behoort dat risico te nemen, niet jij. Ik vind het overigens vreemd dat de ANWB geen gebroken distributie heeft geconstateerd dan. Lijkt me een ding dat je als ANWB-er wel herkent, toch? |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |