Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Turbokop 1.6 HDI is al bij 100.000 km stuk
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=4764
Pagina 1 van 3

Auteur:  Wimcor [ 04 mei 2009 11:42 ]
Berichttitel:  Turbokop 1.6 HDI is al bij 100.000 km stuk

Van mijn C5 PH2 met een 16 HDI dieselmoter is na de 1e 100.000 km de turbokop stuk en moet vervangen of gereviseerd worden. Uit de kop komt veel uitlaatgassen die vervolgens via de lucht inlaat van het ventilatiesysteem in de auto komen (euro 2000,00). Vervolgens is ook nog het printplaatje van de verstuiver van de 3e cylinder stuk, waardoor er veel branstof wordt gelekt (350,00). Daarnaast is een sensor van de parkeerhulp stuk (100,00) maar goed dat beschouw ik maar als regulier onderhoud. Hetzelfde geldt voor het vervangen van het roetfilter (500-600).
Dit wordt een hele dure grap en zou naar mijn mening niet nu al stuk mogen gaan. Ik overweeg heel ernstig met pijn in mijn hart naar een ander merk over te stappen. Dit is mijn 3e C5 na twee Xantia's. Auto rijden is leuk, maar het moet financieel ook leuk blijven.

Bij een gespeciliseerd turbo herstel bedrijf werd mij verteld dat dit bij 1.6 HDI vaker voorkomt en dat je dit alleen daarom al alleen bij de officiele dealer moet laten repareren om nog op enige clementie te kunnen rekenen. De kwaal kan dus weer terugkomen. Wie heeft hier ervaring mee of heeft een goede tip.

Auteur:  JHV [ 04 mei 2009 11:46 ]
Berichttitel:  Re: Turbokop 1.6 HDI is al bij 100.000 km stuk

Wat is je vraag?
Johan

Auteur:  Klaverblaadje [ 04 mei 2009 12:06 ]
Berichttitel:  Re: Turbokop 1.6 HDI is al bij 100.000 km stuk

Hallo Wimcor,

Welkom op dit forum, het was leuker geweest als je binnengekomen was en je voorgesteld had als een "happy" eigenaar van een Citroen C5, maar helaas begin je met een ernstige klacht. :(

Als je wat verder zoekt zul je meer berichten over dit probleem tegenkomen, de 1.6 HDIF en in het bijzonder de turbo is inderdaad niet probleemvrij en de problemen komen voor zowel bij Citroen als Peugeot.

Ook de dealers spreken er niet graag over, maar ik liep tegen dat probleem aan toen ik mijn 1.6 weer wilde inruilen. :smt017
Ze waren er niet happig op, en het eerste waar ze naar keken was inderdaad de turbo.

Een sponsor van ons in Waalwijk heeft hier openlijk geschreven dat ze geen 1.6 HDI meer willen verkopen. :shock:

Toch zijn er op dit forum veel eigenaren van een 1.6 HDI die er probleemloos mee rijden, de motor is wel gevoelig voor het tijdig verversen van de olie, ik deed dat zelf elke 10.000km.

Je schrijft, je derde C5, je bedoeld waarschijnlijk je 3e Citroen?

Auteur:  Wimcor [ 04 mei 2009 13:41 ]
Berichttitel:  Re: Turbokop 1.6 HDI is al bij 100.000 km stuk

Hallo Klaverblaadje,

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Geeft mij het gevoel dat dit probleem niet niet zeldzaam is. Daarmee kan ik het probleem bij Citroen Nederland en bij mijn garage beter bespreekbaar maken. Het is niet mijn 3e Citroen, maar echt mijn 3e C5. Ik rij 50.000 km per jaar. Deze heb ik als enige 2e hands (had toen 2 jaar oud 60.000 km gelopen) bij mijn garage gekocht.

Auteur:  Klaverblaadje [ 04 mei 2009 14:04 ]
Berichttitel:  Re: Turbokop 1.6 HDI is al bij 100.000 km stuk

Ik neem aan dat je dan toch met de twee voorgaande C5's wel happy was, ander had je nooit een derde C5 gekocht. :)

Wat waren dat dan voor type's?
En bij welke kilometerstand heb je die dan ingeruild? :smt017

Het merendeel van de C5's op dit forum is een ex-lease auto en zijn hun leven hier pas begonnen bij 150.000km of meer, sommige zijn zonder noemenswaardige problemen nu al de 300.000km gepasseerd. :smt038

Misschien kun je ook je profiel wat verder invullen, zodat we wat meer van je kunnen zien. :?:

Auteur:  Wimcor [ 04 mei 2009 14:34 ]
Berichttitel:  Re: Turbokop 1.6 HDI is al bij 100.000 km stuk

Hallo Klaverblaadje,

Inderdaad ben ik tevreden met de twee voorgaande C5 auto's. Dit waren berlines met een 2.0 HDI motor, die er bij 160.000 km uitgingen. Bij de vorige was er een lekkage aan het koelsysteem en daarvoor moest de motor er uit. Daarbij opgeteld dat de 160.000 km beurt een dure is, heb ik hem ingeruild. De eerste was een leaseauto en ging er ook bij 160.000 uit.
Ik heb een Athena uitvoering met lederen bekleding, hifistereo, vooer en achter parkeersensoren, navagatie ingebouwd. Ja eerlijk is eerlijk een geweldige auto en was zelfs van plan heb niet bij 160.000 er uit te gooien ook al vindt ik de nieuwe C5 ook mooi.

Waar ik van baal dat je op hele hoge kosten uitkomt, terwijl je een auto koopt waar je dat nog niet van verwacht, qua vorige eigenaar en leeftijd/kmstand. Ik zit nog aan de hoge afschrijvingsbedragen. Als ik dit van te voren had geweten, dan had ik weer een nieuwe gekocht.

Ik wil mijn profiel invullen en kreeg een niet invulbaar scherm. Zoek dat nog wel uit.
Alvast dank voor je prettige reacties.

Auteur:  Wimcor [ 04 mei 2009 14:42 ]
Berichttitel:  Re: Turbokop 1.6 HDI is al bij 100.000 km stuk

Hallo Johan,

Mijn vraag is of er C5 eigenaren zijn met dezelfde ervaring en wat hebben deze er meegedaan.
Klaverblaadje heeft al een reactie gegeven, mogelijk kan je iets kunt aanvullen. Alvast mijn dank.
Ik wil met Citroen Nederland en mijn garage naar een oplossing zoeken, met ruzie los je niets op. Wil wel goed voorbereid zijn. Ook wil ik weten of deze klachten na reparatie weer snel kunnen terugkomen of dat ik deze auto na reparatie moet gaan inruilen.
In mijn emotie zeg ik nu, dan geen Citroen meer, maa rik weet nu nog niet of dat reeel is.

Auteur:  Roman [ 04 mei 2009 20:11 ]
Berichttitel:  Re: Turbokop 1.6 HDI is al bij 100.000 km stuk

nou mijne deed het nog prima na 90000 km maar ik weet dat sommige garages de onderhoudsinterval verlaagd hebben naar 15000km
en van mijn huidige c5 weet ik dat citroen het olieniveau (incl filter) verhoogd heeft van 3.5 liter naar 4.3 liter net om deze problemen tegen te gaan... ;)

Auteur:  jpiek [ 04 mei 2009 23:18 ]
Berichttitel:  Re: Turbokop 1.6 HDI is al bij 100.000 km stuk

Als ik het zo lees, is 1 op de 5 Citroens die je hebt gehad, tegengevallen qua kosten...

Er zijn mensen met meer pech ;)

(4de Xantia Totall, 5de Xantia kat-in-de-zak, 1ste C5 Totall, in zo'n 3 jaar tijd)

Auteur:  Oldenhage [ 04 mei 2009 23:38 ]
Berichttitel:  Re: Turbokop 1.6 HDI is al bij 100.000 km stuk

Wimcor schreef:
Van mijn C5 PH2 met een 16 HDI dieselmoter is na de 1e 100.000 km de turbokop stuk en moet vervangen of gereviseerd worden. Uit de kop komt veel uitlaatgassen die vervolgens via de lucht inlaat van het ventilatiesysteem in de auto komen (euro 2000,00). Vervolgens is ook nog het printplaatje van de verstuiver van de 3e cylinder stuk, waardoor er veel branstof wordt gelekt (350,00). Daarnaast is een sensor van de parkeerhulp stuk (100,00) maar goed dat beschouw ik maar als regulier onderhoud. Hetzelfde geldt voor het vervangen van het roetfilter (500-600).
Dit wordt een hele dure grap en zou naar mijn mening niet nu al stuk mogen gaan. Ik overweeg heel ernstig met pijn in mijn hart naar een ander merk over te stappen. Dit is mijn 3e C5 na twee Xantia's. Auto rijden is leuk, maar het moet financieel ook leuk blijven.

Bij een gespeciliseerd turbo herstel bedrijf werd mij verteld dat dit bij 1.6 HDI vaker voorkomt en dat je dit alleen daarom al alleen bij de officiele dealer moet laten repareren om nog op enige clementie te kunnen rekenen. De kwaal kan dus weer terugkomen. Wie heeft hier ervaring mee of heeft een goede tip.


Wat is er nu defect? De kop of de turbo?
Ik denk dat de turbo defect is. Dat komt idd wel eens meer voor maar is meestal te wijten aan onregelmatig onderhoud.

Auteur:  Wimcor [ 05 mei 2009 10:49 ]
Berichttitel:  Re: Turbokop 1.6 HDI is al bij 100.000 km stuk

Beste heer Oldenhage,

Fijn dat u even reageert. Mijn auto heb ik met 62.000 km op de teller bij een dealer gekocht. Ik vind het een prettige dealer en heb daar 4 nieuwe auto's en 1 gebruikte (deze 1.6 HDI) gekocht.
Echter deze auto heb ik aangeschaft plus met een 60.000 beurt. Ik heb altijd het gevoel gehad dat deze beurt nooit is uitgevoerd. Allerlei zaken achteraf moeten laten herstellen. Ok, garantie dus zeur je daar niet over. Daarna gewoon een 80.000 km en nu een 100.000 km beurt precies op tijd laten uitvoeren. Het boekje was niet bijgehouden. Uw opmerking versterkt mijn gevoel dat de 60.000 km beurt niet is uitgevoerd.

Auteur:  Wimcor [ 05 mei 2009 11:02 ]
Berichttitel:  Re: Turbokop 1.6 HDI is al bij 100.000 km stuk

Geachte heer Oldenhage,

Inderdaad bedoelde ik de turbo. Mijn instructieboekje nog even nagegeken en inderdaad de 60.000 en de 40.000 km beurt zijn niet ingevuld.
Inmiddels net via mijn voice mail vernomen, dat een nieuwe turbo waarschijnlijk volledig wordt vergoed. Hopenlijk eind goed al goed.

Auteur:  Klaverblaadje [ 05 mei 2009 11:12 ]
Berichttitel:  Re: Turbokop 1.6 HDI is al bij 100.000 km stuk

Inderdaad Cor, dat hoop ik voor je, eind goed al goed. :smt017

Ze vergoeden de turbo bij 100.000km waarschijnlijk volledig. :shock:

Daar kunnen 2 redenen voor zijn:

1) Het komt inderdaad nooit voor, en Citroen is zo'n klantvriendelijke firma dat ze dit onmiddelijk vergoeden omdat zoiets nooit mag gebeuren. :smt017

2) Of het is al zo vaak gebeurd dat klanten en leasebedrijven hebben gedreigd Citroen Nederland en de dealers voor de rechter te slepen wegens wanprestatie.
Om dit te voorkomen zijn ze er van ellende maar toe overgegaan een coulanceregeling voor de Turbo's van de 1.6 in het leven te roepen. :twisted:

Op dit forum zul je ook horen dat de andere turbo diesels van PSA, met name de 2.0 en 2.2 hele goede motoren zijn en dat problemen met de turbo slecht sporadisch voorkomen en dan ook nog alleen bij hoge kilometerstanden.

Auteur:  Wimcor [ 05 mei 2009 21:52 ]
Berichttitel:  Re: Turbokop 1.6 HDI is al bij 100.000 km stuk

Hallo Klaverblaadje,

Ja ik begrijp je opmerking, dat bij een 2.0 en een 2.2 liter diesel deze problemen nauwelijks voorkomen en dat het verstandig is deze auto na reparatie in te ruilen voor een andere diesel >1.6 HDI. Ik kan deze auto wegdoen, maar dan schrijf ik in een keer heel veel af en dat trekt bruin niet. Ik zal de komende periode nadenken of ik met deze auto de 200.000 km wil gaan meemaken. Je gaf me al een paar goede tips om daar een weloverwogen keuze in te maken (door ervaringsdeskundige te raadplegen), dank daarvoor. Ik laat meewegen, dat dit een zeer complete uitvoering is. Alles zit er op en er aan. Daar een andere voor vinden zal lastig zijn. 't Is een verdomd lekkere auto en rijdt super. Ook laat ik meewegen dat deze auto naar verwachting geen 40.000 en 60.000 beurt heeft gehad en welke gevolgen dat nog meer kan hebben, dat weet ik nog niet.

Auteur:  exroosje [ 06 mei 2009 09:27 ]
Berichttitel:  Re: Turbokop 1.6 HDI is al bij 100.000 km stuk

Tja, als je een nieuwe turbo hebt heb je eigenlijk een nieuwe auto wat dat betreft. Dus geen reden meer om het in te ruilen toch? Geen enkele reden dat je niet fluitend naar de 200 of zelfs 300dkm zou kunnen. Zeker als de turbo vervangen wordt door een minder gevoelig exemplaar (dat zou je moeten checken. Als er relatief veel problemen zijn is er vat al ongemerkt een modificatie op . In principe kun je dat zien op citroen service , of er vanaf een orga nummer een ander onderdeelnummer is bv. Dan zit je goed.)

Wat betreft het mogelijk overslaan van 40 en 60dkm zie ik voor de rest niet zo veel problemen. Sommige mensen rijden 100000 km zonder olieverversen. Met een turbo is dat kennelijk minder verstandig, maar die wordt nu dus vervangen. De rest van de acties zijn meer controles, die controles zijn dus nu alsnog uitgevoerd. Onderhoud op roetfilter heb je niet bij 40 en 60000 km (die moet pas veel later vervangen worden, in jouw geval zou ik 1600000 km denken, behalve als er gevolgschade is van de turbo, dan hoort ie ook onder de coulance. Bij jouw km stand zou ik hem laten schoonblazen via de Lexia.)

Printplaatjes en parkeersensoren hebben niets met onderhoud te maken.

Ik snap echter ook dat het emotioneel anders voelt qua vertrouwen in de auto. Telkenmale als er een bobine sneuvelt in de V6 , duurt het bij mij ook maanden voor ik niet meer naar het emissielampje kijk bij starten.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/