mogelijk probleem koppeling
Auteur |
Bericht |
websurfer
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17 Berichten: 473
Auto: x
Naar boven
|
 mogelijk probleem koppeling
Bij de aanschaf van mijn C5 merkte ik al dat de koppeling soms "vreemd" aangreep maar door de zeer lage aankoopprijs toch het risico genomen. wat merk ik: soms (bij langer ingetrapt zijn van de koppeling pedaal lijkt het) ligt het aangrijp punt van de koppeling direct bij de vloer en merk dan dat er een soort slip optreed en een "knip halverwege in de beweging van de koppeling pedaal. meestal geen enkel probleem met het (hoge) aangrijpingspunt en ook een sliptest geen direct een afgeslagen motor. enig idee waar dit in zou kunnen zitten koppelingsplaten of pedaaloverbrenging ? binnenkort gaat de dame naar de APK en krijgt direct een paar aanpassingen (handrem slecht op 1 e borging te brengen (te strak?) en nieuwe voorremmerij ben tot nu toe met deze c5 erg content en heb tot nu toe weinig kosten hoeven maken. gezien de lage aanschafprijs dus een goede koop (gemaakte kosten com2000 á 36 euro nieuwe achter blokken 30 euro en ruitenwissers  )
|
01 mei 2009 13:40 |
|
 |
Hans47
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2006 16:42 Berichten: 305 Woonplaats: Middelburg
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
 Re: mogelijk probleem koppeling
wat de handrem betreft: als ik die aantrek staat de auto bij de eerste klik goed vast, ook op een helling. Dus het lijkt me wel goed bij die van jou. De handrem kan je trouwens afstellen door het achterste bakje in de middenconsole te verwijderen en met een pijpsleutel 10 de moer te verdraaien. Linksom draaien is iets losser en rechtsom uiteraard vaster. Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat waneer de handremhefboom helemaal naar beneden staat deze net een beetje speling moet hebben voordat je voelt dat je de kabels aantrekt. Te vast is niet goed want dat kan tot warmlopende remmen/extra slijtage leiden!
|
01 mei 2009 17:39 |
|
 |
websurfer
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17 Berichten: 473
Auto: x
Naar boven
|
 Re: mogelijk probleem koppeling
bij mij zal hij dan te strak staan omdat ik al moeite heb hem in de eerste klik te krijgen een beetje losser dus is het devies en dank zij het forum weet ik nu ook hoe dat moet iemand nog ideeen wat er aan de hand kan zijn met de koppeling?
|
01 mei 2009 19:01 |
|
 |
tonlinden
|
 Re: mogelijk probleem koppeling
voor je koppeling? Als je vaker trapt wordt het punt lager ??
dan is het een van je koppelings cylinders ik weet alleen niet of het je Master of slave cylinder is
m.v.g Ton
|
04 mei 2009 07:31 |
|
 |
websurfer
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17 Berichten: 473
Auto: x
Naar boven
|
 Re: mogelijk probleem koppeling
het lijkt daar wel op maar heb dat niet bewust geregistreerd
zal er eens goed op letten of bij veelvuldig koppelen de aangrijppunten steeds lager komt te liggen.
|
04 mei 2009 08:17 |
|
 |
Erik huisman
|
 Re: mogelijk probleem koppeling
ik weet niet of ik hetzelde heb maar ik vindt mijn koppeling ontzettend stroef opkomen waar denken jullie aan?
|
09 mei 2009 20:01 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: mogelijk probleem koppeling
Dag websurfer,
Ik weet niet zeker of ik hetzelfde probleem heb gehad. Vanaf het moment dat ik de proefrit (auto had 146.00 km gelopen) maakte, zat er een 'dood punt' in de slag van het koppelingspedaal (alsof de draad over een nok liep en even bleef haken). Koppeling slipte niet maar het was niet in orde. Na een klein 1.500 km rijden begon de koppeling (of daar in de buurt) eerst te peipen en later te krijsen bij het intrappen. Dat bleek een versleten drukgroep te zijn. Vervangen kostte ongeveer € 500,- en inmiddels al dik 20.000 km geen problemen meer.
Ben benieuwd wat het bij jou auto is.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
26 mei 2009 16:53 |
|
 |
websurfer
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17 Berichten: 473
Auto: x
Naar boven
|
 Re: mogelijk probleem koppeling
een versleten drukgroep zal het niet zijn die herken ik wel in een andere auto leek het of ik dagelijks meerdere katten doodreed zo krijste die drukgroep ik denk na andere info gekregen te hebben (bijeenkomst zaandam) toch echt dat het de cilinders zijn laat ik binnenkort onderzoeken en evt repareren
|
26 mei 2009 17:14 |
|
 |
Rowi
|
 Re: mogelijk probleem koppeling
websurfer schreef: bij mij zal hij dan te strak staan omdat ik al moeite heb hem in de eerste klik te krijgen een beetje losser dus is het devies en dank zij het forum weet ik nu ook hoe dat moet iemand nog ideeen wat er aan de hand kan zijn met de koppeling? In mijn ervaring gaat de handrem veel gemakkelijker door eerst het rempedaal in te trappen, en dan met ingetrapte rem de handrem aan te trekken. Weet niet of het verbeelding is, maar lijkt echt te werken. Koppeling: geen idee.
|
26 mei 2009 22:38 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: mogelijk probleem koppeling
kijk voor je delen gaat vervangen ook even naar de remvloeistof, die wordt ook voor de hydr koppeling gebruikt, bijv. niveau te laag, lucht of vocht erin.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
27 mei 2009 13:20 |
|
 |
kansberg
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 06 nov 2007 20:37 Berichten: 819 Woonplaats: Epe
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Naar boven
|
 Re: mogelijk probleem koppeling
Hoi Websurfer,
Wat betreft de koppeling, mijn vermoeden gaat uit naar een afgebroken 'vinger' van de drukgroep. Dit heb ik in het verleden een keer mogen ervaren met m'n vorige auto, een 406 2.0 HDI. Deze 406 heeft vrijwel dezelfde configuratie als de C5, dus ook met hydraulische bediening van de drukgroep.
Groeten,
Albert.
_________________ Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)
Onze Citroën historie: 2 CV 6 (moi) 2 CV 4 (moi) 2 CV 6 (moi) BX Berline 1600 TZI Automaat (moi) XM Berline 2.0 LPG (moi) XM Berline 2.1 Diesel (moi) Xantia Break 1900 TD (moi) Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme) C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
|
27 mei 2009 17:00 |
|
 |
|