Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

luchtmassameter
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=4739
Pagina 1 van 2

Auteur:  martijn v o [ 27 apr 2009 21:35 ]
Berichttitel:  luchtmassameter

Dame is voor haar APK geweest.
Tegelijk aan de dealert gemeld dat er een storing is die al een half jaar aan mijn hoofd zit te piepen.
Diagnose: luchtmassameter is defect.

Dit moet je toch merken tijdens het rijden? Of motor trekt niet of valt in noodloop??
Er was niets te merken tijdens het rijden, maar omdat er tijdens de APK geen lampjes mogen branden moest de garage wel aktie ondernemen.

Iemand dit ook wel eens gehad?

Auteur:  Kapitein Rob [ 26 mei 2009 17:03 ]
Berichttitel:  Re: luchtmassameter

Dag Martijn,

Volgens mij is een luchtmassameter hetzelfde als een map-sensor. Bij mijn XM 2.0i 16V en Xantia 2.0i 16V (zelfde motor, beide op lpg) heb ik een kapotte map-sensor gehad. Het euvel openbaarde zich doordat de motor tijdens het rijden af en toe een hikje produceerde. Ook sloeg de motor af tijdens filerijden of bij een bocht waar je terugschakelde waarbij het motortoerental terugvalt naar stationair. Bij rijden op lpg was het sterker merkbaar dan tijdens rijden op benzine. Nadat de mapsensor vervangen was geen problemen meer gehad.
Met de C5 heb ik dit euvel (nog?) niet gehad.

Auteur:  EvilTwin [ 27 mei 2009 13:26 ]
Berichttitel:  Re: luchtmassameter

let op Diesel v Benzine, de werking en functie van de LMM zijn niet te vergelijken.

Auteur:  frenkmen [ 04 jun 2009 22:38 ]
Berichttitel:  Re: luchtmassameter

Ik heb de ervaring van een defecte luchtmassa meter op een volkswagen.
Deze zit daar op het luchtfilterhuis.
Gewoon een plastic schijf met een platina gloeidraad erin. (er is oon een mechanische variant, daar heb ik geeen ervaring mee)
Gaf een vage storing, bij een koude motor onregelmatig lopen, en in de computer een melding dat de lamba sensor een irrieële meetwaarde heeft. (deze is dan dus niet stuk, dus niet laten vervangen)
Als de motor warm is merkte ik er niets van.
Als die bij citroen er net zo een is; losmaken en kijken of er veel vuil is, met schoonmaken kan hij het soms nog wel even doen. Pas allen op dat je de draad niet beschadigd!

Auteur:  kansberg [ 05 jun 2009 19:42 ]
Berichttitel:  Re: luchtmassameter

Citaat:
Volgens mij is een luchtmassameter hetzelfde als een map-sensor.


Een map-sensor meet vacuum in het inlaatspruitstuk om zo de motor van de juiste hoeveelheid brandstof te kunnen voorzien, een luchtmassa-meter, de naam geeft het eigenlijk al aan, meet de massa van de aangezogen lucht d.m.v. het verhitten van de lucht middels een spiraal en door het verkrijgen van de twee parameters geeft hij het signaal door voor de hoeveelheid brandstof die ingespoten dient te worden.

Een defecte luchtmassa-meter bij PSA is uniek, evenals een goed functionerende luchtmassa-meter bij VW/Audi/Seat/Skoda, deze gaan om de haverklap stuk, maar dat merk je dan ook goed tijdens het rijden.

Groeten,

Albert.

Auteur:  EvilTwin [ 06 jun 2009 12:20 ]
Berichttitel:  Re: luchtmassameter

kansberg schreef:
Een defecte luchtmassa-meter bij PSA is uniek


Alleen de PSA Diesels gebruiken een Air Flow Sensor met verwarmde draad.
De PSA benzines gebruiken een Manifold Absolute Pressure sensor.

In het pre-kat tijdperk (CX GTI bijv.) zag je nog de mechanische AFS, waarbij een hangend schot door de luchtdruk verplaatst werd, de hoek gaf de luchtmassa aan.

In alle gevallen wordt dus niet daadwerkelijk de luchtmassa bepaald.

Auteur:  exroosje [ 08 jun 2009 13:51 ]
Berichttitel:  Re: luchtmassameter

Blijft de vraag waarom een 1.6HDIF blijkbaar prima functioneert zonder LMM. Is dat omdat een diesel altijd met een luchtoverschot werkt en dus de hoeveelheid lucht eigenlijk niet zo relevant is (muv lage toerentallen waar de inspuiting begrensd ipv begrensd door het gaspedaal, begrensd zou moeten worden door de beperkte hoeveelheid lucht om overmatig roeten te voorkomen.

Als je altijd voorzichtig gas geft kom je nooit tegen die grens aan.

Een benzine auto rijdt altijd met een afgewogen benzine lucht mengsel, deze loopt dus direct slecht zonder LMM of MAP

Auteur:  EvilTwin [ 08 jun 2009 14:49 ]
Berichttitel:  Re: luchtmassameter

Helaas verklaart dat niet alles,

1) een Diesel heeft een elektronisch gaspedaal dus alle motorregeleing begint met de vermogensvraag.
Een luchtoverschot is ok, vwb verbranding, maar niet vwb NO_x.
2) een benzine heeft zelfs zonder e-gas een een potmeter op het gasklephuis. Dus indirect weet hij hoeveel lucht erin gaat (toerental + gasklepstand)
3) beide hebben een Lambda sonde om via feedback de juiste luchthoeveelheid te bepalen.

ik denk dat voor beide systemen de noodloop anders gedefiniëerd is, bijv.

bij een benzine is dat bijv als de LMM out-of-range komt, te veel benzine (te rijk) zou de kat slopen.
bij een Diesel als de turbodruk out-of-range komt, te veel druk zou het blok slopen.

Auteur:  Maurits [ 28 feb 2010 13:41 ]
Berichttitel:  Re: luchtmassameter

Kwam van de week een afgebroken sensor tegen.Kennelijk een druk sensor en zit aan een dun slangetje afgetakt van de dikke slang naar de Intercooler ( 2.2 HDi). Merk van het sensortje is DENSO er gaan drie draden naar toe. (zie foto).

Wat is de functie van deze sensor? nummer in de catalogus is 1920 7T of 1920 GA afh. van het org.nummer.

Ik heb het plastic tuitje eruit getrokken door er een omgevouwen paperclip door te steken en voorzichtig te terekken om de "lijmrand"niet te beschadigen.

Kan je dit lijmen, of is er dermate grote druk op de verbinding - of vacuum - dat alleen nieuw van toepassing is?

vind wel dat de positie van dit sensortje erg knullig gekozen is, en zal binnenkort een andere minder breekbare plaats zoeken.

Auteur:  EvilTwin [ 28 feb 2010 18:43 ]
Berichttitel:  Re: luchtmassameter

Ik weet bijna zeker dat dat de turbodrukmeter is, dus een vrij kritiek onderdeel.
Nippon Denso is overigens de aan Toyota gelieerde toeleverancier.

Zoals ik wel eens heb gezegd: als er al iets stuk gaat aan een C5 is het Duits of Japans :)

Auteur:  WackoH [ 28 feb 2010 20:43 ]
Berichttitel:  Re: luchtmassameter

EvilTwin schreef:
Zoals ik wel eens heb gezegd: als er al iets stuk gaat aan een C5 is het Duits of Japans :)
Heh ET, komt de naam 'Saint-Gobain Sekurit' je bekend voor? ;)
Klinkt erg Frans en staat op de achterruit v/d break. De elektrische verbindingen daarop gaan nog vaker stuk dan een luchtmassameter van VAG. :lol:
Maarre :citrofiel

Auteur:  thijzer [ 28 feb 2010 21:50 ]
Berichttitel:  Re: luchtmassameter

Saint-Gobain is een van 's werelds grootste glasfabrieken. Die maken wellicht de achterruit?

Auteur:  WackoH [ 28 feb 2010 22:36 ]
Berichttitel:  Re: luchtmassameter

thijzer schreef:
Saint-Gobain is een van 's werelds grootste glasfabrieken. Die maken wellicht de achterruit?
Natuurlijk. Kijk maar hier. En ze maken de C5 ruiten waarschijnlijk ook in Frankrijk ;) . Dus ik wilde ET even plagen :lol:

Auteur:  Joop [ 28 feb 2010 22:43 ]
Berichttitel:  Re: luchtmassameter

Ik wist niet dat ik ook nog eigenaar ben van een "luchtmassameter"

:smt190

Joop

Auteur:  EvilTwin [ 01 maart 2010 01:32 ]
Berichttitel:  Re: luchtmassameter

WackoH schreef:
thijzer schreef:
Saint-Gobain is een van 's werelds grootste glasfabrieken. Die maken wellicht de achterruit?
Natuurlijk. Kijk maar hier. En ze maken de C5 ruiten waarschijnlijk ook in Frankrijk ;) . Dus ik wilde ET even plagen :lol:


Ze weten blijkbaar meer van glas dan van de elektrsche verbindingen erop? :|
Maar dat het van een Franse glasfabrikant komt is nog geen garantie dat het uit Frankrijk komt, St Gobain maakt ook ruiten in België of Duitsland (6 fabrieken!), Spanje (4) etc.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/