Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Resonerende multiriem bij stationair toerental
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=4413
Pagina 1 van 1

Auteur:  kamp [ 06 maart 2009 20:42 ]
Berichttitel:  Resonerende multiriem bij stationair toerental

Ongeveer een half jaar geleden, na ca. 200.000 km, heb ik, omdat de krukaspoelie versleten was, de poelie, de riem en de aandrukrol van mijn C5 HDI (2002) vervangen.
Nu, ca 20.000 km verder, blijkt de spanrol bij stationaar toerental behoorlijk te trillen. Bovendien was de riem op de stuurbekrachtigingspomp één tandje (ribbel) opgeschoven. Na het wegnemen van het binnenspatbord bleek de riem tussen airco compressor en de krukas erg te resoneren bij stationair toerental. Bij ingeschakelde airco is dit iets minder dan wanneer die uit staat (wat ook wel weer logisch is).
De (bijna) nieuwe spanrol lijkt in orde te zijn en de multiriem lijkt behoorlijk op spanning te staan. Tussen de compressor en de krukas (dit is het langste ongeleide deel van de riem) kan ik de riem minder dan 1 cm indrukken (duimdruk).

Wie weet wat er hier aan de hand is? e.e.a. lijkt me niet normaal, of is dit het wel?
Heeft iemand een vergelijkbare ervaring en wat was toen de oplossing?

Alvast bedankt voor de reacties,

Albert-Jan Kamp

Auteur:  Hans47 [ 07 maart 2009 20:47 ]
Berichttitel:  Re: Resonerende multiriem bij stationair toerental

Wanneer je de multiriem verwijdert, kun je dan de spanrol, geleiderol, poelie van dynamo, stuurbekrachtigingspomp en de aircocompressor met de hand soepel ronddraaien?
Zit op geen van deze onderdelen ruimte op de as waarop ze draaien.

Auteur:  kamp [ 08 maart 2009 14:08 ]
Berichttitel:  Re: Resonerende multiriem bij stationair toerental

Hallo Hans,

Bedankt voor je reactie. Gisteren heb ik e.e.a nader bekeken. Op geen van de poelies of rollen zat speling. Vervolgens heb ik de instelbare looprol wat verdraaid (waaarmee de riem "iets strakker" komt te staan"). Dit gaf geen verbetering. Vervolgens de nieuwe en de oude riem vergeleken. Deze waren nu bijna even lang. Toen ik de nieuwe riem er een half jaar geleden op zette was deze iets korter. (Ik had toen daarom de looprol iets verdraaid). Vervolgens de spanner er uit gehaald. Deze leek in orde. De veerstijfheid van de nieuwe (nu gedemonteerde) spanrol leek iets minder te zijn dan die van de oude. Vervolgens de oude spanrol gemonteerd met de nieuwe riem en de looprol "in de zwaarste stand". Het probleem was daarmee verholpen. Wel vreemd.
De riem lijkt nu wel strakker te staan dan met de nieuwe spanrol.

m.vr.gr.

Albert-Jan

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/