Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

cilinderkop kapot
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=4305
Pagina 1 van 1

Auteur:  hank4all [ 18 feb 2009 14:52 ]
Berichttitel:  cilinderkop kapot

Mijn auto liep op 3 poten, nu is de conclusie van de garage dat de kleppen zijn verbrand
en de kop een revisie beurt nodig heeft.
De kosten volgens hem zullen ver boven de 1000 euro uit komen.

Mijn auto is een C5 1.8 uit 2002 met ongeveer 230.00 km. op de klok en g3.

Nu is mijn vraag is dit de moeite nog waard, of zijn er mensen met de zelfde ervaring
die het e.e.a. wel hebben laten repareren.

Ik hik toch een beetje op tegen de kosten, vooral als ze al over de helft van de dagwaarde
van de C5 komen.

Auteur:  stevenvw [ 18 feb 2009 15:56 ]
Berichttitel:  Re: cilinderkop kapot

De kop is zowat het enige van het motorblok dat kapot kan gaan. De rest (van de koppakking naar beneden) is eigenlijk een grote massieve blok metaal. Als je de cilinderkop laat vervangen, heb je eigenlijk een bijna nieuwe motor. Ik heb het destijds ook gedaan op mijn Volvo bij 220.000 en sindsdien geen problemen meer gehad (gisteren verkocht met bijna 300.000)

Met de kop wordt gelijk ook de distributieriem mee vervangen tegen de prijs van de riem alleen, want die moet er toch af en al je kleppen worden meteen netjes gesteld.

Ik zou het doen.

Auteur:  GuidoK [ 18 feb 2009 17:53 ]
Berichttitel:  Re: cilinderkop kapot

Het hangt er een beetje vanaf hoeveel 'ver' boven de 1000 euro is.
Voor 1500 euro ofzo koop je natuurlijk geen nieuwe C5, of welke andere fatsoenlijke nieuwe gebruikte auto dan ook.
En je motor is dan weer zo goed als nieuw (vervangen ze de zuigerveren ook?).
Als de rest van de slijtageonderdelen van de auto nog in goede staat zijn (onderstel, aandrijving) is het imo de moeite waard. Talloze dieselrijders hier laten bij 200dkm+ er ook nog nieuwe koppakkingen, koppelingen, turbo's etc inplaatsen.
Het is een hoop geld, maar de moeite waard. Zeker aangezien je op gas rijdt en (vermoedelijk) de nodige snelwegkilometers maakt.

Je kan misschien bij andere garages shoppen om de kosten nog wat te drukken.

Auteur:  exroosje [ 18 feb 2009 17:56 ]
Berichttitel:  Re: cilinderkop kapot

Aan de andere kant kun je mogelijk momenteel voor een prikkie een 2e hands c5 op de kop tikken. Mogelijk zelfs met meer luxe /motor etc

Heeft Bart Ebben geen goedkopere 2e hands oplossing trouwens?

Auteur:  Duck [ 18 feb 2009 20:08 ]
Berichttitel:  Re: cilinderkop kapot

blijft altijd je eigen keus ik zou ook iets anders gaan zoeken
er zitten al aardig wat km op, en dat geld kan dan mooi bij een andere worden gelegd

maar dat zou mijn keus zijn he
;)

Auteur:  ms-c5 [ 18 feb 2009 20:14 ]
Berichttitel:  Re: cilinderkop kapot

Zo heb je er ook niets aan, als de auto verder goed is, en hij staat je verder aan, dan zou ik op zoek gaan naar een andere kop, en dan op zoek gaan naar een adres die wat in z'n vrije tijd doet.

dan hoeft het toch niet zo duur te zijn.

en inderdaad als je dan de distributie riem ook meteen laat vervangen, dan kan ie er weer 120.000 km tegen.

Succes met je C5

Auteur:  tjob [ 18 feb 2009 21:53 ]
Berichttitel:  Re: cilinderkop kapot

Dat ver over de 1000 intrigeert me. Kan hij dat niet wat specifieker aangeven en ga eens te rade bij een andere garage?
Als de auto verder naar je zin en probleemloos is... want dat zal afwachten zijn bij een andere in de prijsklasse die je aangeeft.

Auteur:  hank4all [ 19 feb 2009 00:51 ]
Berichttitel:  Re: cilinderkop kapot

Bedankt voor de reacties, ik wacht nog op het juiste bedrag.
Ik weet inmiddels wel dat er op 1 cilinder totaal geen compressie meer
zit.
De distributie riem is net 2 weken geleden vervangen.

Auteur:  Citroenbx [ 19 feb 2009 01:12 ]
Berichttitel:  Re: cilinderkop kapot

Geen compressie op 1 cilinder? wat zijn er met die kleppen gebeurt? Toch wel serieus opgebrand dan...

Ik zou geen occasie kop kopen als je bedoeling is veel te rijden.
Neem je huidige kop en laat er nieuwe geharde zittingen in plaatsen, dan zijn ze LPG "resistent"

Vind het trouwens wel raar dat deze motor er last van heeft?
Stond dacht ik toch bekend als redelijk goed icm LPG of zit ik fout?

Auteur:  GuidoK [ 19 feb 2009 02:56 ]
Berichttitel:  Re: cilinderkop kapot

hank4all schreef:
Bedankt voor de reacties, ik wacht nog op het juiste bedrag.
Ik weet inmiddels wel dat er op 1 cilinder totaal geen compressie meer
zit.
De distributie riem is net 2 weken geleden vervangen.

2 weken geleden de distributieriem vervangen en nu je kleppen verbrand en 1 cylinder geen compressie?
Had je daarvoor ook al motorische problemen, zoals afslaan bij lage toeren bij het rijden op gas?
Klinkt namelijk als een heel groot 'toeval'

Auteur:  Klussie [ 19 feb 2009 11:00 ]
Berichttitel:  Re: cilinderkop kapot

GuidoK schreef:
2 weken geleden de distributieriem vervangen en nu je kleppen verbrand en 1 cylinder geen compressie?
Had je daarvoor ook al motorische problemen, zoals afslaan bij lage toeren bij het rijden op gas?
Klinkt namelijk als een heel groot 'toeval'

Ben er ook benieuwd naar, ............. :smt017

Zou eerst ff een andere garage er naar laten kijken als je er nog mee rijden kan.
S^6

Auteur:  hank4all [ 19 feb 2009 12:17 ]
Berichttitel:  Re: cilinderkop kapot

Op gas had ik geen problemen, wel het bekende hikje maar op benzine reed hij al tijden
beroerd dan had ik het gevoel dat hij op 3 cilinders liep en alleen bij vollast mooi draaide.
Maar zoals ik zei op gas ging het altijd goed, tot afgelopen zaterdag, van het ene op het andere moment ging hij op 3 poten lopen met de meldingen storing uitlaatgas en katalysator.
Krijg net bericht van de garage dat ik moet rekenen op 1500 euro kosten voor de reparatie, dus
ik ga hier maar eens stevig over nadenken.....

Auteur:  ms-c5 [ 19 feb 2009 13:08 ]
Berichttitel:  Re: cilinderkop kapot

Second opinion :idea:

Auteur:  hank4all [ 04 maart 2009 23:22 ]
Berichttitel:  Re: cilinderkop kapot

Alles toch maar laten repareren, zoals ik begrepen heb is zowat alles in de kop vernieuwd.
Ben helaas vergeten melding te maken over de rammel in het uitlaat spruitstuk.
Het hikje bij 2000 toeren is nog niet verdwenen, ondanks dat de EGR klep ook is schoongemaakt
en er schijnt nog een injector te lekken of is kapot maar dat komt de volgende keer wel.

Kosten totaal 1850 euro, dus we kunnen weer even.

Auteur:  Klussie [ 04 maart 2009 23:28 ]
Berichttitel:  Re: cilinderkop kapot

Dat zullen we dan maar hopen .....

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/