Auteur |
Bericht |
hank4all
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 01 jul 2006 13:12 Berichten: 178 Woonplaats: Meppel
Auto: berline 2.0
Opties: exlusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190000
Naar boven
|
 cilinderkop kapot
Mijn auto liep op 3 poten, nu is de conclusie van de garage dat de kleppen zijn verbrand en de kop een revisie beurt nodig heeft. De kosten volgens hem zullen ver boven de 1000 euro uit komen.
Mijn auto is een C5 1.8 uit 2002 met ongeveer 230.00 km. op de klok en g3.
Nu is mijn vraag is dit de moeite nog waard, of zijn er mensen met de zelfde ervaring die het e.e.a. wel hebben laten repareren.
Ik hik toch een beetje op tegen de kosten, vooral als ze al over de helft van de dagwaarde van de C5 komen.
_________________ toch maar weer een citroen!!!
|
18 feb 2009 14:52 |
|
 |
stevenvw
|
 Re: cilinderkop kapot
De kop is zowat het enige van het motorblok dat kapot kan gaan. De rest (van de koppakking naar beneden) is eigenlijk een grote massieve blok metaal. Als je de cilinderkop laat vervangen, heb je eigenlijk een bijna nieuwe motor. Ik heb het destijds ook gedaan op mijn Volvo bij 220.000 en sindsdien geen problemen meer gehad (gisteren verkocht met bijna 300.000)
Met de kop wordt gelijk ook de distributieriem mee vervangen tegen de prijs van de riem alleen, want die moet er toch af en al je kleppen worden meteen netjes gesteld.
Ik zou het doen.
|
18 feb 2009 15:56 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: cilinderkop kapot
Het hangt er een beetje vanaf hoeveel 'ver' boven de 1000 euro is. Voor 1500 euro ofzo koop je natuurlijk geen nieuwe C5, of welke andere fatsoenlijke nieuwe gebruikte auto dan ook. En je motor is dan weer zo goed als nieuw (vervangen ze de zuigerveren ook?). Als de rest van de slijtageonderdelen van de auto nog in goede staat zijn (onderstel, aandrijving) is het imo de moeite waard. Talloze dieselrijders hier laten bij 200dkm+ er ook nog nieuwe koppakkingen, koppelingen, turbo's etc inplaatsen. Het is een hoop geld, maar de moeite waard. Zeker aangezien je op gas rijdt en (vermoedelijk) de nodige snelwegkilometers maakt.
Je kan misschien bij andere garages shoppen om de kosten nog wat te drukken.
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
18 feb 2009 17:53 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: cilinderkop kapot
Aan de andere kant kun je mogelijk momenteel voor een prikkie een 2e hands c5 op de kop tikken. Mogelijk zelfs met meer luxe /motor etc
Heeft Bart Ebben geen goedkopere 2e hands oplossing trouwens?
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
18 feb 2009 17:56 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
 Re: cilinderkop kapot
blijft altijd je eigen keus ik zou ook iets anders gaan zoeken er zitten al aardig wat km op, en dat geld kan dan mooi bij een andere worden gelegd maar dat zou mijn keus zijn he 
_________________

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
18 feb 2009 20:08 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: cilinderkop kapot
Zo heb je er ook niets aan, als de auto verder goed is, en hij staat je verder aan, dan zou ik op zoek gaan naar een andere kop, en dan op zoek gaan naar een adres die wat in z'n vrije tijd doet.
dan hoeft het toch niet zo duur te zijn.
en inderdaad als je dan de distributie riem ook meteen laat vervangen, dan kan ie er weer 120.000 km tegen.
Succes met je C5
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
18 feb 2009 20:14 |
|
 |
tjob
|
 Re: cilinderkop kapot
Dat ver over de 1000 intrigeert me. Kan hij dat niet wat specifieker aangeven en ga eens te rade bij een andere garage? Als de auto verder naar je zin en probleemloos is... want dat zal afwachten zijn bij een andere in de prijsklasse die je aangeeft.
|
18 feb 2009 21:53 |
|
 |
hank4all
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 01 jul 2006 13:12 Berichten: 178 Woonplaats: Meppel
Auto: berline 2.0
Opties: exlusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190000
Naar boven
|
 Re: cilinderkop kapot
Bedankt voor de reacties, ik wacht nog op het juiste bedrag. Ik weet inmiddels wel dat er op 1 cilinder totaal geen compressie meer zit. De distributie riem is net 2 weken geleden vervangen.
_________________ toch maar weer een citroen!!!
|
19 feb 2009 00:51 |
|
 |
Citroenbx
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 mei 2008 12:20 Berichten: 166 Woonplaats: Westerlo
Auto: C5 V6 break Carlsson
Opties: Full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: cilinderkop kapot
Geen compressie op 1 cilinder? wat zijn er met die kleppen gebeurt? Toch wel serieus opgebrand dan...
Ik zou geen occasie kop kopen als je bedoeling is veel te rijden. Neem je huidige kop en laat er nieuwe geharde zittingen in plaatsen, dan zijn ze LPG "resistent"
Vind het trouwens wel raar dat deze motor er last van heeft? Stond dacht ik toch bekend als redelijk goed icm LPG of zit ik fout?
|
19 feb 2009 01:12 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: cilinderkop kapot
hank4all schreef: Bedankt voor de reacties, ik wacht nog op het juiste bedrag. Ik weet inmiddels wel dat er op 1 cilinder totaal geen compressie meer zit. De distributie riem is net 2 weken geleden vervangen. 2 weken geleden de distributieriem vervangen en nu je kleppen verbrand en 1 cylinder geen compressie? Had je daarvoor ook al motorische problemen, zoals afslaan bij lage toeren bij het rijden op gas? Klinkt namelijk als een heel groot 'toeval'
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
19 feb 2009 02:56 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: cilinderkop kapot
GuidoK schreef: 2 weken geleden de distributieriem vervangen en nu je kleppen verbrand en 1 cylinder geen compressie? Had je daarvoor ook al motorische problemen, zoals afslaan bij lage toeren bij het rijden op gas? Klinkt namelijk als een heel groot 'toeval' Ben er ook benieuwd naar, ............. Zou eerst ff een andere garage er naar laten kijken als je er nog mee rijden kan. S^6
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
19 feb 2009 11:00 |
|
 |
hank4all
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 01 jul 2006 13:12 Berichten: 178 Woonplaats: Meppel
Auto: berline 2.0
Opties: exlusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190000
Naar boven
|
 Re: cilinderkop kapot
Op gas had ik geen problemen, wel het bekende hikje maar op benzine reed hij al tijden beroerd dan had ik het gevoel dat hij op 3 cilinders liep en alleen bij vollast mooi draaide. Maar zoals ik zei op gas ging het altijd goed, tot afgelopen zaterdag, van het ene op het andere moment ging hij op 3 poten lopen met de meldingen storing uitlaatgas en katalysator. Krijg net bericht van de garage dat ik moet rekenen op 1500 euro kosten voor de reparatie, dus ik ga hier maar eens stevig over nadenken.....
_________________ toch maar weer een citroen!!!
|
19 feb 2009 12:17 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: cilinderkop kapot
Second opinion 
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
19 feb 2009 13:08 |
|
 |
hank4all
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 01 jul 2006 13:12 Berichten: 178 Woonplaats: Meppel
Auto: berline 2.0
Opties: exlusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190000
Naar boven
|
 Re: cilinderkop kapot
Alles toch maar laten repareren, zoals ik begrepen heb is zowat alles in de kop vernieuwd. Ben helaas vergeten melding te maken over de rammel in het uitlaat spruitstuk. Het hikje bij 2000 toeren is nog niet verdwenen, ondanks dat de EGR klep ook is schoongemaakt en er schijnt nog een injector te lekken of is kapot maar dat komt de volgende keer wel.
Kosten totaal 1850 euro, dus we kunnen weer even.
_________________ toch maar weer een citroen!!!
|
04 maart 2009 23:22 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: cilinderkop kapot
Dat zullen we dan maar hopen .....
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
04 maart 2009 23:28 |
|
 |
|