Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

olie weg en niets te vinden
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=4154
Pagina 1 van 1

Auteur:  pieker [ 28 jan 2009 14:33 ]
Berichttitel:  olie weg en niets te vinden

het volgende gebeurde enkele weken geleden tijdens die heftige vorstperiode in het zuiden van het land. Ik reed weg en een 8 tal kilometers later alarm via bc. "oliedruk te laag" gestopt en motorkap geopend en overal plassen olie.
ANWB gebeld eigen garage gebeld opnieuw afgevuld motor laten draaien er gebeurde niets.
Gedachte van de ANWB was bevroren inlaat van de carter (wat dat ook mag zijn). Hij had dat in deze vorstperiode al frequent meegemaakt. Auto naar de garage niets te vinden wat deze olie verspilling kan verklaren.
Auto weer meegenomen en 1 dag later weer hetzelfde. Garage heeft opnieuw gekeken een tank er mee leeg gereden er gebeurde niets.
Zou ik dan twee keer pech hebben gehad met de vorst of is er iets anders onwaarschijnlijker aan de hand? Wie heeft ideeën, want het gaat weer vriezen?
hartelijk dank

Auteur:  EvilTwin [ 28 jan 2009 19:14 ]
Berichttitel:  Re: olie weg en niets te vinden

Ik lees net een berichtje over VWs met bevroren carter ontluchting die in de soep draaien. Het probleem bij VW is geloof ik dat de kleinste (olie)kanaaltjes dichtvriezen. Dát is denk ik waar de ANWB man aan refereert. Of iets dergelijks ook bij jouw auto het geval is, dat is zonder meer info niet te zeggen.

Veel kleine stukjes of LPG kunnen voor een teveel aan water (condens) in je carter zorgen. Brandstofresten in de olie kunnen de olie te dun maken (waardoor de druk daalt) Zakt het niveau in het carter zo laag dat de pomp lucht hapt, dan daalt de druk ook.

Het is dus logisch om te veronderstellen dat er eerst zodanig veel olie uitgeblazen is, dat het niveau te laag is geworden.

Ik zou in ieder geval een fles met olie in kofferbak zetten, zodat je zelf kunt bijvullen mocht het opnieuw voorkomen. Bovendien opletten waar de olie eruit gegooid wordt. Dat kan je waarschijnlijk alleen zien met de motor afdekplaat eraf.

Auteur:  martijn v o [ 28 jan 2009 21:34 ]
Berichttitel:  Re: olie weg en niets te vinden

pieker schreef:
het volgende gebeurde enkele weken geleden tijdens die heftige vorstperiode in het zuiden van het land. Ik reed weg en een 8 tal kilometers later alarm via bc. "oliedruk te laag" gestopt en motorkap geopend en overal plassen olie.
ANWB gebeld eigen garage gebeld opnieuw afgevuld motor laten draaien er gebeurde niets.
Gedachte van de ANWB was bevroren inlaat van de carter (wat dat ook mag zijn). Hij had dat in deze vorstperiode al frequent meegemaakt. Auto naar de garage niets te vinden wat deze olie verspilling kan verklaren.
Auto weer meegenomen en 1 dag later weer hetzelfde. Garage heeft opnieuw gekeken een tank er mee leeg gereden er gebeurde niets.
Zou ik dan twee keer pech hebben gehad met de vorst of is er iets anders onwaarschijnlijker aan de hand? Wie heeft ideeën, want het gaat weer vriezen?
hartelijk dank


Klopt. Bij Volkswagens wil de caterontluchting wel eens bevriezen door de in het carter aanwezige vocht welke op de olie blijft drijven. Het cater kan dan zijn druk niet kwijt. De oliepomp krijgt dan een grotere voordruk en dus ook een grotere einddruk. De olie wordt dan ergens heen gedrukt waat het normaal niet wil komen (via de zuigerveren, turbo of kleprubbers???). Het resultaat is dat de olie wordt meeverbrand totdat deze op is en dan kaduuk. Het is dus niet zo dat de olie overal op het blok ligt zoals bij jou.
Het zou toch zichtbaar moeten zijn waar deze uitkomt?
Blok schoonspuiten met motorontvetter, wachten op vorst en bij een stevig vorstje met de motorkap open kijken een idee?

Auteur:  ms-c5 [ 28 jan 2009 21:42 ]
Berichttitel:  Re: olie weg en niets te vinden

ik zou dan sowieso je oliefilter en je olie verversen, ik weet niet hoe oud je olie is, maar dan weet je zeker dat het vocht probleem weg is.

Auteur:  pieker [ 29 jan 2009 00:09 ]
Berichttitel:  Re: olie weg en niets te vinden

allen hartelijk dank voor de reacties.
de auto had net drie weken gelden een tussenbeurt gehad incl. olie verversen ed.
hij is verschillende malen schoongespoten geweest en meegerden zonder afdekplaten ed.
maar nergens kwam de olie uit. dus blijft het een raar verhaal.
groet

Auteur:  EvilTwin [ 29 jan 2009 14:28 ]
Berichttitel:  Re: olie weg en niets te vinden

pieker schreef:
hij is verschillende malen schoongespoten geweest


dat moet je sowieso nooit doen.

Auteur:  Herman [ 30 jan 2009 00:22 ]
Berichttitel:  Re: olie weg en niets te vinden

waarom niet? doe ook ook regelmatig als hij vuil is, geen probleem hoor..

Auteur:  Hertogjan [ 30 jan 2009 00:35 ]
Berichttitel:  Re: olie weg en niets te vinden

Ik ben ook geen fan van dat afspuiten. Het kan best 100 keer goed gaan, maar de kans dat je electronica of andere "edele" delen beschadigt is mij te groot.

Auteur:  EvilTwin [ 30 jan 2009 12:44 ]
Berichttitel:  Re: olie weg en niets te vinden

Ik heb binnen één armsafstand hoge druk hydrauliek, hoge druk brandstof, hoge druk lucht en hoogspanning (Xenon) liggen bovendien gevoelige frutjes als de swirlklepbediening of de variable turbo, dus daar ga ik echt geen hoge druk water aan toevoegen.

Als ik het schoon wil hebben kan ik beter de motorafdekkap en de kappen van accu en LDS vat in de vaatwasser zetten :smt203

Auteur:  ms-c5 [ 30 jan 2009 19:59 ]
Berichttitel:  Re: olie weg en niets te vinden

EvilTwin schreef:
Als ik het schoon wil hebben kan ik beter de motorafdekkap en de kappen van accu en LDS vat in de vaatwasser zetten :smt203



Aha, gouden tip :smt023

Auteur:  martijn v o [ 31 jan 2009 08:24 ]
Berichttitel:  Re: olie weg en niets te vinden

Ja doe ik ook en de 4 wieldoppen erbij!

(Niet tegen mijn vrouw zeggen!!!!)

Auteur:  WackoH [ 31 jan 2009 10:33 ]
Berichttitel:  Re: olie weg en niets te vinden

EvilTwin schreef:
Ik heb binnen één armsafstand hoge druk hydrauliek, hoge druk brandstof, hoge druk lucht
Wat gemaakt is om hoge druk binnen te houden zal toch ook wel tegen hoge druk van buiten kunnen ;-)
Ik denk dat het grootste gevaar is dat water door de rubberen afdichtingen van allerlei stekkertjes wordt gedrukt en daar corrosie en kortsluiting kan veroorzaken. Dan is de Xenon natuurlijk inderdaad extra gevoelig.

Ik vind je typ van de vaatwasser een goed idee. Alternatief kan het spul buiten de motor gewoon worden afgesopt.

Heeft iemand een idee op welke IP standaard voor water een auto (onder de motorkap dan) wordt ontworpen. Als geheugensteuntje (sorry, kon alleen Engelse versie vinden):
0 Non Protected
1 Protected against vertically falling water drops Vertically falling drops shall have no harmful effects.
2 Protected against vertically falling water drops when enclosure tilted up to 15°.
3 Protected against spraying water.
4 Protected against splashing water
5 Protected against water jets Water projected in jets against the enclosure from any direction shall have no harmful effects.
6 Protected against powerful water jets Water projected in powerful jets against the enclosure from any direction shall have no harmful effects.
7 Protected against the effects of temporary immersion in water.
8 Protected against the effects of continuous immersion in water. Conditions that are more severe than for 7.

een IP-water van 3 zou eigenlijk al voldoende moeten zijn.
Jacco

Auteur:  Nodri [ 31 jan 2009 20:20 ]
Berichttitel:  Re: olie weg en niets te vinden

Ik zou eerder voor IP65 gaan!!

Auteur:  WackoH [ 31 jan 2009 22:30 ]
Berichttitel:  Re: olie weg en niets te vinden

Nodri schreef:
Ik zou eerder voor IP65 gaan!!
Dat betekent een '5' voor water. Dat is het denk ik ook wel. De stekkertje hebben een aantal lamellen dus kunnen best wel wat verdragen.

Ik spoel zelf ook de motor heel soms met de hogedruk spuit schoon. Maar daarbij gebruik ik alleen de brede straal en houd tenminste 50 cm afstand zodat de ergste kracht wel weg is.

Maar goed, het ging erom of er water van buiten in de motor zelf kan komen, dat dan kan bevriezen en tot olie verlies kan leiden. Ik zie niet in hoe dit met een hogedruk straal gaat lukken. De carterruimte etc. zijn allemaal afgesloten om uitstoot van vuile dampen te voorkomen. Meest waarschijnlijk is veel condens van korte ritjes waarbij de olie <100oC blijft.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/